Δ 10. Αρχαϊκή τέχνη π Χ (σελ.65-67)
Κορυφαίες δημιουργίες Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Τα λίθινα αγάλματα σε φυσικό και υ π ερφυσικό μέγεθος Τα λίθινα αγάλματα σε φυσικό και υ π ερφυσικό μέγεθος Οι δημιουργοί εμ π νέονται α π ό έργα τέχνης της Ανατολής και της Αιγύ π του
Η α ρ χ ι τ ε κ τ ο ν ι κ ή τ η ς Α ρ χ α ϊ κ ή ς Ε π ο χ ή ς
Οι ναοί γίνονται πιο περίπλοκοι και υπάρχει αυστηρή συμμετρία Χτίζονται από πέτρα και συχνά από μάρμαρο
5 Τα μέρη του ναού: πρόναος, σηκός, οπισθόδομος
6 οι ναοί περιβάλλονται από το πτερό
αρχιτεκτονικοί ρυθμοί αρχιτεκτονικοί ρυθμοί
Ιωνικός ρυθμός Ιωνικός ρυθμός
Δωρικός ρυθμός
Σύγκριση Ιωνικού και Δωρικού ρυθμού
Οι ιωνικοί κίονες είναι ψηλότεροι και κομψότεροι
και τα κιονόκρανα τους σχηματίζουν έλικες
Οι δωρικοί είναι πιο κοντοί, βαρείς και αυστηροί
Και τα κιονόκρανα τους είναι απλά, χωρίς ιδιαίτερη διακόσμηση
15 Τρίγλυφα: τρεις γλυπτές κατακόρυφες γραμμές
Μετόπες: κατακόρυφες πλάκες με ανάγλυφες παραστάσεις
17 Αντί για τα τρίγλυφα και τις μετόπες του δωρικού ρυθμού στον ιωνικό υπάρχει μια συνεχόμενη ζώνη με ανάγλυφες παραστάσεις, η «ζωφόρος».
18 Αρχιτεκτονικά γλυπτά Αέτωμα δωρικού ρυθμού με γλυπτά έργα
Ναός της Αφαίας, Αίγινα 500πΧ ο καλύτερα διατηρημένος ναός της Αρχαϊκής Εποχής
20 Ναός του Ποσειδώνα (αρχές 5 ου αι), Σούνιο
Αρχαϊκή γλυπτική
Όλα σχεδόν τα έργα της αρχαϊκής γλυπτικής εξυπηρετούσαν λατρευτικές ή γενικότερα πνευματικές ανάγκες Όλα σχεδόν τα έργα της αρχαϊκής γλυπτικής εξυπηρετούσαν λατρευτικές ή γενικότερα πνευματικές ανάγκες
23 Αναπτύσσονται δύο βασικοί γλυπτικοί τύποι: ο ΚΟΥΡΟΣ και η ΚΟΡΗ
24 Κούρος: Όρθια στάση, γυμνός, προβολή ποδιού, πλούσια κόμη, μειδίαμα
Μοσχοφόρος
Κόρες Ντυμένες νεαρές κοπέλες ή θεές, Ντυμένες νεαρές κοπέλες ή θεές, καλοχτενισμένες, καλοχτενισμένες, στολισμένες με πλήθος κοσμημάτων. στολισμένες με πλήθος κοσμημάτων. Ντυμένες κομψά με ιωνικούς χιτώνες με πολλές πτυχώσεις ή Ντυμένες κομψά με ιωνικούς χιτώνες με πολλές πτυχώσεις ή με επίβλημα (πανωφόρι) και πέπλος. με επίβλημα (πανωφόρι) και πέπλος. Χαρακτηριστική έκφραση το μειδίαμα Χαρακτηριστική έκφραση το μειδίαμα
28 Ευθυδίκου κόρη, η «μουτρωμένη»
30 Κόρες από την Ακρόπολη
η διακόσμηση των ναών και των επιτύμβιων αναθημάτων με μεγάλα γλυπτά γνώρισε σημαντική ανάπτυξη κατά την Αρχαϊκή εποχή
Γλυπτά επιτύμβιων ιερών (ταφικών μνημείων) Επιτύμβια στήλη εφήβου η νεκρή Ηγησώ και μια δούλη
33 αγάλματα ζώων ή μυθολογικών τεράτων
Αρχαϊκή κεραμική Η Κόρινθος και η Αθήνα κυριαρχούν στην παραγωγή αγγείων Τα αγγεία παριστάνουν: εικόνες ζώων ή μυθολογικών τεράτων εικόνες ζώων ή μυθολογικών τεράτων αφηγηματικές σκηνές από τη μυθολογία, την καθημερινή ή τη θρησκευτική ζωή αφηγηματικές σκηνές από τη μυθολογία, την καθημερινή ή τη θρησκευτική ζωή
Ο Αχιλλέας παραλαμβάνει Ο Αχιλλέας παραλαμβάνει τα όπλα του από τη Θέτιδα κυνήγι τα όπλα του από τη Θέτιδα κυνήγι αγριόχοιρου αγριόχοιρου
Δύο ρυθμοί επικρατούν 1. ο μελανόμορφος Τον επινόησαν Κορίνθιοι καλλιτέχνες Τον επινόησαν Κορίνθιοι καλλιτέχνες Οι μορφές βάφονται με μαύρο (αλλά και βυσσινί ή λευκό σε ορισμένα σημεία) Οι μορφές βάφονται με μαύρο (αλλά και βυσσινί ή λευκό σε ορισμένα σημεία) Οι λεπτομέρειες χαράσσονται με αιχμηρό εργαλείο Οι λεπτομέρειες χαράσσονται με αιχμηρό εργαλείο Χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα και στην Αθήνα Χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα και στην Αθήνα
αττικός αμφορέας μελανόμορφος λέβητας
2. Ερυθρόμορφος ρυθμός Απόδοση των μορφών με κόκκινο (του πυλού) σε μαύρο φόντο Απόδοση των μορφών με κόκκινο (του πυλού) σε μαύρο φόντο Οι λεπτομέρειες ζωγραφίζονται με χρώμα Οι λεπτομέρειες ζωγραφίζονται με χρώμα Δημιουργήθηκε από Αθηναίους καλλιτέχνες Δημιουργήθηκε από Αθηναίους καλλιτέχνες
Αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας αττικός ερυθρόμορφος ψυκτήρας
Χαλικωτός κρατήρας λήκυθος Χαλικωτός κρατήρας λήκυθος