Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Τίτλος μαθήματος: Εκπαιδευτική αξιολόγηση
Ενότητα 1_3 ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου
2
Εξωτερική αξιολόγηση από φορείς που ανήκουν σε ανώτερες βαθμίδες της διοίκησης ή και φορείς εκτός της διοικητικής ιεραρχίας συχνά έχει συνέπειες άμεσες (π.χ. προαγωγές των εκπαιδευτικών) Επιθεώρηση (από τις αρχές του 19ου αιώνα)
3
Εσωτερική αξιολόγηση Εφαρμόζεται σχεδόν σε όλη την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια (συνήθως παράλληλα με την εξωτερική) Οι διαδικασίες σχεδιάζονται, οργανώνονται, παρακολουθούνται και αξιολογούνται από παράγοντες της Σχολικής Μονάδας
4
Μορφές εσωτερικής αξιολόγησης
Ιεραρχική εσωτερική αξιολόγηση Συλλογική εσωτερική αξιολόγηση ή αυτοαξιολόγηση (στόχος η βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου μέσα από την ενεργοποίηση και τη συνειδητή λειτουργία των εκπαιδευτικών)
5
Πλεονεκτήματα εσωτερικής αξιολόγησης
Υπέρβαση των εμπειριών του παρελθόντος, που έχουν βιώσει με οδυνηρό τρόπο οι εκπαιδευτικοί Ενεργοποιεί όλους τους παράγοντες του σχολείου Οι εκπαιδευτικοί συνειδητοποιούν τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας της σχολικής μονάδας Δημιουργεί προϋποθέσεις για πρωτοβουλίες και ανάληψη καινοτόμων δράσεων.
6
Πλεονεκτήματα εσωτερικής αξιολόγησης
Καλλιεργεί τη συνευθύνη και την αυτοδέσμευση. Εντοπίζει αδυναμίες - αναδεικνύει και διαχέει θετικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Δείχνει στην εκπαιδευτική ιεραρχία τα πεδία των παρεμβάσεων. Μπορεί, γενικά, να συμβάλει στη βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών και στην αλλαγή της κουλτούρας του σχολείου.
7
Αδυναμίες εσωτερικής αξιολόγησης
Ο κίνδυνος μιας καθαρά γραφειοκρατικής αντιμετώπισης της όλης διαδικασίας Η πιθανότητα δημιουργίας εσωτερικών συγκρούσεων Η έμφαση σε ανώδυνα ζητήματα Η δημιουργία τάσεων εσωστρέφειας στις Σχολικές Μονάδες κτλ.
8
Πλαίσιο Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου
Πλαίσιο Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Πρώτο Επίπεδο: Θεματικά Πεδία Αξιολόγησης Αντικείμενο αυτοαξιολόγησης: 1ο Πεδίο: Μέσα –Πόροι –Ανθρώπινο Δυναμικό 2ο Πεδίο: Οργάνωση και Διοίκηση Σχολείου 3ο Πεδίο: Κλίµα και Σχέσεις στο Σχολείο 4ο Πεδίο: Εκπαιδευτικές Διαδικασίες 5ο Πεδίο: Εκπαιδευτικά Αποτελέσµατα
9
Δεύτερο Επίπεδο: Τομείς Αξιολόγησης
Δεύτερο Επίπεδο: Τομείς Αξιολόγησης Τα θεματικά πεδία εξειδικεύονται σε τομείς αυτoαξιολόγησης: Πεδίο 1. Μέσα –Πόροι – Ανθρώπινο Δυναμικό Τομείς: α) Υλικοτεχνική υποδομή β) Οικονομικοί πόροι γ) Ανθρώπινο δυναμικό Πεδίο 2: Οργάνωση και Διοίκηση του Σχολείου Τομείς: α) Οργάνωση του σχολείου β) Διοίκηση του σχολείου γ) Αξιοποίηση μέσων-πόρων του σχολείου Πεδίο 3: Κλίµα και Σχέσεις στο Σχολείο Τομέας: Κλίµα και σχέσεις στο σχολείο
10
Δεύτερο Επίπεδο: Τομείς Αξιολόγησης
