Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΡΓΥΡΗ ΚΑΤΩΠΟΔΗ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΡΓΥΡΗ ΚΑΤΩΠΟΔΗ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΡΓΥΡΗ ΚΑΤΩΠΟΔΗ

2 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5o ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ

3 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 1. Καινοτομία: Εφεύρεση ή επιχειρηματική διαδικασία; Thomas Alva Edison έχει μείνει στην ιστορία ως ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς καινοτομιών(1000 πατέντες): -ηλεκτρικός λαμπτήρας -Το κινηματογραφικό φιλμ των 35 χιλιοστών -Ηλεκτρική καρέκλα Για τη δημιουργία της καινοτομίας δεν είναι αρκετή μια εφεύρεση ή μερικές καλές ιδέες. Η πραγματική πρόκληση είναι πως αυτές θα γίνουν εφαρμόσιμες και θα αξιοποιηθούν εμπορικά.

4 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 1. Καινοτομία: Εφεύρεση ή επιχειρηματική διαδικασία; Μερικές από τις πιο διάσημες εφευρέσεις του 19 ου αιώνα ανακαλύφθηκαν από ανθρώπους που τα ονόματα τους έχουν ξεχαστεί. Αντιθέτως τα ονόματα των επιχειρηματιών που τα διαχειρίστηκαν εμπορικά έχουν συνδεθεί απόλυτα με αυτές. Ηλεκτρική Σκούπα εφευρέθηκε από τον J. Murrar Spengler. Το όνομα αυτό δεν σας θυμίζει τίποτα αντιθέτως το όνομα του W.H. Hoover συνδέθηκε παγκοσμίως με την ηλεκτρική σκούπα διότι αυτός την προώθησε στην αγορά κι ας μην γνώριζε τίποτα για σκούπες.

5 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 1. Καινοτομία: Εφεύρεση ή επιχειρηματική διαδικασία; Ο Elias Howl κατασκεύασε την πρώτη ραπτομηχανή την οποία προσπάθησε να προωθήσει στην Αγγλία. Όταν επέστρεψε στην Αμερική ανακάλυψε ότι κάποιος Isaac Singer είχε δημιουργήσει μια επικερδή επιχείρηση από την εμπορική εκμετάλλευση της πατέντας αυτής. Σήμερα οι ραπτομηχανές συνδέονται με το όνομα Singer. ===) H εφεύρεση δεν αποτελεί καινοτομία από μόνη της. Επίσης κάνει από τους επιχειρηματίες δεν θα ήταν καινοτόμος αν δεν υπήρχαν οι εφευρέσεις. ===) Η δημιουργία καινοτόμων προϊόντων, μεθόδων ή υπηρεσιών είναι εφικτή σε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων.

6 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 1. Καινοτομία: Εφεύρεση ή επιχειρηματική διαδικασία; Δεν πρέπει να συγχέουμε τις έννοιες εφεύρεση και καινοτομία. Η μη ύπαρξη ενός μοναδικού αποδεκτού ορισμού για την καινοτομία αποτελεί βασική αιτία για αυτή τη σύγχυση η οποία πολλές φορές αποτελεί εμπόδια στη συστηματική διαχείριση της καινοτομίας. Καινοτομία (innovation) ===) να κάνεις κάτι καινούριο. Ή ως επιτυχημένη εκμετάλλευση ιδεών.

7 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις και διάκριση της καινοτομίας Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) ορίζει την καινοτομία ως την διαδικασία κατά την οποία μια ιδέα μετασχηματίζεται σε προϊόν ή υπηρεσία που μπορεί να διατεθεί στην αγορά ή σε μια νέα μέθοδο παραγωγής ή ακόμη και παροχής υπηρεσίας. Για να χαρακτηριστεί μια επιχείρηση καινοτομική είναι χρήσιμο να αξιολογηθεί ο τρόπος δημιουργίας και ανάπτυξης της καινοτομίας σε κάθε επίπεδο (έρευνα και ανάπτυξη, προγραμματισμός, γνώση, τεχνογνωσία, εμπειρία, οργάνωση και επικοινωνία). Για να χαρακτηριστεί μια επιχείρηση καινοτομική είναι χρήσιμο να αξιολογηθεί ο τρόπος δημιουργίας και ανάπτυξης της καινοτομίας σε κάθε επίπεδο (έρευνα και ανάπτυξη, προγραμματισμός, γνώση, τεχνογνωσία, εμπειρία, οργάνωση και επικοινωνία).

