Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

To Γυμνάσιο Ανατολικού με Ευρωπαϊκή Διάσταση

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "To Γυμνάσιο Ανατολικού με Ευρωπαϊκή Διάσταση"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 To Γυμνάσιο Ανατολικού με Ευρωπαϊκή Διάσταση
Τον Ιούνιο του 2016 μετά από αίτηση του Γυμνασίου προς την Εθνική Μονάδα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκρίθηκε η συμμετοχή του σχολείου μας σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα με χρηματοδότηση από το ΙΚΥ (Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών) & την Ευρωπαϊκή ένωση στα πλαίσια του ΕΣΠΑ

3 Το σχέδιο το οποίο υλοποιεί το σχολείο μας έχει τίτλο:
"Πρόωρη Σχολική Εγκατάλειψη στην Ελλάδα της Κρίσης-Οι Εκπαιδευτικές διαστάσεις της ανεργείας & του κοινωνικού αποκλεισμού στην αγροτική & βιομηχανική περιοχή Σίνδου-Χαλάστρας. Καινοτόμες Διδακτικές πρακτικές & Τρόποι αντιμετώπισης» Διάρκεια σχεδίου από έως

4 Υπεύθυνοι Συντονισμού &Υλοποίησης του σχεδίου
Ανδρονίκη Οικονόμου, Διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Χαλάστρας (Ανατολικό) Μαρία Αντωνιάδου, καθηγήτρια Αγγλικής στο 2ο Γυμνάσιο Χαλάστρας (Ανατολικό)

5 Οι λόγοι που μας οδήγησαν να ασχοληθούμε με το πρόβλημα της μαθητικής διαρροής & Πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης

6 1. Κοινωνία της γνώσης και της μάθησης
Σε ευρωπαϊκό πλαίσιο, ως μελλοντικός προσανατολισμός της κοινωνίας έχει επιλεγεί αυτός της «κοινωνίας της γνώσης και της μάθησης» και, ως κομβικό μελλοντικό χαρακτηριστικό, η επαρκής και ποιοτική εκπαίδευση. Ως μέλη της Ευρωπαϊκής οικογένειας οφείλουμε να συμβαδίζουμε με τις εκπαιδευτικές πολιτικές των εταίρων

7 2. Οι διογκούμενες διαστάσεις που λαμβάνει το φαινόμενο
Σύμφωνα με σχετικά πρόσφατη έκθεση επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, περισσότεροι από 6 εκατομμύρια νέοι Ευρωπαίοι πολίτες μπορούν να καταταχτούν στους «πρόωρα εγκαταλείποντες» (early school leavers) με τα ποσοστά να κυμαίνονται διαφορετικά ανά χώρα

8 Ενδεικτικά Ποσοστά Ισπανία (26,5%), Πορτογαλία (23,2%) Μάλτα (33,5%),
Ιταλία (18,2%), το Ηνωμένο Βασίλειο (15%) Ρουμανία (17,5%) Αυστρία, η Δανία, η Φινλανδία, Σουηδία, η Ολλανδία, το Λουξεμβούργο, η Τσεχία & Σλοβακία παρουσιάζουν ποσοστά κάτω ακόμα και από τον επιδιωκόμενο μέσο στόχο του 10%, που η Ε.Ε. έχει θέσει μέχρι το 2020

9 Οι παραπάνω διαπιστώσεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το θέμα καταγραφής και θεραπείας της μαθητικής διαρροής αποτελεί άμεση προτεραιότητα Η μη συμπλήρωση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών βαθμίδων (early school leavers) από τους μαθητές ως ζήτημα πρωτίστης σημασίας Γιατί έχει πολλές επιπτώσεις

10 3. Οι Συνέπειες Πέρα από τις μακροπρόθεσμες συνέπειες στην
κοινωνική συνοχή, στην αύξηση της ανεργίας το άμεσο κόστος της εγκατάλειψης του σχολείου υπολογίζεται από 1 ως 2 εκατομμύρια ευρώ ανά πολίτη (αναλόγως τη χώρα) στη διάρκεια της ζωής του Πολιτική διάσταση του φαινομένου

11 Τι συμβαίνει στην Ελλάδα;
Στη χώρα μας, παραδοσιακά διατηρείται η εκτίμηση στο εκπαιδευτικό σύστημα και στον θετικό ρόλο του στην κοινωνική κινητικότητα Η οικονομική και κοινωνική κρίση των τελευταίων ετών, Οι προσφυγικές εισροές & οι μετανάστες ποσοστά πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης στην Ελλάδα είναι καλύτερα από τον κοινοτικό μέσο όρο, αποδεικνύοντας ότι ακόμη και σε αυτές τις συνθήκες η ελληνική κοινωνία διατηρεί την εκτίμησή της στο εκπαιδευτικό σύστημα και στις προοπτικές της μόρφωσης.

