Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεἸωσαΦάτ Οἰνεύς Δασκαλοπούλου Τροποποιήθηκε πριν 7 χρόνια
1
ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
ΔΙΑΛΕΞΗ
2
Τι είναι οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα;
Οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.) είναι μορφές συνεργασίας των δημοσίων αρχών με επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες αποσκοπούν στην εξασφάλιση του σχεδιασμού, της χρηματοδότησης, της κατασκευής, της διαχείρισης, της λειτουργίας, της ανακαίνισης ή της συντήρησης δημοσίων υποδομών, αλλά και στην παροχή υπηρεσιών σε διαφόρους τομείς της εθνικής οικονομίας. Αφορούν σε σύνθετα σχήματα συνεργασίας του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα με μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις που κατά τη διεθνή εμπειρία στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών του κράτους προς τον πολίτη, στην παροχή της τεχνογνωσίας και των μεθόδων του ιδιωτικού τομέα προς τον δημόσιο, στην ενίσχυση παραγωγικών επενδύσεων καθώς και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
3
ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΩΝ ΣΔΙΤ
Με σκοπό την ενσωμάτωση της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας και την προσαρμογή με το ελληνικό κοινωνικό οικονομικό και αναπτυξιακό περιβάλλον, ψηφίστηκε το Σεπτέμβριο του 2005 ο νόμος 3389/ Με το νόμο αυτό καθορίζονται το περιεχόμενο των ΣΔΙΤ και το πλαίσιο εφαρμογής τους στην Ελλάδα και προσδιορίζονται οι διαδικασίες προκειµένου ένα έργο να χαρακτηριστεί επιλέξιµο να ενταχθεί στις διατάξεις του.
4
Βασικά σηµεία του νόμου
Το πεδίο εφαρµογής του, σύµφωνα µε το οποίο οι ΣΔΙΤ θα πρέπει: να έχουν ως αντικείµενο την εκτέλεση έργων ή και την παροχή υπηρεσιών που ανήκουν στην αρµοδιότητα δηµοσίων φορέων να προβλέπεται ότι οι ιδιωτικοί φορείς έναντι ανταλλάγµατος αναλαµβάνουν ουσιώδες µέρος των κινδύνων που συνδέονται µε τη χρηµατοδότηση, την κατασκευή, τη διαθεσιµότητα ή τη ζήτηση του αντικειµένου της ΣΔΙΤ, καθώς και των συναφών κινδύνων να προβλέπεται ότι η χρηµατοδότηση, εν όλω ή εν µέρει, θα γίνεται µε κεφάλαια που εξασφαλίζουν οι ιδιωτικοί φορείς
5
Προσδιορισµός των φορέων, δημόσιων και ιδιωτικών και λειτουργία του σχήματος
Ως δηµόσιοι φορείς ορίζονται το δηµόσιο, οι Οργανισµοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα Νοµικά Πρόσωπα Δηµοσίου Δικαίου και οι οργανισμοί του ευρύτερου δημοσίου τομέα (ανώνυμες εταιρίες που έµµεσα ή/και άµεσα) ελέγχονται από τους προηγούµενους φορείς. Στις συµβάσεις σύµπραξης οι ιδιώτες συµβάλλονται µέσω Εταιριών Ειδικού Σκοπού (ΕΕΣ), οι οποίες αναλαμβάνουν ανάλογα με την περίπτωση είτε με ίδια μέσα, είτε με υπεργολαβίες την ολοκλήρωση των μελετών, την κατασκευή του έργου ή την παροχή υπηρεσιών, είτε τη λειτουργία και εκμετάλλευση του έργου, είτε τη συντήρησή του σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού. Η ΕΕΣ εξασφαλίζουν επίσης τη χρηματοδότηση του έργου, η οποία προέρχεται συνήθως σε ένα μικρό ποσοστό από κεφάλαια των ιδιωτών και κατά κύριο λόγο από δανειακά κεφάλαια. Στη διάρκεια της λειτουργίας της, η ΕΕΣ εισπράττει τμηματικές πληρωμές διαθεσιμότητας από το Δημόσιο ή/ και τέλη από τους χρήστες, αποπληρώνει σταδιακά τα δάνεια των τραπεζών και, εφόσον έχει κέρδη, καταβάλλει μέρισμα στους μετόχους της, αναμένοντας μια εύλογη απόδοση στα ίδια κεφάλαια που έχει επενδύσει.
