Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος1 Διαχείριση Προβλημάτων Συμπεριφοράς στο Σχολείο Αλβανόπουλος Γιώργος Δημοτικό Σχολείο Ποδοχωρίου 1/2/2012.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος1 Διαχείριση Προβλημάτων Συμπεριφοράς στο Σχολείο Αλβανόπουλος Γιώργος Δημοτικό Σχολείο Ποδοχωρίου 1/2/2012."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος1 Διαχείριση Προβλημάτων Συμπεριφοράς στο Σχολείο Αλβανόπουλος Γιώργος Δημοτικό Σχολείο Ποδοχωρίου 1/2/2012

2 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος2 Γνώση και μάθηση Η γνώση δεν οδηγεί πάντα στη μάθηση (κάπνισμα) Μάθηση =μετάνοια (Senge) δηλ. αναθεώρηση σκέψεων και πράξεων (συνειδητοποιώ τι κάνω, πώς το κάνω και αποφασίζω να το αλλάξω) Αν η γνώση δεν οδηγεί στη μάθηση (βελτιωτική αλλαγή) τότε είναι άχρηστη.

3 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος3 Εμπόδια της μάθησης Εγωκεντρισμός (τα ξέρω όλα) Συνήθεια (έτσι έμαθα) Άνεση της γνωστής κατάστασης Αδράνεια (σύνδρομο βρασμένου βατράχου) Ανίσχυρη θέληση

4 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος4 Διαδικασία μάθησης 1.Κατανόηση μιας έννοιας-θεωρίας 2.Χρησιμότητα της αποδοχής της έννοιας- θεωρίας 3.Προσωπική δέσμευση για χρήση και εφαρμογή της θεωρίας 4.Εφαρμογή στην πράξη της έννοιας – θεωρίας.

5 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος5 Άξονες συζήτησης 1.Η σημασία των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων 2.Θεωρίες εξήγησης των προβλημάτων συμπεριφοράς 3.Αντιμετώπιση

6 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος6 Στερεότυπα Στερεότυπα (στέρεες ιδέες) είναι απλουστευμένες θετικές ή αρνητικές σκέψεις που συχνά σχηματίζουμε για τους άλλους. Τα στερεότυπα βοηθούν να καταλήγουμε σε γρήγορα συμπεράσματα, με κίνδυνο να μην είναι σωστά.

7 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος7 Δραστηριότητα Ας σκεφτεί ο καθένας μόνος, -η, τι μπορεί να έγινε… Κάπου μακριά βλέπετε έναν καλοντυμένο κύριο, ένα τσιγγάνο, ένα μωρό και μια μαϊμού. Το μωρό κλαίει και οι μεγάλοι μαλώνουν μεταξύ τους. Τι να έγινε άραγε; Γράψτε γρήγορα τη σκέψη σας σε ένα χαρτί.

8 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος8 Στερεότυπα, προκαταλήψεις και συμπεριφορά Συμπεριφέρομαι ανάλογα με… –αυτά που ακούω; –αυτά που βλέπω; (.ppt) –τις προκαταλήψεις μου; Αυτοεκπληρούμενη προφητεία Προσδοκίες για το μέλλον του παιδιού

9 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος9 Γνώση ή εμπειρία; Περισσότερα από 30 παιδιά με παρόμοια προβλήματα –Ο Γιάννης –Ο Τάκης –Ο Σάκης Όλα με κοινό προφίλ

10 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος10 Το προφίλ του παιδιού με ΠΣ Αγόρι κοντά στην εφηβεία. Με διαλυμένη – ανύπαρκτη – προβληματική οικογένεια Με σημαντικές δυσκολίες στα σχολικά μαθήματα Με πολλά αδύνατα σημεία (ανεπιθύμητη συμπεριφορά) Με ελάχιστα δυνατά (επιθυμητή) Με απανωτές απορρίψεις από το οικογενειακό – κοινωνικό περιβάλλον Με άγνοια των ενδιαφερόντων και κλίσεων Με ακραία προβλήματα συμπεριφοράς Συγκρουσιακά με συγκεκριμένα άτομα.

