Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΓΝΩΣΗΣ (Knowledge Management) Μιχάλης Βλαχάκης Cretasoft 2006.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΓΝΩΣΗΣ (Knowledge Management) Μιχάλης Βλαχάκης Cretasoft 2006."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΓΝΩΣΗΣ (Knowledge Management) Μιχάλης Βλαχάκης Cretasoft 2006

2 ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ  Δύο είναι οι βασικές προσεγγίσεις της ΔΓ 1.Με επίκεντρο την διαδικασία (αντιλαμβάνεται την ΔΓ σαν διαδικασία κοινωνικής προσέγγισης) 2. Με επίκεντρο το προϊόν (όπου εστιάζει στα δεδομένα γνώσης, την παραγωγή τους την φύλαξη και την επανάκτησή τους μέσω Η/Υ) * Επίλυση Know-Net (περιέχει πλαίσιο εργασίας – συμβουλευτική μέθοδο – εργαλείο software) καινοτομεί συγχωνεύοντας τις παραπάνω προσεγγίσεις.

3 1.Διαχείριση Γνώσης  Η ΔΓ αναλαμβάνει να διακρίνει τίς αντιδράσεις των θεμελιωδών αλλαγών που συμβαίνουν στον τρόπο που οι επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται και έχει να κάνει με: Την εσωτερική οργάνωση, τις εξωτερικές σχέσεις, τους πελάτες, τους προμηθευτές, τα προϊόντα τους ανταγωνιστές κ.τ.λ. Αρχικά υπήρξε υπερβολική διαφήμιση και σύγχυση. Γενικά παρατηρούνται όπως προαναφέρθηκαν δύο στρατηγικές 1.Με επίκεντρο τη διαδικασία: κατανοεί την ΔΓ σαν μια κοινωνική επικοι- νωνιακή διαδικασία όπου η γνώση συνδέεται άμεσα με το άτομο που την έχει αναπτύξει και διαδίδεται κυρίως από άτομο σε άτομο. Κυρίως επιδι- ώκεται η επικοινωνία μέσω της γνώσης και όχι η αποθήκευση της γνώσης. 2.Με επίκεντρο το προϊόν: εστιάζεται στη γνώση των δεδομένων την παραγωγή τους την φύλαξη και την επανάκτησή τους μέσω Η/Υ αναφέρεται και ως προσέγγιση με επίκεντρο το περιεχόμενο ή κωδικο- ποιημένη προσέγγιση.

4 1.Διαχείριση Γνώσης KNOW-NET προσέγγιση το κίνητρο της οποίας ήταν να σχεδιαστεί και να αναπτυχθεί μια νέα προσέγγιση της ΔΓ όπου θα συνένωνε τις προηγούμενες προσεγγίσεις. Θα δείξουμε την τάση σύγκλισης των δυο προσεγγίσεων στην εισαγωγή τις μεθόδους και τα software εργαλεία. Αυτό περιλαμβάνει: •Πλαίσιο εργασίας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν οδηγός για την ΔΓ •Μεθοδολογία που βοηθά τις επιχειρήσεις στην σχεδίαση στρατηγικής ΔΓ, τη σχεδίαση διαδικασιών που εμπλουτίζουν την από κοινού μάθηση διευκόλυνση μετάδοσης γνώσεων στην επιχείρηση, και μέτρηση της αξίας του πνευματικού κεφαλαίου της επιχείρησης. •Ένα εργαλείο σε (intranet) που υποστηρίζει την συλλογή και χρήση των εσωτερικών και εξωτερικών γνώσεων την αποθήκευση και αναζήτηση (με λέξεις κλειδιά) και χρήση τους με ένα εύχρηστο πλοηγό γνώσεων. Όλα αυτά σε συνεργασία με (On-line) συστήματα που επιτρέπουν στους ανθρώπους την συνεργασία από διαφορετικές τοποθεσίες.

5 2.Προσεγγίσεις με επίκεντρο την διαδικασία και το προϊόν στην ΔΓ Η εφαρμοσμένη Διαχείριση Γνώσης γενικά διαμορφώνεται από τρείς επιρροές. 1.Τους πωλητές software που παρέχουν τα εργαλεία για ΔΓ 2.Αυτούς που αρχικά υιοθέτησαν το σύστημα και επέδειξαν τα πλεονεκ- τήματα της δεδομένης γνώσης ως κλειδί για τις διεθνείς συμβουλευτικές εταιρείες 3. Τα συστήματα ενοποίησης που παρέχουν σχετικές υπηρεσίες

6 2.1 Προσεγγίσεις με επίκεντρο την διαδικασία και το προϊόν στο software ΔΓ Η τεχνολογία στην ΔΓ προσπαθεί να δημιουργήσει ένα συνδεδεμένο περιβάλλον για την ανταλλαγή γνώσης. Πρέπει να διευκολύνεται η μεταξύ ανθρώπων και μεταξύ ανθ- ρώπων και συστημάτων πληροφοριών ανταλλαγή γνώσης. Πρέπει το software να διευκολύνει την μετατροπή και ανταλλαγή της υπονοούμενης σε σαφή γνώση και την μετατροπή της ατομικής σε οργανωμένη γνώση. Δύο συστατικά κλειδιά είναι απαραίτητα: 1.Διευκολύνσεις Συνεργασίας: μεταξύ των εργαζομένων στην γνώση είναι προϊόντα όπως Lotus Notes, Microsoft Exchange, Novel’s Group Wise. Επίσης με μια υποδομή με e-mail servers γίνεται συνεργασία με ροή εργασιών, διαχείριση εγγράφων, κοινές βάσεις δεδομένων κλπ 2. Διευκολύνσεις Η απαίτηση για παγκόσμια μέσα αναζήτησης και ανάκλησης πληρο- φοριών απο διάφορα SILO πληροφοριών είναι επιτακτική. Οι εργάτες γνώσης αναζη- τούν μέσω Internet, Intranet, Lans και κληρονομικών συστημάτων, την αποθηκευμένη Γνώση. Οι πωλητές software υιοθέτησαν με ενθουσιασμό την ΔΓ σαν ανάκληση πληροφο- ριών και σαν ανάγκη για πρόσβαση σε κοινές πηγές πληροφορίας. Η ομαδοποίηση κυρίως σε Lotus Notes, Microsoft Exchange είναι η ’’de facto’’ υποδομή για την ΔΓ απουσία άλλων κατάλληλων εργαλείων. Παρόλα αυτά τα ομαδοποιημένα προϊόντα δεν έχουν ακόμα ολοκληρωμένη ομαδική ταξινόμηση και διευκόλυνση ανάκλησης πληροφοριών για την υποστήριξη της μεταξύ ανθρώπων – συστημάτων ανταλλαγής πληροφοριών.

7 2.2 Προσεγγίσεις με επίκεντρο την διαδικασία και το προϊόν στις μελέτες ΔΓ Μελέτη των (Davenport & Prusak) εμφανίζει ότι οι περισσότερες μελέτες στην ΔΓ αποπειράθηκαν ή να δημιουργήσουν αποθήκες γνώσης ή να βελτιώσουν την πρόσβαση στην γνώση. Προσπάθησαν να χειριστούν την γνώση σαν ένα πράγμα δηλ. να πάρουν Γνώσεις (memos, αναφορές, παρουσιάσεις, άρθρα κτλ) και να τα αποθηκεύσουν σε μια αποθήκη από όπου μπορούν εύκολα να τα ανακαλέσουν π.χ.(discussion data base). Έχουμε τρεις κύριoυς τύπους αποθηκών: 1.Εξωγενής γνώση η αποθήκευση της κυμαίνεται από πληροφορίες από άρθρα και αναφορές σε διοικητικά ανώτερους πελάτες πληροφορικών συστημάτων. 2.Δομημένη ενδογενής γνώση από αναφορές ερευνών από προσανατολισμένα προϊόντα και υλικά marketing και τεχνικές. 3.Ανεπήσιμη ενδογενής γνώση που αποτελείται από discussion data base που αναφέρονται σαν ‘μαθήματα’ που είναι ευκολότερη και περισσότερο εμπειρική γνώση. Ο δεύτερος τύπος υποστηρίχθηκε μεταξύ ατομικών με επίκεντρο την διαδικασία ΔΓ Αυτές αναγνωρίζουν ότι το να βρεις τον άνθρωπο με την γνώση που κάποιος χρειάζεται και η μεταφορά της είναι δύσκολες διαδικασίες. Αν παρομοιώσουμε μια βιβλιοθήκη ως αποθήκη γνώσεων τότε ο χρυσός οδηγός αντιπροσωπεύει τον σκοπό των μελετών για την πρόσβαση στη γνώση.