6
Διάγραμμα 1 : Συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα
7
Εμπλεκόμενες Αρχές στις ΣΔΙΤ
Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΔΕΣΔΙΤ), η οποία χαράσσει την κυβερνητική πολιτική για τη δημιουργία υποδομών και την παροχή υπηρεσιών με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών με σκοπό: τον εντοπισμό των υπηρεσιών και των αναγκαίων υποδομών που μπορούν να υλοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ και να υπαχθούν στις διατάξεις του Νόμου, την προώθηση της ανάπτυξής τους, τη διευκόλυνση και υποστήριξη των δημοσίων φορέων στο πλαίσιο των διαδικασιών ανάθεσης για την επιλογή των ιδιωτικών φορέων που θα αναλάβουν την υλοποίηση.
8
Περιεχόμενο μιας σύμβασης ΣΔΙΤ
Το αντικείµενο της σύµπραξης - η εκτέλεση έργων ή/και η παροχή υπηρεσιών. Το αντάλλαγµα που θα δικαιούνται οι ιδιώτες, καθώς και οι κίνδυνοι που θα αναλαµβάνουν. Την εξασφάλιση των πηγών των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν, είτε στο σύνολό τους, είτε εν µέρει, η οποία είναι ευθύνη των ιδιωτικών φορέων. Το συνολικό προϋπολογιζόμενο κόστος εκτέλεσης του έργου ή της παροχής της υπηρεσίας δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το ποσόν των 200 εκατομμυρίων ευρώ, εκτός αν η Διυπουργική Επιτροπή αποφασίσει ομόφωνα να εντάξει και μία σύμπραξη μεγαλύτερου προϋπολογισμού.
9
Ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ
Ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ είναι εκείνα τα έργα ή οι υπηρεσίες, για τις οποίες εκτός της χρηματοδότησης, του σχεδιασμού, της κατασκευής και της συντήρησής τους, οι ιδιωτικοί φορείς αναλαμβάνουν και την εκμετάλλευσή τους. Η εκμετάλλευση αυτή συνδέεται με την είσπραξη τελών από τους χρήστες του έργου ή της υπηρεσίας, μέσω της οποίας οι ιδιωτικοί φορείς αποπληρώνουν την αρχική επένδυση και προσδοκούν στην εξασφάλιση εύλογου κέρδους. Το ύψος των τελών, οι προϋποθέσεις και ο τρόπος είσπραξής τους προσδιορίζονται με ακρίβεια στη σύμβαση σύμπραξης που συνάπτεται μεταξύ του ιδιωτικού φορέα και της αναθέτουσας αρχής. Στα ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ οι ιδιωτικοί φορείς αναλαμβάνουν, εκτός από τους κινδύνους της χρηματοδότησης και της κατασκευής, και τον κίνδυνο της ζήτησης - το εάν δηλαδή οι πολίτες θα κάνουν την προβλεπόμενη χρήση του έργου ή της υπηρεσίας - ώστε να μπορέσουν και αυτοί να εισπράξουν τα προσδοκώμενα από την σύμπραξη έσοδα. Μετά το πέρας της συμβατικής περιόδου λειτουργίας το έργο μεταβιβάζεται στο δημόσιο. Στην περίπτωση που το έργο δεν είναι πλήρως ανταποδοτικό, η βιωσιμότητα της επένδυσης μπορεί να υποστηριχθεί και με τη χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου είτε με εφάπαξ ποσό κατά την περίοδο κατασκευής, είτε με τμηματικές καταβολές κατά την περίοδο λειτουργίας.
10
Συνήθη ανταποδοτικά έργα
Τα συγκοινωνιακά έργα Λιμάνια Αεροδρόμια Σιδηρόδρομοι Σταθμοί αυτοκινήτων Περιβαλλοντικά έργα ‘Υδρευση Αποχέτευση Διαχείριση αποβλήτων Ενεργειακά έργα Έργα τουριστικής υποδομής θεματικά πάρκα
11
Διάγραμμα 2: Ανταποδοτικά Έργα ΣΔΙΤ
12
Μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ
Μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ Στα μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ δεν υπάρχει το στοιχείο της εκμετάλλευσης για τους ιδιωτικούς φορείς. Πρόκειται ουσιαστικά για κοινωνικού χαρακτήρα υποδομές ή υπηρεσίες των οποίων τη λειτουργία αναλαμβάνει το κράτος και απολαμβάνουν δωρεάν οι πολίτες. Σε αυτού του είδους τις συμπράξεις οι ιδιώτες αναλαμβάνουν την υλοποίησή τους, αποπληρώνονται απευθείας από το δημόσιο τομέα και αναλαμβάνουν κινδύνους που αφορούν αποκλειστικά στη χρηματοδότηση και την κατασκευή και όχι στη ζήτηση για το συγκεκριμένο έργο ή την υπηρεσία. Αναλαμβάνουν ωστόσο τον κίνδυνο της διαθεσιμότητας, δηλαδή, τη διαχείριση και συντήρηση της υποδομής ή της υπηρεσίας, ώστε να την καθιστούν διαθέσιμη με σαφώς ορισμένες από το δημόσιο προδιαγραφές ποιότητας και λειτουργικότητας καθόλη τη διάρκεια της σύμβασης. Μετά το πέρας της συμβατικής περιόδου λειτουργίας το έργο περιέρχεται στο Δημόσιο.
13
Διάγραμμα 3: Ανταποδοτικά Έργα ΣΔΙΤ
14
Μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ
Τα μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ είναι συνήθως έργα κοινωνικού χαρακτήρα. τα σχολεία τα νοσοκομεία τα κτίρια δημόσιων υπηρεσιών η παροχή υπηρεσιών τηλεπικοινωνιών και μηχανογράφησης τα συγκοινωνιακά έργα με χαμηλή ζήτηση (επαρχιακοί οδοί, δημόσιες συγκοινωνίες κλπ).
15
Τα Οφέλη από την εφαρμογή των ΣΔΙΤ
Βασική αρχή αναφορικά με τα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή των ΣΔΙΤ είναι η βελτίωση της οικονομικής αποδοτικότητας των πόρων του δημόσιου τομέα κατά την παροχή υπηρεσιών με: Τη σαφή οριοθέτηση των αναγκών του δημοσίου, μέσω του σχεδιασμού και της κατασκευής υποδομών που θα προωθούν μακροπρόθεσμα την όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική χρήση των έργων. Περισσότερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες ταχύτερα και στο αναμενόμενο κόστος, δηλαδή υλοποίηση των έργων εντός προϋπολογισμού και χρονοδιαγράμματος. Ορθολογικότερη κατανομή των επενδυτικών κινδύνων Τα έργα ΣΔΙΤ εμπεριέχουν κινδύνους τόσο για το δημόσιο τομέα όσο και για τους ιδιωτικούς φορείς που θα τα υλοποιήσουν. Οι κίνδυνοι αυτοί, όπως ο κατασκευαστικός, πιστωτικός, διαθεσιμότητας και ζήτησης, πρέπει να κατανέμονται ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη με τέτοιο τρόπο, ώστε το κάθε ένα από αυτά να αναλαμβάνει το ρίσκο που μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα. Στόχος της αναθέτουσας αρχής είναι η ελαχιστοποίηση του επενδυτικού ρίσκου, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η υλοποίηση του έργου.
16
(συνέχεια) Το σχεδιασμό του έργου έτσι ώστε να διατηρείται η αξία του μέχρι το τέλος της σύμβασης, καθώς και η δυνατότητα εναλλακτικής χρήσης του μετά την εκπνοή του συμβολαίου. Τη δυνατότητα, μέσω κοινοπραξιών διαφόρων μορφών, προώθησης έργων που δεν θα μπορούσε να αναλάβει οικονομικά ο δημόσιος τομέας μόνος του. Οι ΣΔΙΤ προσφέρουν επίσης την ευκαιρία στο κράτος να προγραμματίσει καλύτερα τις δαπάνες του. Την επίτευξη οικονομιών κλίμακας με την ομαδοποίηση ομοειδών έργων σύμπραξης, όταν διαμοιράζεται η χρήση στοιχείων παγίου κεφαλαίου. Ενσωμάτωση τεχνογνωσίας και καινοτομίας από τον ιδιωτικό τομέα στο δημόσιο. Έτσι μέσω των συμπράξεων δίνεται η δυνατότητα στο δημόσιο τομέα να εισαγάγει νέα τεχνογνωσία, να καταρτίσει καλύτερα τα στελέχη του και, επομένως, να γίνει περισσότερο αποτελεσματικός στην λειτουργία του. Προώθηση των παραγωγικών επενδύσεων και αύξηση των θέσεων εργασίας. Απελευθέρωση πόρων για την υλοποίηση άλλων έργων που δεν μπορούν να υλοποιηθούν με ΣΔΙΤ.
17
Κρίσιμοι παράγοντες για την επιτυχία των ΣΔΙΤ
Η διεθνής εμπειρία μέχρι σήμερα έχει δείξει ότι προκειμένου οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα να έχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα είναι απαραίτητες κάποιες προϋποθέσεις, όπως: Πολιτική βούληση για ανάπτυξη έργων με ΣΔΙΤ. Κατάλληλο νομοθετικό και οικονομικό πλαίσιο. Προσεκτική επιλογή κατάλληλων έργων. Δεν είναι απαραίτητη αλλά ούτε εφικτή η υλοποίηση όλων των έργων με τη μορφή των συμπράξεων Επιλογή έργων που εντάσσονται σε ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης. Τυποποίηση διαδικασιών για την μείωση του διαχειριστικού κόστους της διαγωνιστικής διαδικασίας. Ικανότητα του Δημοσίου να ανταποκριθεί θετικά στην πολυπλοκότητα των συμβάσεων έργων ΣΔΙΤ. Η μεγιστοποίηση του οφέλους σε σχέση με το κόστος ή αλλιώς η επίτευξη της μέγιστης αποδοτικότητας από την πλευρά του δημόσιου τομέα.
18
Κρίσιμοι παράγοντες για την επιτυχία των ΣΔΙΤ
Η διαχείριση του κινδύνου (κατασκευαστικού, χρηματοπιστωτικού και έγκαιρης παράδοσης) καθώς και η δυνατότητα ανταπόκρισης του αναδόχου σ’ αυτόν. Οι συμβάσεις να εξασφαλίζουν την οικονομική αποδοτικότητα και την χρηματοδότηση των έργων που επιλέγονται ως ΣΔΙΤ. Εκδήλωση ενδιαφέροντος από μέρους του ιδιωτικού τομέα. Αξιοποίηση της διεθνούς εμπειρίας. Βελτίωση της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας με την πάροδο του χρόνου. Ανάπτυξη ευρύτερου κλίματος συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
19
Η ευρωπαϊκή αγορά των ΣΔΙΤ
Η ευρωπαϊκή αγορά των ΣΔΙΤ σε διαγωνιστική διαδικασία (σε κεφαλαιακή αξία) μεγεθύνθηκε πάνω από δύο φορές ανάμεσα στο 2007 (από 20,2 δισεκ. ευρώ) και το 2008 (σε 53,8 δισεκ.). Στον Πίνακα που ακολουθεί παρουσιάζεται η αγορά των ΣΔΙΤ για το 2007/2008 σε σύγκριση με το 2005/2006.Οι χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση είναι αυτές που δεν είχαν καθόλου έργα ΣΔΙΤ το προηγούμενο έτος. Εκτός από αυτές, οι χώρες εκείνες που εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε συμπράξεις κατά το 2007/2008 ήταν η Γερμανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία.
20
Πίνακας 1: Η αγορά ΣΔΙΤ στην Ευρώπη
2007/2008 ΧΩΡΕΣ ΣΕ ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ (% ΑΥΞΗΣΗ 07/08) 2005/2006 ΣΕ ΕΚΑΤ ΕΥΡΩ 1 ΙΤΑΛΙΑ 22451 9448 2 ΙΣΠΑΝΙΑ 10341 5288 3 ΓΕΡΜΑΝΙΑ 8151 1280 4 ΓΑΛΛΙΑ 2400 1163 5 ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ 1830 707 6 ΑΥΣΤΡΙΑ 1695 450 7 ΙΡΛΑΝΔΙΑ 1497 420 8 ΟΛΛΑΝΔΙΑ 1177 372 9 ΡΟΥΜΑΝΙΑ 1173 193 10 ΒΕΛΓΙΟ 1055 125
21
Διάγραμμα 4: Κατανομή των ΣΔΙΤ ανά πεδίο εφαρμογής
22
Διάγραμμα 5: Κατανομή των ΣΔΙΤ ανά πεδίο εφαρμογής εξαιρουμένων των οδικών αξόνων
23
Πεδία εφαρμογής των ΣΔΙΤ
Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι υπάρχει ένα ευρύ πεδίο εφαρμογής για την κατασκευή έργων ή την παροχή υπηρεσιών μέσω ΣΔΙΤ, όπως για παράδειγμα: Κτιριακές εγκαταστάσεις. Δικαστικά μέγαρα, νομαρχιακά/ δημοτικά μέγαρα, υπηρεσίες μετεγκατάστασης, εστίες κοινωνικής πρόνοιας, διαχείριση ακίνητης περιουσίας Περιβάλλον: Διαχείριση στερεών & υγρών αποβλήτων, παροχή υπηρεσιών ύδρευσης και άρδευσης, διαχείριση πηγών ενέργειας. Ψυχαγωγία: Τουριστικές εγκαταστάσεις, θεματικά πάρκα, εμπορικά κέντρα, χώροι αναψυχής, εκθεσιακοί χώροι, αθλητικές εγκαταστάσεις.