8 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις και διάκριση της καινοτομίας Για να χαρακτηριστεί μια επιχείρηση που διακινεί ένα καινοτόμο προϊόν ως καινοτόμος θα πρέπει να έχει το προϊόν τα χαρακτηριστικά ενός καινοτόμου προϊόντος που είτε εισάγεται για πρώτη φορά στην αγορά (ριζικά καινοτόμο), είτε επανέρχεται βελτιωμένο (βελτιωτικά καινοτόμο). Επιπλέον θα πρέπει να αξιολογηθεί η μέθοδος προώθησης και διακίνησης του στην αγορά. Για να χαρακτηριστεί μια επιχείρηση που διακινεί ένα καινοτόμο προϊόν ως καινοτόμος θα πρέπει να έχει το προϊόν τα χαρακτηριστικά ενός καινοτόμου προϊόντος που είτε εισάγεται για πρώτη φορά στην αγορά (ριζικά καινοτόμο), είτε επανέρχεται βελτιωμένο (βελτιωτικά καινοτόμο). Επιπλέον θα πρέπει να αξιολογηθεί η μέθοδος προώθησης και διακίνησης του στην αγορά. Αναζήτηση και τη χρήση νέων πρακτικών, τεχνολογιών, και μεθόδων προκειμένου να σχεδιαστεί, να παραχθεί και να διατεθεί στην αγορά. Αναζήτηση και τη χρήση νέων πρακτικών, τεχνολογιών, και μεθόδων προκειμένου να σχεδιαστεί, να παραχθεί και να διατεθεί στην αγορά.

9 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις και διάκριση της καινοτομίας Η καινοτομία μπορεί να αφορά την τεχνολογία παραγωγής και διάθεσης στην αγορά του προϊόντος ή της υπηρεσίας. Η καινοτομία μπορεί να ταξινομηθεί ως εξής: 1. Καινοτομία Προϊόντος (Product Innovation) 2. Καινοτομία Διαδικασίας ( Process Innovation) 3. Οργανωσιακή Καινοτομία ( Organizational Innovation) 4. Διαχειριστική Καινοτομία ( Management Innovation) 5. Καινοτομία Παραγωγής (Production Innovation) 6. Εμπορική Καινοτομία ( Commercial/Marketing Innovation) 7. Καινοτομία Υπηρεσιών (Service Innovation)

10 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις και διάκριση της καινοτομίας Εθνικό Σύστημα Καινοτομίας : Ορίζεται το σύνολο των διακριτών θεσμών που σε συνδυασμό και αυτόνομα συμβάλλουν στην ανάπτυξη και διάχυση νέων τεχνολογιών και διαμορφώνουν το πλαίσιο εντός του οποίου η κυβέρνηση διαμορφώνει και υλοποιεί πολιτικές με στόχο τη διαδικασία της καινοτομίας. Μέσα από αυτό το Σύστημα η καινοτομία προσεγγίζεται σε τρία επίπεδα το μάκρο, το μέσο και το μικρό επίπεδο.

11 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις και διάκριση της καινοτομίας Εθνικό Σύστημα Καινοτομίας : Μακρο Επίπεδο- προσδιορίζεται μέσα σε ένα δίκτυο ενεργών παραγόντων που συνδέονται μεταξύ τους και αποτελείται από επιχειρήσεις, πανεπιστήμια, δημόσιους ερευνητικούς φορείς και άλλους υποστηρικτους φορείς που σχετίζονται με την χρηματοδότηση της καινοτομίας την τεχνική εκπαίδευση. Η ροή της γνώσης εντός του δικτύου είναι απαραίτητη για να υπάρξει καινοτομική ανάπτυξη. Σε αυτό το επίπεδο μελετάται κ η εθνική υποδομή. (κρατικές πολιτικές χρηματοδότησης, φορολόγηση κεφαλαίων,venture capital, προστασία πνευματικής ιδιοκτησίας)

12 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις και διάκριση της καινοτομίας Εθνικό Σύστημα Καινοτομίας : Μέσο Επίπεδο- μελετώνται οι αλληλεπιδράσεις, μεταξύ επιχειρήσεων με κοινά χαρακτηριστικά ( γεωγραφικά, πεδίο δραστηριότητας) - Ύπαρξη προϋποθέσεων και συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων - Διαθεσιμότητα ανθρώπινου δυναμικού - Διεξαγωγή έρευνας - Χρηματοδοτικά κεφάλαια - Σύστημα μεταφοράς γνώσης

13 ΜΜΕ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ 2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις και διάκριση της καινοτομίας Εθνικό Σύστημα Καινοτομίας : Μίκρο Επίπεδο- μελετώνται όλα τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης που σχετίζονται με την ικανότητα της να καινοτομεί. Υπάρχουν δύο προσεγγίσεις στη μελέτη χαρακτηριστικών: - Η κλασσική προσέγγιση που εξετάζει τα οργανωσιακά χαρακτηριστικά και το περιβάλλον της επιχείρησης - Η πιο σύγχρονη που εμβαθύνει κυρίως στις ικανότητες και τους πόρους της επιχείρησης

14 MME και Καινοτομία- Φύση της Καινοτομίας 1. Δραστική ή Βηματική. Στοχεύει στην ανάπτυξη νέων προϊόντων που υπερέχουν στη λειτουργικότητα ανεξάρτητα από το κόστος. Οι επιχειρήσεις που εφαρμόζουν δραστική καινοτομία συνήθως συνδέονται με πανεπιστήμια ή κέντρα ερευνών. Στοχεύει στη βελτίωση ή την ανακατασκευή ενός προϊόντος ή μιας τεχνολογίας παραγωγής. 2. Αρχιτεκτονική ή τμηματική. Εδώ βελτιώνονται τα εξαρτήματα που συνθέτουν ένα προϊόν, χωρίς να μεταβάλλεται η αρχιτεκτονική του προϊόντος και στην συνέχεια το προϊόν επαναπροωθείται στην αγορά. Στην αρχιτεκτονική καινοτομία ορίζεται ο τρόπος με τον οποίο τα εξαρτήματα του προϊόντος συνδέονται μεταξύ τους χωρίς να μεταβάλλεται η φιλοσοφία τους σχεδιασμού.

15 MME και Καινοτομία- Φύση της Καινοτομίας 3. Διατηρούμενη ή ανατρεπτική. Αυτή η ταξινόμηση στηρίζεται στη μεταβολή της ποιότητας ενός προϊόντος. Στη διατηρούμενη καινοτομία βελτιώνεται η ποιότητα ενός προϊόντος ή υπηρεσίες. Στην ανατρεπτική η βελτίωση ενός επιτυχημένου προιοντος ή υπηρεσίας οδηγεί σε ανατροπή των δεδομένων της αγοράς όπως οι ανάγκες και ο ανταγωνισμός. 4. Συνεχή ή συνεχής. Ως συνεχής καινοτομία ορίζεται μια διαρκής διαδικασία ανάπτυξης και βελτίωσης προϊόντων, τεχνολογιών, διαχείρισης συστημάτων ποιότητας και συστημάτων οργάνωσης και διοίκησης. Στην ασυνεχή καινοτομία οι διαδικασίες βελτιώσεις και ανάπτυξης δεν είναι διαρκείς. Η έννοια της καινοτομίας είναι συνδεδεμένη με την επιχειρηματική ανάπτυξη.

16 MME και Καινοτομία- Αξιολόγηση της Καινοτομίας Στο παρελθόν έγιναν πάρα πολλές μελέτες από το Β΄παγκόσμιο πόλεμο και μετά. Οι μελέτες αυτές προσδιόρισαν τους ακόλουθους παράγοντες που σχετίζονται με την οικονομία. - Τη δημιουργία καινοτόμου δράσης - Την εφαρμογή αυτής της γνώσης στην ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών - Την εμπορική αξιοποίηση αυτών των προϊόντων και υπηρεσιών με στόχο την οικονομική ανάπτυξη της επιχείρησης και - Τη δημιουργία νέων οικονομικών πόρων

17 MME και Καινοτομία- Αξιολόγηση της Καινοτομίας Στα συμπεράσματα της Pricewaterhouse Coopers (2005) αναφέρεται ότι οι επιχειρήσεις που έχουν αποκτήσει κουλτούρα καινοτομίας παρουσιάζουν: 1. Σημαντική βελτίωση στα οικονομικά τους αποτελέσματα 2. Καλύτερη προώθηση των προϊόντων τους 3. Αποδοτικότερη λειτουργία των τομέων τους. Είναι φανερό ότι η καινοτομία αποτελεί ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των επιχειρήσεων.

18 MME και Καινοτομία- Συντελεστές Ανάπτυξης νέων προιοντων Η ανάπτυξη ενός προϊόντος στηρίζεται στη συλλογική λειτουργία των ατόμων που αποτελούν την ομάδα κορμού- έργου, η οποία πρέπει για πρακτικούς λόγους να είναι μικρή και ευέλικτη. Όλα τα τμήματα πρέπει να δουλέψουν μαζί, περισσότερο όμως τα παρακάτω 3 τμήματα. 1. Το τμήμα σχεδιασμού(φυσική φόρμα) 2. Το τμήμα Παραγωγής (σχεδίαση/ λειτουργία/ διανομή) 3. Τμήμα marketing (ανάγκες πελατών)

19 MME και Καινοτομία- Αιτίες εισαγωγής νέων προιόντων 1. Κάλυψη ή δημιουργία αναγκών 2. Διατήρηση επιπέδου πωλήσεων και μεριδίου στην αγορά 3. Βελτίωση υφιστάμενων προϊόντων 4. Επανατοποθέτηση 5. Ελάττωση του κόστους 6. Αύξηση της κερδοφορίας 7. Διατήρηση της φήμης… καινοτόμου επιχείρησης