12 4. Διαδρομές Μαθητικών διαρροών
Παραδοσιακά, οι διαρροές από το Ελληνικό σχολικό σύστημα στις αγροτικές περιοχές κατευθύνονταν προς τις γεωργικές και κτηνοτροφικές δραστηριότητες, προς τις υπηρεσίες του τουρισμού στις νησιωτικές και προς την τεχνική απασχόληση/εργατική απασχόληση, μέσω της μαθητείας δίπλα σε κάποιο εμπειροτέχνη, στις πόλεις και κυρίως σε βιομηχανικές/βιοτεχνικές ζώνες των πόλεων

13 5. Ο καταλυτικός ρόλος του σχολείου στην πρόληψη & αποτροπή της μαθητικής διαρροής
Από όλα αυτά γίνεται φανερό ότι το σχολείο πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί, μαζί με την οικογένεια, τη στέγη των παιδιών μέχρι την ενηλικίωσή τους καθίσταται πιο επιτακτική η ανάγκη για άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση του φαινομένου της μαθητικής διαρροής Παρατηρητήριο Μαθητικής Διαρροής

14 Πώς δομείται το δικό μας σχέδιο
Στα πλαίσια υλοποίησης του σχεδίου περιλαμβάνονται σειρά από δραστηριότητες όπως: Κινητικότητα εκπαιδευτικού προσωπικού για επιμόρφωση σε νέες διδακτικές προσεγγίσεις στο εξωτερικό (Ρεϊκιαβικ- Ισλανδία) Επιτόπιες ενημερωτικές συναντήσεις στην έδρα του ΙΚΥ στην ΑΘΗΝΑ για περαιτέρω συνεργασία με άλλα σχολεία της Ελλάδας που συμμετέχουν σε Ευρωπαϊκά προγράμματα για ανταλλαγή απόψεων & καλών πρακτικών Συνεργασία και ανταλλαγή ιδεών, απόψεων και υλικού με εταίρους (εκπαιδευτικούς από διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες) Ενημερωτικές Δράσεις (Καθηγητές, Γονείς, Μαθητές) Εφαρμογή νέων διδακτικών προσεγγίσεων σε μαθήματα ή προγράμματα του σχολείου

15 Ανάρτηση Υλικού από την κινητικότητα στην Ιστοσελίδα του σχολείου
Δημιουργία Αφίσας που θα αναρτηθεί σε εμφανές σημείο του σχολείου αλλά και του Δήμου από τη συμμετοχή Ενεργή συμμετοχή του σχολείου μας στην Ευρωπαϊκή Ηλεκτρονική πλατφόρμα Αδελφοποίησης e twinning με σκοπό την επικοινωνία & ανταλλαγή απόψεων με εκπαιδευτικούς σε όλη την Ευρώπη

16 Εξοικείωση μαθητών με Ευρωπαϊκά Εργαλεία που θα βοηθήσουν στην συνέχιση των σπουδών τους & την δημιουργία επαγγελματικής ταυτότητας με Ευρωπαϊκή διάσταση όπως: EUROPASS EURO CV SALTO YOUTH EURO GUIDANCE EOΠΠΕΠ teens gate Διαδικτυακή Πύλη Συμβουλευτικής Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Σταδιοδρομίας Εφήβων & Νέων ΠΛΟΗΓΟΣ κλπ Μέτρηση /Αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του σχεδίου μας ΤΕΛΙΚΗ ΈΚΘΕΣΗ υλοποίησης του Προγράμματος προς το ΙΚΥ και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Mobility Tool την διαδικτυακή πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης

17 Τί είναι το Erasmus+ Το Erasmus+ είναι το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και τον αθλητισμό, που στοχεύει στην ενίσχυση των δεξιοτήτων και της απασχολησιμότητας καθώς και στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων εκπαίδευσης, κατάρτισης και νεολαίας, σε όλους τους τομείς της Δια Βίου Μάθησης (Ανώτατη Εκπαίδευση, Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, Εκπαίδευση Ενηλίκων, Σχολική Εκπαίδευση, δραστηριότητες νεολαίας, κτλ).

18 Το πρόγραμμα Erasmus+ δομείται σε 3 βασικές Δράσεις (Key Actions) για την εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη νεολαία οι οποίες είναι: Βασική Δράση 1 (KA1/ΒΔ1): Κινητικότητα των ατόμων Βασική Δράση 2 (ΚΑ2/ΒΔ2): Συνεργασία για την καινοτομία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών Βασική Δράση 3 (KA3/ΒΔ3): Ενίσχυση σε θέματα μεταρρυθμίσεων πολιτικής

19 Η Βασική Δράση 1/ ΚΑ1του Erasmus+
προσφέρει την ευκαιρία σε στελέχη σχολικών μονάδων δημοσίων και ιδιωτικών φορέων (σχολεία) να βιώσουν μια μαθησιακή εμπειρία σε μια άλλη χώρα. Οι συμμετέχοντες μέσω των δραστηριοτήτων που προσφέρουν τα σχέδια μαθησιακής κινητικότητας έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους. Δίνεται επίσης η δυνατότητα να βελτιώσουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες, να έρθουν σε επαφή με μια νέα κουλτούρα και πολιτισμό και να αναπτύξουν το αίσθημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας.

20 Δικαίωμα υποβολής αιτήσεων στα σχέδια κινητικότητας προσωπικού σχολικής εκπαίδευσης έχουν:
α) σχολεία (δηλ. ιδρύματα που παρέχουν γενική, επαγγελματική, ή τεχνική εκπαίδευση οποιουδήποτε επιπέδου προσχολικής έως και ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) που βρίσκονται σε χώρα του προγράμματος και αποστέλλουν προσωπικό στο εξωτερικό (μεμονωμένη αίτηση) β) Ο συντονιστής μιας εθνικής κοινοπραξίας κινητικότητας (αίτηση κοινοπραξίας).

