Ηλεκτρονικό κείμενο ονομάζουμε ένα κείμενο που έχει ψηφιοποιηθεί. Η νέα τεχνολογία επιτρέπει την ψηφιοποίηση του ήχου, της εικόνας και της οπτικο-ακουστικής κινούμενης εικόνας. Η παράλληλη αυτή ψηφιοποίηση επιτρέπει την σύνδεση και ανάμιξη κειμένου, εικόνας και ήχου σε πολυμέσα.
Έχει απεριόριστο χρόνο ζωής, αφού δεν υπόκειται στην φθορά. Αποθηκεύεται εύκολα σε πολύ περιορισμένο χώρο. (Σε ένα δίσκο DVD μπορούν να αποθηκευτούν περισσότερα από τριάντα χιλιάδες βιβλία.) Αλλάζει η φύση των βιβλιοθηκών και των αρχείων. (Βιβλία, περιοδικά, έγγραφα μπορεί να είναι αποθηκευμένα σε ηλεκτρονική μορφή μέσα σε κεντρικούς υπολογιστές και προσβάσιμα στον καθένα από το σπίτι, ή το γραφείο του.)
Είναι εύκολα μεταδόσιμα μέσω των ηλεκτρονικών δικτύων. (Το Διαδίκτυο (Internet) είναι η μεγαλύτερη βιβλιοθήκη του κόσμου. Επίσης είναι απλούστατη η μεταφορά ενός βιβλίου μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.) Με τα ηλεκτρονικά ευρετήρια είναι ευχερέστατη η έρευνα και αναζήτηση στα ηλεκτρονικά κείμενα. (Μπορεί κανείς να αναζητήσει μία λέξη ή μία φράση: σε δευτερόλεπτα το πρόγραμμα ανεύρεσης διατρέχει εκατοντάδες χιλιάδες σελίδες και δίνει αλάνθαστα αποτελέσματα. Ακόμα οι μηχανές αναζήτησης (search engines) μπορούν να διατρέξουν όλο το Internet για να βρουν μία λέξη ή ένα συνδυασμό λέξεων).
Η δυνατότητα των ηλεκτρονικών κειμένων να διασυνδέονται μεταξύ τους (Η δυνατότητα αυτή καθιερώνει ένα νέο είδος ανάγνωσης της νοηματικής, από περιεχόμενο σε περιεχόμενο, και όχι πια της σειριακής, από σελίδα σε σελίδα. Πρόκειται για το "Υπερκείμενο " hypertext ". Κάθε σημαντική λέξη ενός ηλεκτρονικού κειμένου μπορεί να είναι σύνδεσμος " link " με άλλα κείμενα, εικόνες ή ήχους. Η δημιουργία του Παγκόσμιου Ιστού World Wide Web – www (Στο Διαδίκτυο, όλα παραπέμπουν σε όλα. Κανένα κείμενο δεν είναι απομονωμένο - όλα αποτελούν μέρος ενός απέραντου και άπειρου συνόλου).
Το βασικό μειονέκτημα έγκειται στον όγκο του κειμένου που μπορεί να περιέχει μια οθόνη έτσι ώστε να διαβάζεται άνετα. (Οι πρώτες έρευνες σχετικά με το ηλεκτρονικό κείμενο στην εκπαιδευτική διαδικασία στράφηκαν στην μελέτη της αναγνωσιμότητάς του. Οι έρευνες αυτές έδειχναν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των εκπαιδευομένων τύπωναν το ηλεκτρονικό κείμενο και μετά το διάβαζαν)
Το ηλεκτρονικό κείμενο διαβάζεται πιο αργά και οι αναγνώστες του κουράζονται ευκολότερα. ( Παράγοντες που επηρεάζουν είναι το μέγεθος των γραμμάτων, η απόστασή μεταξύ τους, η φωτεινότητα και η αντίθεσή τους μέσα στο ηλεκτρονικό έντυπο.)
Το μέλλον του ηλεκτρονικού κειμένου είναι κάτι περισσότερο από δεδομένο. Το αν θα υπερισχύσει πλήρως του παραδοσιακού έντυπου κειμένου μέλλει να αποδειχτεί.
71&cat_id= &cat_id=2 Το ηλεκτρονικό κείμενο στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Ιωάννης ΓΚΙΟΣΟΣ, Σ.Ε.Π., Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο