Απο την αρχαιοτητα στο βυζαντιο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
8. Οι διάδοχοι του Μέγα Κωνσταντίνου Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε
Advertisements

Ελληνιστικό Δίκαιο Πολιτειακό πλαίσιο Πτολεμαίος Ἀ’ Σωτήρ.
Ο Ιουστινιανός μεταρρυθμίζει τη διοίκηση και τη νομοθεσία
Ρωμαϊκό Δίκαιο & Σύγχρονο Δίκαιο
Το δiκαιο των επαρχιων Επαρχίες: Kάθε επαρχία διοικείται από Διοικητή.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ Καθηγήτρια κ
Aθηνά Δημοπούλου Επίκουρη Καθηγήτρια Ακαδημίας 45, 3ος όροφος
Ιουστινιανός Πολιτιστικό Πρόγραμμα : «Όψεις Βυζαντινού Πολιτισμού: Μνημεία και Προσωπογραφίες»( Σχολικό Έτος ). Συντονίστρια: Μπανάσιου Ευαγγελία.
Ο εξελληνισμός του Ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους
Βυζαντινο δικαιο Εισαγωγή.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
To Βυζάντιο φτάνει στο απόγειο της ακμής του
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
Διακρίσεις Δικαίου Έννομη τάξη= όλοι οι κανόνες δικαίου
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Αρχή ρωμαϊκής κατάκτησης: 2 ος αι. π.Χ. Ολοκλήρωση: 31 π.Χ., υποταγή πτολεμαϊκής Αιγύπτου. Εκρωμαϊσμός ιδιωτικού δικαίου: τέλη 2 ου –αρχές 3 ου μ.Χ. αι.
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΧΑΜΕΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ
ΣΥΜΒΟΛΑ.
1 H νομοθεσία της δυναστείας των Μακεδόνων και των Κομνηνών.
Η ελληνοχριστιανική οικουμένη Γιάννης Παπαδόπουλος Φιλόλογος.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Το Σχίσμα του 1054: Ένα γεγονός βαθιάς οδύνης
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 8η ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΡΑΓΚΟΙ ΠΑΠΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ
Η εποχή του Αυγούστου 27 π. Χ - 14 μ. Χ. Μετά τη ναυμαχία στο Άκτιο Οκταβιανός Αύγουστος Ενίσχυση κεντρικής εξουσίας Ενίσχυση ειρήνη ασφάλεια ΟΧΙ δικτάτορας.
Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Εισηγησεισ ρωμαϊκου δικαιου εισαγωγη στο αστικο δικαιο
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. Ρωμαϊκό Δίκαιο  Το δίκαιο είναι « η τέχνη του ορθού και του ίσου » : ius est ars boni et aequi (Celsus, 2 ος αι.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Η ρωμαϊκη αυτοκρατορια και ο ελληνικοσ κοσμοσ
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 37. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΥΜΝΟΠΟΥΛΟΥ 3122 ΣΤ’ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014 ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗ Δ. (2004). ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Από την πόλη-κράτος στην απέραντη μοναρχία
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Νομικής Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο Καθηγητής Χαράλαμπος Π. Παμπούκης.
Β1, Β2 Ιστορία. Ύλη διαγωνίσματος για το α΄ τρίμηνο  Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη (σελίδες 7 – 9)  Ο Ιουστινιανός και το έργο του (σελίδες 16 – 18)  Οι.
Δυναστεία των Μακεδόνων Οι Μακεδόνες αυτοκράτορες κυβερνούν για 200 χρόνια την αυτοκρατορία. Κάνουν αλλαγές στη διοίκηση και τη νομοθεσία. Βασίλειος Α'
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
I. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ 1. Οι συνέπειες της μετανάστευσης των γερμανικών φύλων για την Ευρώπη.
ΡΩΜΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ : ΗΓΕΜΟΝΙΑ - ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ Από τον Αύγουστο στον Κωνσταντίνο.
ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Από την Res publica στην Αυτοκρατορία.
ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ. Από την ακμή στην παρακμή Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία τον 1 ο αιώνα Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία τον 1 ο αιώνα.
Χάρτης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας (329 μ.Χ.)‏  Ρωμαίος αυτοκράτορας : Κωνσταντίνος Α΄  Μέτρα για την ανόρθωση του κράτους:  Νέο διοικητικό κράτος.
Το χάσμα ανάμεσα στους Βυζαντινούς & τους Δυτικούς-Λατίνους
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΜΑΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ 13Κ3: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΛΟ ΧΡΟΝΟ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΤΕ ΚΑΛΑ!!!!!!.
ο Ιουστινιανός , οι μεταρρυθμίσεις , η στάση του Νίκα
Από την πόλη-κράτος στην απέραντη μοναρχία
Εγχειρίδιον Επικτήτου
Ρωμαϊκο πολιτευμα: ηγεμονια - αυτοκρατορια
Απο την αρχαιοτητα στο βυζαντιο
Αρχαϊκη ρωμη (8-6ος αι. π.Χ.)
Η ρωμαϊκη αυτοκρατορια και ο ελληνικοσ κοσμοσ
5. Μεγαλεσ αλλαγεσ στη διοικηση της αυτοκρατοριασ
Ερευνητική Εργασία Η ιστορία του νομού Σερρών Β΄ τετράμηνο
ΘΕΜΑΤΑ Τι ήταν τα θέματα ; Στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία με την ονομασία
Χρονολογικός πίνακας των Βυζαντινών χρόνων
2.Οι πρώτες κωδικοποιήσεις και το CORPUS IURIS CIVILIS
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική
Το Δίκαιο.
Aθηνά Δημοπούλου Λέκτορας Ακαδημίας 45, 3ος όροφος
Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
25. Το Βυζάντιο φτάνει στο απόγειο της ακμής του
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ.
Μια νέα πρωτεύουσα η Κωνσταντινούπολη μάθημα 6 Διαμόρφωση παρουσίασης Ούρδας Ιωάννης2013.
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Απο την αρχαιοτητα στο βυζαντιο