24
Πεδία εφαρμογής των ΣΔΙΤ
Υγεία: Νοσοκομεία, κέντρα υγείας, κλινικές μονάδες θεραπείας, Μεταφορές: Αυτοκινητόδρομοι, τραμ , μετρό, αεροδρόμια, λιμάνια, μαρίνες, επαρχιακό οδικό δίκτυο, οδικό δίκτυο πόλεων, ηλεκτροφωτισμός, πάρκινγκ, εμπορευματικοί σταθμοί Ασφάλεια: Φυλακές, θεραπευτικές κοινότητες, αστυνομικά πυροσβεστικά κέντρα. Άμυνα: Στέγαση, γραφεία, κατασκευή βοηθητικών εγκαταστάσεων, εκπαιδευτικά κέντρα, τηλεπικοινωνίες, εξομοιωτές. Τεχνολογία: Υπηρεσίες και συστήματα πληροφορικής για σχολεία, πανεπιστήμια, υπουργεία, δημόσιες υπηρεσίες, δίκτυα επικοινωνίας.
25
Αναλαμβανόμενες υπηρεσίες από τον Ιδιωτικό Τομέα
Σχεδιασμός με βάση συγκεκριμένες προδιαγραφές. Κατασκευή, είτε με τη μορφή κατασκευής νέων κτιριακών εγκαταστάσεων είτε της ομαδικής ανακαίνισης μεμονωμένων ή ομάδων εγκαταστάσεων μίας συγκεκριμένης περιοχής Συντήρηση κτιριακών εγκαταστάσεων Συντήρηση του εξοπλισμού του κτιρίου Εστίαση Στάθμευση αυτοκινήτων Συντήρηση του περιβάλλοντος χώρου των κτιρίων. Ασφάλεια και υπηρεσίες καθαριότητας
26
Η πορεία των έργων ΣΔΙΤ στην Ελλάδα
ΤΟΜΕΑΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΑΘΕΤΟΥΣΑ ΑΡΧΗ ‘ΕΡΓΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ(ΣΕ ΕΚ.ΕΥΡΩ) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ο.Σ.Κ. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 27 ΣΧΟΛ. ΜΟΝ.ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ 180 ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 31 ΣΧΟΛ.ΜΟΝ. ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 140 ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 23ΣΧΟΛ.ΜΟΝ. ΣΤΗΝ ΑΝΑΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ,ΤΗ ΘΡΑΚΗ,ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ ΚΑΙ ΤΑ ΙΟΝΙΑ ΝΗΣΙΑ 76 Δ.Ε.Π.Π. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 6 ΚΤΙΡΙΑΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΕΛΛΟΠΟΝΗΣΣΟΥ 100 ΥΓΕΙΑ ΔΕΠΑΝΟΜ Α.Ε. ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 396 ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 389 ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΠΡΕΒΕΖΑΣ 131
27
Η πορεία των έργων ΣΔΙΤ στην Ελλάδα μέχρι σήμερα
ΣΤΕΓΑΣΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΕΔ Α.Ε. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 7 ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ 38 ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 11 ΚΤΙΡΙΩΝ ΤΗΣ ΕΛ.ΑΣ 149 ΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ 4 ΚΤΙΡΙΩΝ ΤΗΣ ΕΛ.ΑΣ 36 ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 5 ΔΙΟΙΚ. ΝΟΜΑΡΧΙΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΙΕΩΝ ΣΕ ΠΑΤΡΑ ΚΟΡΙΝΘΟ ΛΑΜΙΑ ΤΡΙΚΑΛΑ 135 ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 3 ΝΕΩΝ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΡΑΤΗΣΗΣ ΣΕ ΘΕΣ/ΝΙΚΗ ΒΟΟ ΚΟΡΙΝΘΟ 238 ΚΑΤΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ 2 ΝΕΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΓΑΡΩΝ ΣΕ ΠΑΤΡΑ ΚΑΙ ΗΡΑΚΛΕΙΟ 120 ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΜΕΤΑΣΚΕΥΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ (TAE KWODO) ΣΕ ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ 65 ΛΙΜΕΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΕ 12 ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ 342
28
ΣΔΙΤ και Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης
ΣΔΙΤ και Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης οι ΣΔΙΤ απολαμβάνουν τελευταία μια συνεχώς διευρυνόμενη εφαρμογή στην ευρωπαϊκή αγορά (π.χ. Σουηδία, Ιταλία, Γερμανία). Μία από τις εφαρμογές τους αφορά μορφές συνεργασίας ιδιωτών επενδυτών με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, ώστε να εξασφαλιστεί κάποιο μέρος ή το σύνολο της χρηματοδότησης για την κατασκευή, ανακαίνιση, διαχείριση, συντήρηση μιας υποδομής και την παροχή μιας υπηρεσίας σε διάφορους τομείς. Οι δυνατότητες εφαρμογής ΣΔΙΤ από τους ΟΤΑ αφορούν την ανάπτυξη συνεργιών για την παροχή υπηρεσιών τοπικού ή περιφερειακού χαρακτήρα σε κλάδους όπου είτε παρουσιάζεται υστέρηση τεχνογνωσίας ή διαθέσιμων πόρων είτε αναμένεται μεγαλύτερη εν τέλει ανταποδοτικότητα και για τον ίδιο τον ΟΤΑ. Οι ΟΤΑ διαθέτουν εξ ορισμού μεγαλύτερη ευελιξία διοίκησης και ως εκ τούτου με την απαιτούμενη πολιτική βούληση και τον κατάλληλο συντονισμό έχουν τη δυνατότητα υπέρβασης γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και μπορούν πιο εύκολα να εφαρμόσουν τεχνολογικές, διοικητικές ή άλλες καινοτομίες για την υλοποίηση ΣΔΙΤ. Η πιθανή συμμετοχή δε μελών των τοπικών κοινωνιών στα συστήματα ΣΔΙΤ μπορεί να εξασφαλίσει την υψηλότερη κοινωνικοοικονομική αποδοτικότητα των συμπράξεων αυτών. Οι ΣΔΙΤ μπορούν να εφαρμοστούν σε ένα ευρύ φάσμα δράσεων, που αφορούν στη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση και τη λειτουργία των έργων και των υπηρεσιών αλλά και στην αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας.
29
Τα οφέλη των ΣΔΙΤ για τους ΟΤΑ
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση εξασφαλίζει την πρόσβασή της σε ένα φάσμα ειδικοτήτων του ιδιωτικού τομέα που της επιτρέπει να παρέχει αποτελεσματικότερες και λιγότερο δαπανηρές υπηρεσίες. Ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει μία σειρά από κινδύνους, τους οποίους στο πλαίσιο μιας παραδοσιακής δημόσιας σύμβασης θα τους αναλάμβανε αποκλειστικά η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η αποφυγή της επιβάρυνσης του δημοτικού χρέους και κατά συνέπεια των δημοτών. Η μετάγγιση της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας των ιδιωτικών φορέων με την ταυτόχρονη αξιοποίηση των ανθρώπινων και οικονομικών πόρων των ΟΤΑ Η βελτίωση της ποιότητας υλοποίησης και της μεταγενέστερης διαχείρισης των έργων Η καλύτερη και αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της περιουσίας τους, η οποία συχνά παραμένει ανεκμετάλλευτη, ελλείψει πόρων και τεχνογνωσίας. Η ταχύτερη ολοκλήρωση και απόδοση των έργων σε κοινή χρήση. Η απελευθέρωση πόρων για άλλα έργα και υπηρεσίες που δεν προσφέρονται για συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα.
30
Η κινητικότητα για τις ΣΔΙΤ στην Αυτοδιοίκηση σύμφωνα με το Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ»
Η κινητικότητα για τις ΣΔΙΤ στην Αυτοδιοίκηση αποτυπώνεται κυρίως από το Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ», το οποίο χρηματοδοτεί κατά κύριο λόγο την προσυμβατική διαδικασία των ΟΤΑ με τον ιδιωτικό τομέα. Στόχος των έργων προσυμβατικής διαδικασίας που υποστηρίζονται από το πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ» είναι να προετοιμαστούν οι ΟΤΑ, αλλά να ενεργοποιηθούν και οι τοπικές κοινωνίες στην κατεύθυνση των έργων ΣΔΙΤ. Στην κατεύθυνση αυτή και στο βαθμό που η αξιολόγηση της Α’ Φάσης καταδείξει στην αναθέτουσα αρχή ότι η αγορά ανταποκρίνεται στο αντικείμενο της Σ.Δ.Ι.Τ. και υπάρχουν τα εχέγγυα βιωσιμότητας, τότε μπορεί να ακολουθηθεί η σχετική διαδικασία του ν.3389/2005 για την υπαγωγή και χρηματοδότηση της προσυμβατικής διαδικασίας.