11 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος11 Γνώση: Ανθρώπινη συμπεριφορά Υπάρχει ένα έμφυτο ερέθισμα που μας ωθεί να αντιδρούμε ενστικτωδώς, σαν να μην έχουμε τον έλεγχο. Μερικές φορές αντιδρούμε αδικαιολόγητα Οι συνέπειες συνήθως είναι αρνητικές. Πρέπει να κατανοήσουμε τους λόγους για τους οποίους αντιδρούμε παράλογα για να μπορέσουμε να ελάγξουμε τη συμπεριφορά μας. Το υποσυνείδητο είναι τεράστιο απόθεμα παρορμήσεων, αναμνήσεων, αισθημάτων, ενστίκτων και συνηθειών που διαμορφώνουν τις αντιλήψεις μας και υπαγορεύουν τη συμπεριφορά μας.

12 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος12

13 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος13 Γνώση: Πού αποδίδονται τα προβλήματα συμπεριφοράς; Παράγοντες επικινδυνότητας –Βιολογικοί (βλάβες μετωπιαίου λοβού, προβλήματα συγκέντρωσης προσοχής, νευροδιαβιβαστές). –Περιβαλλοντικοί (οικονομική ανέχεια οικογένειας, μορφωτικό επίπεδο) –Οικογένεια (ποιότητα σχέσης γονέα παιδιού, τρόποι ανατροφής, κακοποίηση, έλλειψη κανόνων και πειθαρχίας) –Τηλεθέαση (βίαιων σκηνών) –Συνομήλικοι (απόρριψη) Στην ερμηνεία μιας προβληματικής συμπεριφοράς ΔΕΝ υπάρχει μία μόνο αιτία.

14 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος14 Γνώση: Θεωρίες εξήγησης των προβλημάτων συμπεριφοράς 1.Θεωρία της μη ικανοποίησης των βασικών αναγκών του ανθρώπου. 2.Θεωρία του γνωστικού ελλείμματος (επεξεργασία ερεθισμάτων, αυτορρύθμιση). 3.Θεωρία περιβαλλοντικών και γνωστικών επιρροών (οικοσυστημική)

15 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος15 1. Θεωρία της μη ικανοποίησης των βασικών αναγκών

16 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος16 2. Θεωρία του γνωστικού ελλείμματος Δεν μπορούν να ερμηνεύσουν τα γλωσσικά και παραγλωσσικά μηνύματα με τον αναμενόμενο τρόπο (επεξεργασία ερεθισμάτων). Δυσκολεύονται να παρακολουθούν, να ρυθμίζουν και να ελέγχουν τις αντιδράσεις τους (αυτορρύθμιση) Μιμούνται πρότυπα

17 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος17 3. Θεωρία περιβαλλοντικών και γνωστικών επιρροών Η αλλαγή ενός στοιχείου, έστω και ασήμαντου, σε ένα οικοσύστημα, επιφέρει παραπλήσιες αλλαγές σε όλο το οικοσύστημα.

18 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος18 Γνώση: Μικρές αλλαγές στο περιβάλλον του παιδιού Ικανοποίηση των βασικών αναγκών του παιδιού –Αίσθηση του «ανήκειν», ασφάλεια, φροντίδα, αγάπη, εκτίμηση Σχολικό κλίμα και διαπροσωπικές σχέσεις –Έμφαση στον έπαινο –Ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας και σχέδια εργασίας για άρση του ανταγωνιστικού κλίματος –Διαφοροποιημένη διδασκαλία (video) –Διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων –Προσαρμογή των διδακτικών προσεγγίσεων ώστε… να έχει απασχόληση να έχει πιθανότητες επιτυχίας (αξία της βιταμίνης) να αξιοποιούνται τα ιδιαίτερα ταλέντα –Προσοχή στο κρυφό πρόγραμμα του σχολείου.