21 Φυσικά πρόσωπα δεν έχουν δικαίωμα άμεσης υποβολής αιτήσεως για επιχορήγηση.
Η διάρκεια του σχεδίου κινητικότητας μπορεί να είναι 1 έως 2 έτη ενώ η διάρκεια μιας δραστηριότητας μπορεί να είναι από 2 ημέρες μέχρι 2 μήνες (εξαιρουμένου του χρόνου διάρκειας του ταξιδιού). Ο αιτών καλείται να επιλέξει τη διάρκεια κατά την υποβολή της αίτησης, σύμφωνα με τον στόχο του σχετικού σχεδίου και το είδος των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

22 Το Πρόγραμμα κινητικότητας του Γυμνασίου Ανατολικού στα πλαίσια του Erasmus+

23 Reaching, teaching and Keeping our learners
Reykjavik Iceland 6-13th August 2016

24

25 Στόχος σεμιναρίου: Methods and approaches to reach and increase retention of at risk learners Πρόωρη Σχολική Εγκατάλειψη Μέθοδοι και τεχνικές για να προσεγγίσουμε και να αυξήσουμε την συγκράτηση-παραμονή στην τυπική σχολική εκπαίδευση μαθητών που ανήκουν στις υψηλές ομάδες κινδύνου για πρόωρη εγκατάλειψη

26 Το Επιμορφωτικό σεμινάριο που παρακολούθησαν 2 εκπαιδευτικοί του σχολείου μας διεξήχθη:
Στην πρωτεύουσα της Ισλανδίας, στο Ρέικιαβικ Ο επιμορφωτικός Οργανισμός που παρείχε το πρόγραμμα επιμόρφωσης είναι: ICT-InterCultural Iceland, ένας ανεξάρτητος, μη-κερδοσκοπικός και μη-κυβερνητικός Οργανισμός που ειδικεύεται: Εκπαίδευση εκπαιδευτών Συμβουλευτική Ευρωπαϊκή Συνεργασία

27 Σεμινάρια, Εκπαίδευση, Συμβουλευτική
Ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση εκπαιδευτικών και παιδαγωγών σε θέματα σχετικά με μετανάστευση, ρατσισμό, διακρίσεις Διαπολιτισμική Εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα της Εκπαίδευσης Πρακτικά σεμινάρια για καθηγητές με έμφαση στην ενταξιακή μάθηση (inclusive learning) & Συνεργατική μάθηση (cooperative teaching methods)

28 Οι κύριοι άξονες του σεμιναρίου
Πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε τους μειονεκτούντες μαθητές Πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε τα μαθήματά μας και να διδάσκουμε τα παιδιά έτσι ώστε να τους παρακινούμε το ενδιαφέρον και να θέλουν να παραμείνουν στο σχολείο Πως η αντιμετώπιση του καθηγητή απέναντι στην διαφορετικότητα (diversity) μπορεί να κάνει τη διαφορά

29 Η βασικά έννοια του σεμιναρίου ήταν:
Η λέξη Retention που σημαίνει: “The condition of retaining (keeping) something” Η κατάσταση του να κρατώ κάτι δηλαδή η αποφυγή της εγκατάλειψης του σχολείου ή με τον Αγγλικό όρο “drop out” Η νέα κουλτούρα του σχολείου πρέπει να δομείται στο δίπολο: Not tolerance but Acceptance- όχι ανεκτικότητα αλλά αποδοχή του άλλου

30 Τρόποι για να επιτευχθεί η συγκράτηση στο σχολείο
Η δημιουργία μαθησιακού περιβάλλοντος ασφάλειας και εμπιστοσύνης είναι το πρώτο πράγμα για να αυξήσουμε την παραμονή και το ενδιαφέρον των μαθητών μας Χρήση Επικοινωνιακών δραστηριοτήτων στις οποίες θα λαμβάνουν μέρος όλοι οι μαθητές όπως: Ice breaker activities Interviews Information exchange

31 Στόχοι που τίθενται από τν Ευρωπαϊκή Επιτροπή Εκπαίδευσης για τον 21ο Αιώνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Εκπαίδευσης θέτει 4 στόχους: Μαθαίνω να μαθαίνω (Learning to Learn) Mαθαίνω να είμαι (Learning to be) Μαθαίνω να κάνω (Learning to do) Μαθαίνω να συνυπάρχω (Learning to live together) “Learning to live together, learning to live with others-this type of learning is probably one of the major issues in education today” (Delors et al, p.91)

32 Έμφαση σε: Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (Intercultural Education)
Συνεργατική Μάθηση (Cooperative Learning)

33 Intercultural Education Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Η διαπολιτισμική Εκπαίδευση αφορά: Εκπαίδευση μεταναστών-προσφύγων (αφομοίωση)-Immigrant Education Πολυπολιτισμική Εκπαίδευση (μονόπλευρη ενσωμάτωση)-Multicultural Education Διαπολιτισμική Εκπαίδευση ( αμοιβαία ενσωμάτωση)- Intercultural Education

34 Επίσης, πέραν αυτών μας έγινε μια παρουσίαση του Εκπαιδευτικού Συστήματος της Ισλανδίας
Πολύ καλή οργάνωση της Σχολικής Εκπαίδευσης με υψηλά ποσοστά ενσωμάτωσης ξένου πληθυσμού Χαμηλά ποσοστά της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου Ανοιχτό Πολυπολιτισμικό και Συνεργατικό σχολείο με ευέλικτο αναλυτικό πρόγραμμα και προσαρμογή διδασκαλίας ανάλογα με τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών

35 Εκτός του Ισλανδικού συστήματος είχαμε την ευκαιρία να μας παρουσιασθούν και Εκπαιδευτικά συστήματα από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες Στην δική μας ομάδα οι εθνικότητες των Καθηγητών ήταν : Ισπανοί Έλληνες Ούγγροι Φινλανδοί Άγγλοι Γερμανοί Εσθονοί Τσέχοι

36

37 Διάρκεια σεμιναρίου 7 ημέρες
Υποχρεωτική παρακολούθηση ακόμη και Σάββατο & Κυριακή από τις 9 πμ έως 4 μμ Έντονη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε workshops, παρουσιάσεις, συνεργατικές δραστηριότητες, παίγνια κλπ Υψηλή Γλωσσομάθεια της Αγγλικής Πολιτιστικές δραστηριότητες για γνωριμία της κουλτούρας και της ζωής των Ισλανδών

38 Τι επιδιώκουμε μετά από αυτό το σεμινάριο
Να κάνουμε γνωστό το πρόβλημα της πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης Να προβλέψουμε και ίσως να παρέμβουμε εγκαίρως σε περιπτώσεις που αντιληφθούμε μία τέτοια περίπτωση Να εφαρμόσουμε διδακτικές τεχνικές στο μάθημά μας που θα συσφίγγουν τις σχέσεις και θα ενισχύσουν την συνεργατικότητα, αλληλεγγύη αλληλοσεβασμό, ανοχή στην διαφορετικότητα και αγάπη προς το σχολείο

39 Να ενημερώσουμε και να κινητοποιήσουμε γονείς εκπαιδευτικούς και ει δυνατόν τοπικούς φορείς για την πρόωρη σχολική εγκατάλειψη Να προσδώσουμε ευρωπαϊκή διάσταση στο Γυμνάσιο Ανατολικού (αλλά και το ίδιο το Ανατολικό) μέσω συνεργασιών με Ευρωπαίους εταίρους Να παροτρύνουμε κι άλλους συναδέλφους σε τέτοιου είδους κινητικότητες Να δείξουμε την προστιθέμενη αξία τέτοιων δράσεων που έχουν πολλαπλά οφέλη για όλους Να περάσουμε στο επόμενο στάδιο κινητικότητας ΚΑ2 με κινητικότητα και ανταλλαγή μαθητών αυτή τη φορά σε σχολείο άλλης Ευρωπαϊκής χώρας

40 Εννοιολογική αποσαφήνιση όρων
Διαπολιτισμικοτητασ & πολυπολιτισμικοτητασ

41 Multi- cultural Πολυπολιτισμικότητα
η έννοια του πολιτισμού βασίζεται σε γενικευμένες ιδέες για την εθνική κουλτούρα {στερεότυπα} stereotypes H διαφορετικότητα σχετίζεται με την εθνικότητα παρά με το άτομο Έμφαση δίδεται στις διαφορές περισσότερο από το τί διαφορετικά άτομα έχουν κοινό

42 Inter-cultural Διαπολιτισμικότητα
η έννοια του πολιτισμού ορίζεται με ευρύτητα Όλες οι κοινωνίες, όλα τα σχολεία και όλες οι αίθουσες διδασκαλίας είναι διαπολιτισμικά. Είναι σύμμεικτες των ατόμων με διαφορετικά υπόβαθρα, αξίες, στάσεις, εκπαίδευση, οικονομική κατάσταση, εμπειρία, απόψεις, γνώσεις, ικανότητες, ενδιαφέροντα, φύλο, ηλικία κλπ Η διαφορετικότητα είναι πλεονέκτημα. Κοινωνίες που έχουν περιορισμένη διαφορετικότητα βρίσκονται σε κίνδυνο στασιμότητας

43 Equality versus Equity
H Εκπαιδευτική δικαιοσύνη είναι βαθύτερη έννοια από την Εκπαιδευτική Ισότητα και πέρα από το περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών (curricular content)

44 Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Δεν είναι ένα συγκεκριμένο μάθημα ή ένας ιδιαίτερος τρόπος διδασκαλίας Καλύπτει όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού συστήματος και ένα είδος πρακτικής Προϋποθέτει ότι οι μαθητές θα μάθουν ο ένας τον άλλον μέσα από καλά δομημένη αλληλεπίδραση μεταξύ τους και όχι μόνο από το δάσκαλο Είναι απαραίτητη για όλα τα παιδιά, ακόμη και αν δεν υπάρχουν παιδιά μεταναστών στην τάξη Γνώση- τι θέλουμε οι μαθητές μας να μάθουν ή να καταλάβουν; Skills-Δεξιότητες και ικανότητες είναι σημαντικές για την επιβίωση σε μια ποικιλόμορφη κοινωνία Στάσεις απέναντι στην διαφορετικότητα

45 Όλοι οι μαθητές μπορούν να αποκτήσουν διαπολιτισμική ικανότητα
Να μάθουν να διαχειρίζονται την διαφορετικότητα (και την εθνική διαφορετικότητα) Να ζουν και να εργάζονται σε μία διαπολιτισμική σύγχρονη κοινωνία Όλοι οι μαθητές να έχουν ίσες ευκαιρίες για να μάθουν και θα πρέπει να δημιουργούνται οι συνθήκες εκείνες ώστε όλοι οι μαθητές να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην μαθησιακή διαδικασία και να μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα

46 Οι 7 δεξιότητες επιβίωσης για την επαγγελματική σταδιοδρομία , σχολεία και ιθαγένεια
Κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων Συνεργασία μεταξύ των δικτύων Ευελιξία και προσαρμοστικότητα Πρωτοβουλία και την Επιχειρηματικότητα Αποτελεσματική προφορική και γραπτή επικοινωνία Πρόσβαση και ανάλυση πληροφοριών Περιέργεια και φαντασία

47 Τι είναι το ‘παγκόσμιο χάσμα επιτεύγματος’; Global Achievement Gap
To Global Achievement Gap είναι το χάσμα ανάμεσα στο τι διδάσκουν και εξετάζουν (αξιολογούν) ακόμα και τα καλύτερα σχολεία μας Έναντι Των ικανοτήτων που οι μαθητές θα χρειασθούν για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, το Πανεπιστημιακή μόρφωση και ως πολίτες τον 21ο αιώνα.

48 Τρία σημαντικά ζητήματα που πρέπει να συγκρατήσουμε
Την ιδεολογία και την ανάγκη για διαπολιτισμική Εκπαίδευση [Γιατί διαπολιτισμική Εκπαίδευση;] Οι διδακτικές μέθοδοι [Πώς μπορούμε να εφαρμόσουμε την διαπολιτισμική Εκπαίδευση στις τάξεις μας;] Το αναλυτικό πρόγραμμα/διδακτικό υλικό[ Τί να διδάξουμε; Τι υλικό να χρησιμοποιήσουμε;

49 Post-compulsory Education Μετα-υποχρεωτική Εκπαίδευση
Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι το στάδιο της εκπαίδευσης που ακολουθεί μετά το Δημοτικό Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από την μετάβαση από την τυπικά υποχρεωτική (compulsory)εκπαίδευση στην προαιρετική (optional), επιλεκτική (selective) μεταδευτεροβάθμια, ή ανώτερη εκπαίδευση Ανάλογα με το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα, τα σχολεία για αυτήν την μαθησιακή περίοδο μπορεί να φέρουν διάφορες ονομασίες λύκεια, γυμνάσια, μέσες σχολές, κολλέγια, επαγγελματικές σχολές/λύκεια κ.λπ Το κοινό τους στοιχείο: δεν είναι Υποχρεωτικά επιλεκτικ

50 Πρόωρη σχολική εγκατάλειψη & Ποσοστά Εγκατάλειψης του σχολείου
Τί εννοούμε με την Πρόωρη σχολική Εγκατάλειψη; Η ΕΕ ορίζει την πρόωρη σχολική εγκατάλειψη ως την αποχώρηση από την τυπική εκπαίδευση μαθητών ηλικίας από ετών που τελειώνουν μόνο το Γυμνάσιο και δεν συνεχίζουν την εκπαίδευση σε κάποιο Λύκειο ή τεχνική σχολή αλλά βγαίνουν κατευθείαν στην εργασία Οι early school leavers είναι όσοι έχουν παρακολουθήσει Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο

51 Η πρόωρη Σχολική Εγκατάλειψη μπορεί να λάβει διάφορες μορφές
Περιλαμβάνει παιδιά που έχουν εγκαταλείψει το σχολείο πριν το τέλος της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης Αυτούς που έχουν ολοκληρώσει τον υποχρεωτικό κύκλο εκπαίδευσης (Γυμνάσιο) αλλά δεν συνέχισαν στο Λύκειο Για όσους έλαβαν κάποιου είδος πρ0-επαγγελματικής εκπαίδευσης σε κάποια Μέση Τεχνική/Επαγγελματική Σχολή χωρίς όμως να λάβουν κάποια πιστοποίηση/πτυχίο αντίστοιχο/ισότιμο με πτυχία επαγγελματικών λυκείων

52 Η σχολική εγκατάλειψη μπορεί να πάρει διάφορες μορφές:
Η σχολική εγκατάλειψη μπορεί να πάρει διάφορες μορφές: Περιλαμβάνει παιδιά που άφησαν το σχολείο πριν το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης Αυτούς που ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση αλλά δεν πήραν απολυτήριο ή πτυχίο δευτεροβάθμιας και Όσους παρακολούθησαν προ-επαγγελματική ή επαγγελματική εκπαίδευση αλλά δεν πήραν πτυχίο

53 Μαθητές με καλή σχολική επίδοση ίσως εγκαταλείψουν γιατί αγωνίζονται για κοινωνική ένταξη
Μαθητές με καλή κοινωνική ένταξη ίσως εγκαταλείψουν το σχολείο εξαιτίας της κακής σχολικής επίδοσης

54 Πιθανοί λόγοι σχολικής εγκατάλειψης
Προσωπικοί λόγοι Διαπροσωπικές σχέσεις Διαχείριση σχολικής τάξης και μέθοδοι διδασκαλίας Κοινωνικοί λόγοι