31
Κατηγορίες έργων/υπηρεσιών προς υλοποίηση με ΣΔΙΤ σύμφωνα με το Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ»
Υποπρόγραμμα 1: «Οργάνωση και ανάπτυξη των υπηρεσιών των ΟΤΑ» Υποπρόγραμμα 2: «Ανάπτυξη της υπαίθρου, προώθηση της εταιρικής σχέσης πόλης και υπαίθρου και προστασία περιβάλλοντος». Υποπρόγραμμα 3: «Κοινωνικές και πολιτιστικές υποδομές και δραστηριότητες». Από τα στοιχεία που παρουσιάζονται στον Πίνακα 3, όπου φαίνονται οι ενταγμένες στο «Θησέα» προτάσεις ανά Περιφέρεια και ανά νομό, γίνεται σαφές ότι οι Περιφέρειες της Αττικής, της Θεσσαλίας, της Ανατολικής και της Δυτικής Μακεδονίας και Θράκης είναι αυτές που έχουν κινητοποιηθεί περισσότερο. Κάποιες άλλες, όπως αυτές της Ηπείρου, της Κρήτης και της Δυτικής Μακεδονίας έχουν ελάχιστη παρουσία, ενώ υπάρχουν 9 νομοί χωρίς καμία ενταγμένη πρόταση και 16 νομοί με μόλις μια πρόταση.
32
ΝΟΜΟΣ ΑΘΗΝΩΝ 23 ΑΝΑΤ.ΑΤΤΙΚ 3 ΔΥΤ.ΑΤΤΙΚ 2 ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΣΥΝΟΛΟ 30 1684539
Προτάσεις ΟΤΑ για προετοιμασία έργων ΣΔΙΤ που είναι ενταγμένες στο «ΘΗΣΕΑ» ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΩΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ 23 ΑΝΑΤ.ΑΤΤΙΚ 3 ΔΥΤ.ΑΤΤΙΚ 2 ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΣΥΝΟΛΟ 30 ΑΝ.ΜΑΚ-ΘΡΑΚ ΔΡΑΜΑΣ ΚΑΒΑΛΑΣ ΞΑΝΘΗΣ 1 ΡΟΔΟΠΗΣ ΕΒΡΟΥ 4 12
33
2 3 7 593000 5 83300 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ ΑΧΑΙΑΣ
Προτάσεις ΟΤΑ για προετοιμασία έργων ΣΔΙΤ που είναι ενταγμένες στο «ΘΗΣΕΑ» ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΩΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΑΙΤΩΛ/ΝΙΑΣ 2 ΑΧΑΙΑΣ ΗΛΕΙΑΣ 3 ΣΥΝΟΛΟ 7 593000 ΒΟΡΕΙΟ ΑΙΓΑΙΟ ΛΕΣΒΟΥ 5 ΣΑΜΟΥ ΧΙΟΥ 83300
34
1 2 4 303000 265000 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΔΥΤ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΓΡΕΒΕΝΩΝ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Προτάσεις ΟΤΑ για προετοιμασία έργων ΣΔΙΤ που είναι ενταγμένες στο «ΘΗΣΕΑ» ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΩΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΥΤ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΓΡΕΒΕΝΩΝ 1 ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ 2 ΚΟΖΑΝΗΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΣΥΝΟΛΟ 4 303000 ΗΠΕΙΡΟΥ ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ 265000
35
3 6 566000 2 16 23 2001500 ΙΟΝΙΑ ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ
Προτάσεις ΟΤΑ για προετοιμασία έργων ΣΔΙΤ που είναι ενταγμένες στο «ΘΗΣΕΑ» ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΩΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΙΟΝΙΑ ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑΣ 3 ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΣΥΝΟΛΟ 6 566000 ΘΕΣΣΑΛΙΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ 2 ΛΑΡΙΣΑΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ 16 ΤΡΙΚΑΛΩΝ 23
36
2 11 1 3 19 2419000 5 438500 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΚΕΝΤ.ΜΑΚΕΔΟΝ ΗΜΑΘΙΑΣ
Προτάσεις ΟΤΑ για προετοιμασία έργων ΣΔΙΤ (2008) που είναι ενταγμένες στο «ΘΗΣΕΑ» ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΩΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΕΝΤ.ΜΑΚΕΔΟΝ ΗΜΑΘΙΑΣ 2 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 11 ΚΙΛΚΙΣ 1 ΠΙΕΡΙΑΣ ΣΕΡΡΩΝ 3 ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ΣΥΝΟΛΟ 19 ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ 5 438500