20 MME - Καινοτομία & Ευρωπαϊκή Ένωση Η ΕΕ έχει υιοθετήσει κάποιες δράσεις για την ενίσχυση της καινοτομίας. Κάποιες από αυτές είναι: - Η διοργάνωση και χρηματοδότηση εκθέσεων επιχειρηματικότητας και καινοτομίας - Η βράβευση επιχειρήσεων για τα αποτελέσματα της καινοτομικής δράσης τους, όπως καινοτόμα προϊόντα και επιτυχημένες επιχειρηματικές πρακτικές - Η παροχή οικονομικών και άλλων επιχειρηματικών κινήτρων σε επιχειρήσεις προκειμένου να αποκτήσουν καινοτομικό προφίλ Τράπεζα δεδομένων καινοτομίας/ΕΟΜΜΕΧ/ GENESIS

21 Εταιρείες Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών Εταιρείες Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών

22 Η τραπεζική χρηματοδότηση και η άντληση κεφαλαίων από το χρηματιστήριο είναι ένας τρόπος χρηματοδότησης για πολλές επιχειρήσεις, υπάρχουν όμως και αυτές οι οποίες δεν μπορούν να αντλήσουν κεφάλαια από εκεί, όπως οι καινούργιες και νεαρές επιχειρήσεις. Η τραπεζική χρηματοδότηση και η άντληση κεφαλαίων από το χρηματιστήριο είναι ένας τρόπος χρηματοδότησης για πολλές επιχειρήσεις, υπάρχουν όμως και αυτές οι οποίες δεν μπορούν να αντλήσουν κεφάλαια από εκεί, όπως οι καινούργιες και νεαρές επιχειρήσεις.

23 Οι επιχειρήσεις αυτές είναι εκτεθειμένες σε μεγάλο κίνδυνο και μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τις εταιρείες κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών (ΕΚΕΣ). Η χρηματοδότηση που μπορούν να παρέχουν οι ΕΚΕΣ μπορεί να αρχίσει από τα αρχικά στάδια ανάπτυξης μιας επιχείρησης και να φτάσει μέχρι τη φάση εξέλιξης.

24 Τι είναι το Κεφάλαιο Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Venture Capital) Ο όρος Venture είναι η ανάληψη κινδύνου. Το κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών είναι παρόμοιο εννοιολογικά με το κεφάλαιο κινδύνου (risk capital). Το κεφάλαιο κινδύνου αναφέρεται σε μακροπρόθεσμα κεφάλαια επενδυμένα σε επιχειρήσεις οι οποίες ενέχουν υψηλό κίνδυνο, όπως οι μικρέ ή οι καινούργιες επιχειρήσεις. Το κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών όμως συνεπάγεται και ένα πιο ενεργητικό έλεγχο της επένδυσης, ο οποίος αρκετές φορές μπορεί να εξελιχθεί σ΄ έναν σημαντικό διοικητικό ρόλο μέσα στην ίδια την χρηματοδοτούμενη επιχείρηση.========) Άρα το κεφάλαιο επιχειρηματικών συναλλαγών μπορεί να χαρακτηριστεί ως συνδυασμός παροχής κεφαλαίου κινδύνου και επιχειρηματικών συμβουλών.

25 Τι είναι το Κεφάλαιο Επιχειρηματικών Συμμετοχών (Venture Capital) Χαρακτηριστικά γνωρίσματα του κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών: - Την παροχή μακροπρόθεσμης χρηματοδότησης (συνήθως 5 έως 10 έτη) μέσω κάποιας πιθανής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της χρηματοδοτούμενης επιχείρησης - Την παροχή επιχειρηματικών και διοικητικών συμβουλών, μέσω συνήθως της εκπροσώπησης στο Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) της χρηματοδοτούμενης επιχείρησης - Την αποκόμιση απόδοσης από τις ΕΚΕΣ με τη μορφή των κεφαλαιακών κερδών ( capital gains), παρά του τρέχοντος εισοδήματος (current income). ===) απευθύνονται σε καινούργιες και νεαρές εταιρίες, καθώς επίσης και σε εξαγοραζόμενα τμήματα ή θυγατρικές μεγάλων εταιρειών

26 Οι προμηθευτές και οι χρήστες του κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών Αυτές οι εταιρείες (venture capital) έχουν βοηθήσει στη δημιουργία πολλών επιτυχημένων επιχειρήσεων όπως η Apple Computers, Digital Equipment, Intel, Lotus Development, Compaq Computer, κ.α. Τα φυσικά και νομικά πρόσωπα τα οποία προμηθεύουν κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών μπορούν να διαιρεθούν σε 5 κατηγορίες.