19 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος19 –Κίνητρα εσωτερικά (αυτοεκτίμηση, αιτιακή απόδοση, φυσική συνέπεια) παρά εξωτερικά (αμοιβές – ποινές) –Σύστημα κανόνων και τήρησή τους με συνέπεια από όλους τους εκπαιδευτικούς Μια συμπεριφορά που επαναλαμβάνεται, ΔΕΝ έτυχε της κατάλληλης αντιμετώπισης –Ανάληψη προγραμμάτων αγωγής υγείας για την προαγωγή των διαπροσωπικών σχέσεων, της αποδοχής της διαφορετικότητας Έμφαση στις ομοιότητες και όχι στις διαφορές –Συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες ενημέρωση χωρίς στιγματισμό, ορθή καθοδήγηση

20 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος20 Γνώση: Δασκαλο-μαθητικές σχέσεις Οι σχέσεις προσδιορίζουν σε μεγάλο βαθμό το κλίμα Τρόποι βελτίωσης δασκαλο-μαθητικών σχέσεων. –Συζήτηση εκτός τάξης των προσωπικών προβλημάτων και ενδιαφερόντων. –Αύξηση των λεκτικών και μη λεκτικών επιβραβεύσεων και μείωση των επικρίσεων. –Περιγραφή προβληματικών καταστάσεων και των συνεπειών σε πρώτο ενικό πρόσωπο.

21 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος21 Γνώση: Δια-μαθητικές σχέσεις συμβάλλουν αποφασιστικά στην ικανοποίηση ή μη των –ακαδημαϊκών, –κοινωνικών και –συναισθηματικών αναγκών. συμβάλλουν στη διασφάλιση της κοινωνικής αποδοχής των συνομηλίκων. ανάδειξη ταλέντων, αποδοχή και σεβασμός της διαφορετικότητας.

22 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος22 Γνώση: Τεχνικές αντιμετώπισης Ο έπαινος έχει μεγαλύτερη αξία από την τιμωρία

23 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος23 Γνώση: Τεχνικές αντιμετώπισης Ο καλός έπαινος… –Παρέχεται με ειλικρίνεια «Το έκανες πολύ σωστά» –Δεν είναι γενικόλογος (Μπράβο!) –Είναι αιτιολογημένος (… επειδή) –Δίνεται μετά από κάθε μικρή βελτίωση. –Δίνεται συχνά δημόσια ή προσωπικά. –Χρειάζεται… Αμεσότητα Είδος και ποσότητα ενίσχυσης, ανάλογη της επίτευξης Αποστέρηση Συνέπεια

24 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος24 Γνώση: Και ακόμη η/ο εκπαιδευτικός… Να εξηγεί στο παιδί τις συνέπειες της συμπεριφοράς του στα άλλα παιδιά. Να δείχνει στα παιδιά ότι έχουν τη δύναμη να κάνουν τους άλλους να νιώσουν ευτυχισμένοι Να ασκεί συνεχώς τα παιδιά στην αναπαράσταση της οπτικής του άλλου. Να ακροάται ενεργητικά και να υποβοηθά τη λεκτική έκφραση των συναισθημάτων. Να αποφεύγει τις υπερβολικές επικρίσεις. Να αγνοεί άλλες προτεραιότητες. Να είναι ειλικρινείς και υπομονετικοί.