55 TOR TIPS ON RETENTION

56 Σχολικά συστήματα επιλεκτικά (κλειστά) ή ανοικτά χωρίς αποκλεισμό για κανένα μαθητή
Μπορούν τα διαφορετικά σχολικά συστήματα να επηρεάσουν την πρόωρη σχολική εγκατάλειψη; Εξηγείστε την εικόνα του σχολικού συστήματος της χώρας σας στον διπλανό σας Πως πιστεύετε ότι ο διαφορετικός τύπος συστήματος μπορεί να επηρεάσει την πρόωρη σχολική εγκατάλειψη; Μέθοδος: Χρονομετρημένη- Εργασία ανά ζεύγη Άτομο 1 μιλάει για 5 λεπτά –Άτομο 2 ρωτάει μόνο ερωτήσεις / άτομο 2 μιλάει 5 λεπτά άτομο 1 ρωτάει ερωτήσεις - Συζήτηση σε ομάδες ο επιμορφωτής ρωτάει ερωτήσεις

57 Πιστεύετε ότι το Ελληνικό Σύστημα είναι Inclusive ή Selective?
Πώς νομίζετε ότι οι δύο τύποι συστημάτων μπορούν να επηρεάσουν τα επίσημα ποσοστά πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης;

58 4 Βασικές Αρχές της Συνεργατικής Μάθησης ( PIES)
Positive Interdependence Individual responsibility Equal participation Simultaneous Interaction

59 Συνεργατική Μάθηση Δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στο σεμινάριο η σημασία της συνεργατικής μάθησης Γιατί; Η Συνεργατική μάθηση είναι ένας τρόπος να εξασκήσουμε διαπολιτισμικές ικανότητες, να σπάσουμε τα στερεότυπα [Ατομική & Ανταγωνιστική μάθηση] και να δώσουμε σε όλους την καλύτερη πρόσβαση στη διαδικασία της μάθησης

60 Η συνεργατική μάθηση δίνει τη δυνατότητα
Για καλά δομημένη ομαδική εργασία [groupwork] O καθηγητής συνθέτει ετερογενείς ομάδες εργασίας ανάλογα με τις ικανότητες του μαθητικού δυναμικού Όλα τα μέλη της ομάδας είναι υπεύθυνα για όλα τα υπόλοιπα μέλη & την κατανόηση της δραστηριότητας Ο καθένας έχει έναν ξεχωριστό ρόλο στην ομάδα Οι δραστηριότητες προϋποθέτουν διάδραση, συνεργασία και ποικιλία ικανοτήτων Κανένας δεν τελειώνει αν δεν έχουν τελειώσει όλοι Όλους στην ομάδα και στην κατανόηση

61 Η θεωρία της κοινωνικής αλληλεξάρτησης
Δύο τύποι της κοινωνικής αλληλεξάρτησης: Θετική αλληλεξάρτηση (συνεργασία)-υπάρχει όταν τα άτομα αντιλαμβάνονται ότι μπορούν να επιτύχουν τους στόχους τους μόνο εάν τα άλλα άτομα με τα οποία συνεργάζονται, επίσης φθάσουν τους στόχους τους. Ως εκ τούτου, έχουμε την προώθηση των προσπαθειών του άλλου για την επίτευξη των κοινών στόχων Αρνητική αλληλεξάρτηση (ανταγωνισμός)- υπάρχει όταν τα άτομα θεωρούν ότι μπορούν να επιτύχουν τους στόχους τους μόνο αν τα άλλα άτομα με τα οποία συνεργάζονται αποτυγχάνουν να επιτύχουν τους στόχους τους. Ως εκ τούτου, βάζουν εμπόδια στις προσπάθειες των άλλων να επιτύχουν τους στόχους τους Johnson & Johnson, 2010

62 Jigsaw Method /puzzle Είναι μία μέθοδος μάθησης συνεργατική κατά την οποία κάθε μαθητής κρατά ένα κομμάτι του puzzle Οι μαθητές πρέπει να συνεργαστούν για να συνταιριάξουν τα κομμάτια του puzzle Επειδή κάθε μαθητής έχει μόνο ένα τμήμα της δραστηριότητας, οι μαθητές πρέπει να εργάζονται για να δημιουργήσουν ολόκληρη την εικόνα

63 The Jigsaw Puzzle Method
Ο καθηγητής χωρίζει ομάδες εργασίας των 4 μαθητών Δίδει σε κάθε μαθητή ένα γράμμα Ο κάθε μαθητής απαντά ατομικά μόνο μία ερώτηση με το ίδιο γράμμα (5 λεπτά) Όλοι οι μαθητές με το ίδιο γράμμα φτιάχνουν μία ομάδα όπου και μοιράζονται τις ιδέες τους σχετικά με την ερώτηση και ο καθένας γράφει τις απαντήσεις των άλλων ( 20λεπτά) Όλοι έρχονται πίσω στη βασική τους ομάδα και τώρα όλη η ομάδα απαντά όλες τις ερωτήσεις μαζί όπου ο κάθε ειδικός λέει αυτά που διαπίστωσε στην ομάδα των ειδικών Η κάθε ομάδα προετοιμάζει μία παρουσίαση

64 Πώς μπορούμε να επιτύχουμε αλληλεξάρτηση;
Ανοικτές ερωτήσεις [για τη συλλογή απαντήσεων από διαφορετικές οπτικές] Με ασκήσεις που απαιτούν διαφορετικές ικανότητες & δεξιότητες Με ίσε ευκαιρίες συμμετοχής Με συνεργατικότητα