27 Οι προμηθευτές του κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών Ιδιώτες με μεγάλη περιουσία Ιδιώτες με μεγάλη περιουσία Ιδιωτικές επενδυτικές κοινοπραξίες και εταιρείες (private partnerships and corporations). H κοινοπραξία αυτή απαρτίζεται από ομόρρυθμους εταίρους (general partners), οι οποίοι τη διοικούν και από ετερόρρυθμους εταίρους (limited partners) οι οποίοι παρέχουν τη χρηματοδότηση. Ιδιωτικές επενδυτικές κοινοπραξίες και εταιρείες (private partnerships and corporations). H κοινοπραξία αυτή απαρτίζεται από ομόρρυθμους εταίρους (general partners), οι οποίοι τη διοικούν και από ετερόρρυθμους εταίρους (limited partners) οι οποίοι παρέχουν τη χρηματοδότηση. Ιδιώτες οι οποίοι συμμετέχουν σε μια ανεπίσημη αγορά κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών. Οι ιδιώτες αυτοί αναφέρονται ως άγγελοι (angels), η επαγγελματική κοινότητα αναφέρεται σε αυτούς ως «ανόητοι οδοντίατροι» (dumb dentists). Θεωρείται η μεγαλύτερη πηγή κεφαλαίου. Ιδιώτες οι οποίοι συμμετέχουν σε μια ανεπίσημη αγορά κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών. Οι ιδιώτες αυτοί αναφέρονται ως άγγελοι (angels), η επαγγελματική κοινότητα αναφέρεται σε αυτούς ως «ανόητοι οδοντίατροι» (dumb dentists). Θεωρείται η μεγαλύτερη πηγή κεφαλαίου. Εταιρείες κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών θυγατρικές χρηματοπιστωτικών και μεγάλων μη χρηματοπιστωτικών εταιρειών. Εταιρείες κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών θυγατρικές χρηματοπιστωτικών και μεγάλων μη χρηματοπιστωτικών εταιρειών. Εταιρείες κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών οι οποίες χρησιμοποιούν κρατική χρηματοδότηση μέσω διαφόρων επιδοτήσεων Εταιρείες κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών οι οποίες χρησιμοποιούν κρατική χρηματοδότηση μέσω διαφόρων επιδοτήσεων

28 Κίνητρα Παροχή επιδοτούμενων δανείων στις νέες επιχειρήσεις Παροχή επιδοτούμενων δανείων στις νέες επιχειρήσεις Φορολόγηση των εταιρειών κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών με χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης από άλλες αντίστοιχες εταιρείες Φορολόγηση των εταιρειών κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών με χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης από άλλες αντίστοιχες εταιρείες Φορολόγηση των κεφαλαιακών κερδών με χαμηλότερους συντελεστές ή απαλλαγή τους από τη φορολογία (όπως γίνεται στην Ελλάδα) Φορολόγηση των κεφαλαιακών κερδών με χαμηλότερους συντελεστές ή απαλλαγή τους από τη φορολογία (όπως γίνεται στην Ελλάδα) Μερική αποζημίωση των εταιρειών κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών για τις ζημίες που προέρχονται από την επενδυτική τους δραστηριότητα. Μερική αποζημίωση των εταιρειών κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών για τις ζημίες που προέρχονται από την επενδυτική τους δραστηριότητα.

29 Οι χρήστες του κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών Οι επιχειρήσεις που αναζητούν τέτοια κεφάλαια μπορούν να χωριστούν σε δυο μεγάλες κατηγορίες: 1) Χρηματοδότηση δημιουργίας καινούριων επιχειρήσεων ή ανάπτυξης υπαρχουσών επιχειρήσεων. Νέες εταιρείες, μη εισηγμένες στο χρηματιστήριο, εταιρείες με καινοτομίες, με νέες τεχνολογίες. Οι τομείς οι οποίοι ενδιαφέρουν τις ΕΚΕΣ είναι οι τομείς των ηλεκτρονικών υπολογιστών, των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών μηχανημάτων καθώς και της παροχής επιχειρηματικών υπηρεσιών.

30 Οι χρήστες του κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών 2)Χρηματοδότηση εξαγοράς επιχειρήσεων από τη διοίκηση τους (Management Buy-Outs or MBO). Η χρηματοδότηση αυτή αναφέρεται στην εξαγορά μέρους ή ολόκληρου του μετοχικού κεφαλαίου μιας εταιρείας από τα διευθυντικά στελέχη. Αρκετές μεγάλες εταιρείες λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού αναγκάζονται να πουλήσουν τις μετοχές τους κι έτσι οι πιθανότεροι αγοραστές είναι τα διευθυντικά στελέχη. Τα στελέχη αυτά χρησιμοποιούν ίδια ή δανειακά κεφάλαια τα οποία τους παρέχουν οι ΕΚΕΣ ή άλλοι οργανισμοί.

31 Στάδια Χρηματοδότησης του Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών Οι ΕΚΕΣ που επενδύουν σε αρχικά στάδια αναμένουν μεγαλύτερες αποδόσεις από εκείνους οι οποίοι επενδύουν σε πιο αναπτυγμένες φάσεις εξέλιξης. Οι ΕΚΕΣ είναι αποδέκτες κινδύνου (risk takers )αλλά όχι και λάτρεις κινδύνου (risk-lovers) Οι ΕΚΕΣ εξετάζουν οποιαδήποτε επένδυση είναι πιθανό να αποφέρει υψηλά κέρδη

32 Στάδια Χρηματοδότησης του Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών 1)Το στάδιο της αρχικής δημιουργίας ή σποράς (Seed-money stage) Στη φάση αυτή η επιχείρηση δεν έχει ακόμη δημιουργηθεί και επομένως χρειάζεται ένα σχετικά μικρό ποσό κεφαλαίου για να πραγματοποιηθεί μια ιδέα ή να αναπτυχθεί ένα προϊόν. ( 70% των προγραμμάτων εγκαταλείπονται στο τέλος αυτού του σταδίου)

33 Στάδια Χρηματοδότησης του Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών 2)Το στάδιο της εκκίνησης (start up stage) Επιχειρήσεις οι οποίες είναι στη διαδικασία της οργάνωσης. Στη φάση αυτή τα κεφάλαια χρησιμοποιούνται για την προετοιμασία του επιχειρηματικού σχεδίου(business plan), το μάρκετινγκ και τα έξοδα για την ανάπτυξη του προϊόντος.

34 Στάδια Χρηματοδότησης του Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών 3)Το πρώτο στάδιο (first-stage or first round) Απευθύνεται σε επιχειρήσεις οι οποίες έχουν χρησιμοποιήσει τα κεφάλαια τους (συνήθως για την ανάπτυξη ενός πρωτότυπου προϊόντος) και χρειάζονται επιπλέον κεφάλαια για να αρχίσουν την παραγωγή και τις πωλήσεις. Πιθανή κερδοφορία.

35 Στάδια Χρηματοδότησης του Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών 4)Το δεύτερο στάδιο (second stage or second round). Στη φάση αυτή η επιχείρηση πουλά τα προϊόντα της, αλλά λειτουργεί ακόμη πραγματοποιώντας ζημίες. Για το λόγο αυτό, η επιχείρηση χρειάζεται κεφάλαια κίνησης.

36 Στάδια Χρηματοδότησης του Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών 5) Το τρίτο στάδιο (third stage or third round). Η χρηματοδότηση στο στάδιο αυτό απευθύνεται σε επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν τουλάχιστον στο νεκρό τους σημείο(break even ) και σχεδιάζουν κάποια επέκταση δραστηριοτήτων. Αυτό το είδος είναι γνωστό και ως ενδιάμεση χρηματοδότηση (Mezzanine financing). Αυτή η χρηματοδότηση έχει μεγαλύτερη διάρκεια από έναν τυπικό βραχυπρόθεσμο δανεισμό και λιγότερο μόνιμο χαρακτήρα από το μετοχικό κεφάλαιο.

37 Στάδια Χρηματοδότησης του Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών 6)Το τέταρτο στάδιο ( fourth stage or fourth round) Η χρηματοδότηση αφορά επιχειρήσεις οι οποίες πρόκειται να εισαγάγουν τις μετοχές τους στο χρηματιστήριο μέσα σε 6 μήνες ή το πολύ σε ένα έτος. Αυτό το είδος είναι γνωστό και ως χρηματοδότηση σύνδεσης(Bridge financing). Η χρηματοδότηση αυτή πήρε την ονομασία της στο ότι συνδέει το κενό που υπάρχει στη χρηματοδότηση της επιχείρησης από την παρούσα κατάσταση μέχρι η επιχείρηση να βρει μόνιμους χρηματοδότες.

38 Στάδια Χρηματοδότησης του Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών Τα παραπάνω στάδια διαρκούν συνήθως από 5 έως 10 έτη Τα παραπάνω στάδια διαρκούν συνήθως από 5 έως 10 έτη Οι ΕΚΕΣ δεν είναι απαραίτητο να χρηματοδοτούν όλα τα στάδια Οι ΕΚΕΣ δεν είναι απαραίτητο να χρηματοδοτούν όλα τα στάδια Οι ΕΚΕΣ δεν χορηγούν όλα τα κεφάλαια μαζί Οι ΕΚΕΣ δεν χορηγούν όλα τα κεφάλαια μαζί Εάν η εξέλιξη της επιχείρησης δεν είναι ικανοποιητική τότε η ΕΚΕΣ μπορεί να αρνηθεί τη χορήγηση κεφαλαίων και η επιχείρηση να κλείσει. Εάν η εξέλιξη της επιχείρησης δεν είναι ικανοποιητική τότε η ΕΚΕΣ μπορεί να αρνηθεί τη χορήγηση κεφαλαίων και η επιχείρηση να κλείσει.