8 2.3 Προσεγγίσεις με την διαδικασία και το προϊόν στις μεθόδους & υπηρεσίες ΔΓ Στην πώληση υπηρεσιών ΔΓ οι περισσότερο σφαιρικές διεθνείς φίρμες χρησιμο- ποιούν μια μακράς διάρκειας προσέγγιση για υλοποίηση Όλες οι διεθνείς εταιρείες συμβούλων στις εκχωρήσεις ΔΓ στρέφονται σε στρατη- γικές ανθρώπων, διαδικασιών και τεχνολογικών εκβάσεων, όλες παράγοντες κλειδιά που πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τους νόμους της ΔΓ. Οι Ernst & Young θεωρούν την εξουσιοδότηση της κοινωνίας σαν λύση κλειδί που δουλεύει στις περισσότερες υλοποιήσεις (ανταλλαγή γνώσης από ομάδες ατόμων με κοινές εργασίες και ανταλλαγή της γνώσης με άλλες ομάδες). Οι KPMG χρησιμοποιούν ολιστική προσέγγιση – ΔΓ επτά κλειδιών – (δημιουργίας, εφαρμογής, βιομηχανικής εκμετάλλευσης, διαμοιρασμού, συμπύκνωσης, μάθησης). Η υλοποίηση βασίζεται σε αποθήκες γνώσης Οι PricewarehouseCoopers όμοια δίδουν λύσεις με κλειδιά. Στα ειδικά γραφεία συμβούλων που παρέχουν υπηρεσίες ο εστιασμός με επίκεντρο την διαδικασία και το προϊόν είναι πιο ξεκέθαρος. Collaborative Strategies, KnowledgeAssociates, NetForm είναι φίρμες με πείρα και μεθόδους σε ΔΓ

9 3. Know-Net Προσέγγιση Στην θεμελίωση της Know-Net προσέγγισης βασικά μας απασχόλησε η συγχώνευση των δύο παραπάνω προσεγγίσεων της ΔΓ. Χρειαζόμαστε μια θεμελίωση που θα υπογράμμιζε κάθε πλευρά της συγχώνευσης. Και οι δύο αρχικές προσεγγίσεις στοχεύουν στην καλύτερη διαχείριση του ενεργητικ- ού της αποθηκευμένης γνώσης. Το ενεργητικό γνώσης είναι οι πηγές γνώσεων που προσδοκούν να καλλιεργήσουν οι εταιρείες. Στην πραγματικότητα η ΔΓ δουλεύει για καλύτερη αξιοποίηση της γνώσης. Μπορεί να προέρχεται από ένα άτομο ή δίκτυο ανθρώπων, διαδικασία δομημένη σε μια αγορά όπως ένα (brand name). Η προσέγγιση με επίκεντρο το προϊόν επικεντρώνεται στην πρόσβαση και οργάνωση της ενεργητικής γνώσης ενώ αυτή με επίκεντρο την διαδικασία κάνει απ ευθείας σύνδεση με το ενεργητικό της επιχείρησης. Και οι δύο μεταφέρουν γνώση από άνθρωπο σε άνθρωπο ή από άτομο σε σύστημα. Αντικείμενα γνώσης είναι τα μέσα με τα οποία παρουσιάζεται η γνώση. Ενεργητικό Γνώσης – δημιουργεί, αποθηκεύει,,διανέμει - Αντικείμενα Γνώσης •Ένα άτομο είναι ένα ενεργητικό γνώσης με ιδέες, γνώσεις, δεδομένα, (αντ.γνώσης). •Μια κοινωνία είναι ένα ενεργητικό γνώσης με ιδέες, γνώσεις, καλύτερες πρακτικές (αντ.γνώσης). •Μια διαδικασία είναι ένα ενεργητικό γνώσης που μπορεί να δημιουργήσει, αποθηκεύσει, διασπείρει γνώσεις (αντ.γνώσης). •Ένα όραμα ένα ενεργητικό γνώσης που μπορεί να δημιουργήσει μια καινούρια δήλωση αποστολής, στρατηγικό σχέδιο, στόχους (αντ.γνώσης).

10 …Know-Net … Ένα αντικείμενο γνώσης αναπαριστά την πληροφορία που πρέπει να παραχθεί και μετατρέπεται σε γνώση. Τυπικά δραστηριότητες δημιουργίας γνώσης περιλαμβάνουν: 1.Σύγκριση πώς μπορεί η πληροφορία να συγκριθεί με άλλες γνωστές. 2.Συνέπειες τι επιπλοκές έχει αυτή η πληροφορία. 3.Διασυνδέσεις, πώς αυτό το κομμάτι γνώσης συνδέεται με άλλα. 4.Συζητήσεις, τι σκέφτονται οι άλλοι για αυτή την πληροφορία. Ένα αντικείμενο γνώσης έχει τα παρακάτω χαρακτηριστικά: •Διευκολύνει την συγχώνευση της γνώσης που ρέει μεταξύ ανθρώπων και τις γνώσεις ανακαλύψεων και τεχνολογίας, δρα σαν σύνδεσμος για τα κλειδιά (στρατηγική, άνθρωποι, διαδικασία, περιεχόμενο, τεχνολογία κ.α.) της ΔΓ •Διευκολύνει την μεταφορά γνώσης από άνθρωπο σε άνθρωπο ή την μεταφορά πληροφορίας σε άνθρωπο. •Δημιουργείται και παραμένει στην διαδικασία διαχείρισης γνώσης •Χρησιμοποιείται για να ψάξει, οργανώσει και διαχωρίσει τα περιεχόμενα της γνώσης Συμπερασματικά: το αντικείμενο γνώσεις (εικ.) είναι ο κοινός συνενωτής της ολιστικής επίλυσης της ΔΓ ενσωματώνοντας και ολοκληρώνοντας την διαδικασία και το περιεχόμενο το οποίο και χρησιμοποιούμε ως το αποτέλεσμα της υλοποίησης

11 4.Πρακτικές Εφαρμογές Η αιτία που το αντικείμενο γνώσης είναι συνήθως συνένωση για ολοκλήρωση της διαδικασίας όχι μόνο ενισχύει κάθε μια από τις συνιστώσες του Know-Net (πλαίσιο εργασίας, μέθοδο, εργαλείο) αλλά και τις συνδέει μαζί με μια ολιστική λύση. Εικόνα: Πλαίσιο --- Μέθοδος --- Εργαλείο

12 4.1 Πλαίσιο Εργασίας του Know-Net To Know-Net έχει αναπτύξει ένα ολιστικό πλαίσιο εργασίας (framework) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν χάρτης για την ΔΓ και απεικονίζει τον κεντρικό κανόνα του αντικειμένου γνώσης στην προσέγγισή μας. Ενεργητικό Γνώσης: βρίσκεται στο κέντρο και δημιουργεί, χρη- σιμοποιεί, διακρίνει τα αντικείμενα γνώσης όπου είναι οι παρουσι- άσεις της γνώσης σε σαφή και ασαφή μορφή. Παρουσιάζει: •Την Στρατηγική της γνώσης,τη δομή, τις διαδικασίες και τα συστήματα που αναπτύσσει μια εταιρεία για την ΔΓ. •Τα αλληλεπιδρόμενα δίκτυα γνώσης σε ατομικό ομαδι- κό οργανωτικό και αλληλοοργανωτικό επίπεδο. Τα στοιχεία (στρατηγική, δομή, διαδικασίες, συστήματα) μπορούν να είναι η αιτία της ενεργητικής γνώσης. Τα διαφορετικά επίπεδα της δικτύωσης της γνώσης αναπαριστώ- νται στο εξωτερικό τμήμα που καλείται οντολογική διάσταση από τον ΝΟΝΑΚΑ και αναφέρεται στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις (η γνώση μιας οργάνωσης μέσω ομάδων και τμημάτων να επεκταθεί σε μια κοινότητα). Επίπεδα δικτύων γνώσεις: •Ατομικό: ικανότητες και εμπειρίες επάρκεια και προσωπικά θέματα ανάπτυξης σε ατομικό επίπεδο γνώσης ενός ατόμου •Ομαδικό–Οργανωτικό: περιλαμβάνει το εσωτερικό δίκτυο της επιχείρησης,το ανεπίσημο ή το επίσημο, των επικοινωνούντων με κοινά ενδιαφέροντα, ομάδων συνεργασίας κ.λ.π. •Δια-οργανωτικό: αναφέρεται στις δια-επιχειρησιακές σχέσεις αξιόπιστων δικτύων που το κάθε ένα στηρίζεται και εξωτερικές ικανότητες ανάπτυξης. Σ’ αυτό περιλαμβάνονται δίκτυα με πελάτες ανταγωνιστές, υποκατασκευαστές και συνετέρους.

