Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Στρατηγικές κατευθύνσεις για ανταγωνιστικές τουριστικές επενδύσεις στην Ελλάδα Βασίλειος Πατσουράτης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Γεώργιος Αναστασόπουλος.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Στρατηγικές κατευθύνσεις για ανταγωνιστικές τουριστικές επενδύσεις στην Ελλάδα Βασίλειος Πατσουράτης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Γεώργιος Αναστασόπουλος."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 Στρατηγικές κατευθύνσεις για ανταγωνιστικές τουριστικές επενδύσεις στην Ελλάδα Βασίλειος Πατσουράτης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Γεώργιος Αναστασόπουλος Πανεπιστήμιο Πατρών

3 •Η Θέση του Ελληνικού Τουρισμού στην Ελληνική Οικονομία και στη Διεθνή Σκηνή •Πώς Φτάσαμε Εδώ •Κόστος και Όφελος •Αναδυόμενες Προκλήσεις •Σχεδιασμός Νέας Στρατηγικής •Προσανατολισμός Επενδύσεων •Ρόλοι και Υπευθυνότητες ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ

4 Η Θέση του Ελληνικού Τουρισμού στην Ελληνική Οικονομία Και Διεθνή Σκηνή Πηγή: WTTC

5 Η Θέση Του Ελληνικού Τουρισμού στην Ελληνική Οικονομία Και Διεθνή Σκηνή Πηγή: WTTC

6 Πηγές: WTO (2003), ΕΣΥΕ/ΕΟΤ (2003) Η Θέση Του Ελληνικού Τουρισμού στην Ελληνική Οικονομία Και Διεθνή Σκηνή Ποσοστιαία Αύξηση Αφίξεων, ανά δεκαετία

7 Competitiveness Monitor Κατάταξη (σε 212 χώρες) Τιμές 93 Υποδομές 76 Περιβάλλον 75 Κοινωνικό Περιβάλλον 35 Τεχνολογία 25 Ανθρώπινο Δυναμικό 69 Βαθμός Διεθνοποίησης 33 Πηγή: Competitiveness Monitor, WTTC Η Θέση Του Ελληνικού Τουρισμού στην Ελληνική Οικονομία Και Διεθνή Σκηνή

8 Πώς Φτάσαμε (κλαδικά) •Προϊόν •Διαφοροποίηση •Αγορές •Διεθνές marketing •Οργάνωση προϊόντος: –οι υποδομές παραμένουν ανεπαρκείς και ποιοτικά χαμηλές –υπάρχουν σημαντικές δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης των ειδικών υποδομών –Η ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου παραμένει χαμηλή –Επιχειρηματικός δυϊσμός –Περιορισμένη ανάπτυξη διεθνούς επιχειρηματικής δραστηριότητας

9 Πώς φτάσαμε (μακρο) •Γραφειοκρατία –πνίγει την επιχειρηματικότητα –αποθαρρύνει επενδύσεις –Περιορίζει αφίξεις (Visa διατυπώσεις) •Χωροταξικό –Ζώνες και χρήσεις γης •Τουρισμός και ΟΤΑ •Φορολογικό •Αγορά εργασίας •Απουσία διαχείρισης κρίσεων

10 Πώς φτάσαμε (ανταγωνιστές) •Όξυνση του ανταγωνισμού –Διαφοροποίηση προϊόντων ανταγωνιστών –Δυναμική εμφάνιση νέων ανταγωνιστών •Αλλαγή της φύσης του ανταγωνισμού –Νέες τεχνολογίες –Ρόλος των ξένων επενδύσεων •στις μεταφορές •Περιορισμένος στον κλάδο ξενοδοχείων και εστίασης

11 Πίνακας 1 Εξέλιξη της Τομεακής Κατανομής των Ξένων Άμεσων Επενδύσεων Τομείς % στο συνολικό παγκόσμιο απόθεμα % μερίδιο των αναπτυσσόμενων χωρών στο παγκόσμιο (αποθέματα) Χρηματοδότηση Εμπόριο Επιχειρηματικές δρασ Μεταφορές, logistics, επικοινωνίες Ξενοδοχεία και εστίαση Σύνολο Πηγή: UNCTAD

12 Πολιτικές που ασκήθηκαν •1η γενιά: •Στόχος: προσέλκυση μαζικού τουρισμού •Χαρακτηριστικά: - η μεγαλύτερη ανάπτυξη - πρωταγωνιστές: δημόσιος και ιδιωτικός τομέας - χρηματοδότηση: άφθονη, χωρίς κριτήρια βιωσιμότητας - ποιότητας Έλλειψη Οράματος και μακροχρόνιων στόχων