65 Βασικά Κριτήρια Συνεργατικότητας
Διάδραση μεταξύ Μαθητή-Καθηγητή Δημιουργείστε μία σχέση με τους μαθητές σας που θα στηρίζεται στον σεβασμό, την εμπιστοσύνη και το ενδιαφέρον β) Διάδραση Μαθητή- Μαθητή Δημιουργείστε ένα κλίμα μέσα στις τάξεις όπου οι μαθητές αισθάνονται ασφαλείς και όχι απομονωμένοι και όπου οι μαθητές να συνεργάζονται περισσότερο παρά να ανταγωνίζονται ο ένας με τον άλλο

66 Πώς θα χτίσουμε τη Σχέση Μαθητή- Καθηγητή
Πώς θα χτίσουμε τη Σχέση Μαθητή- Καθηγητή Μάθετε το όνομα του κάθε μαθητή όσο το δυνατόν συντομότερα Αντί να επιστρέφετε τις εργασίες στην τάξη, αλλά ζητείστε από τους μαθητές να περάσουν από το γραφεί ο σας για να τις πάρουν Σας δίδετε η ευκαιρία αμεσότερης επικοινωνίας Τηλεφωνείστε ή επικοινωνείστε μέσω σε περίπτωση που απουσιάζουν Επικοινωνία με μαθητές με το να παρευρίσκεστε σε εκδηλώσεις που διοργανώνουν , γιορτές , Facebook etc Κάντε μία συνέντευξη με τους μαθητές σας κάποια στιγμή μέσα στο τετράμηνο

67 Πάντα να απαντάτε με σεβασμό σε οποιοδήποτε ερώτημα σας ερωτούν
Ακούτε προσεκτικά τους μαθητές σας , τα σχόλιά τους και τη γνώμη τους. Να προσθέτετε τις ιδέες τους την δική σας και να μην απορρίπτετε τις δικές τους. Έτσι, οι μαθητές αισθάνονται ότι οι ιδέες τους , τα σχόλιά τους και η γνώμη τους αξίζει Χρησιμοποιείστε δραστηριότητες για να τους δώσετε την ευκαιρία να γνωριστούν Χρησιμοποιείστε συνεργατική μέθοδο

68 Πώς να χτίσετε την σχέση Μαθητή- Μαθητή
Δημιουργείστε μία ατμόσφαιρα στην τάξη όπου οι μαθητές μπορούν να γνωριστούν μεταξύ τους σε προσωπικό επίπεδο Καλό είναι να τις κάνετε στην αρχή της σχολικής χρονιάς αλλά και κατά τη διάρκεια Κάντε συνεργατικές ασκήσεις όπου οι μαθητές δουλεύουν με διαφορετικούς ανθρώπους κάθε φορά

69 Κλίμα τάξης χρειάζεται:
Icebreakers Συμμετοχικότητα Ασφάλεια Χαμόγελο Άνεση Σεβασμός Χιούμορ Εμπιστοσύνη Φιλικότητα Αλληλεγγύη Ενσυναίσθηση

70 Καλό κλίμα τάξης- Συζήτηση ανά δύο
1. Τι χαρακτηρίζει μία καλή ατμόσφαιρα στην τάξη; Τι πιστεύετε ότι οι μαθητές σας θεωρούν ως καλή ατμόσφαιρα στην τάξη; Ποιο είδος ατμόσφαιρας κάνει τους μαθητές σας να αισθάνονται καλά και ασφαλείς;

71 Δραστηριότητα Γνωριμίας Icebreakers
High Five!Icebreakers! Ζωγραφίστε την παλάμη σας σε ένα φύλλο χαρτί Γράψτε 5 πράγματα τα οποία είναι σημαντικά για εσάς μέσα σε κάθε δάκτυλο Όταν ο καθηγητής χτυπήσει παλαμάκια, περπατείστε μέσα στην τάξη και πείτε ο ένας στον άλλο τα 5 σημαντικά για εσάς πράγματα Αν κάποιος έχει κάτι κοινό με εσάς, γράψτε το όνομά του/της δίπλα στο δάχτυλο που έχετε ζωγραφίσει στο χαρτί και αντιστοιχεί σε αυτό το κοινό χαρακτηριστικό

72 II. Groupwork Εργασία σε ομάδες
Η ομάδα για να δουλέψει πρέπει να έχει διακριτούς ρόλους Ο καθένας αναλαμβάνει να κάνει κάτι διαφορετικό. Αν κάποιος δυσκολεύεται τον βοηθούν τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας Δεν δίνουμε πάντα στους ίδιους μαθητές τους ίδιους ρόλους για να μην εφησυχάζουν Σε έναν κυρίαρχο μαθητή δίδουμε το ρόλο του συντονιστή Σε έναν εσωστρεφή μαθητή δίδουμε το ρόλο του διαχειριστή του υλικού

73 Βασικοί ρόλοι των ομάδων
Facilitator/ Organizer - διαβάζει τις οδηγίες της δραστηριότητας δυνατά σε όλα τα μέλη της ομάδας , διασφαλίζει ότι όλοι έχουν καταλάβει τι ζητάει η άσκηση , και φροντίζει όλοι να συμμετέχουν Reporter- κρατά σημειώσεις με τις απαντήσεις των μελών, οργανώνει την παρουσίαση της ομάδας , συζητά με την ομάδα τι θα παρουσιασθεί στην τάξη και πώς, οργανώνει την παρουσίαση και συνήθως αρχίζει την παρουσίαση στο κοινό

