Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

 Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται απρόκλητη, συστηματική.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: " Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται απρόκλητη, συστηματική."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2

3  Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.  Συχνά το «ισχυρότερο» παιδί αντλεί από την πράξη του κάποιο όφελος, όπως ευχαρίστηση, κύρος, υλικά αποκτήματα, ενώ το «αδύναμο» παιδί δεν μπορεί να προστατέψει με ουσιαστικό και ριζικό τρόπο τον εαυτό του.  Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες

4

5

6 H βία χωρίζεται στις εξής κατηγορίες:  Σωματική  Λεκτική  Εκφοβισμός με εκβιασμό  Έμμεση ή κοινωνική  Ηλεκτρονική  Ρατσιστική  Σεξουαλική H βία χωρίζεται στις εξής κατηγορίες:  Σωματική  Λεκτική  Εκφοβισμός με εκβιασμό  Έμμεση ή κοινωνική  Ηλεκτρονική  Ρατσιστική  Σεξουαλική

7  Σωματική : φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον. Εκδηλώνεται με σπρωξίματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών.

8

9  Λεκτική : συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών.

10  Εκφοβισμός με εκβιασμό: εκούσια απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων, η οποία συνοδεύεται από απειλές ή και τον εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις

11  Έμμεση ή κοινωνική: προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους, διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών.

12

13  Ηλεκτρονική: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.

14

15  Ρατσιστική: διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας.

16  Σεξουαλική: υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.

17  Οι μελέτες που έχουν γίνει στην Ελλάδα για τη σχολική βία αναφέρονται κυρίως στη βία μεταξύ των μαθητών και σε αυτήν μεταξύ των μαθητών και εξωσχολικών παραγόντων. Δεν έχουν επίσημα καταγραφεί περιπτώσεις άλλων διαστάσεων. Υπάρχει, δηλαδή, ένας σκοτεινός αριθμός βίαιων περιστατικών που παραμένει ανεξιχνίαστος, δεν ορίζεται ως βία και σιωπηρά αξιολογείται ως πολιτισμική ή ως ιδιόμορφη προσωπική συμπεριφορά, σχολική τιμωρία ή κάπως αλλιώς. Συχνά, περιστατικά βίας μένουν ανέγγιχτα γιατί στιγματίζουν ιδιαίτερα τους θύτες ή και τα θύματα και εκθέτουν το κύρος του σχολείου.

18  Η σχολική βία στην Ελλάδα, αν και δεν έχει πάρει τις διαστάσεις που παρατηρούνται σε άλλες χώρες της Ευρώπης και στην Αμερική, όπου έχουν συμβεί και εγκληματικές ενέργειες, δεν περιγράφει την πραγματική έκταση του φαινομένου και συχνά δεν αξιολογεί τα πραγματικά αίτια.

19  Η πλειοψηφία των μαθητών θεωρεί έγκλημα τη σχολική βία, αξιολογώντας την ως μία πολύ σοβαρή υπόθεση και δηλώνουν θετικοί στο να συμμετάσχουν σε κάποιο πρόγραμμα πρόληψής της. Από το σύνολο των βίαιων μορφών έκφρασης, προέχει η λεκτική, σε σχέση με τη σωματική ή τη σεξουαλική, που παρουσιάζονται σπανιότερα. Ειδικότερα, όσον αφορά στις συμπεριφορές βίας που διαπιστώνουν οι μαθητές, ως συνηθέστερες καταγράφονται οι εξής:  «Ακούς από συμμαθητές σχόλια για την εμφάνισή σου και το σώμα σου» και αμέσως μετά « Δεν έχεις διαβάσει καλά το μάθημά σου και ο καθηγητής σε ειρωνεύεται» ενώ ακολουθεί «σε ώρα μαθήματος απαντάς λανθασμένα και ένας συμμαθητής σου σε αποκαλεί χαζό και βλάκα».