13 Πολιτικές που ασκήθηκαν 2η γενιά: Στόχος: σύνδεση του τουρισμού με οικονομία, κοινωνία, περιβάλλον Χαρακτηριστικά: - ανάπτυξη με χαμηλότερους ρυθμούς - επενδυτικά κίνητρα (αναπτυξιακός νόμος – ΜΟΠ) -Έλλειψη κριτηρίου βιωσιμότητας – ποιότητας -μικρού μεγέθους ξενοδοχειακές μονάδες -βοηθητικά καταλύματα

14 Πολιτικές που ασκήθηκαν 3η γενιά: Στόχος: βελτίωση της ανταγωνιστικότητας Χαρακτηριστικά: -μείωση ρυθμού ανάπτυξης -ανακαινίσεις – εκσυγχρονισμός -αναπτυξιακός Νόμος - ΚΠΣ

15 Α. ΦΘΙΝΟΥΣΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ –Μείωση διεθνών μεριδίων – αφίξεων, εσόδων –Συνεχίζουμε να προσελκύουμε μαζικό τουρισμό –Αδυναμία καταπολέμησης της εποχικότητας –Μη προσέλευση ξένων επενδύσεων –Αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς – ζήτησης –Ανάσχεση οικονομικής ανάπτυξης Το κόστος αυτής της πορείας

16 Β. ΔΙΑΡΡΟΕΣ (από τη μη ολοκλήρωση) Εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών (καταναλωτικές και επενδυτικές) Διασύνδεση με άλλους τομείς (links) Γ. ΤΙ ΧΑΣΑΜΕ (2002-4) σε ρυθμό ανάπτυξης: 5,5% του ΑΕΠ σε απασχόληση: θέσεις εργασίας στο ισοζύγιο πληρωμών: 18% του ελλείμματος στην ανάπτυξη άλλων κλάδων της ελληνικής οικονομίας στις αμοιβές - ημερομίσθια στην κερδοφορία

17 Αναδυόμενες προκλήσεις •γεω-πολιτικο-οικονομικό περιβάλλον •Νέες ανάγκες αγορών – νέα καταναλωτικά πρότυπα •Νέα επιχειρηματικά μοντέλα •Επιδράσεις παγκοσμιοποίησης –Σημαντική αλληλεπίδραση και αλληλεξάρτηση στη λήψη αποφάσεων –Νέες τεχνολογίες –Ανάπτυξη και ανακατατάξεις αερομεταφορών –Ανταγωνισμός στην προσέλκυση εξειδικευμένου και έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού •Διεθνής ζήτηση: –experience –lifestyles

18 ταξίδια χρόνος απόσταση επισκέψεις Καλοκαιρινές διακοπές shopping Επαγγελματικά ταξίδια Δεύτερη κατοικία Κατανόηση των αλλαγών... weekends αναψυχή υγεία

19 Κύριο μήνυμα Η διεθνής ζήτηση για τουρισμό και ταξίδια θα αναπτύσσεται τα επόμενα χρόνια: –διπλασιασμός της διεθνούς ζήτησης –ποιοτική διαφοροποίηση συνιστώντας πηγή ανάπτυξης για τη χώρα μας στο βαθμό που: –θα καταφέρει να βελτιώσει το ήδη παρεχόμενο προϊόν –να αναπτύξει νέες δραστηριότητες και υπηρεσίες, που ανταποκρίνονται στα νέα lifestyles, πέρα από τις κλασικές αλλά συνδεόμενες με αυτές (π.χ. τουρισμός υγείας)

20 Ανάγκη Χάραξης Νέας Στρατηγικής

21 •Χάραξη ενός μακροχρόνιου προγράμματος για υποδομές •Δέσμευση υλοποίησης αυτού από όλους Προϋποθέσεις επιτυχίας

22 Όραμα «βελτίωση της ελκυστικότητας της χώρας ως τουριστικού προορισμού με κεντρικό άξονα την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής»

23 Core Concept: Άξιος Βίος Για ποιόν; –ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ (target groups) ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ –ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΟΝΙΜΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ

24 Core Concept: Άξιος Βίος Ως προς τι; –ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ως προς τα διεθνή LIFESTYLES (Ελληνικός τρόπος). –ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ στα πλαίσια της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας (κοινωνικά και περιβαλλοντικά). –ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ που απορρέουν από τη θέση της χώρας, την ιστορία της, το περιβάλλον της, την αυθεντικότητα των ανθρώπων της, το προσδόκιμο ζωής, τη μεσογειακή κουζίνα.

