Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μουσική Δεκαετία ‘60- ‘70 Μουσικό Σχολείο Βέροιας Α΄ Λυκείου Project Β΄ τετραμήνου Υπεύθυνη καθηγήτρια: Λαμπρινή Τσαντήλα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μουσική Δεκαετία ‘60- ‘70 Μουσικό Σχολείο Βέροιας Α΄ Λυκείου Project Β΄ τετραμήνου Υπεύθυνη καθηγήτρια: Λαμπρινή Τσαντήλα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 Μουσική Δεκαετία ‘60- ‘70 Μουσικό Σχολείο Βέροιας Α΄ Λυκείου Project Β΄ τετραμήνου Υπεύθυνη καθηγήτρια: Λαμπρινή Τσαντήλα

3 Μουσική Δεκαετία ‘60- ‘70 Η παρούσα εργασία αποτελεί «προϊόν» μιας αρμονικής και επιτυχημένης συνεργασίας ανάμεσα στην υπεύθυνη καθηγήτρια και την ομάδα των μαθητών/τριών που ενήργησαν με προθυμία και ζήλο για να διεκπεραιωθεί το συγκεκριμένο project.

4 Μουσική Δεκαετία ‘60- ‘70 Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες:  Ροκ (Μαριάννα Μπαλτζή, Θανάσης Μπούρας, Παύλος Θεοδωρίδης, Βάσω Στεφανοπούλου και Βασίλης Ζαμπέτας)  Blues – Jazz ( Γιάννης Χωραφαΐδης, Αργύρης Καλφόπουλος, Θωμάς Πασχούλας και Ελένη Χριστοδουλίδου)  Ελληνικά τραγούδια (Αφροδίτη Παγγούρα, Νίκος Παπαφώτης, Γεωργία Ζαμπέτα και Θοδωρής Ρούσκας)

5 ΡΟΚ

6 Ροκ Η Rock and roll εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο στη δεκαετία του 1950 και του '60, εισέρχρεται στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του '60. ο Παύλος Σιδηρόπουλος, ο πιο σημαντικός εκπρόσωπος της ελληνικής folk-rock καιτης ροκ. Η ελληνική ροκ ξεκίνησε στις αρχές του 1960 με τη δημιουργία των διαφόρων αγγλόφωνων συγκροτημάτων pop-rock, όπως οι The Forminx, The Idols και oι The Olympians.

7 Ροκ 1970 Στην Ελλάδα τη δεκαετία του 60’ είχαν αρχίσει να αλλάζουν όλα, ακόμα και ο τρόπος ενδυματολογικής εμφάνισης, τζιν παντελόνια με καμπάνες, και μακριά μαλλιά, κυρίως για την νεολαία. Η ελληνική ροκ πρώτα κορυφώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του εβδομήντα, ενώ η Ελλάδα εξακολουθούσε να κυβερνάται από στρατιωτική δικτατορία. Συγκροτήματα συμπεριλαμβάνομένων των Socrates Drank The Conium (αγγλόφωνο προοδευτικό rock), των Nostradamos, των Exadahtylos (πολιτικό / σατιρικό στίχο), των Pelóma Bokioú, οι Poll (folk με τις φωνητικές αρμονίες, ελληνικό στίχο). Ο Κώστας Τουρνάς είναι ένας από τους πρωτοπόρους της ελληνικής ροκ. Είναι ένας τραγουδιστής και συνθέτης πολλών επιτυχιών της δεκαετίας του '70 με μια μακρά καριέρα και μια σειρά από επιτυχίες που συνεχίζονται μέχρι και σήμερα.Το προοδευτικό-ψυχεδελικό σολο αλμπουμ του το 1972 Απέραντα Χωράφια θεωρείται ένα ορόσημο της ελληνικής ροκ και μια πράξη αντίστασης ενάντια στη χούντα που κυβερνούσε την Ελλάδα εκείνη την εποχή. Ο Τουρνάς μαζί με τον Robert Williams και τον Σταύρο Λογαρίδη, συν-ιδρυτές του θρυλικού Poll ροκ συγκρότημα, δημιούργησε ένα κύμα μουσικής που γνώρισε μεγάλη επιτυχία και πήρε τη μουσική σκηνή της Αθήνας από τη καταιγίδα. Η μουσική τους αντήχησε με τα νέακαι δημιουργικά τραγούδια που εξακολουθούν να παραμένουν στην ιστορία του ελληνικού ροκ. Η πτώση της δικτατορίας ακολούθησε απο την πολιτιστική κυριαρχία των αριστερών διανοουμένων, αν και η κυβέρνηση ήταν ακόμη μέτρια δεξιά. Γι 'αυτούς, ροκ ήταν ένα «εισαγόμενη» (ξενόφερτη) μορφή της μουσικής και, αντίθετα εκείνοι προωθούσαν τη μουσική με βάση τις τοπικές παραδόσεις, όπως οι συνθέσεις του Θεοδωράκη. Ένας από τους πιο δημοφιλείς καλλιτέχνες ροκ στη δεκαετία ήταν ο Παύλος Σιδηρόπουλος, ο οποίος κατάφερε να συγχωνεύσει τη μουσική ροκ με ελληνικό στίχο.Ακόμα ενας άλλος σημαντικός μουσικός που πειραματίστηκε με ελληνικό στίχο ήταν ο Νικόλας Άσιμος, ο οποίος κατέγραψε τις πρώτες παράνομες ταινίες του κατά τη διάρκεια της δεκαετίας. Η ελληνική ροκ αναβίωσε στα τέλη της δεκαετίας του εβδομήντα, με το πρώτο punk και new wave συγκροτήματα, καθώς και ορισμένοι παλαιότεροι καλλιτέχνες.