13 4.2 Εμπλοκή Τεχνολογίας Πληροφορίας Μια τεχνική υλοποίηση που προωθεί αυτή την αιτία όπου το αντικείμενο γνώσης είναι ο συνήθης σύνδεσμος της πληροφορίας ανάκτησης (προϊόντος) και ομαδοποίησης (διαδικασίας). Εφαρμογές που υποστηρίζουν την (διαδικασία) όπως ομαδικές εφαρμογές θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν αντικείμενα γνώσης προσπελάσιμα από εφαρμογές και εργαλεία που υποστηρίζουν το (προϊόν)της ΔΓ όπως ψαξίματος δεικτοδότησης. Μια τριών επιπέδων αρχιτεκτονική χρησιμοποιείται με διαφορετικούς θησαυρούς γνώσεων για αποθήκευση αντικειμένων γνώσης. Τέτοιος θησαυρός γνώσεων είναι μια αποθήκη από κωδικοποιημένη γνώση και μια meta-data πληροφορία σ’ αυτή. Η meta-data μπορεί να είναι μια απλή πληροφορία (συγγραφέας, ημερομηνία έκδοσης) ή πιο εξειδικευμένες κάποιες που έχουν σχέση με τον οργανισμό. Ο θησαυρός γνώσεων πρέπει να γνωρίζει που βρίσκονται όλα τα αντικείμενα που θα του ζητηθούν. Ο θησαυρός γνώσεων εξυπηρετεί απαιτήσεις για πληροφορίες και χρησιμοποιεί οποιοδήποτε μηχανισμό χρειάζεται για να ανακτήσει και να αποδώσει τα αποτελέσματα στο χρήστη.

14 4.2.1 Το Εργαλείο του Know-Net-Πλοηγός Όπως φαίνεται στο σχήμα το εργαλείο Know-Net έχει τρείς διαφορετικές συνιστώσες. Πλοηγοί: Ο χρήστης με το Know-Net εργαλείο μέσω τυπικών (Web-Browsers) τρείς διαφορετικοί πλοηγοί (Navigators) διατίθενται για τρείς διαφορετικούς τύπους χρηστών. 1. Από την πλευρά των απλών χρηστών γνώσης χρησιμοποιείται ένας απλός στην χρήση πλοηγός που ονομάζεται (Knowledge Worker Navigator). 2. Από την πλευρά των διαχειριστών των συσ- τημάτων ΔΓ. Έχει αναπτυχθεί ένας τεχνικός πλοηγός ο πλοηγός διαχειριστών συστημάτων γνώσης (System Administrator Knowledge Navigator). 2. Από την πλευρά των διευθυντών ΔΓ ή των συμβούλων ΔΓ το πλαίσιο εργασίας οργανώθηκε με το πλοηγό στρατηγικής γνώσης (Strategic Knowledge Navigator).

