στο ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ MARKETING

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αποφάσεις Τιμολόγησης
Advertisements

Γιώργος Μπάλτας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Το Πλάνο / Περιβάλλον του Μάρκετινγκ
H ΕΤΑΙΡΙΑ & Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ
Προσωπικές Πωλήσεις.
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ : ΑΝΩΤΑΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ
Οικονομική κρίση και καταναλωτική συμπεριφορά
Εισαγωγή στη Διαφήμιση
ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ειδικά θέματα Οικονομικής Ανάπτυξης : Επιχειρηματικότητα
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
Επιχειρηματική ιδέα Ευκαιρίες από το περιβάλλον (πόροι) Φυσικοί πόροι Ανθρωπογενείς πόροι Προσωπικές ικανότητες, δεξιότητες κλπ. ΓνώσειςΔεξιότητεςΕμπειρίεςΆλλα…
1 ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Χρυσοβαλάντου Μήλλιου
ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ (LOGISTICS CHAIN MANAGEMENT)
Το Μίγμα Μάρκετινγκ στις Αθλητικές Υπηρεσίες
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Μάθημα: Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας, Τμήμα ΔΕΤ, 6ο Εξάμηνο Σπουδών 1 Γενικές Κατευθύνσεις Εργασίας Ι Αξιοποίηση άρθρου [Gardner & Cooper 2003] για τον.
Κανάλια διανομής και παγκόσμιες αγορές
Ο.Σ.Σ. 1: «ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ»
ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – PEST ANALYSIS
ΜΚΤ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
Υπουργείο Εξωτερικών / Ο.Π.Α. 7 Απριλίου 2009 “Κρίσιμοι Παράγοντες Επιτυχίας των Ε.Δ.Ε. και ο Ρόλος των Ελλήνων Στελεχών” Καθ. Γεώργιος Ι. Δουκίδης Οικονομικό.
1 Η έννοια της διανομής υλικών. 2 Επιχειρησιακή Εφοδιαστική (Business Logistics) Απόθεμα (Inventory) Μέσα μεταφοράς (transportation) Διεξαγωγή παραγγελιών.
ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Ανάπτυξη Επιχειρηματικότητας: από την ιδέα στην υλοποίηση Δρ. Εμμανουήλ Αλεξανδράκης 26/03/2004.
Η Εφαρμογή Του Μάρκετινγκ Στην Εταιρεία Διαφήμισης, Δημοσίων Σχέσεων Και Επικοινωνίας Partners Y&R Πολυξένη Γεωργίου.
ΑΡΧΕΣ MARKETING ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ & ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΚΤ
Η ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΩΝ ΣΗΜΕΡΑ
‘Η εμπορική ζωή των προϊόντων/υπηρεσιών’
ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ
Το περιβάλλον Μάρκετινγκ Διάλεξη 2η
ΕΝΟΤΗΤΑ 3η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος. Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΥΙΟΘΕΤΗΣΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΕΧΕΙ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΕ ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΑΤΕΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ Τμήμα Τυποποίησης & Διακίνησης Προϊόντων ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΣΤΑΣΕΩΝ ΜΙΑΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΝΩΠΩΝ ΟΠΩΡΟΚΗΠΕΥΤΙΚΩΝ: «ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ.
Δρ. Γ. Μαλινδρέτος  LOGISTICS KAI ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (‘GREEN’ LOGISTICS)  ΑΝΑΣΤΡΟΦΗ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ (REVERSE LOGISTICS)  Η ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΣΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ (CITY.
[Επωνυμία Εταιρίας] Επιχειρηματικό Σχέδιο. Δήλωση Αποστολής  Μια ξεκάθαρη δήλωση της μακροπρόθεσμης αποστολής της εταιρίας μας. Χρησιμοποιούμε λέξεις.
Επιχειρηματικό Σχέδιο Ελαστικότητα Ζήτησης Επιχειρηματικό Σχέδιο.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ 2 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2016.
1 Στρατηγικό Μάνατζμεντ Τηλεπικοινωνιών Το Εξωτερικό Περιβάλλον της Επιχείρησης.
Κεφαλαιο 5 Τιμολόγηση Υπηρεσιών.
Πρόγραμμα Εταιρικής Ταυτότητας Διάλεξη 2. Στελέχη που ασχολούνται… Μικρομεσαίες επιχειρήσεις ▫ Ομάδα από 4-6 άτομα διαφόρων τμημάτων και ένα ανώτατο στέλεχος.
Argentina Australia Austria Bulgaria Chile England France Germany Hungary Italy Lebanon New Zealand Portugal South Africa Spain Uk USA Wales ΤΕSCO : στην.
à Δρ. Δέσποινα Καραγιάννη, ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ.
Τεχνικές Πωλήσεων ΕΝΟΤΗΤΑ 1 η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΉ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΌΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΌΣ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΊΟ ΠΟΙΌΤΗΤΑΣ Διοίκηση Ολικής Ποιότητας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
Οδηγός Παρουσίασης Επιχειρηματικής Ιδέας
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Επιχειρησιακή Στρατηγική
Κανάλια διανομής και παγκόσμιες αγορές
Διάλεξη 10η: Διανομή του Προϊόντος (Κανάλια Διανομής)
κεφαλαιο 2 το περιβαλλον
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Ομφάκινον Ομφάκινον.
Διάλεξη 8η: Ανταγωνιστικές Στρατηγικές Ανάπτυξης Αγοράς
Τσίτσκαρη Ε. ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ… Τσίτσκαρη Ε.
ΠαρουσΙαση επιχειρηματικοΥ σχεδΙου
Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Τηλ.:
PROJECT Β! ΛΥΚΕΙΟΥ
ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΚ ΤΗΣ ΑΔΑΜΙΔΗΣ Α.Ε
Ο Οδηγούμενος από την Αγορά Οργανισμός
Η έννοια της επιχείρησης
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ TEAMWORK
Τμηματοποίηση – Τοποθέτηση - Στόχευση Δρ. Μάλαμα Ελεονώρα Ιουλία
Επιχειρηματικό σχέδιο
Ανάλυση των πελατών Δρ. Μάλαμα Ελεονώρα Ιουλία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

στο ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ MARKETING ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ όπως : Έρευνα αγοράς Προβολή – Προώθηση Πωλήσεις και Εξυπηρέτηση πελατών (Customer Service) Δρ. Γ.Μαλινδρέτος

To ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ Marketing προϋποθέτει : αλλά και … ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ άλλων τμημάτων (λογιστήριο, Logistics, παραγωγή, κτλ.) με το τμήμα marketing… Δρ. Γ.Μαλινδρέτος

ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ Αφορά στην αναζήτηση πληροφοριών  Η καλύτερη προετοιμασία μειώνει το ρίσκο αποτυχίας Πληροφορίες σε σχέση με Ανταγωνισμό Ανάγκες πελατών (υφιστάμενες και τάσεις) Εξωτερικό περιβάλλον (που επηρεάζει τα 2 προηγούμενα)

ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΜΑΣ ? 4 επίπεδα ανταγωνισμού... Ανταγωνισμός Μάρκας π.χ. Volkswagen και Honda (παρόμοια είδη σε παραπλήσιες τιμές) Ανταγωνισμός Κλάδου π.χ. Volkswagen με όλες τις αυτοκ/νίες Ανταγωνισμός είδους : όλες οι εταιρίες που παράγουν είδη που παρέχουν την ίδια υπηρεσία (π.χ. Εταιρίες που κατασκευάζουν αυτοκίνητα, μηχανές, ποδήλατα, φορτηγά) Γενικός Ανταγωνισμός : αυτοκινητοβιομηχανίες με εταιρίες ταξιδιών, με κατασκευαστικές εταιρίες 4

ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ Οι αναλύσεις συνήθως γίνονται σε επίπεδο κλάδου : ηλεκτρικών, αρτοποιών, super market , αυτοκινήτων, κτλ… Η ΚΛΑΔΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΧΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΗ ΛΟΓΩ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΤΕΡΟΓΕΝΕΙΑΣ Π.χ. με την επέκταση των δραστηριοτήτων των super-markets και σε άλλα είδη, σήμερα πουλάνε ηλεκτρικά είδη  ανταγωνίζονται ουσιαστικά τις εταιρίες ηλεκτρικών (σε μικρό βαθμό, αλλά όχι και ασήμαντο) Γραφεία παροχής συμβουλών διατροφής  ανταγωνιστές ή συνεργάτες τα γυμναστήρια ? Επίσης, μία επιχείρηση που πρόκειται να δραστηριοποιηθεί τοπικά πιθανόν να την ενδιαφέρει περισσότερο ο τοπικός ανταγωνισμός παρά οι κινήσεις πολυεθνικών στον κλάδο… 5

ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ : ΑΝΤΑΓΩΝΙΜΟΣ ΑΝΑΓΚΗ ΧΡΗΣΗΣ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΣΕ ‘ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ’ = Ομάδες επιχειρήσεων με κοινά χαρακτηριστικά, που ανταγωνίζονται η μία την άλλη. Κριτήρια ταξινόμησης : γεωγραφική κάλυψη (πολυεθνικές-εγχώριες), επενδύσεις σε marketing – μέγεθος επιχείρησης, αριθμός προϊόντων, είδος υπηρεσιών, είδος τεχνολογίας , κτλ. Η ανάλυση με βάση τις στρατηγικές ομάδες προσδιορίζει : τις ευκαιρίες που εμφανίζονται στις επιχειρήσεις με τον προσδιορισμό των κενών που υπάρχουν στον κλάδο (μετακίνηση σε άλλη στρατηγική ομάδα) τα πιθανά προβλήματα από κινήσεις ανταγωνιστών στον στρατηγικό χάρτη τα εμπόδια εισόδου σε μία στρατηγική ομάδα (π.χ. οικονομίες κλίμακας από τις υπάρχουσες επιχειρήσεις που μειώνουν τα κόστη σημαντικά σε αυτές και μειώνουν τις δυνατότητες εισόδου άλλων νέων επιχειρήσεων)

Η πολύ μεγάλη σημασία των ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ – ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ “ Get bigger or get out ” ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΕΣ ΣΥΜΜΑΧΙΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΥΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΡΓΙΑ Συγκρότηση πλέγματος συνεργασιών με άλλες επιχειρήσεις. Στόχευση αποκόμισης αμοιβαίων “συνεργικών αποτελεσμάτων”…. (win-win πρωτοβουλίες) 7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΑΝΑΓΚΕΣ ΠΕΛΑΤΩΝ Το marketing προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει βασικά τη συμπεριφορά των πελατών (π.χ. καταναλωτών) ώστε να την κατευθύνει στοχευμένα … σε συγκεκριμένα προϊόντα/υπηρεσίες (για την ικανοποίηση των αναγκών τους) χρησιμοποιώντας 2. κατάλληλα επικοινωνιακά μηνύματα (σχεδιασμός/περιεχόμενο μηνύματος και μέσο επικοινωνίας – ανάλογα με το τμήμα-στόχο) Δρ. Γ.Μαλινδρέτος

Καταναλωτική Συμπεριφορά Αφορά βασικά το επιστημονικό πεδίο του MARKETING! Βασική επιδίωξη του Marketing είναι η αύξηση της ζήτησης, που προϋποθέτει τη διερεύνηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς που θα οδηγήσει σε αυτή. Συμβάλλει στην κατανόηση των στάσεων και των αποφάσεων που λαμβάνουν εκείνοι που δημιουργούν την τελική ζήτηση των προϊόντων και υπηρεσιών (καταναλωτές). Ουσιαστικά στην κατανόηση του πώς αντιλαμβάνεται, επεξεργάζεται και αντιδρά σε ερεθίσματα που δέχεται και που εγείρουν μία ανάγκη του στην οποία ανταποκρίνονται μέσα από μία αγοραστική διαδικασία (κατανάλωση προϊόντων ή υπηρεσιών). Eπίσης σχετίζεται και με άλλα επιστημονικά πεδία όπως η Ψυχολογία , Κοινωνιολογία, Oικονομία , Εφοδιαστική (Logistics) (που βασικό στόχο έχει την ικανοποίηση της ζήτησης)