37
11 1 12 515000 2 6 647000 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΚΡΗΤΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΛΑΣΙΘΙΟΥ
Προτάσεις ΟΤΑ για προετοιμασία έργων ΣΔΙΤ που είναι ενταγμένες στο «ΘΗΣΕΑ» ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΩΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΡΗΤΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ 11 ΛΑΣΙΘΙΟΥ ΡΕΘΥΜΝΗΣ 1 ΧΑΝΙΩΝ ΣΥΝΟΛΟ 12 515000 ΠΕΛΛΟΠΟΝΗΣΟΥ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ 2 ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ 6 647000
38
Προτάσεις ΟΤΑ για προετοιμασία έργων ΣΔΙΤ που είναι ενταγμένες στο «ΘΗΣΕΑ»
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΩΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΤΕΡ.ΕΛΛΑΔΑ ΒΟΙΩΤΙΑΣ 1 ΕΥΒΟΙΑΣ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ 2 ΦΘΟΙΩΤΙΔΑΣ ΦΩΚΙΔΑΣ ΣΥΝΟΛΟ 8 691000 134
39
Προτάσεις ΟΤΑ για προετοιμασία έργων ΣΔΙΤ που είναι ενταγμένες στο «ΘΗΣΕΑ»
Τα έργα κατανέμονται σε 15 κατηγορίες και περιλαμβάνουν κυρίως χώρους στάθμευσης, ξενοδοχειακές μονάδες και τουριστικές υποδομές, ορεινό και χιονοδρομικό τουρισμό, συνεδριακούς χώρους, θεματικά πάρκα, μαρίνες, αθλητικά κέντρα κλπ. Χαμηλή είναι η παρουσία έργων που αφορούν στη διαχείριση απορριμμάτων και αποβλήτων καθώς σε ενεργειακές υποδομές σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ δεν συμπεριλαμβάνονται προτάσεις για έργα που σχετίζονται με ΤΠΕ. Υπολογίζεται ότι από την πρόσληψη συμβούλου μέχρι την ωρίμανση – υλοποίηση ενός έργου θα απαιτηθούν μήνες, ωστόσο δεν υπάρχει σαφής εικόνα για τον μέχρι σήμερα αριθμό των προκυρήξεων που έχουν γίνει σε ενταγμένα έργα. Επιπλέον, τα χαρακτηριστικά των μέχρι τώρα ενταγμένων στον ΘΗΣΕΑ έργων Ο.Τ.Α. υποδεικνύουν αφενός τη στενότητα πόρων της Αυτοδιοίκησης και την αναζήτηση διεξόδου στις ΣΔΙΤ, αφετέρου την ανάγκη σύγχρονου και ολοκληρωμένου αναπτυξιακού σχεδιασμού σε τοπική κλίμακα, ώστε η επιλογή της σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα να είναι εφικτή και αποδοτική
40
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: H μέθοδος των ΣΔΙΤ έχει καταδειχθεί διεθνώς ότι αποτελεί ένα αποτελεσματικό μέσο υλοποίησης συγκεκριμένων στόχων όταν τηρούνται ορισμένες βασικές προϋποθέσεις από τους εμπλεκόμενους δημόσιους φορείς και άρα και τους ΟΤΑ, όπως: Προσεκτική επιλογή κατάλληλων έργων τα οποία πρέπει να εντάσσονται σε ένα ευρύτερο στρατηγικό πλαίσιο ανάπτυξης. Κατάλληλη προετοιμασία των δημόσιων φορέων Επαρκώς προσδιορισμένα έργα με σαφήνεια στις επιδιώξεις και τις ζητούμενες προδιαγραφές Διευρυμένη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων στα αρχικά στάδια Οργανωμένη προσέγγιση της αγοράς Βέλτιστη κατανομή των κινδύνων
41
Εξασφάλιση των απαραίτητων πηγών για την αναγκαία χρηματοδότηση από την πλευρά της αναθέτουσας αρχής
Πολιτική βούληση και συνεπής πολιτική καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας και κοινή στάση εμπλεκόμενων φορέων του δημοσίου Κοινωνική αποδοχή Διαφάνεια στις διαδικασίες ανάθεσης – Τήρηση χρονοδιαγραμμάτων Επιλογή κατάλληλων και έμπειρων συμβούλων
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.