8 Μέσα από μια συντηρητική κοινωνία άρχισαν να ξεπηδούν μουσικά σχήματα με Rock κατεύθυνση, όπως ήταν στην δεκαετία του ΄60 ο Διονύσης Σαββόπουλος.Αλλά και Pop, δηλαδή το μοντέρνο εκείνης της εποχής, όπως οι Αρίωνες, που δημιουργήθηκαν το 1965 με μεγαλύτερη επιτυχία το “Τρέμει η καρδιά μου”, οι Βόρειοι από την Θεσσαλονίκη, το 1965 με επιτυχία “το τζίνι”, οι Olympians από την Θεσσαλονίκη 1965, με τις μεγαλύτερες επιτυχίες όπως :,,,,,.Πασχάλης Αρβανιτίδης, τραγούδι, Κούλης Καλογιαννίδης, κιθάρα, Βασίλης Παπαβασιλείου, κιθάρα, Παντελής Δελιγιαννίδης, κιθάρα, αργότερα προστέθηκαν, Βαγγέλης Κουτσοτόλης, Δημήτρης Λαζαρίδης, Νίκος Αρχοντής και Αντώνης Θεοδωρόπουλος, σαξόφωνα. Οι Ολύμπιανς υπήρξε η δημοφιλέστερη μπάντα της Θεσσαλονίκης και οι πρωτοπόροι στο Ελληνικό στίχο.Το 1965 στην Αθήνα δημιουργήθηκαν οι PlayBoys με μεγαλύτερη επιτυχία το 1070 το “Έτσι είναι η ζωή”, και τραγουδιστή τον Δάκη. Οι Forminx το 1965 με τη επιτυχία JeronimoYanka, οι Juniorsto 1962 με την επιτυχία Special Yanka, οι Sound, το 1963 με τις επιτυχίες, “Απόψε σε Θέλω”, και το “μάθημα”, οι Charms το 1963, με τις επιτυχίες “Ο Διωγμός”, “Απ΄ τον κόσμο”, BlueBirds το 1964, Dragons το 1964, μέλος των οποίων είναι ο γνωστός Λάκης Παπαδόπουλος, ή αλλιώς Λάκης με τα ψηλά ρεβέρ. Οι Monks δημιουργήθηκαν το 1964, οι Ibols το 1964, με τις επιτυχίες “Ξαφνικά μ΄ αγαπάς”, “Σου δωσα την αγάπη μου”, “Τρικυμία στην καρδιά μου”, Vikings το 1964, μέλος των οποίων ήταν ο Αντώνης Βαρδής, ο οποίος έπαιζε κιθάρα και τραγουδούσε. Οι Στυλίστες το 1964 με την επιτυχία Vita Mia, οι Rabbitsto 1965, το μόνο επαρχιακό συγκρότημα από την Ρόδο. Οι Stormies δημιουργήθηκαν το 1964, οι Cinquetti, το 1967 με τον Λάκη Τζορντανέλλι στο τραγούδι, και την επιτυχία το «Kορίτσι του φίλου μου», οι Sounds στο τραγούδι με τον Τάκη Αντωνιάδη, και επιτυχίες, το Ιταλικό «στα σε ρα μι μπούτο, και το διασκευασμένο στα Ελληνικά "πόψε σε θέλω". Οι ΠελόμαΜποκιού το 1969, με ψυχή του συγκροτήματος τον Βλάση Μπονάτσο και την επιτυχία “Γαρύφαλε – Γαρύφαλε»

9 Ο ι poll, Νοστράδαμος, Εξαδάκτυλος, είναι μερικά από τα πιο σημαντικά στην αρχή της δεκαετίας του ΄ 70. Η έκρηξη σταμάτησε το 1974 με την μεταπολίτευση και το πολιτικό τραγούδι. Το 1976 πήραν την σκυτάλη ο Δημήτρης Πουλικάκος και ο Παύλος Σιδηρόπουλος Τα συγκροτήματα της δεκαετίας του ΄70 ήταν: “Τα παιδιά της Αφροδίτης”, Ντέμης Ρούσος, Βαγγέλης Παπαθανασίου, Λουκάς Σιδεράς. Το 1972 κυκλοφόρησαν το καταπληκτικό άλμπουμ που πούλησε εκατομμύρια αντίτυπα σ΄ όλον τον κόσμο. Το 1969 έγιναν οι SocratesDrank the Conium, με μέλη τον Αντώνη Τουρκογιώργη – μπάσο – φωνητικά, Γιάννης Σπάθας κιθάρα- συνθεσάιζερ, Ηλίας Μπουκουβάλας, ντραμς, Γιώργος Τρανταλίδης και Νίκος Αντύπας, ντραμς, από τα πιο σημαντικά rock συγκροτήματα της εποχής.

10 Ροκ 1980 Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, υπάρχει ένας μουσικός εμπλουτισμός στην σκηνή καθώς ανθούσαν όλο και περισσότερα συγκροτήματα, παρά την εκτεταμένη λογοκρισία σχετικά με τις μορφές της τέχνης που τα επόμενα χρόνια σταδιακά σταμάτησε. Ένα παράδειγμα αυτής της εποχής είναι οι Μουσικές Ταξιαρχίες, με τραγουδιστή τον Τζίμη Πανούση. Το στιχουργικό περιεχόμενο της μπάντας για το χρονικό διάστημα θεωρήθηκε ότι ποικίλει από τη χιουμοριστική και ελαφρά σατιρική σε κριτηκή για την πολιτική ζωή της Ελλάδα, ωστόσο, η μπάντα έπαιξε μουσική με πλούσιο μουσικό περιεχόμενο,ένα μείγμα πολλών επιρροών, εκτός από ροκ, όπως η reggae και funk.Ο Παύλος Σιδηρόπουλος πέρασε τη δεκαετία σχηματίζοντας το συγκρότημα «Απροσάρμοστους» και έκανε μερικά από τα καλύτερα άλμπουμ του με αυτούς. Στις αρχές του 1981, ένα νέο συγκρότημα οι «Φατμέ» σχηματίστηκε που συνδυάζε πολύ δημιουργικά στοιχεία από την ελληνική λαϊκή μουσική και ροκ για πρώτη φορά.Ο τραγουδιστής τους ήταν ο Νίκος Πορτοκάλογλου ο οποίος εξακολουθεί να είναι ένας τραγουδιστής εγγραφής / τραγουδοποιός με μεγάλη επιτυχία. Αν και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξεκίνησε την καριέρα του στη δεκαετία του '70, δεν ήταν μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '80 που αποκτήσε τεράστια δημοτικότητα και έγινε ένας από τους πιο επιτυχημένους Έλληνες τραγουδιστές της ροκ. Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου είναι ακόμα ενεργός και συνεχίζει να απελευθερώνει επιτυχημένα άλμπουμ. Με τη δεύτερη γενιά, η σκηνή που παράγει, επίσης, μερικούς από τους καλύτερους ηλεκτρικούς κιθαρίστες, όπως ο Χριστόφορος Κροκίδης και ο Σπύρος Πάζιος που μέχρι σήμερα εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται σε διάφορα έργα. Κατά τα μέσα της δεκαετίας του 1980, μια μπάντα που ονομαζόταν «The Last Drive» εμφανίστηκε, των οποίων η εξαιρετική απόδοση τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς επηρέασε βαθιά τη μουσική σκηνή. Το 1985 ήταν η μεγάλη γέννηση της σύγχρονης ελληνικής ροκ όπως είναι γνωστή σήμερα, και αυτό χάρη σε ένα συγκρότημα από τη Θεσσαλονίκη: οι «Τρύπες» με το πρώτο τους άλμπουμ και δύο χρόνια αργότερα, το 1987, ένα τρίο-μπάντα που ονομαζόταν ‘’Μωρά στη Φωτιά’’. Η μπάντα παίζει ένα συνδυασμό του new wave, punk, μαλακού και σκληρού ροκ. Άλλα υπο-είδη της rock προέκυψαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου: Heavy metal, rock punk και indie rock αποκτήσαν δημοτικότητα. Ελληνικές metal μπάντες όπως οι «Spitfire» (παραδοσιακό heavy metal) και πρωτοπόροι του black metal ήχου τους «Rotting Christ» και «Varathron».