Δεύτερο Επίπεδο: Τομείς Αξιολόγησης Πεδίο 4: Εκπαιδευτικές Διαδικασίες Τομείς: α) Εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών β) Ποιότητα της διδασκαλίας γ) Οργάνωση της τάξης δ) Εκπαιδευτικές δραστηριότητες ε) Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών Πεδίο 5: Εκπαιδευτικά Αποτελέσµατα Τομείς: α) Φοίτηση και διαρροή των μαθητών β) Εκπαιδευτικά επιτεύγματα των μαθητών γ) Ατοµική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
11
Τρίτο Επίπεδο: Δείκτες Αξιολόγησης
Τρίτο Επίπεδο: Δείκτες Αξιολόγησης Κάθε τομέας διακρίνεται σε επιμέρους βασικούς δείκτες ή κατηγορίες δεικτών ποιότητας Κάθε δείκτης αντιπροσωπεύει / εκφράζει / χαρακτηρίζει / αντιστοιχεί σε συγκεκριμένες παραμέτρους που θεωρούνται καθοριστικές στην υλοποίηση του εκπαιδευτικού έργου. Π.χ. ο τομέας «Υλικοτεχνική υποδομή» διακρίνεται στους δείκτες: Χώροι του σχολείου Εξοπλισμός - Διαθέσιμα μέσα του σχολείου
12
Τέταρτο Επίπεδο: Κριτήρια Αξιολόγησης
Τέταρτο Επίπεδο: Κριτήρια Αξιολόγησης Κάθε δείκτης ή κατηγορία δεικτών αποτιμάται με κριτήρια. Κριτήρια ποσοτικής αποτίμησης και ποιοτικής αποτίμησης. Στην αξιολόγηση των ποσοτικών χαρακτηριστικών χρησιμοποιούνται φόρμες αποτύπωσης. Στην αξιολόγηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών χρησιμοποιούνται ερωτηματολόγια και άλλες τεχνικές άντλησης πληροφοριών.
13
Πεδίο: Μέσα –Πόροι – Ανθρώπινο Δυναμικό
Τομείς: α) Υλικοτεχνική υποδομή β) Οικονομικοί πόροι γ) Ανθρώπινο δυναμικό «Υλικοτεχνική υποδομή» Δείκτες: Χώροι του σχολείου Εξοπλισμός - Διαθέσιμα μέσα του σχολείου
14
Υλικοτεχνική υποδομή Ποσοτικά κριτήρια του δείκτη «Xώροι του σχολείου»: – αριθμός αιθουσών, – επιφάνεια αιθουσών ανά μαθητή, – επιφάνεια γραφείου εκπαιδευτικών ανά εκπαιδευτικό κτλ. Ποιοτικά κριτήρια αξιολόγησης του δείκτη «Xώροι του σχολείου» : – επάρκεια, – καταλληλότητα.
15
Προτείνουμε παρεμβάσεις στους παραπάνω τομείς, οι οποίες διαμορφώνονται με βάση τα παρακάτω ερωτήματα: Ποια είναι η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο μας σήμερα; Πού θέλουμε να φτάσουμε; Τι πρέπει και πώς πρέπει να το κάνουμε για να φτάσουμε εκεί που θέλουμε; Τι πρόοδο κάναμε; Πόσο και πως ωφεληθήκαμε ως άτομα και ως σύνολο από την παραπάνω διαδικασία; Σε ποιους τομείς βελτιώθηκε η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου και η εικόνα του σχολείου μας;
16
Διαδικασία υλοποίησης
Σταδιακή – πιλοτική εφαρμογή Κάθε Σχολικός Σύμβουλος: 2 Σχολεία Βασική ευθύνη: ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων Ομάδες εργασίας από μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων Εκθέσεις ανά τετράμηνο και ανά έτος για όλες τις δράσεις του προγράμματος
17
Διαδικασία υλοποίησης
Σταδιακή – πιλοτική εφαρμογή Κάθε Σχολικός Σύμβουλος: 2 Σχολεία Βασική ευθύνη: ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων Ομάδες εργασίας από μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων Εκθέσεις ανά τετράμηνο και ανά έτος για όλες τις δράσεις του προγράμματος
18
Δραστηριότητες του πρώτου τετραμήνου (Σεπτ.- Ιαν.)