Η διαίρεση της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας Διοκλητιανός (284-312): Τετραρχία Δύο αυτοκράτορες (Ανατολή – Δύση) + δύο Καίσαρες Κωνσταντίνος (312-337): Ίδρυση νέας Ρώμης 312-324: Κωνσταντίνος (Δύση) – Λικίνιος (Ανατολή) 324: Νίκη Κωνσταντίνου επί του Λικινίου 326: Ίδρυση Κωνσταντινούπολης 337: Επανένωση της αυτοκρατορίας Από το 364 οριστικό τέλος της ενότητας Λατινική (Δυτική) αυτοκρατορία (Ρώμη) -476 (Οδόακρος) Ελληνική (Ανατολική) αυτοκρατορία (Κωνσταντινούπολη)

Από την Ηγεμονία στη Δεσποτεία Μετά τον Διοκλητιανό το πολίτευμα γίνεται απολυταρχικό Μοναδικό πολιτειακό όργανο: ο Αυτοκράτορας Αποκλειστικός φορέας όλων των εξουσιών Αποκλειστική πηγή όλων των εξουσιών Όσον αφορά τη νομοθετική εξουσία, υιοθετούνται οι απόψεις του Ουλπιανού: Ό,τι είναι αρεστό στον ηγεμόνα έχει ισχύ νόμου (quod principi placuit, legis habet vigorem) Ο ηγεμόνας δεν δεσμεύεται από τους νόμους (princeps legibus solutus est)

Μοναρχικός απολυταρχισμός Θεωρία της Μοναρχίας θείου δικαίου (Ευσέβιος) Το πρότυπο της βασιλικής ισχύος είναι ο Θεός Η μοναρχική εξουσία εκπορεύεται από το Θεό: Αυτοκράτωρ ελέω Θεού Ο αυτοκράτωρ κατέχει θεϊκές αρετές Η αυτοκρατορική εξουσία είναι άπειρη, δίχως τέλος, καθ’ ομοίωση της εξουσίας του Θεού Βυζαντινή μεγαλοπρέπεια Μεγαλειώδης ένδυση αυτοκράτορα, διάδημα Προσκύνηση (ανατολικής προέλευσης) Κάθε τι αυτοκρατορικό καθίσταται ιερό: υπάλληλοι, θησαυροφυλάκιο, αυτοκρατορικό συμβούλιο, κτήματα

Ιουστινιανός: Ο αυτοκράτορας, Νόμος έμψυχος Ιουστινιανός: Ο αυτοκράτορας, Νόμος έμψυχος Ο Ιουστινιανός επιχειρεί να συνδυάσει την μη υποταγή του αυτοκράτορα στους νόμους με την νομιμοποιημένη εξουσία του: Συνδέει τη νομοθετική εξουσία του αυτοκράτορα με τον Θεό Εισάγει την έννοια της έννομης λειτουργίας της αυτοκρατορικής ιδιότητας Δημιουργείται μια αντίφαση, που εμφανίζεται στα προοίμια των διατάξεων (Νεαρών) και στον Πανδέκτη «Είναι ίδιον της αυτοκρατορικής εξουσίας να φυλάττει τους νόμους, από τους οποίους όμως δεν δεσμεύεται»