20

21

22  Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζονται όλο και πιο συχνά περιστατικά βίας και παραβατικότητας σε Γυμνάσια, Λύκεια αλλά πλέον και σε Δημοτικά σχολεία, γεγονός που συγκλονίζει και πανικοβάλλει πολλές οικογένειες κυρίως των μεγάλων πόλεων.  Μαθητές και εκπαιδευτικοί μπαίνουν άλλοτε στη θέση του θύματος και άλλοτε στη θέση του θύτη, διότι πολλές φορές η άσκηση βίας ξυπνάει την αντίδραση και την εκδικητική συμπεριφορά προκειμένου το θύμα να προφυλαχτεί και να σταματήσει το βασανιστήριο που υπόκειται, με αποτέλεσμα η βία να προκαλεί τη βία και αυτός ο φαύλος κύκλος να εντείνει το πρόβλημα εις βάρος κυρίως των παιδιών.

23

24  Καταγγελία για περιστατικό ενδοσχολικής βίας (bullying) από μαθητές Στ' τάξης δημοτικού σχολείου του Αγρινίου, σε βάρος μαθητή Δ' τάξης του ιδίου δημοτικού κατά τη διάρκεια διαλείμματος. Το περιστατικό συνέβη την 19η Νοεμβρίου κατά τη διάρκεια του πρώτου διαλείμματος στον προαύλιο χώρο του συγκεκριμένου Δημοτικού Σχολείου του Αγρινίου. Μαθητής της Στ' τάξης κινήθηκε απειλητικά προς το μαθητή - θύμα της Δ' τάξης του ιδίου σχολείου χτυπώντας τον στον ώμο χωρίς κανένα λόγο και αφορμή.

25

26  Ινδία:ένα 7χρονο κορίτσι δέχθηκε σεξουαλική επίθεση σε σχολείο. Διαδηλωτές προκάλεσαν φθορές σε λεωφορεία έξω από το νοσοκομείο Sanjay Gandhi στο Δελχί, όπου φέρεται να έχει μεταφερθεί το κοριτσάκι για εξετάσεις.  Η επίθεση λέγεται ότι έλαβε χώρα σε δημόσιο σχολείο κατά τις ώρες διεξαγωγής των μαθημάτων.

27  Επίσης, θύμα εκφοβισμού, ρατσιστικών σχολίων και σωματικής βίας έπεσε μία 17χρονη κοπέλα στο σχολείο όπου πηγαίνει. Η κοπέλα αντιμετώπισε προβλήματα, τόσο από τον διευθυντή του σχολείου που, σύμφωνα με το Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών (ΣΥΔ), της έλεγε ότι «στο δικό του σχολείο» δεν γίνονται δεκτές τέτοιες καταστάσεις, όσο και από συμμαθητές της που την έβριζαν, την απειλούσαν και της πετούσαν αντικείμενα. Έφτασαν, μάλιστα, στο σημείο να την περιλούσουν με εύφλεκτο υλικό, προσπαθώντας να την κάψουν. Η ίδια δηλώνει ότι είχε σκεφτεί ακόμα και το ενδεχόμενο της αυτοκτονίας, κάτι που -όπως λέει- πιθανώς θα είχε κάνει αν δεν είχε τη στήριξη μιας φιλολόγου.

28 ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΠΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΠΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

29 ΤΜΗΜΑ Α1ΛΥΚΕΙΟΥ:23 ΑΤΟΜΑ

30

31

32

33

34  Μελετώντας τα παραπάνω αποτελέσματα προκύπτει πως το τμήμα Α1αποτελείται,στην πλειοψηφία του, από παιδιά που δηλώνουν πως δεν έχουν πέσει θύματα του σχολικού εκφοβισμού ενώ παράλληλα δεν έχουν γίνει και ποτέ θύτες. Ακόμα, το μεγαλύτερο ποσοστό της τάξης υποστηρίζει πως τα αίτια αυτού του φαινομένου είναι τα οικογενειακά προβλήματα και η επίδειξη δύναμης και απορρίπτει τελείως την οικονομική κρίση. Τέλος, η πλειοψηφία του τμήματος δηλώνει πως θα αντιμετώπιζε ένα τέτοιο περιστατικό είτε ζητώντας τη βοήθεια ένος καθηγητή είτε βοηθώντας και ενθαρρύνοντας το θύμα.