11 Το 1970 εμφανίζονται οι poll, Κώστας Τουρνάς, κιθάρα – τραγούδι, Σταύρος Λογαρίδης, κιθάρα τραγούδι, Robert Williams, κιθάρα- τραγούδι, Κώστας Παπαϊωάννου, ντραμς. Ήταν το πιο δημοφιλές συγκρότημα στην Ελληνική μουσική, με τραγούδια όπως “Το άνθρωπε αγάπα”, “Ήλιε μου”, που παίζονται στα ραδιόφωνα μέχρι και σήμερα. Ο δίσκος είχε κυκλοφορήσει την εποχή εκείνη σε συλλεκτική έκδοση, μέσα σε ένα ταγάρι, και πολύ αργότερα το συγκρότημα διαλύεται. Το 1971 δημιουργούνται οι Νοστράδαμος, Στέλιος Φωτιάδης, μπάσο – φωνή, Δέσποινα Γλέζου από το 1972 κιθάρα- φωνή, Ιπποκράτης Εξαρχόπουλος, ονόματι Τσάρλι, κιθάρα – φωνή έως το Κυκλοφορούν το άλμπουμ με τίτλο “Δωσ΄μου το χέρι σου”. Πολλοί είναι οι καλλιτέχνες που όταν τα συγκροτήματα έπαψαν να υφίστανται έκαναν σόλο καριέρα με πολλούς δίσκους στο ενεργητικό τους, όπως: Κώστας Τουρνάς, Ρόμπερτ Ουίλιαμς, Πασχάλη Αρβανιτίδης, Βλάσης Μπονάτσος, Στέλιος Φωτιάδης, Δέσποινα Γλέζου, Α. Βαρδής. Λ. Παπαδόπουλος, Αντώνης Τουρκογιώργης, Γιάννης Σπάθας ενώ οι Ντέμης Ρούσος, Βαγγέλης Παπαθανασίου, Λουκάς Σιδεράς έκαναν διεθνή καριέρα, με πωλήσεις πολλών εκατομμυρίων δίσκων, σε όλον τον κόσμο, ξεκινώντας από την Γαλλλία. Η δισκογραφική εταιρεία ΜΒΙ, είχε κυκλοφορήσει μια σειρά δίσκων με τίτλο «Oldies But Goodies» με τραγούδια διάφορα από Ελληνικά συγκροτήματα των δεκαετιών ΄60 – ΄70. Η δε Polygram κυκλοφόρησε τα Ελληνικά συγκροτήματα Νο1, Νο2, Νο3.

12 Η καλύτερη επιλογή διασκέδασης της νεολαίας, για χορευτική εκτόνωση την εποχή των δεκαετιών ΄60 – ΄70 εκτός από τα πάρτυ, ήταν και οι παρακολούθηση συναυλιών που έκαναν τα διάφορα συγκροτήματα. Τις εκδηλώσεις αυτές στην Αθήνα φιλοξενούσαν τα θέατρα, αλλά και οι κινηματογράφοι. Όσον αφορά την πολυτέλεια να απολαμβάνουν τα γκρουπ στα Club όπως “Κουΐντα”, “το Ιγγλού” “On the Rocks”, την είχαν οι μεγαλύτεροι σε ηλικία.Eνώ στην Θεσσαλονίκη τα συγκροτήματα φιλοξενούσε το Παλαί Ντε Σπορ, τους Ολύμπιανς, τους Forminx κ.τ.λ.π, και οι κινηματογράφοι “Παλλάς” και “Αχίλλειον”, τα δε Club της συμπρωτεύουσας ήταν στην Νέα Κρήνη όπως: «Χαβάη», «Ρέμβη», «Κούνιες» στο Πανόραμα. Στην δεκαετία του ΄70 ο πιο σημαντικός χώρος για το Ελληνικό Rock ήταν το Club “Κύτταρο” στην Αθήνα από όπου παρήλασαν όλα τα μεγάλα Rock συγκροτήματα.

13 Μπουρμπούλια ήταν το όνομα ελληνικού μουσικού συγκροτήματος που έγινε γνωστό συνοδεύοντας το Διονύση Σαββόπουλο, όταν αυτός έκανε στροφή προς το ροκ και ηχογράφησε τον «Μπάλλο». Οι Τάκης Ανδρούτσος, Νίκος Τσιλογιάννης, Βασίλης Ντάλλας και Άρης Τασούλης έκαναν τις πρώτες τους εμφανίσεις το και την επόμενη χρονιά τους βρίσκουμε στο «Ροντέο» με τον Σπύρο Καζιάνη και τον Γιάνο Λαμπίτσι στη θέση του Ανδρούτσου και του Τασούλη. Στην πορεία τους ανεξαρτητοποιήθηκαν απ' τον Σαββόπουλο και στο άλμπουμ «Ζωντανοί Στο Κύτταρο» παίζουν τη «Μαύρη Θάλασσα», με την προσθήκη της Στέλλας Γαδέδη στη θέση του Καζιάνη, ενώ στη συνέχεια ο Λαμπίτσι αντικαταστάθηκε από τον Αλέκο Γλύκα κι αυτός με την σειρά του από τον Νίκο Δαπέρη. Στις αρχές τού 1972 οι εναπομείναντες Τσιλογιάννης και Ντάλλας, ενώθηκαν με τον Παύλο Σιδηρόπουλο και τον Παντελή Δεληγιαννίδη (πρώην Δάμων και Φιντίας), και ηχογράφησαν για τη «Λύρα» το 45ρι «Ο Ντάμης ο Σκληρός / Απογοήτευση». Προστέθηκε σαν πέμπτο μέλος ο Αμερικάνος Mikel Frogg και με τον Νίκο Δαπέρη στη θέση του Δεληγιαννίδη δοκίμασαν την τύχη τους στη Θεσσαλονίκη, όπου και διαλύθηκαν οριστικά το φθινόπωρο του Στην δεκαετία του 70 ο Παύλος Σιδηρόπουλος πειραματίζεται για πρώτη φορά με το Ελληνικό Ροκ το οποίο αρχίζει να απειλεί και ενίοτε να διασπά την "παρωχημένη" μουσική μας άποψη για τον ροκ ήχο. Σε μεγάλο βαθμό επηρέασαν τις εξελίξεις του ελληνικού ροκ από το 1970 μέχρι και σήμερα, εκτός από τον Παύλο Σιδηρόπουλο και το Βασίλη Παπακωνσταντίνου, ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, ο Διονύσης Σαββόπουλος καθώς και οι αδερφοί Κατσιμίχα. Σήμερα η ελληνική ροκ σκηνή διέρχεται μια εποχή άνθησης με αξιόλογα γκρουπ όπως οι Τρύπες, τα Ξύλινα Σπαθιά, οι Πυξ Λαξ, τα Διάφανα Κρίνα, οι Ενδελέχεια, και πολλοί άλλοι. Πιο συγκεκριμένα:

14 ΠΑΥΛΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

15 Ο Παύλος Σιδηρόπουλος είναι o σηµαντικότερος εκπρόσωπος της Ελληνικής ροκ μουσικής. Γεννήθηκε στις 20/7/1948 και ξεκίνησε την καριέρα του το 1970 από τη Θεσσαλονίκη. Με το γκρουπ τα"Μπουρµπούλια" (1972), ο Παύλος Σιδηρόπουλος άρχισε τα πρώτα του πειράµατα για να παντρέψει το ροκ µε την Ελληνική µουσική. Το 1976 µε το γκρουπ "Σπυριδούλα", δηµιουργεί τον σηµαντικότερο ίσως δίσκο στην περίεργη ιστορία του Ελληνικού rock, το "Φλού". Το πιο γνωστό τραγούδι από αυτόν τον δίσκο είναι ο «Μπάµπης ο Φλου» «Μια ιστορία θα σας πω για το Μπάµπη το Μπάµπη τον φλου που του 'λεγες βρε Μπάµπη τι τρέχει εδώ και σου 'λεγε φλου, φίλε µου όλα είναι φλου». Το 1979 μαζί με Παπαντίνα, Νέστορα, Τζιμόπουλο (παλιά μέλη Μακεδονομάχων, IDOLS κ.α.) φτιάχνει το σχήμα "Εταιρία Καλλιτεχνών" με αγγλικό στίχο. Το σχήμα αυτό δεν κυκλοφορεί δίσκο. Ενα όμως τραγούδι από αυτήν την περίοδο περιλαμβάνεται στον κατοπινό του δίσκο "Zorba the freak" πρόκειται για το τραγούδι "Clown". Εκείνη την περίοδο κάνει και την πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο, πρωταγωνιστώντας στην ταινία του Αντρέα Θωμόπουλου "Ο Ασυμβίβαστος" όπου και ερμηνεύει τα τραγούδια του soundtrack. Τον ίδιο καιρό πρωταγωνιστεί και σε μία ακόμη ταινία του Αντρέα Θωμόπουλου με τίτλο "Αλδεβαράν" και με συμπρωταγωνιστή τον Δημήτρη Πουλικάκο, η οποία προβλήθηκε μόνο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Στην μικρή καριέρα του ως ηθοποιού περιλαμβάνεται και μια τηλεοπτική εμφάνιση στο σήριαλ του Κώστα Φέρρη "Οικογένεια Ζαρντή" που προβλήθηκε στην ΕΡΤ-1. Η συνεχής αλλαγή συνεργατών σταματάει το 1980 όπου ο Π.Σ. καταλήγει σε ένα σχήμα που με λίγες αλλαγές παίζει μαζί του μέχρι το τέλος, τους "ΑΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΟΥΣ". Μαζί ηχογραφούν μιά σειρά σημαντικών δίσκων και με συνεχή παρουσία μέσω ζωντανών εμφανίσεων δημιουργούν τον μύθο ενός πραγματικού Ελληνικού rock συγκροτήματος, μακρυά από ερασιτεχνισμούς και μιμητισμούς. Το 1982 κυκλοφορούν το "Εν λευκώ" με αρκετές αναφορές στην εμπειρία του με την ηρωίνη (γιά άλλη μιά φορά αντιμετωπίζει προβλήματα λογοκρισίας. Με τα τραγούδια "Η" και "Ανταργκράουντ με στράς" για προτροπή στη χρήση ναρκωτικών και "Υστατη στιγμή" για προσβολή της δημοσίας αιδούς).Το 1985 κυκλοφορούν το "Zorba the freak" ένα δίσκο μπολιασμένο με το χιούμορ του Δημήτρη Πουλικάκου που έχει κάνει την παραγωγή.Το 1989 κυκλοφορεί το "Χωρίς μακιγιάζ" που είναι ένας δίσκος ηχογραφημένος ζωντανά στο Μετρό. Τα τραγούδια αυτού του δίσκου το συγκρότημα τα έπαιζε τα προηγούμενα χρόνια στις ζωντανές του εμφανίσεις ( κυρίως στο club "Αν" στα Εξάρχεια μόνιμο στέκι των τελευταίων χρόνων ). Τον δίσκο αυτό χαρακτηρίζουν τα blues κομμάτια που πάνω στις στενές του φόρμες ο Π.Σ. εκφράζεται με τον δικό του τρόπο.

16 Το καλοκαίρι του 1990 ξαφνικά άρχισε να παραλύει το δεξί του χέρι. Οι γιατροί υπέθεταν πρόβλημα στα αγγεία, αλλά κανείς δεν ήξερε τι ακριβώς είχε. Αυτή η ιστορία τον έκανε ψυχολογικό ράκος. Το φθινόπωρο το συγκρότημα άρχισε τις συνηθισμένες του εμφανίσεις στο Αν. Ο Παύλος άρχισε να εμφανίζεται με το χέρι δεμένο. Έχοντας αρκετά νέα τραγούδια (τα οποία σταδιακά παρουσίαζαν στο κοινό των συναυλιών) και μερικά παλιά ακυκλοφόρητα σε νέες ενορχηστρώσεις (το συγκρότημα πειραματιζόταν με funk στοιχεία στον ήχο του) άρχισαν να ηχογραφούν το υλικό αυτό, ενώ συγχρόνως είχαν προγραμματίσει σειρά ζωντανών εμφανίσεων για το Δεκέμβριο. Όμως το απόγευμα της 6ης Δεκεμβρίου ο Παύλος Σιδηρόπουλος πεθαίνει από χρήση ηρωίνης στο πατρικό του σπίτι. Κηδεύεται στον Κόκκινο Μύλο. Άκρως υποκειμενικά, τα σημαντικότερα τραγούδια του Παύλου Σιδηρόπουλου είναι τα εξής: Rock n' Roll στο κρεβάτι ---->http://www.youtube.com/watch?v=p5t-HPgNvG0 Το '69 με κάποιο φίλο----->http://www.youtube.com/watch?v=7FtZjWewEpo Ο Μπάμπης ο Φλου-----> Μου'πες θα φύγω--->http://www.youtube.com/watch?v=dXkR1fTreI0 Κρίμα το παιδί------>http://www.youtube.com/watch?v=GmFf7SEXArw Στον ύπνο μου----->http://www.youtube.com/watch?v=MaLhcesvyaI Welcome to the show---->http://www.youtube.com/watch?v=fssdMxH_STc Day after day----->http://www.youtube.com/watch?v=d_M1Y5Qmw-w Και φυσικά δε γίνεται να λείπουν τα θρυλικά : Να μ'αγαπάς---->http://www.youtube.com/watch?v=yum0l5hmWV8 Κάποτε θα'ρθουν----> Μπορεί να μην είναι πια στη ζωή, αλλά η φωνή του έχει σημαδέψει έρωτες, φιλίες, μοναχικούς..Η μουσική τελικά αυτό είναι :Η πιο δυνατή μορφή μαγείας. Όλους μας μάγεψε η φωνή του και θα εξακολουθήσει να μας μαγεύει, θυμίζοντας μας ότι πάντα, κάπου υπάρχει ένας εκπρόσωπος, ένας εκφραστής των δικών μας, προσωπικών, εχέμυθων συναισθημάτων μας.