15 4.2.2 Διαδικασίες – Εφαρμογές ΔΓ Οι διαδικασίες εφαρμογές βιβλιοθήκης της ΔΓ σχεδιάστηκαν να περιέχουν μια αυξανόμενη σουίτα εφαρμογών ΔΓ που υποστηρίζουν επιχειρησιακά κλειδιά και διαδικασίες οι οποίες είναι οι κύριες πηγές για την δημιουργία, βελτίωση και διαγραφή αντικειμένων γνώσης. Τα σημεία στις διαδικασίες εφαρμογές ΔΓ του Know-Net είναι: •Οι διαδικασίες εφαρμογές της ΔΓ αυτόματα γράφουν & διαβάζουν αντικείμενα γνώσης από την αποθήκη αντικειμένων γνώσης που είναι κομμάτι του Kn-Server. •Μπορούν να υποστηρίξουν τόσο την εκτέλεση της διαδικασίας της επιχείρησης όσο και την ΔΓ μέσα στην διαδικασία της επιχείρησης. Έχουν τα παρακάτω βήματα: 1. Εκτέλεσε μια δραστηριότητα και μάθε από την εμπειρία 2. Επανεξέτασε αυτά που έμαθες και στοιχειοθέτησέ τα. 3. Ανέπτυξε νέα μάθηση σε βελτιωμένες πρακτικές και διαμοιράσε τις. 4. Ανέπτυξε από περιπτώσεις και από γενικά εφαρμοσμένες καλύτερες πρακτικές και γνώσεις. •Το εργαλείο περιέχει μια βιβλιοθήκη από διαδικασίες / εφαρμογές που έχουν ανα- πτυχθεί με το Lotus Domino από τους (Knowledge Associates) και είναι τμήμα της (Software)σουίτας τους και μπορεί να υποστηρίξει διαφορετικά είδη επιχειρήσεων. •Κεντρική διαχείριση κατηγοριοποίησης στοιχείων. Δίνει τη δυνατότητα κατηγοριο- οίησης και τοποθέτησης σε ευρετήριο εσωτερικών και εξωτερικών πληροφοριών. •Προηγμένες ικανότητες αναζήτησης στο Know-Net εργαλείο παρέχουν: 1. Ένα meta-data μηχανισμό που είναι brows able. 2. Την αναζήτηση βασισμένη σε γραφικό τρόπο εξερεύνησης. 3. Αυτόματη ανάδραση (feedback) του συνόλου των αποτελεσμάτων. •Συνεργασία. Επιτρέπει στους on-line χρήστες συνεργασία με μέσα video-audio. •Μηχανισμοί επισήμανσης χρηστών. Καθώς δεν υπάρχει αρκετός χρόνος χρηστών με το κουμπί (What’s New) παρέχει γρήγορη ενημέρωση των νέων γνώσεων. •Ένα μέρος εισόδου της γνώσης. Στο εργαλείο υπάρχει το κουμπί (Open Place) όπου εμφανίζεται μια λίστα με όλες τις σχετικές φόρμες που χρειάζονται για άμεση εισαγωγή μέσα στην εφαρμογή οποιουδήποτε είδους γνώσης.

16 4.2.3 Know-Net Server Γνώσης Η αρχιτεκτονική προσέγγιση του know Net βασίζεται στην ιδέα μιας κεντρικής αποθήκης αντικειμένων γνώσης καθώς αυτά δημιουργούνται από την ενεργητική γνώση της εταιρείας. Η αποθήκη αυτή επιτρέπει στον διαχειριστή και σε μια ομάδα ιεραρχικών χρηστών να έχουν πρόσβαση. Παρόλα αυτά προκαλείται τεμαχισμός της βάσης ΔΓ ιδιαίτε- ρα από ετερογενείς γνώσεις και πηγές πληροφοριών. Ετσι επιβάλλεται να υπάρχουν μέσα που να ορίζουν νέες απόψεις και μηχανισμούς (εναλλακτικοί μηχανισμοί ταξινόμησης) για ευκολότερη οργάνωση και πρόσβαση για πληροφορίες μέσα και έξω από το Know-Net Server. H meta-data αποθήκη η διαχείριση και οι ικανό- τητες ψαξίματος περιλαμβάνει ένα μοντέλο μηχανισ- μού γνώσης, το Know Net Ontology Editor (εικ.) που περιέχει τα πάντα σχετικά με την περιγραφή του αντι- κεμένου γνώσης, με απόψεις δομών που οργανώνουν λογικά το περιεχόμενο της γνώσης. Με βάση αυτό το meta-data το εργαλείο προσφέρει ένα ομοιόμορφο περιβάλλον μέσω Browser μέσα από το οποία όλες οι σημαντικές πληροφορίες είναι προσβάσιμες. Γενικά ο server λαμβάνει, αποθηκεύει, διανέμει, δια- χειρίζεται, ταξινομεί, ιεραρχεί, κατηγοριοποιεί, κτλ αντικείμενα και ενεργητικό γνώσης.