74 Material Manager- Συγκεντρώνει όποια υλικά χρειάζονται για να ολοκληρωθεί η παρουσίαση. Εδώ να πούμε πως ο καθηγητής θα έχει φροντίσει να έχει μέσα στην τάξη διαθέσιμο υλικό όπως χρωματιστούς μαρκαδόρους, χαρτόνια διαφόρων μεγεθών, υφάσματα, αυτοκόλλητα, κόλλες έγχρωμο χαρτί κλπ τα οποία θα χρησιμεύσουν για την δημιουργία αφίσας, posters , φυλλαδίων κλπ Καλό θα είναι να υπάρχει προτζέκτορας για παρουσιάσεις τύπου powerpoint / videos etc

75 Planner – Κρατάει το χρόνο για την εργασία και αποφασίζει πότε θα σταματήσουν
Harmonizer- ενθαρρύνει τους μαθητές της ομάδας τους να συνεισφέρουν όλοι και να συνεργάζονται , τους ενθαρρύνει ο ένας να βοηθά τον άλλο και διασφαλίζει ότι κανένας δεν μένει χωρίς να συμμετέχει

76 Γιατί χρησιμοποιώ ρόλους;
Η ομαδική εργασία έχει καλύτερα αποτελέσματα αν υπάρχουν σαφείς και διαχωρισμένοι ρόλοι Ο μαθητής με συγκεκριμένο ρόλο έχουν καλύτερη πρόσβαση στην δραστηριότητα Όλοι είναι δραστήριοι αν έχουν ρόλους Οι κυρίαρχοι μαθητές δίνουν χώρο και σε πιο εσωστρεφείς μαθητές να συμμετέχουν αλλά και οι πιο ήσυχοι και διστακτικοί μαθητές είναι περισσότερο πιθανόν να εμπλακούν

77 Δημιουργώ Διάδραση Χρησιμοποιώ Συνεργατικές δραστηριότητες Δίνουμε καλά δομημένες σχεδιασμένες ομαδικές δραστηριότητες που εμπλέκουν όλους τους μαθητές δημιουργώντας υποχρεώσεις απέναντι στην ομάδα

78 ΙΙΙ. Cooperative learning Speed dates
Διαβάστε την περιγραφή Εξηγείστε την μέθοδο που χρησιμοποιείτε για να διδάξετε το αντικείμενό σας στον απέναντί σας [5 λεπτά] Αυτός που κάθεται απέναντι σας ακούει Όταν χτυπήσει το κουδούνι ανταλλάξτε το χαρτί σας με την μέθοδό σας Αυτός που κάθεται από τη μία πλευρά σηκώνεται και μετακινείται μια θέση δεξιά Ξανά το ίδιο Εξηγείστε τη μέθοδο που έχετε στον απέναντί σας

79 Στιγμές από το ταξίδι μας & την επιμόρφωσή μας
ΙΣΛΑΝΔΙΑ 2016

80 Η Ισλανδία μια χώρα μακρινή αλλά και όμορφη

81

82

83

84

85

86 Παγωμένη Ισλανδία

87

88 ΡΕΥΚΙΑΒΙΚ

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

101

102

103

104

105

106

107

108

109

110

111

112

113

114

115

116

117

118

119

120 Cultural Activities Γνωρίζοντας την πόλη & τον τρόπο ζωής των Ισλανδών

121

122

123

124

125

126

127

128 Συμμετοχή του Γυμνασίου στην Ημερίδα του ΙΚΥ στην Αθήνα
4 Νοεμβρίου 2016 το σχολείο μας συμμετείχε στην Ημερίδα του ΙΚΥ όπου κληθήκαμε να παρουσιάσουμε την εμπειρία μας, να κάνουμε μία πρώτη αξιολόγηση της κινητικότητάς μας και λάβουμε κατευθυντήριες γραμμές για την υλοποίηση του σχεδίου μας Το σχολείο εκπροσώπησε η Μαρία Αντωνιάδου υπεύθυνη του Ευρωπαϊκού Προγράμματος

129 Ημερίδα ΙΚΥ/Αθήνα Νοέμβριος 2016

130 Διοικητικό Συμβούλιο της Εθνικής Μονάδας ΙΚΥ

131

132 Ευχαριστίες Ευχαριστούμε όλο το σύλλογο Καθηγητών του Ανατολικού για την συμπαράστασή του σε αυτό το εγχείρημα και την πολύτιμη βοήθειά τους Την Διευθύντρια του σχολείου που με προθυμία αποδέχθηκε τη συμμετοχή του σχολείου μας στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα και προσφέρει τα μέγιστα στην υλοποίησή του παρόλο το πολύπλοκο διοικητικό φορτίο

133 Αναμένουμε τη συνεργασία όλων σας Μαθητών και Καθηγητών του Γυμνασίου για την επιτυχή Υλοποίηση και Περάτωση του σχεδίου μας Ευελπιστούμε σε συνέχεια των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του Σχολείου Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία/ενημέρωση Οικονόμου Ανδρονίκη Αντωνιάδου Μαρία


Κατέβασμα ppt "To Γυμνάσιο Ανατολικού με Ευρωπαϊκή Διάσταση"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google