17 ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΥΛΙΚΑΚΟΣ

18 Συμμετείχε στην έκδοση του περιοδικού "Πάλι" μαζί με τους Νάνο Βαλαωρίτη, Παναγιώτη Κουτρουμπούση, Γιώργο Μακρή με δικά του κείμενα καθώς και μεταφράσεις. Για πολλά χρόνια έκανε ραδιοφωνικές εκπομπές, αυτοαποκαλούμενος "Θείος Νώντας" (έτσι τον αποκαλούσε και ο Παύλος Σιδηρόπουλος, τον οποίο ο ίδιος αποκαλούσε ανηψιό), σε διάφορους σταθμούς (ποτέ δεν χρησιμοποίησε το πραγματικό του όνομα σαν ραδιοφωνικός παραγωγός). Υπήρξε μέλος του συγκροτήματος MGC, το οποίο οφείλει το όνομά του στον ηθοποιό Ντίνο Ηλιόπουλο, και αρχηγός του ροκ συγκροτήματος Εξαδάκτυλος και των "Αχ-Βαχ" (στους οποίους έπαιζαν εκτός των άλλων, μπάσο-φωνητικά ο Σταμάτης Σπανουδάκης και πλήκτρα ο Άλεξ Σπυρόπουλος, γνωστός από το Aγγλικό συγκρότημα των δεκαετιών "Nirvana". Συνεργάσθηκε ως συνθέτης, εκτελεστής, παραγωγός και μουσικός με πολλούς άλλους 'Έλληνες rockers και συγκροτήματα. Έγινε γνωστός με τις εμφανίσεις του σε ταινίες και τηλεοπτικές σειρές στις δεκαετίες του '70, ’80 και του ’90. Κυριότερες εμφανίσεις: Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας (1978), Άρπα κόλλα (1982), Ο δράκουλας των Εξαρχείων (1983), Βίος και Πολιτεία (1987), Made in Greece (1987),Το μετέωρο βήμα του πελαργού (1991), Θηλυκή εταιρεία (1999), Σαπουνόπετρα (1995) κ.α. Οι κυριότερες τηλεοπτικές του εμφανίσεις είναι στις σειρές Οι Αυθαίρετοι (1990), το (1997) στην σειρά Δύο Ξένοι κ.α. Θεωρείται ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους του ελληνικού ροκ. Ο δίσκος του "Μεταφοραί εκδρομαί ο Μήτσος" αποτελεί τον πρόδρομο της ελληνικής rock 'n roll δισκογραφίας. Η συναυλία του στα τέλη της δεκαετίας του '70 στου Ζωγράφου αποτελεί σταθμό στην ελληνική rock μουσική ιστορία. Ορισμένα τραγούδια:

19 ΤΡΥΠΕΣ

20 Ξεκίνησε το 1983 με τον Γιώργο Καρρά και τον Γιάννη Αγγελάκα να γράφουν μουσική με ελληνικό στίχο και επιρροές από punk και εναλλακτικό ροκ. Το πρώτο ομώνυμο άλμπουμ ηχογραφήθηκε στο στούντιο Αγροτικόν με μηχανικό ήχου τον Νίκο Παπάζογλου. Κυκλοφόρησε το 1985 και το κομμάτι Ταξιδιάρα Ψυχή έγινε επιτυχία στους θαυμαστές του ελληνικού ροκ. Το 1987 αφού διαταράχθηκαν οι σχέσεις με την δισκογραφική τους εταιρία ηχογραφούν το δεύτερο τους άλμπουμ Πάρτυ στο 13ο Όροφο με δανεικά λεφτά από τον φίλο τους Σπύρο Βεδουρά. Τότε γίνεται η συνάντηση με τον Γιάννη Πετρίδη και το συμβόλαιο με την εταιρία Virgin.Οι συχνές ζωντανές εμφανίσεις στην Θεσσαλονίκη πρώτα και αργότερα στην Αθήνα τους καθιέρωσαν σαν μια δυναμική ανερχόμενη μπάντα με καλή σκηνική παρουσία και ένα κοινό που τους ακολουθούσε παντού. Το συγκρότημα απέκτησε πανελλήνια φήμη στην δεκαετία του '90 μετά την κυκλοφορία του τρίτου δίσκου Τρύπες στον Παράδεισο. Κατά την ίδια δεκαετία ακολούθησαν οι πρώτες εμφανίσεις στο εξωτερικό, παίζουν στο διεθνές festival του Belfort της Γαλλίας, στο Λονδίνο και στο Μάντσεστερ. Το καθοριστικό τέταρτο άλμπουμΕννιά Πληρωμένα Τραγούδια έκανε την μουσική τους γνωστή στο ευρύτερο κοινό. Έως τότε ο στίχος είχε γίνει πιο προσωπικός και η μουσική παραγωγή τελειοποιήθηκε. Το συγκρότημα είχε γίνει γνωστό σε όλη την Ελλάδα παρά την συστηματική αποχή από ΜΜΕ όπως τηλεόραση, ραδιόφωνο και περιοδικά, με ελάχιστες εξαιρέσεις.Τον Απρίλιο του 1993 ηχογραφήθηκε επίσης το άλμπουμ Υπέροχο τίποτα και είναι πειραματική μουσική του Γιώργου Καρρά σε στίχους του Γιάννη Αγγελάκα. Σε αυτό το άλμπουμ ο Γιώργος Καρράς που είναι ο βασικός συνθέτης του συγκροτήματος εκδηλώνει τις αναζητήσεις του και σε άλλα είδη μουσικής εκτός από την ροκ και δεν φοβάται να χρησιμοποιήσει όργανα όπως το ακορντεόν, τσέλο,κοντραμπάσο, βιολί και τα συνθεσάιζερ για να πετύχει ένα μουσικό αποτέλεσμα που σε παραπέμπει σε εικόνα. Δεν είναι τυχαίο ότι μετά από λίγο καιρό από την κυκλοφορία του το άλμπουμ αυτό χρησιμοποιείται για την μουσική επένδυση ταινίας του Ελληνικού Κινηματογράφου. Κυκλοφόρησε σε βινύλιο και αργότερα όταν κυκλοφόρησε σε CD προστέθηκαν τέσσερα μουσικά κομμάτια από την μουσική που έγραψαν οι Τρύπες για την ταινία Η εποχή των δολοφόνων[1] του σκηνοθέτη Νίκου Γραμματικού.