Η ανάγκη κωδικοποίησης της νομοθεσίας Η ανάγκη κωδικοποίησης της νομοθεσίας Η συσσώρευση αυτοκρατορικών διατάξεων και παλαιότερων νόμων (κανένας δεν είχε καταργηθεί) Γίνεται αναγκαία η εκπόνηση συλλογών νομοθεσίας Τον 3ο αι. εμφανίζονται δύο ημιεπίσημες κωδικοποιήσεις ιδιωτικού δικαίου: Γρηγοριανός Κώδικας Ερμογενειανός Κώδικας Το 438 ο Θεοδόσιος Β΄εκδίδει τον Θεοδοσιανό Κώδικα

O Θεοδοσιανός Κώδικας (438) Περιέχει όλη την αυτοκρατορική νομοθεσία από τον Κωνσταντίνο και μετά Ισχύει στο ανατολικό κράτος μέχρι τον Ιουστινιάνειο Κώδικα Στη Δύση, μέχρι το τέλος της αυτοκρατορίας Έπειτα χρησιμοποιείται από τους Βησιγότθους (Σύνοψη του Αλάριχου), μέχρι τον 12ο αιώνα.

Η κωδικοποίηση του Ιουστινιανού Αρχίζει τεράστιο έργο κωδικοποίησης των πηγών του δικαίου (αυτοκρατορικών διατάξεων – έργου των νομομαθών) Επιτροπή νομικών με επικεφαλής τον Τριβωνιανό Μακρά επεξεργασία, προκύπτει η κωδικοποίηση (Corpus Iuris Civilis) που αποτελείται από 4 έργα: Πανδέκτης (Digesta) Κώδικας (Codex) Εισηγήσεις (Institutiones) Νεαρές (Novellae)

Α) Ο Iουστινιάνειος Κώδικας (Codex Iustinianus), 534 Περιέχει διατάξεις αυτοκρατόρων (Constitutiones), από τον Αδριανό έως τον Ιουστινιανό Αποτελείται από 12 βιβλία υποδιαιρούμενα σε τίτλους Περιεχόμενα: Ι-ΙΙ Εκκλησιαστικό δίκαιο, Πηγές δικαίου ΙΙΙ-VIII Ιδιωτικό δίκαιο ΙΧ Ποινικό δίκαιο Χ-ΧΙΙ Διοικητικό –φορολογικό δίκαιο

Β) Ο Πανδέκτης (Digesta), 533:επεξεργασία Περιέχει αποσπάσματα από το έργο των νομομαθών (ius) Ανθολογούνται 1600 βιβλία, αναφερόμενα τόσο στο ius civile όσο και στο ius praetorium Καλύπτουν 5 αιώνες (από τον 2ο π.Χ. έως τον 3ο μ.Χ.) Συχνά οι απόψεις των νομομαθών είναι αντικρουόμενες Συγκροτούνται 3 επιτροπές, μία για τα σχόλια στο ius civile, μία για τα σχόλια στο Ήδικτο, μία για το έργο του Ουλπιανού Περιλαμβάνονται αποσπάσματα 38 νομομαθών,από τον Μούκιο Σκαιβόλα (2ος αι. π.Χ.) ως τον Ερμογενιανό (3ος αι. μ.Χ., κυρίως όμως από τον Γάιο, Παύλο, Παπινιανό και τον Ουλπιανό

Ο Πανδέκτης: δομή Αποτελείται από 50 βιβλία Το κάθε βιβλίο διαιρείται σε τίτλους Ο κάθε τίτλος αντιστοιχεί σε ένα θέμα (π.χ. προίκα, υιοθεσία) και περιλαμβάνει αποσπάσματα από διάφορους νομομαθείς Το κάθε απόσπασμα είναι αριθμημένο D. 23, 5, 13, 2= βιβλίο 23, τίτλος 5, απόσπασμα 13, παράγραφος 2 του Πανδέκτη (αφορά σχόλιο του Παπινιανού στο νόμο του αυγούστου περί μοιχείας

Σημασία του Πανδέκτη Είναι αναχρονιστικό έργο , ουσιαστικά περιλαμβάνει παλαιότερο δίκαιο (θάνατος Ουλπιανού: 3 αιώνες πριν) Δεν είχε επιτυχία στους νομικούς κύκλους Σηματοδοτεί τη νίκη του ακαδημαϊσμού επί της πρακτικής Ιδεολογική σημασία: περιέχει το κλασικό ρωμαϊκό δίκαιο, δηλ. αποκαθαρμένο από τις επιρροές μεταγενέστερων τοπικών εθίμων Όταν ανακαλύφθηκε ξανά στη Δύση τον 11ο αι. αποτελεί τη βάση επεξεργασίας για το νεότερο ιδιωτικό δίκαιο