35 ΤΜΗΜΑ Α2 ΛΥΚΕΙΟΥ :23 ΑΤΟΜΑ

36

37

38

39

40  Από το ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσε το τμήμα Α2, συμπεραίνουμε πως σε αυτό το τμήμα το ποσοστό των παιδιών που έχει πέσει θύμα του bullying είναι σχετικά υψηλό αφού αγγίζει το 30,5%, με αποτέλεσμα να αποτελεί το υψηλότερο ποσοστό σε όλη την πρώτη Λυκείου. Όμως και το ποσοστό των θυτών είναι το υψηλότερο εφόσον φτάνει το 26%. Ακόμα, το 87% του τμήματος υποστήριξε πως κύριο αίτιο εμφάνισης αυτού του φαινομένου είναι η επιθυμία των θυτών για επίδειξη δύναμης, δηλαδή η λεγόμενη μαγκιά. Τέλος, το μεγαλύτερο μέρος της τάξης δήλωσε πως ο καλύτερος και πιο αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης του φαινομένου είναι η υποστήριξη του θύματος.

41 ΤΜΗΜΑ Α3 ΛΥΚΕΙΟΥ :18 ΑΤΟΜΑ

42

43

44

45

46  Αντλώντας πληροφορίες από το ερωτηματολόγιο που μοιράσαμε στο τμήμα Α3, παρατηρούμε πως αποτελείται από μαθητές που δεν έχουν πέσει θύματα της σχολικής βίας, ποσοστό που φτάνει το 77,7%. Αντίστοιχα, το συγκεκριμένο τμήμα έχει το χαμηλότερο ποσοστό θυτών που αγγίζει το 11,1%. Επίσης, το 77,7% δήλωσε πως κύριος λόγος εμφάνισης του τραγικού αυτού φαινομένου είναι το γεγονός ότι οι θύτες θεωρούν τη βία μαγκιά. Τέλος, το μεγαλύτερο μέρος της τάξης, συγκεκριμένα το 61,1% υποστήριξε πως καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης είναι η βοήθεια που παρέχουν οι καθηγητές και το 55,5% δήλωσε πως θα αντιμετώπιζε ένα τέτοιο περιστατικό βίας βοηθώντας το θύμα.

47  Ποσοστό θυμάτων=χαμηλό(14άτομα/74)  Ποσοστό θυτών=πολύ χαμηλό(10άτομα/74)  Κύριο αίτιο: επίδειξη δύναμης(μαγκιά)  Κύριος τρόπος αντιμετώπισης: βοηθώ το θύμα

48 ΘΕΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

49  Η βία δεν είναι επίδειξη δύναμης. Είναι επίδειξη ψυχικής αδυναμίας.  Η βία είναι για τους χαμένους.  Η βία δεν είναι η μόνη λύση.  Η σχολική βία θέλει υπομονή και τόλμη.  Είναι λάθος να τα πληρώνει ένα άτομο επειδή είναι αδύναμο ή επειδή είναι ξεχωριστό από τ’άλλα.  Η βία δεν ανήκει στα σχολεία.

50  Ό,τι και να γίνει μη φοβάσαι, φτάνει μόνο να μην κοιμάσαι. Δεν είσαι μόνος.  Οι θύτες δεν κερδίζουν τίποτα με αυτό που κάνουν. Αντίθετα χάνουν το σεβασμό των συμμαθητών τους.  Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να καταπατά την ελευθερία του άλλου.  Η βία είναι έγκλημα κατώτερων ψυχικών δυνάμεων.  Είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να συμβεί σε ένα παιδί. Ουσιαστικά καταστρέφει τη ζωή του

51 ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

52

53  Κάποιες αποτελεσματικές πρακτικές, σε επίπεδο σχολείου και τάξης, για εφαρμογή μιας στρατηγικής ενάντια στη βία, είναι: σε επίπεδο σχολείου:  αύξηση της επίβλεψης του σχολικού χώρου  ευαισθητοποίηση και συνεργασία με τους γονείς, προκειμένου να σταματήσει ο κύκλος αναπαραγωγής και ενθάρρυνσης της ενδοσχολικής βίας.