Μια γενική εκτίμηση της εικόνας του σχολείου (σημεία υπεροχής του σχολείου και αδυναμίες) Μια ενδελεχής διερεύνηση επιλεγμένων τομέων, (πρώτη συστηματική αξιολόγηση του ΕΕ της Σχολικής Μονάδας) Ολομέλεια: ο Διευθυντής – οι εκπαιδευτικοί - εκπρόσωποι γονέων και μαθητών Σε κάθε ομάδα εργασίας μπορεί να συμμετέχει και εκπρόσωπος των γονέων και των μαθητών Ένα μέλος επιλέγεται και αναλαμβάνει το ρόλο του συντονιστή και κάποιο άλλο μέλος αναλαμβάνει το έργο της τήρησης των πρακτικών.
19
Πώς αποτυπώνονται τα αποτελέσματα της συζήτησης
Τετραβάθμια αριθμητική κλίμακα (1-4) για κάθε περιοχή του εκπαιδευτικού έργου: 4 = πολύ καλή (εικόνα χωρίς προβλήματα) 3 = καλή (τα θετικά στοιχεία περισσότερα..) 2 = μέτρια (τα προβλήματα είναι περισσότερα..) 1 = προβληματική (αρκετά σοβαρά προβλήματα)
20
Δραστηριότητες του δευτέρου τετραμήνου
«πού θέλουμε να φτάσουμε» ενσωμάτωση μιας έστω καινοτομίας στο πρόγραμμα του σχολείου ετήσια έκθεση αξιολόγησης τελική έκθεση διετίας
21
Δραστηριότητες του τρίτου και του τετάρτου τετραμήνου
Υλοποίηση του σχεδίου ή των σχεδίων δράσης, παρακολούθησης της εφαρμογής τους, καθώς και αξιολόγησής του/τους.
22
Δ.Ο.Ε. Αντίθετη στην «αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας» την οποία θεωρεί «δούρειο ίππο για την αξιολόγηση-χειραγώγηση των εκπαιδευτικών» (πρώτα η αξιολόγηση σχολείου και μετά θα έρθει η αξιολόγηση εκπαιδευτικών)
23
Δ.Ο.Ε. ( ) «Σε μια περίοδο που οι δαπάνες για την παιδεία ελαχιστοποιούνται, που οι διορισμοί μονίμων κι αναπληρωτών εκπαιδευτικών μειώνονται δραματικά , σε μια περίοδο που το Υπουργείο Παιδείας προωθεί την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, η αναζήτηση των ευθυνών και των όρων βελτίωσης, κυρίως στη σχολική μονάδα και στους εκπαιδευτικούς, επιδιώκει, ολοφάνερα, να αθωώσει την πολιτεία από τις διαχρονικές της ευθύνες για την εγκατάλειψη του Δημόσιου Σχολείου»
24
Ερωτηματολόγιο μαθητών (1)
Πόσο ευχαριστημένοι είστε από: Το ενδιαφέρον του μαθήματος Την επεξήγηση των δυσνόητων σημείων του μαθήματος. Την ανταπόκριση του διδάσκοντα στις απορίες σας Τον ρυθμό της διδασκαλίας Την ενθάρρυνση που σας παρείχε ο εκπαιδευτικός στη διδασκαλία
25
Ερωτηματολόγιο μαθητών (2)
Πόσο ευχαριστημένοι είστε από: Τις ευκαιρίες να συμμετάσχετε στο μάθημα Την ατμόσφαιρα κατά τη διάρκεια του μαθήματος Την ικανότητα του διδάσκοντα να δημιουργήσει κλίμα ηρεμίας και συνεργασίας στο μάθημα Τον βαθμό κατανόησης του σημερινού μαθήματος Τον φόρτο εργασίας για το επόμενο μάθημα Τι ήταν το πιο ανιαρό στη διάρκεια του μαθήματος Τι το πιο ευχάριστο στη διάρκεια του μαθήματος.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.