21 Το 1994 ηχογραφούν στο Club ΡΟΔΟΝ το live άλμπουμ Κράτα το Σώου Μαϊμού με αυτό το άλμπουμ τους που έχει και κάποια τραγούδια τους σε εκτέλεση με ακουστικά όργανα κλείνει η πρώτη δημιουργική περίοδος του συγκροτήματος. Το 1996 ηχογραφούν τοΚεφάλι Γεμάτο Χρυσάφι τότε ανοίγει ένας νέος κύκλος και μια νέα δημιουργική περίοδος. Η πορεία τους σταματά μετά την τελευταία δισκογραφική δουλειά που κυκλοφορεί το 1999 Μέσα στη Νύχτα των Άλλων. Το συγκρότημα διαλύεται στην καλύτερη του περίοδο το 2001 μετά την απόφαση του τραγουδιστή Γιάννη Αγγελάκα να ακολουθήσει σόλο καριέρα. Ορισμένα τραγούδια:

22 ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ

23 Ο Διονύσης Σαββόπουλος είναι ένας σύγχρονος Έλληνας συνθέτης και τραγουδιστής. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 2 Δεκεμβρίου Εγκατέλειψε τη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης προκειμένου να ασχοληθεί με το τραγούδι. Άρχισε την καριέρα του το 1964, με εμφανίσεις σε νυχτερινά κέντρα. Κατά τη διάρκεια της χούντας φυλακίστηκε δύο φορές, τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο του Έγραψε τραγούδια με πολιτικό, ρομαντικό αλλά και σκωπτικό περιεχόμενο. ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ Τραπεζάκια έξω(Απρίλιος 1983, Lyra) 1. Νέο Κύμα 2. Μας Βαράνε Ντέφια 3. Χουλιγκάνοι 4. Μυστικό Τοπίο 5. Δεν Είναι Ρυθμός 6. Πρωτομαγιά 7. Φλόγες 8. Ας Κρατήσουν Οι Χοροί 9. Canto 10. Το Χειμώνα Ετούτο 11. Τσάμικο (Νοέμβριος 1983, Lyra) Είκοσι χρόνια δρόμος- ζωντανές ηχογραφήσεις 1. Παραμυθάκι 2. Τι Έπαιξα Στο Λαύριο 3. Το Χειμώνα Ετούτο 4. Μη Μιλάς Άλλο Γι’ Αγάπη 5. Είδα Την Άννα Κάποτε 6. Τσάμικο 7. Σαν Τον Καραγκιόζη 8. Άγγελος Εξάγγελος 9. Παράγκα 10. Στη Συγκέντρωση (Της ΕΦΕΕ) 11. Μπάλλος (απόσπασμα) 12. Η Συννεφούλα 13. Ήλιε Ήλιε Αρχηγέ 14. Ας Κρατήσουν Οι Χοροί 15. Λαλαλα

24 (Νοέμβριος 1987, Minos EMI) Ζήτω το ελληνικό τραγούδι CD1 1. Ζήτω Το Ελληνικό Τραγούδι 2. Όλα Τα Κέντρα Ανοίγουν Πάλι 3. Χάρρυ Κλυνν 4. Περαστικά Λουκιανέ 5. Το Καλοκαιράκι 6. Γιώργος Ζωγράφος (Κάποιος Γιορτάζει) 7. Για Το «Όχι» 8. Στράτος Διονυσίου (Τελειώσαμε/Φεύγοντας) 9. Γιώργος Χατζηνάσιος (Κλείσανε Τα Κέντρα) 10. Το Κοκοράκι 11. Ελένη Βιτάλη (Σιγά Την Άμαξα/Τι Τα Θέλεις Τα Λεφτά/Μια Ζωή Μέσα Στους Δρόμους) 12. Βασίλης Παπακωνσταντίνου (Πάρε Με) 13. Γρηγόρης Μπιθικώτσης – Καίτη Γκρέυ (Ο Μπουφετζής/Μην Απελπίζεσαι) 14. Αλέκα Κανελλίδου (Πάμε Στο Άγνωστο/Μια Θάλασσα Μικρή/Άτθις) CD2 1. Για Τον Κουν 2. Νίκος Παπάζογλου (Παράβαση) 3. Ανέβηκα Στην Πιπεριά 4. Χαρούμενα Ταλέντα 5. Γιώργος Νταλάρας – Διονύσης Σαββόπουλος (Τσάμικο/Ωδή Στον Γ. Καραϊσκάκη) 6. Δήμητρα Γαλάνη (Τον Νυμφώνα Σου Βλέπω) 7. Λουκιανός Κηλαηδόνης (Λαλούν Τ’ Αηδόνια/Ο Μικρός Ήρωας) 8. Γιάννης Πάριος – Διονύσης Σαββόπουλος (Μπέμπα/Ποιος Το Ξέρει) 9. Γιώργος Ζαμπέτας (Πού ‘Σαι Θανάση) 10. Ας Κρατήσουν Οι Χοροί 11. Σ’ Ακολουθώ 12. Χάρρυ Κλυνν (Ελλάδα Η Χώρα) 13. Χάρτινο Το Φεγγαράκι Κι Αποσπάσματα 14. Βαγγέλης Κονιτόπουλος (Ωραία Που ‘Ναι Την Αυγή) 15. Ζήτω

25 (Απρίλιος 1988, Minos EMI) Έναρξις 2. Μια Στιγμή Ειρήνης 3. Ο Κος Σαββόπουλος Θερμά Ευχαριστεί 4. Μας Βαράνε Ντέφια 5. Παραμυθάκι 6. Τι Έπαιξα Στο Λαύριο 7. Ιαμβική Σκηνή 8. Η Συννεφούλα 9. Τα Κορίτσια Που Πηγαίνουν Δύο-Δύο 10. Σημαία Από Νάϋλον 11. Ωσάν Να Μη Συμβαίνει Τίποτε 12. Ένα Τραγουδάκι Του Lucio Dalla 13. Σ’ Αυτό Το Σπίτι, Σ’ Αυτόν Τον Οίκο 14. Χάρτινο Το Φεγγαράκι Κι Αποσπάσματα 15. Δεν Έχω Ήχο Δεν Έχω Υλικό 16. Σαν Τον Καραγκιόζη 17. Ας Κρατήσουν Οι Χοροί 18. Μια Θάλασσα Μικρή (Μάιος 1989, Polygram) Το κούρεμα 1. Μην Περιμένετε Αστειάκια 2. Ο Άντρας Και η Γυναίκα Δεν Είναι Ίσοι 3. Η Αποτυχία Της Αριστεράς 4. Εμείς Του ‘60 5. Κωλοέλληνες 6. Το Μητσοτάκ 7. Ο Γιος Μου Πάει Στο Στρατό 8. Καλοκαίρι