54 Σε επίπεδο τάξης:  συζήτηση στην τάξη για τον ορισμό & τις μορφές της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού.  συζήτηση για τις επιπτώσεις του εκφοβισμού.  παροχή βοήθειας από μαθητές σε άλλους, για την επίλυση των συγκρούσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε εκφοβισμό.  προαγωγή των συνεργατικών αλληλεπιδράσεων

55 Οι Εκπαιδευτικοί θα πρέπει να:  Μιλούν στο παιδί που εκφοβίζεται και να ακούν με προσοχή και σοβαρότητα αυτά που έχει να πει.  Συζητούν με τους γονείς του παιδιού, να εκφράζουν τις ανησυχίες τους και να δείχνουν ότι είναι αποφασισμένοι να αναλάβουν δράση.  Οδηγούν το παιδί που εκφοβίζει στο γραφείο του Διευθυντή και να συζητούν σοβαρά μαζί του για το περιστατικό.  Υποστηρίζουν το παιδί που εκφοβίζεται σε συνεργασία με τον Διευθυντή.

56 Οι συμμαθητές μέσα στην τάξη θα πρέπει να:  Προσδιορίζουν ποιοι συμμαθητές τους ήταν παρόντες στο περιστατικό εκφοβισμού.  Ξεκαθαρίζουν αν συμμετείχαν ως ουδέτεροι παρατηρητές ή αν ενθάρρυναν το παιδί που εκφοβίζει.  Συζητήσουν σχετικά με το τι θα μπορούσαν να είχαν κάνει για να αποφευχθεί ο εκφοβισμός και να εξασφαλίσουν ένα ασφαλές περιβάλλον τόσο για τους ίδιους όσο και για τους συμμαθητές τους.

57

58  Ας μην ξεχνάμε ότι: Η σχολική βία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της βίας και της παραβατικότητας που εμφανίζεται στην κοινωνία. Δεν μπορεί να εξετασθεί και να περιοριστεί χωρίς να ληφθεί υπόψη το ευρύτερο περιβάλλον που την τρέφει, οι αξίες, οι θεσμοί, η πολιτισμική και πολιτική ιστορία του τόπου και των ανθρώπων. Η στάση των παιδιών αντανακλά και αναπαράγει ό,τι καλλιεργεί το οικογενειακό, σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.

59

60  Ένα ποίημα του Russel είναι: Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική μαθαίνει να κατακρίνει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα μαθαίνει να καυγαδίζει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία μαθαίνει να είναι ντροπαλό. Αν ένα παιδί ζει μέσα στη ντροπή μαθαίνει να είναι ένοχο. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση μαθαίνει να είναι υπομονετικό. Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο μαθαίνει να εκτιμά. Αν ένα παιδί ζει μέσα στη δικαιοσύνη μαθαίνει να είναι δίκαιο. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια μαθαίνει να πιστεύει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία μαθαίνει να έχει αυτοεκτίμηση Αν ένα παιδί ζει μέσα στην παραδοχή και στη φιλία μαθαίνει να βρίσκει αγάπη μέσα στον κόσμο. Και αν τιμωρούμε τα παιδιά μας τα μαθαίνουμε να τιμωρούν.

61 ΕΙΚΟΝΕΣ :

62

63

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76 ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:  Αγγελική Μαλικλάρη  Ορφέας Κρυστάλλη  Χριστίνα Μπίμπα ΤΜΗΜΑ : Α2, ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΡΑΤΕΑΣ…

77  ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΟΣΟΥΣ ΑΠΑΝΤΗΣΑΝ ΜΕ ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΑΣ ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΝΑ ΔΙΕΞΑΓΟΥΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ. ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ, ΕΠΙΣΗΣ, ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ ΧΡΙΣΤΙΝΙΔΟΥ ΚΑΙ ΚΟΛΟΒΟΥ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΑΝ ΤΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΤΟΥΣ ΩΡΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑ ΠΟΛΥΔΩΡΟΥ ΠΟΥ ΜΑΣ ΤΙΜΗΣΕ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ.ΤΕΛΟΣ, ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΟΥΜΕ ΦΥΣΙΚΑΤΗΝ ΚΥΡΙΑ ΡΩΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΗΣ.

78


Κατέβασμα ppt " Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται απρόκλητη, συστηματική."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google