17 4.3 Know-Net Μέθοδος Η ΔΓ βασίζεται σε οργανωτικά θέματα για το πώς η γνώση μοιράζεται και δημιουργείται Και πώς αυτές οι διαδικασίες σχετίζονται με γνώσεις κλειδιά της επιχείρησης. Έτσι δίδεται έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα ΔΓ καθώς για να είναι μια πρωτοβου- λία στην ΔΓ πετυχημένη σημαντικό ρόλο παίζει η μόρφωση η επικοινωνία και η τεχνολογική εξέλιξη. Για να υποστηριχθούν αυτά έχει αναπτυχθεί μια μεθοδολογία με τα χαρακτηριστικά: • Εξερευνά την θεωρητική προσέγγιση της ολοκλήρωσης των απόψεων της δια- δικασίας και του προϊόντος με χρήση της ενεργητικής γνώσης και των αντικει- μένων γνώσης. • Είναι στενά συνδεδεμένο με το Know-Net εργαλείο υποστηρίζοντας την ανάπτυξη ενός εργαλείου software που υποστηρίζει τις πρωτοβουλίες στην διαχείρηση γνώσης. • Είναι ολοκληρωμένο γιατί καλύπτει το σχεδιασμό την ανάπτυξη την αλληλεπί- δραση και τις μετρήσεις της πρωτοβουλίας, είναι ολιστικό με την έννοια ότι απευθύνεται σε όλα τα συστατικά μέρη της ΔΓ (Στρατηγική, Άνθρωποι, Διαδικα- σίες, Τεχνολογία).

18 4.3.1.Παρουσίαση Know-Net Μεθόδου Η μέθοδος του Know-Net προτείνει τις παρακάτω φάσεις προσέγγισης (εικ.) για να ενεργοποιήσει την δομική σκέψη και τον σχεδιασμό σε μια παρουσίαση ΔΓ. •Άγνοια για τα πλεονεκτήματα της ΔΓ και τις σχέσεις με την στρατηγική της επιχείρησης. •Στάδιο1-Σχεδιασμός γιά την φάση στρατηγικού σχεδιασμού της ΔΓ της επιχείρησης •Στάδιο2-Ανάπτυξη όπου ένας οργανισμός μετατρέπει τον εαυτό του σε μια επιχείρηση εντατικής γνώσης βασιζόμενη στις προτάσεις που προήλθαν από το στάδιο1 •Στάδιο3-Λειτουργία κατά την οποία μια επιχείρηση βγάζει προς τα έξω ένα αλληλοεξαρτώμενο σχέδιο με ολιστική προσέγγιση στην ΔΓ. •Μετρήσεις της εποικοδομητικής αύξησης της ενεργητικής γνώσης με την προσπάθεια ΔΓ •Εκπαίδευση των χρηστών σύμφωνα με τους νέους κανόνες που σχετίζονται με την ΔΓ. Στο Στάδιο1 του σχεδιασμού της ΔΓ καθορίζονται •Το όραμα και η αναγνωστικότητα για πρωτο- βουλία στη ΔΓ •Το σκοπό και την εφικτότητα της παρουσίασης. Στο Στάδιο2 η δόμηση και ο σχεδιασμός μιας ολι- στικής λύσης για διαδικασίες, ανθρώπους και Τεχ- νολογία αναπτύσσεται δοκιμάζεται και Επανεξετάζεται. Στο Στάδιο3 η εκτέλεση μιάς ευρείας επιχειρησιακής πρωτοβουλίας στην ΔΓ, όπου οι μετ- ρήσεις στη μέθοδο βοηθάνε στη συνεχή υποστήριξη της δημιουργίας της διακίνησης και της χρήσης της ενεργητικής γνώσης μέσα στην εταιρεία.

19 4.3.2.Πώς Η Μεθοδολογία Υποστηρίζει Την Ολοκλήρωση των δυο προσεγγίσεων Στο στάδιο2 (Ανάπτυξης) τα αποτελέσματα επιτυγχάνονται μέσα από την εκτέλεση 8 διαφορετικών modules όπως παρουσιάζονται στο παρακάτω σχήμα και στον πίνακα. Τα modules 1,3,5 με τον γενικό τίτλο μεθο- δική ανάλυση αποσκοπούν στην ανάλυση των διαδικασιών των δικτύων γνώσης και της τεχνολογίας της επιχείρησης με σκοπό την ανάπτυξη αυτών όπως φαίνεται στα Modules 2,4,6 με γενικό τίτλο σχεδιασμός και εκτέλεση. Το module7 εμφανίζει την ολιστική προσέγ- γιση καθώς το αντικείμενο γνώσης είναι ο κοινός συνενωτής των παραπάνω.