26 ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

27 Άρχισε να τραγουδά έντεχνο ελληνικό τραγούδι στις αρχές της δεκαετίας του '70. Η πρώτη του σημαντική γνωριμία έγινε το καλοκαίρι του 1974, συναντώντας, στο Παρίσι, το Μίκη Θεοδωράκη. Η συνεργασία τους όμως έμελλε να αρχίσει δύο χρόνια αργότερα. Την ίδια χρονιά επέστρεψε στην Ελλάδα και άρχισε ουσιαστικά την επαγγελματική του πορεία στο τραγούδι. Τραγούδησε σε μπουάτ και ηχογράφησε ένα μικρό δίσκο 45 στροφών. Την ίδια χρονιά συμμετέχει στην ηχογράφηση του δίσκου του Μάνου Λοΐζου «Τα τραγούδια του δρόμου». Το 1975 ηχογράφησε «Τα αγροτικά» του Θωμά Μπακαλάκου. Την ίδια εποχή γνώρισε δυο συνθέτες με τους οποίους συνεργάστηκε στενά στην πορεία του. Τον Μάνο Λοΐζο και τον Θάνο Μικρούτσικο. Η ερμηνεία του Παπακωνσταντίνου ήταν ιδανική για να εκφράσει το δυναμισμό και τη λυρικότητα τους. Το 1976 συνεργάστηκε για πρώτη φορά στη δισκογραφία με το Μίκη Θεοδωράκη, στο δίσκο «Της εξορίας», και το 1978 ο συνθέτης τον επέλεξε για την παγκόσμια περιοδεία του. Τραγούδησε σε Ευρώπη, Αμερική και Αυστραλία. Στην Ελλάδα, συμμετείχε ενεργά σε εκδηλώσεις του νεολαιίστικου και του εργατικού κινήματος Τραγούδησε σε απεργίες, συγκεντρώσεις και συναυλίες αλληλεγγύης κατά του ρατσισμού και του φασισμού. Από εκείνη την εποχή, λίγο πριν το πέρασμα στη δεκαετία του "80, αρχίζει να εκδηλώνει τις επιρροές του από τη διεθνή ροκ μουσική σκηνή.Από τα μέσα της δεκαετίας του '80, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου αρχίζει να εδραιώνεται ως ένας κατ' εξοχήν "συναυλιακός" καλλιτέχνης. Τον Απρίλιο του 1985, θεατές συγκεντρώνονται στην πρώτη του μεγάλη προσωπική συναυλία, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Το επαναλαμβάνει τον Ιούνιο του 1987 στο γήπεδο του Παναθηναϊκού, στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Από τότε, οι συναυλίες του αποτελούν γεγονότα και σημεία αναφοράς της μαζικότητας.

28 Το Σεπτέμβριο του '85 συμμετέχει στη μεγάλη συναυλία-αφιέρωμα στον Μάνο Λοΐζο, που πραγματοποιήθηκε στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας, μαζί με τον Γ. Νταλάρα, την Χ. Αλεξίου, την Δ. Γαλάνη και τον Γ. Καλατζή.Ακολούθησε ο δίσκος «Χρόνια Πολλά» το 1991, ενώ προηγουμένως κυκλοφόρησε η ζωντανή ηχογράφιση των εμφανίσεων που πραγματοποίησε μαζί με τον Γιώργο Νταλάρα στο Αττικόν το Φεβρουάριο του '91.Τον Μάρτιο του 2007 κυκλοφόρησε ο δίσκος "Μετωπική" σε στίχους του Γιώργου Κλεφτογιώργου και μουσικές των: Σοφίας Βόσσου, Τάνιας Κικίδη, Θανάση Τάσση, Λάκη Παπαδόπουλου, Ρουσσέτου Δημητρόγλου, Γιάννη Κωνσταντινίδη, Αντώνη Βαρδή, Φίλιππου Πλιάτσικα, Μάνου Πυροβολάκη, Νίκου Κυπουργού. Τον Ιούνιο του 2008, ο Βασίλης βγάζει τον καινούριο του δίσκο με τίτλο "Βατόμουρα", σε στίχους και μουσική του Σταμάτη Μεσημέρη.Τον Απρίλιο του 2009 κυκλοφορεί η νέα δουλειά του με τίτλο: "Ουράνια τόξα κυνηγώ", σε στίχους που του Άλκη Αλκαίου, ενώ γράφει τη μουσική και ενορχηστρώνει όλα τα τραγούδια του μουσικού δίσκου. Τον Ιούλιο του ίδιου χρόνου, συμμετέχει στη συναυλία των Scorpionsπου γίνεται στο στάδιο Καραϊσκάκη, την οποία παρακολούθησαν θεατές. Σημαντικό σημείο της βραδιάς, η κοινή ερμηνεία του KlausMeine με τον τραγουδιστή, στο τραγούδι "Holiday". Η ίδια συναυλία, διοργανώθηκε αμέσως μετά και στη Λάρισα στο στάδιο Αλκαζάρ. Το Μάιο του 2010, κυκλοφορεί η δισκογραφική δουλειά "Το παιχνίδι παίζεται", με στίχους Οδυσσέα Ιωάννου, που αποτέλεσε τον δεύτερο δίσκο που ο ίδιος ο τραγουδιστής συνέθεσε. Στο τραγούδι "Σαν ναυαγός", τραγουδά ντουέτο με το Δημήτρη Μητροπάνο. Το Μάιο του 2011, συμμετέχει στις συναυλίες του ιστορικού συγκροτήματος της ξένης ροκ σκηνής DeepPurple. Η συναυλία διοργανώθηκε εκτός από την Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στη Πάτρα, στο Ηράκλειο και στη Λευκωσία. Στα τέλη του 2011, σε συνεργασία με τον στιχουργό Οδυσσέα Ιωάννου, κάλει μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του, νέους μουσικούς να συνθέσουν τις δικές τους μελωδίες για το δίσκο, μια κίνηση που θεωρήθηκε πρωτοποριακή. Ο δίσκος κυκλοφορεί το Νοέμβριο του 2012, με τίτλο "Αφετηρία".