39 Ο κίνδυνος και η απόδοση των ΕΚΕΣ Οι ΕΚΕΣ υπολογίζουν τον κίνδυνο μεμονωμένα για το κάθε επενδυτικό έργο και δε λαμβάνεται υπόψη η επίδραση του κινδύνου του προτεινόμενου επενδυτικού έργου στον συνολικό κίνδυνο του χαρτοφυλακίου. Δηλαδή, δεν φαίνεται να δίνουν την απαραίτητη σημασία στη σύγχρονη θεωρία χαρτοφυλακίου Οι ΕΚΕΣ υπολογίζουν τον κίνδυνο μεμονωμένα για το κάθε επενδυτικό έργο και δε λαμβάνεται υπόψη η επίδραση του κινδύνου του προτεινόμενου επενδυτικού έργου στον συνολικό κίνδυνο του χαρτοφυλακίου. Δηλαδή, δεν φαίνεται να δίνουν την απαραίτητη σημασία στη σύγχρονη θεωρία χαρτοφυλακίου

40 Ο κίνδυνος και η απόδοση των ΕΚΕΣ Οι ΕΚΕΣ υπολογίζουν την απόδοση την οποία απαιτούν από τις επενδύσεις τους προσθέτοντας δύο στατιστικά: Οι ΕΚΕΣ υπολογίζουν την απόδοση την οποία απαιτούν από τις επενδύσεις τους προσθέτοντας δύο στατιστικά: 1)Το επιτόκιο βάσης (Base rate), το οποίο είναι η απόδοση την οποία απαιτούν οι ΕΚΕΣ από μία σχετικά ασφαλή επένδυση 2) Μια ανταμοιβή κινδύνου (risk premium), Η οποία, προστιθέμενη στο επιτόκιο βάσης, αποζημιώνει τις ΕΚΕΣ για την ανάληψη κινδύνου. (Ανάλογα με το στάδιο-υψηλή αμοιβή στα αρχικά στάδια) Οι ΕΚΕΣ αναζητούν να έχουν μεγάλη απόδοση, συνήθως 10 προς 1, έτσι ώστε να διατηρήσουν μια συνολική ετήσια απόδοση από τις επενδύσεις τους γύρω στις 30%. Η μετά φόρων απόδοση επιθυμούν να είναι μεταξύ του 40% με 60%.

41 Απαιτούμενες αποδόσεις από τις ΕΚΕΣ ανάλογα με τη φάση ανάπτυξης της χρηματοδοτούμενης επιχείρησης Στάδια Ανάπτυξης Απόδοση % Στάδιο εκκίνησης Πρώτο στάδιο Δεύτερο στάδιο Τρίτο στάδιο Τέταρτο στάδιο Εισαγωγή εταιρείας στο χρηματιστήριο

42 Διαφοροποίηση (diversification) Οι υψηλές αποδόσεις είναι η μία πλευρά η άλλη πλευρά είναι η μείωση του κινδύνου του χαρτοφυλακίου Μέσω της διαφοροποίησης – diversification. H διαφοροποίηση μπορεί να γίνει με τους παρακάτω τρόπους: Επενδύσεις σε πολλές επιχειρήσεις διαφορετικών όμως κλάδων Επενδύσεις σε πολλές επιχειρήσεις διαφορετικών όμως κλάδων Συμμετοχή και άλλων κεφαλαιούχων στην ίδια επένδυση (syndication of venture capital investments) Συμμετοχή και άλλων κεφαλαιούχων στην ίδια επένδυση (syndication of venture capital investments) Επενδύσεις σε διαφορετικές γεωγραφικέ περιοχές Επενδύσεις σε διαφορετικές γεωγραφικέ περιοχές Επενδύσεις σε επιχειρήσεις οι οποίες βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης Επενδύσεις σε επιχειρήσεις οι οποίες βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης

43 Κριτήρια Επιλογής Επενδυτικών Έργων Οι ΕΚΕΣ είναι ιδιαίτερα επιλεκτικές. Οι ΕΚΕΣ είναι ιδιαίτερα επιλεκτικές. Εξετάζουν το 10% των επενδυτικών σχεδίων και επιλέγουν το 2-3% Εξετάζουν το 10% των επενδυτικών σχεδίων και επιλέγουν το 2-3% Οι Βασικοί παράγοντες είναι η επιχειρηματική ομάδα η οποία θα διοικήσει την χρηματοδοτούμενη επιχείρηση και το επιχειρηματικό σχέδιο

44 Η Επιχειρηματική ομάδα Η Επιχειρηματική ομάδα θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για να επιτύχει μια επενδυτική πρόταση. Η Επιχειρηματική ομάδα θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για να επιτύχει μια επενδυτική πρόταση. Επαγγελματικά επιτεύγματα των μελών και οι επαγγελματικές δραστηριότητες Επαγγελματικά επιτεύγματα των μελών και οι επαγγελματικές δραστηριότητες