20 Overview of Stage II Modules ModuleWhat is it used for? Who is involved? Comment 1. Analyse Business Processes This module helps you audit the knowledge requirements of business processes. Consultant and employee that "governs" business process. Additional interviews with employees involved in process. 1, 2 are useful: in relatively structured environments when there is a need to better manage knowledge in specific business processes 2. Leverage Knowledge in Business Processes To design and implement additions / modifications in business processes to improve knowledge management within process Consultant and employee that "governs" business process. Additional interviews with employees involved in process. 3. Analyse Knowledge Networks This module helps you understand the informal flow of knowledge within networks of people in the organisation. Consultant and Change Agent. Additional interviews with people in knowledge networks. Module 3 is to be used only in environments that there already exist informal networks of people that focus on a specific knowledge asset or business area 4. Leverage Knowledge Networks This module helps you design and moderate Knowledge Networks within the organisation. Consultant and Change Agent. Additional interviews with people in knowledge networks. Module 4 is to be used by organisations that wish to build communities that will be collecting, storing and advancing key knowledge assets of the organisation. Particularly important for dispersed organisations.

21 Overview of Stage II Modules ModuleWhat is it used for? Who is involved? Comment 5. Analyse the technologyAsses the current state of IT in the organisation and identify existing information sources Consultant, Change Agent, CIO, IT director or similar This module supports the integration with existing enterprise systems. 6. Leverage the technology Present the technology element in knowledge management Consultant, Change Agent, CIO, IT director or similar 7. Develop the Knowledge Asset Schema Design the knowledge asset schema, knowledge objects and attributes, and ontology Consultant with Change Agent This module provides essential input for the design of the knowledge repository. 8. Integrate the KM architecture Helps integrate people, process and technology changes into one holistic solution Consultant with Change Agent Practical tips on integrating the people. process and technology changes. Addresses cultural issues.

22 5.Συμπερασματικά To Know-Net χτίστηκε γύρω από μια προσέγγιση με επίκεντρο την ενεργητική γνώση που είναι μια μοναδική συγχώνευση των προσεγγίσεων της γνώσης ως προϊόν και της γνώσης ως διαδικασία που είναι οι προοπτικές της διαχείρισης γνώσης. Η πρόσφατη εφαρμογή αυτής σε τρείς οργανισμούς παροχής υπηρεσιών μιάς τράπεζας, ένα γραφείο συμβούλων και μια εταιρεία εκτιμητών λογιστών αποκάλυψε ότι η προσέγγιση είναι γενικά ικανή να υποστηρίξει διαφόρων τύπων οργανισμούς και επιχειρήσεις (ανάλογα με την προσαρμογή της μεθόδου). Διαπιστώνεται γενικά ότι και οι δυο προσεγγίσεις μπορούν να συνεργαστούν καθώς δεν είναι απομονωμένες μεταξύ τους. Οι εμπειρίες από τον πραγματικό κόσμο έχουν επίσης αποκαλύψει την ανάγκη ενός μοντέ- λου αναφοράς ΔΓ δηλ ένα σύνολο προκαθορισμένων λύσεων που να καλύπτουν όλες τις προοπτικές της διαχείρισης γνώσης. Το Know-Net εργαλείο για παράδειγμα παρέχει μια βιβλιοθήκη από διαδικασίες – εφαρμογές της ΔΓ που καλύπτουν τις περισσότερες επιχειρησιακές περιοχές. Το εργαλείο μπορεί να εμπλουτιστεί με προκαθορισμένη ενεργητική γνώση, αντικείμενα Γνώσης και τα χαρακτηριστικά τους από τα οποία ο χρήστης θα μπορεί να επιλέξει. επιπλέον η μέθοδος μπορεί να περιλαμβάνει ενδεικτικές δομές επιχειρησιακών διαδικασιών που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν ως περίγραμμα.


Κατέβασμα ppt "ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΓΝΩΣΗΣ (Knowledge Management) Μιχάλης Βλαχάκης Cretasoft 2006."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google