25 Στρατηγικές Επιλογές (πως;) •Αγορές •Προϊόντα πέραν του παραθεριστικού. •Επιχειρηματικότητα: –Οι παίκτες •Διεθνής επιχειρηματικότητα: –Διεθνείς άμεσες επενδύσεις ή επάρκεια εγχώριων πόρων; –Κάθετη ή οριζόντια επένδυση; –Σε κύριες ή συμπληρωματικές δραστηριότητες; –Ξένη άμεση επένδυση ή στρατηγική συνεργασία; –Συνεργασία στην προώθηση ή με τους operators;

26 Στρατηγικές Επιλογές (πως;) •Επιχορήγηση vs γενικές/ειδικές υποδομές; •Βελτίωση μέσου ποιοτικού όρου με ενίσχυση όλων ή επιλογή νικητών; •Μεγιστοποίηση της απασχόλησης μέσω των επενδύσεων

27 Κεντρικές κατευθύνσεις •Καλύτερη αξιοποίηση της υπάρχουσας παραγωγικής δυναμικότητας •προσανατολισμός της επιχειρηματικότητας σε συγκεκριμένες δραστηριότητες (ενδεικτικά): –Τουρισμός πόλεων –Συνεδριακός τουρισμός –Θαλάσσιος τουρισμός –Αθλητικός τουρισμός –Ιαματικός τουρισμός

28 Μέσα (χρηματοδότηση) •Δ ΚΠΣ –Καλύτερη αξιοποίηση –Αναπροσανατολισμός με έμφαση στις δομές στήριξης •Νέος Αναπτυξιακός Νόμος •Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) – : μόνο το 1,6% του προγράμματος πήγε στον τουρισμό –Αύξηση και σταθεροποίηση των δαπανών για τουρισμό στο 5% του ΠΔΕ •Αύξηση των επιχορηγήσεων προς τον ΕΟΤ – : μόλις το 1% του συνόλου των επιχορηγήσεων πήγε στον ΕΟΤ

29 Μέσα (χρηματοδότηση) •ΣΔΙΤ –Συνεδριακά κέντρα, υπόγειοι χώροι στάθμευσης οχημάτων, κέντρα θαλασσοθεραπείας, αθλητικές εγκαταστάσεις –κατασκευή και εκμετάλλευση μαρινών, καταφυγίων σκαφών αναψυχής –Οικιστική ανάπτυξη, ιδίως δευτερεύουσας κατοικίας, σε μεγάλες εκτάσεις με ανάπτυξη ψυχαγωγικών και αθλητικών εγκαταστάσεων σε συνδυασμό με ξενοδοχειακές υποδομές •Τραπεζική χρηματοδότηση – : δόθηκε το 3,7-6,2% του συνόλου της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων •Ξένα Κεφάλαια (επενδύσεις, στρατηγικές συμμαχίες)

30 Συνολικός απολογισμός Αναπτυξιακών Νόμων ( ) Ύψος επενδύσεων δις € Ύψος επιχορηγήσεων και επιδοτήσεων 583 δις € Νέες θέσεις εργασίας θέσεις Νέες κλίνες κλίνες

31 Ειδικές Τουριστικές Υποδομές Β’ ΚΠΣΓ’ ΚΠΣΣΥΝΟΛΟ Μαρίνες4-4 Καταφύγια8210 Υδροθεραπευτήρια314 Συνεδριακά κέντρα Γήπεδα golf224 Κέντρα θαλασσοθεραπείας2810 Δημόσια δαπάνη140 εκατ. €320 εκατ. €460 εκατ. €

32 Ρόλοι και υπευθυνότητες: δημόσιος τομέας •Περιστολή της γραφειοκρατίας: •Προσδιορισμός ζωνών και χρήσεων γης •Αποτελεσματική και δίκαιη φορολογική διοίκηση •Eκπαίδευση και επιμόρφωση. •Αποτελεσματικό marketing •Κοινωνία της πληροφορίας •Προστασία καταναλωτή •Tοπική αυτοδιοίκηση

33 Ρόλοι και υπευθυνότητες: ιδιωτικός τομέας •Εισαγωγή τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών •Ανάπτυξη προϊόντων και καινοτομίας •Marketing και προώθηση προϊόντος •Εκπαίδευση και επιμόρφωση προσωπικού •Υιοθέτηση διεθνών πρακτικών κοινωνικής ευθύνης •Safety and security

34


Κατέβασμα ppt "Στρατηγικές κατευθύνσεις για ανταγωνιστικές τουριστικές επενδύσεις στην Ελλάδα Βασίλειος Πατσουράτης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Γεώργιος Αναστασόπουλος."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google