45 Το επιχειρηματικό σχέδιο Περιγράφει με λεπτομέρειες τα βασικά σημεία Περιγράφει με λεπτομέρειες τα βασικά σημεία Ρεαλιστικό και πραγματοποιήσιμο Ρεαλιστικό και πραγματοποιήσιμο Από 10 έως 100 σελίδες: Από 10 έως 100 σελίδες: -Μια περίληψη - Περιγραφή της επιχείρησης και του κλάδου - Χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα των νέων προϊόντων ή υπηρεσιών - Έρευνα και ανάλυση της αγοράς - Εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς και προβλεπόμενες πωλήσεις - Πρόγραμμα σχεδιασμού, παραγωγής και ανάπτυξης - Πρόγραμμα οργάνωσης και διοίκησης της επιχείρησης - Πιθανοί κίνδυνοι και προβλήματα - Χρηματοοικονομικό προϋπολογισμό - Συνολικό χρονοδιάγραμμα - συμπεράσματα

46 Κριτήρια Επιλογής Επενδυτικών Έργων Βασικά κριτήρια: Ιδέα, διοίκηση και απόδοση Οι ΕΚΕΣ αντιπροσωπεύονται στα ΔΣ των επιχειρήσεων των οποίων χρηματοδοτούν. Έτσι επιτρέπει να υπάρχει έλεγχο της απόδοσης της επιχείρησης και επίσης επιτρέπει την παροχή συμβουλών στη χρηματοδοτούμενη επιχείρηση. Οι ΕΚΕΣ αντιπροσωπεύονται στα ΔΣ των επιχειρήσεων των οποίων χρηματοδοτούν. Έτσι επιτρέπει να υπάρχει έλεγχο της απόδοσης της επιχείρησης και επίσης επιτρέπει την παροχή συμβουλών στη χρηματοδοτούμενη επιχείρηση. Δεν απαιτούν πλειοψηφία (συνήθως το ένα τριτο) Δεν απαιτούν πλειοψηφία (συνήθως το ένα τριτο)

47 Παροχή υπηρεσιών των ΕΚΕΣ Υποστηρίζει στην εύρεση και επιλογή των απαραίτητων διευθυντικών στελεχών Υποστηρίζει στην εύρεση και επιλογή των απαραίτητων διευθυντικών στελεχών Βοήθεια στην εύρεση πελατών και προμηθευτών Βοήθεια στην εύρεση πελατών και προμηθευτών Συνδρομή στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, στη χρηματοοικονομική διοίκηση και στο μάρκετινγκ Συνδρομή στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, στη χρηματοοικονομική διοίκηση και στο μάρκετινγκ Αύξηση της αξιοπιστίας της χρηματοδοτούμενης επιχείρησης σε σχέση με τους πιθανούς πελάτες, προμηθευτές καθώς και τράπεζες Αύξηση της αξιοπιστίας της χρηματοδοτούμενης επιχείρησης σε σχέση με τους πιθανούς πελάτες, προμηθευτές καθώς και τράπεζες

48 Η Ελληνική Αγορά Δεν είναι αναπτυγμένη η αγορά στην Ελλάδα Δεν είναι αναπτυγμένη η αγορά στην Ελλάδα Είναι ανώνυμες εταιρείες Είναι ανώνυμες εταιρείες Ως σκοπό τη συμμετοχή σε επιχειρήσεις που έχουν έδρα την Ελλάδα Ως σκοπό τη συμμετοχή σε επιχειρήσεις που έχουν έδρα την Ελλάδα Ελάχιστο κεφάλαιο ευρώ Ελάχιστο κεφάλαιο ευρώ Φυσικά πρόσωπα καθώς και νομικά δεν μπορούν να κατέχουν πάνω από 30%των μετοχών της ΕΚΕΣ. Φυσικά πρόσωπα καθώς και νομικά δεν μπορούν να κατέχουν πάνω από 30%των μετοχών της ΕΚΕΣ. ΤΑ πιστωτικά ιδρύματα μόνο μπορούν να κατέχουν έως 65% ΤΑ πιστωτικά ιδρύματα μόνο μπορούν να κατέχουν έως 65% Οι ελληνικές ΕΚΕΣ προσβλέπουν στην χρηματοδότηση μεγάλων επενδύσεων, εκτεθειμένων σε μικρότερο κίνδυνο και αποφεύγουν τα αρχικά στάδια που έχουν μεγάλο κίνδυνο. Οι ελληνικές ΕΚΕΣ προσβλέπουν στην χρηματοδότηση μεγάλων επενδύσεων, εκτεθειμένων σε μικρότερο κίνδυνο και αποφεύγουν τα αρχικά στάδια που έχουν μεγάλο κίνδυνο. Ορισμένες από τις ελληνικές ΕΚΕΣ δραστηριοποιούνται σε αγορές εκτός Ελλάδας, όπως σε βαλκανικές χώρες. Ορισμένες από τις ελληνικές ΕΚΕΣ δραστηριοποιούνται σε αγορές εκτός Ελλάδας, όπως σε βαλκανικές χώρες.

49 Σας ευχαριστώ


Κατέβασμα ppt "ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΡΓΥΡΗ ΚΑΤΩΠΟΔΗ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google