29 Blues & Jazz

30

31 Όταν οι Αφρικανοί ήρθαν στην Αμερική τον 19ο αι., δανείστηκαν στοιχεία από τη μουσική των λευκών αποίκων και μέσα από την επαφή τους με τα ντόπια ακούσματα, διαμόρφωσαν το δικό τους ιδιαίτερο μουσικό ιδίωμα. Στα περισσότερα τραγούδια τους εκφράζεται η δυστυχία που νιώθουν, αλλά υπάρχουν και τραγούδια για την ίαση των αρρώστων, καθώς και νανουρίσματα. Τραγουδούσαν την ώρα της δουλειάς στα χωράφια αλλά και στις εκκλησίες, αφού δεν τους επιτρεπόταν καμιάς μορφής διασκέδαση. Μετά την απελευθέρωσή τους (18ος αι.), διαμόρφωσαν αυτό το μουσικό ιδίωμα που σήμερα ονομάζουμε «μπλουζ» (blues). Καθώς εκχριστιανίστηκαν στην Αφρική από τους ιεραποστόλους, πέρασαν στη θρησκευτική μουσική έναν διαφορετικό τρόπο ερμηνείας που τον ονόμασαν «σπιρίτσουαλς» (spirituals), ένα στυλ που βασιζόταν έντονα στον αντιχρονισμό, τις ερωταπαντήσεις και την επανάληψη συγκεκριμένων μοτίβων. Επίσης, σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του μουσικού ιδιώματος του μπλουζ έπαιξε το «γκόσπελ» (gospel), μετεξέλιξη της μουσικής έκφρασης των μαύρων. Οι ερωταπαντήσεις στη μουσική των σκλάβων -εκτός από το γκόσπελ- χρησιμοποιούνταν και στα λεγόμενα «τραγούδια της δουλειάς» (work songs), όπου ένας τραγουδούσε τον στίχο και οι υπόλοιποι απαντούσαν σε χορωδία, για να μπορούν να κρατούν τον ρυθμό την ώρα που δούλευαν.

32 H ΔΟΜΗ ΤΟΥ BLUES Τα μπλουζ αποτελούνται από σύντομες δωδεκάμετρες μελωδίες που βασίζονται σε μια αμετάβλητη συνέχεια συγχορδιών. Βασικό χαρακτηριστικό της μουσικής μπλουζ είναι το «κατέβασμα» (ύφεση) της τρίτης, της πέμπτης και της έβδομης νότας της μείζονα κλίμακας (οι λεγόμενες blue notes=μπλε νότες). Επίσης, χαρακτηριστικός στα μπλουζ είναι ο έντονος αυτοσχεδιασμός, κυρίως στη μελωδία και τους στίχους. Ο μουσικός επινοεί τις μελωδίες την ώρα που παίζει. Γι’ αυτό η δομή των μπλουζ έχει συχνά τη μορφή μιας επαναλαμβανόμενης φράσης που συνοδεύεται από έναν τελικό στίχο. H πιο κοινή μορφή των μπλουζ είναι τα λεγόμενα δωδεκάμετρα μπλουζ. Ο όρος «δωδεκάμετρο» αναφέρεται στον αριθμό των μουσικών μέτρων, που εκφράζει το θέμα ενός τυπικού μπλουζ. Συνήθως παίζεται σε μέτρο 4/4, που σημαίνει ότι υπάρχουν τέσσερις χτύποι σε κάθε μέτρο και κάθε χτύπος ισούται με ένα τέταρτο. Ένα δωδεκάμετρο μπλουζ διαιρείται σε τρία μέρη των τεσσάρων μέτρων. Μια κλασική μπλουζ ακολουθία αποτελείται από τρεις συγχορδίες: την πρώτη ή το-νική (που συμβολίζεται I), την τέταρτη ή υποδεσπό- ζουσα (IV), και την πέμπτη ή δεσπόζουσα (V) νότα μιας επτάφθογγης κλίμακας. Οι στίχοι ενός δωδεκάμετρου μπλουζ τραγουδιού συχνά έχουν τη μορφή A A B. Ο πρώτος στίχος συχνά παρουσιάζει μια ιδέα ή ένα θέμα, ο δεύτερος το επαναλαμβάνει (ίσως με μια μικρή παραλλαγή), και ο τρίτος αναπτύσσει ή αναλύει την ιδέα που παρουσιάστηκε στον πρώτο και τον δεύτερο στίχο. Το A αναφέρεται στον πρώτο και δεύτερο τετράμετρο στίχο, και το B είναι ο τρίτος. Όλα τα μπλουζ δεν ακολουθούν τη δωδεκάμετρη δομή, αλλά κατανοώντας αυτό το βασικό μουσικό σκελετό, ο ακροατής θα κατανοήσει σε βάθος όλη τη μουσική μπλουζ.

33

34 Η μουσική τζαζ αποτελεί μια από τις πιο σοβαρές και πολύπλοκες μορφές έκφρασης των ανθρώπινων συναισθημάτων και καλύπτει μια περίοδο που δεν είναι ιδιαίτερα εκτενής χρονικά, αλλά έχει επηρεάσει και εξακολουθεί να επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ιστορία της μουσικής. Η τζαζ παρουσιάζει ιδιομορφίες σε σχέση με τη δυτικοευρωπαϊκή μουσική παράδοση, καθώς δεν χρησιμοποιεί μόνο τις βασικές κλίμακες της ευρωπαϊκής μουσικής, δηλ. μείζονες και ελάσσονες, αλλά και πολλές άλλες κλίμακες που χρησιμοποιούνται σε μίξη με τις ευρωπαϊκές αρμονίες. Οι ρυθμοί της τζαζ μουσικής είναι σύνθετοι και με συνεχείς παραλλαγές που εναλλάσσονται, συνήθως σε μέτρα 2/4 ή 4/4. Κύριο χαρακτηριστικό της τζαζ είναι πως τα όργανα χρησιμοποιούνται όπως η ανθρώπινη φωνή. Οι δύο βασικές φόρμες που χρησιμοποιούνται στη τζαζ είναι το μπλουζ (ένα κύριο θέμα, κατά κανόνα 12 μέτρων) και η μπαλάντα (συνήθως 32 μέτρων). Η μουσική τζαζ εμφανίστηκε γύρω στα τέλη του 19ου αι. στη Νέα Ορλεάνη και αποτελεί εξέλιξη της μουσικής των Αφρικανών σκλάβων, σε συνδυασμό με τη μουσική των Ευρωπαίων αποίκων (κυρίως αυτή που παίζονταν από τις στρατιωτικές μπάντες). Τα πρώτα βήματα προς τη διαμόρφωση του μουσικού ιδιώματος της τζαζ έγιναν με την εκτέλεση εμβατηρίων σε αφρικάνικο στυλ (έμφαση στον ρυθμό, μετατόπιση του τονισμού από το ισχυρό μέρος του μέτρου στο ασθενές και αυτοσχεδιαζόμενες μελωδίες στο στυλ των μπλουζ). Σημαντικότερα και πιο γνωστά είδη της τζαζ είναι: Το Ragtime Το Dixieland Το Swing Το Bebop Η Cool Jazz Και Free Jazz


Κατέβασμα ppt "Μουσική Δεκαετία ‘60- ‘70 Μουσικό Σχολείο Βέροιας Α΄ Λυκείου Project Β΄ τετραμήνου Υπεύθυνη καθηγήτρια: Λαμπρινή Τσαντήλα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google