(Social Corporate Responsibility) ΑΝΑΓΚΕΣ ΠΕΛΑΤΩΝ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΙΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΚΕ Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (Social Corporate Responsibility) Οι επιχειρήσεις υιοθετούν τη φιλοσοφία της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (Social Corporate Responsibility), σύμφωνα με την οποία ενσωματώνουν σε εθελοντική βάση κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανησυχίες στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες και στις επαφές τους με άλλα ενδιαφερόμενα μέρη. Σίγουρα η εταιρική κοινωνική ευθύνη παρέχει όφελος στην κοινωνία αλλά και ενισχύει την εικόνα της επιχείρησης ή οργανισμού στους καταναλωτές…

Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (Social Corporate Responsibility) ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΟΠΑΠ Πολιτισμός σημαίνει Ήθος. Αξίες. Πνεύμα. Ο Πολιτισμός είναι Ταυτότητα». Έλεγε διαφημιστική καταχώρηση του ΟΠΑΠ με φόντο μία πραγματική και μία ψηφιακή Καρυάτιδα. «Στηρίζουμε τον Πολιτισμό με συνέπεια και διαφάνεια» μας πληροφορεί η καταχώρηση, από την οποία απουσιάζει κάθε αναφορά στο πραγματικό περιεχόμενο του «αγαθού» που εμπορεύεται ο Οργανισμός Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου...

ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ PEST –DG ανάλυση Political Economic Social Technological Demographic Global 13

PEST –DG ανάλυση Political : κυβερνητικές αποφάσεις (π.χ. σχετικά με την απελευθέρωση στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, απαγόρευση συστατικών στα καλλυντικά). Εconomic : οικονομικές εξελίξεις  επενδύσεις . Ανάγκη για εξέταση στον κλάδο που κινείται η επιχείρηση. Sοcial : θέση της γυναίκας στην εργασία, τρόπος ζωής, καταναλωτισμός, επίπεδο μόρφωσης, κτλ. Τechnological: ευκαιρία και απειλή, νέα ή αναβάθμιση παλαιάς ?, προσαρμογή με εκπαίδευση (π.χ. ΟΤΕ). Demographic: μέγεθος (αύξηση στις χώρες 3ου κόσμου), καταγωγή και κατανομή πληθυσμού, ηλικιακή δομή, διανομή εισοδήματος (π.χ Β. και Ν. Ιταλία). Global: νέες αγορές, αλλαγές στις υπάρχουσες αγορές 14

KΛΙΜΑΤΙΚΑ ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ http://www.gaea.gr/el/our-environmental/

KΛΙΜΑΤΙΚΑ ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

ΕΠΙΡΡΟΗ ΜΑΚΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Εξελίξεις στο εξωτερικό μάκρο περιβάλλον φέρουν αλλαγές στο ανταγωνιστικό πεδίο μάχης (π.χ απελευθέρωση αερομεταφορών). Οι εξελίξεις δεν έχουν τις ίδιες επιπτώσεις σε όλες τις επιχειρήσεις (π.χ. ευαισθησία για τη διατροφή  εταιρίες εμπορίας κρέατος – εταιρίες κατασκευής αθλητικών οργάνων ή γραφεία συμβουλών διατροφής). Οι εξελίξεις δεν έχουν τις ίδιες επιπτώσεις σε όλες τις επιχειρήσεις του ίδιου κλάδου. Π.χ. κλάδο καταναλωτικών : παντοπωλεία – super market. Διαφοροποίηση σε τοπικό επίπεδο – προσαρμογή στρατηγικών στην κουλτούρα της χώρας. Π.χ. Ford σε USA-Eυρώπη, Goodys