25 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος25 Προβληματισμός Πόσο εύκολο είναι να αλλάξει η κατάσταση; Γιατί; Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης; Αξίζει να ασχοληθώ; –Βοηθώ το άτομο που έτυχε να έχει την ανάγκη μου –Βοηθώ την κοινωνία γενικότερα δρώντας προληπτικά –Γίνομαι καλύτερος δάσκαλος/γονέας –Δίνω το μήνυμα της αλληλεγγύης στα άλλα παιδιά –Το παιδί με τα προβλήματα θα μας θυμάται περισσότερο

26 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος26 Η περίπτωση του Δ… 1.«η Ψυχολόγος βρήκε ένα απολύτως φυσιολογικό παιδί» και «παιδί με πολλά τραυματικά βιώματα» 2.Να αλλάξει σχολείο. «πήρε την καρέκλα και ήρθε δίπλα μου» 3.«τους βοήθησε στη ζωγραφική» 4.«έχει ανάγκη να νιώθει ότι ανήκει σε μια ομάδα» και «λειτουργεί καλά στην ομάδα» 5.Στο ΤΕ αισθάνεται απόρριψη- απομόνωση. Δεν αντέχει να χάνει. 6.«Να γράψει το test με δική μου βοήθεια και έδειξε ότι αν θέλει μπορεί πολύ καλά να συμμετέχει» 7.«από τη μια στιγμή στην άλλη μπορεί να εκραγεί χωρίς να υπάρχουν προφανείς λόγοι» 8.Στο ΤΕ λειτουργεί διαφορετικά όταν έρχονται και άλλα παιδιά. 1.Αποφασίζω αν θα ασχοληθώ σοβαρά. Ας μη λειτουργήσει η αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Παιδί με προβλήματα συναισθηματικής φύσης. Το ακαδημαϊκό έρχεται δεύτερο. Δεν πρόκειται για ψυχιατρική περίπτωση. Δεν κινδυνεύει κανείς. 2.Ισοδυναμεί με άλλη μία απόρριψη-τιμωρία. Χρειάζεται θαλπωρή. Άλλη διαμόρφωση τάξης. Διοργανώνω τα γενέθλια και οι συμμαθητές τον καλούν στο σπίτι. 3.Να γίνεται βοηθός στην τάξη. 4.Ικανοποίηση αναγκών του Maslow. Έμφαση στις ομαδικές εργασίες. 5.Να γίνει πόλος έλξης το ΤΕ. Να αφήσει κατά μέρος τα ακαδημαϊκά και να ασχοληθεί με το συναίσθημα. Αναγνώριση συναισθημάτων, διαχείριση θυμού με παιχνίδι ρόλων, αναφορά σε προσωπικά συναισθήματα ή άλλων. Το πρόγραμμα θα γίνει σύντομα σταθερό και προσανατολισμένο στις ανάγκες της τάξης, του παιδιού και του σχολείου. 6.Να δημιουργούνται ευκαιρίες επιτυχίας. Η σύγκριση να γίνεται πάντα σε σχέση με τον προηγούμενο εαυτό. 7.Τίποτα δε γίνεται χωρίς λόγο και αιτία. Ψάχνω να το βρω και λειτουργώ προληπτικά. 8.Θέλει αποκλειστικότητα.

27 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος27 9.«έχω χαρτιά και δεν μπορούν να μου κάνουν τίποτα» 10.«μικρό κοριτσάκι που δεν μπορεί να μου κάνει τίποτα» 11.«Όχι κυρία δε θα έρθω δε μου αρέσουν οι εκδρομές» 12.Γνώσεις για θερισμό και μαστιχόδεντρα. 13.«Είμαι Θεός…» 14.«Συμπεριφορά που υπερβαίνει τα όρια» 15.«ανέβηκε στο παράθυρο να τινάξει τη σκόνη» και «σηκώνει το θρανίο έτοιμος να το ρίξει» 16.«έσπασε την πόρτα» 9.Τα χαρτιά αυτά εκτός από προστασία δίνουν και ευκαιρίες για άλλη αντιμετώπιση. Δεν τίθεται θέμα ΝΚ 10.Δεν είναι θέμα σωματικής δύναμης αλλά γνώσεων και διαχείρισης συναισθημάτων. 11.Χωρίς φιλίες και προσμονή χαράς. Μιλάμε στα άλλα παιδιά για το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται. 12.Το επιβραβεύουμε έντονα. 13.Θέλει να προσελκύει την προσοχή των άλλων. 14.Αποφασίζουμε ως σύλλογος σε ποια πράγματα θα είμαστε ανεκτικοί και σε ποια όχι. Παραβλέπουμε μικρά λάθη. Επιβάλλουμε συνέπειες για τα μεγάλα λάθη με αναφορά στα συναισθήματα των άλλων. Ζητάμε να συμπληρώσει μισοτελειωμένες φράσεις του τύπου «Μου αρέσει να…» και «Δεν μου αρέσει καθόλου…». Οι συνέπειες επιβάλλονται με ήπιο αλλά αυστηρό ύφος. 15.Ψυχραιμία. Πολλές φορές η αγνόηση φέρνει τα καλύτερα αποτελέσματα. 16.Φυσικές συνέπειες των πράξεων.

28 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος28 Και ακόμη… Ευέλικτη Ζώνη Θεατρική αγωγή Τεχνικά Μουσική Χορός

29 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος29 Θέσπιση ορίων Σε τρεις ζώνες… –Πράσινη: εγκεκριμένες & επιθυμητές συμπεριφορές –Κίτρινη: μη εγκεκριμένες συμπεριφορές που όμως επιτρέπουμε για δύο λόγους Για να δώσουμε χρόνο να μάθουν Για να δώσουμε περιθώρια σε δύσκολες εποχές –Κόκκινη: συμπεριφορές που δεν πρόκειται να ανεχθούμε (επικίνδυνες για την υγεία και την ακεραιότητα των παιδιών) Συνέπειες τήρησης –έπαινος, προσοχή, φροντίδα, προνόμιο και μη τήρησης –άρνηση φροντίδας, απώλεια προνομίου, time-out

30 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος30 Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική: Μαθαίνει να κατακρίνει! Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα: Μαθαίνει να καυγαδίζει! Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία: Μαθαίνει να είναι ντροπαλό! Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή: Μαθαίνει να είναι ένοχο! Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση: Μαθαίνει να είναι υπομονετικό! Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο: Μαθαίνει να εκτιμά! Αν ένα παιδί ζει μέσα στην δικαιοσύνη: Μαθαίνει να είναι δίκαιο! Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ασφάλεια: Μαθαίνει να πιστεύει! Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία: Μαθαίνει να έχει αυτοεκτίμηση! Αν ένα παιδί ζει μέσα στην παραδοχή και φιλία: Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο! R. Russel

31 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος31 Φραγκουδάκη... Η άνιση επίδοση στο σχολείο δεν είναι αποτέλεσμα ατομικής διαφοράς, αλλά καθορίζεται από την κοινωνική καταγωγή των ατόμων. Όσα παιδιά από τις κοινωνικά μη προνομιούχες οικογένειες αποκλίνουν από το στατιστικό φαινόμενο και έχουν επίδοση άριστη, που οδηγεί στα πανεπιστήμια, αντιστοιχούν παντού σε ποσοστά στατιστικά μη σημαντικά. Σύμφωνα με το Γάλλο γενετιστή Jacquard, όλοι οι άνθρωποι και των δύο φύλων έχουν το εγγενές ποσοστό ευφυΐας που χρειάζεται για να ολοκληρώσουν με επιτυχία όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης μέχρι και την ανώτερη πανεπιστημιακή.

32 Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος32 Ας μην ξεχνάμε ότι τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ανθρωπότητα έγιναν… Σας ευχαριστώ


Κατέβασμα ppt "Αλβανόπουλος, Γ. Σχ. Σύμβουλος1 Διαχείριση Προβλημάτων Συμπεριφοράς στο Σχολείο Αλβανόπουλος Γιώργος Δημοτικό Σχολείο Ποδοχωρίου 1/2/2012."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google