Γ) Οι Εισηγήσεις (Institutiones), 583 Είναι εγχειρίδιο ιδιωτικού δικαίου για φοιτητές Συντάχθηκε με βάση τις Εισηγήσεις του Γαΐου Διαρθρώνεται σε 4 βιβλία Πρόσωπα Πράγματα και κληρονομίες Ενοχές Αδικοπραξίες και ένδικα βοηθήματα

Γ) Οι Νεαρές του Ιουστινιανού Σύνολο 158 διατάξεων του Ιουστινιανού (Novellae constitutiones) Περιέχουν νέο δίκαιο, προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις της εποχής Η Ν. 118 που θεσπίζει τις τάξεις της κληρονομικής διαδοχής υιοθετήθηκαν από τον γαλλικό ΑΚ Το μόνο έργο της κωδικοποίησης στην ελληνική γλώσσα Μεταφράστηκε στα λατινικά για χρήση στη Δύση (Epitome Iuliani)

Από τον Ιουστινιανό στους Ισαύρους Μετά τον Ιουστινιανό, οι αυτοκράτορες δεν παράγουν κανένα σημαντικό νομοθέτημα μέχρι τα μέσα του 8ου αι., επί Ισαύρων Οι Ίσαυροι κατάργησαν το Ιουστινιάνειο δίκαιο και υιοθέτησαν διαφορετικό δίκαιο

Η Εκλογή των Ισαύρων, 741 Έργο του Λέοντος Γ΄ Ισαύρου και του γιου του Κωνσταντίνου Ε΄ Απομακρύνεται από την Ιουστινιάνεια νομοθεσία Περιέχει βασικούς κανόνες δικαίου, σε σύντομες φράσεις και απλή γλώσσα Καινοτομίες Στο οικογενειακό δίκαιο (υπό την επίδραση της Εκκλησίας) Στο ποινικό δίκαιο (‘φιλανθρωπότερο’): αντικατάσταση θανατικής ποινής από ακρωτηριασμούς, περιορισμός ταξικής ανισότητας στην επιμέτρηση ποινής, ακριβέστερος προσδιορισμός επιβλητέας ποινής

Ισχύς της Εκλογής Ο βίος της Εκλογής ήταν σύντομος, καθώς καταργήθηκε μετά από ενάμισυ αιώνα, από τη Μακεδονική δυναστεία, που επανέφερε σε ισχύ το Ιουστινιάνειο δίκαιο Εξαίρεση: Το ποινικό δίκαιο της Εκλογής, το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ και τους επόμενους αιώνες Ο Βασίλειος Α΄ προέβη στην Ανακάθαρσιν των παλαιών νόμων (κατάργηση νομοθεσίας Ισαύρων, αποκατάσταση ιουστινιάνειου δικαίου)

Η νομοθεσία των Μακεδόνων, 9ος αι. Βασίλειος Α΄: Εισαγωγή (886) Κωδικοποίηση σε 40 βιβλία Έκδηλη επίδραση εκκλησίας (Φώτιος), Θεωρία δύο εξουσιών (αυτοκράτορας – πατριάρχης ισοδύναμοι) Λέων Στ΄ Σοφός: Βασιλικά (889) Αποτελείται από 60 βιβλία Συνενώνει Ιουστινιάνειο δίκαιο (Κώδικας, Πανδέκτης) και το μεταφράζει στα ελληνικά Συλλογή 113 Νεαρών Πρόχειρος Νόμος (αναθεώρηση Εισαγωγής)

Κων. Αρμενόπουλος: Εξάβιβλος, 1345 Ανώτατος δικαστής Θεσσαλονίκης του 14ου αι. Στην εποχή του, τα Βασιλικά και άλλα νομοθετήματα ήταν δυσεύρετα Για ιδιωτική διευκόλυνση, εκπόνησε την Εξάβιβλο: Συλλογή νομοθετημάτων, περιέχει όλη την ύλη αστικού και ποινικού δικαίου Διαρθρώνεται σε 6 βιβλία με παράρτημα Απευθύνεται στους εφαρμοστές του δικαίου, ιδίως δικαστές

Πρόχειρον Νόμων ή Εξάβιβλος Γνώρισε τεράστια διάδοση κατά την τουρκοκρατία, εφαρμοζόμενη από τα εκκλησιαστικά δικαστήρια Μετά την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους ήταν η πιο προσιτή νομική συλλογή Χρησιμοποιήθηκε ως ο πρώτος Αστικός Κώδικας της νεότερης Ελλάδας