…προϋποθέτει επικοινωνιακές δυνατότητες από την πλευρά του ερευνητή, ενώ κρύβει κινδύνους στρέβλωσης των δεδομένων: Σχέση δυσπιστίας ανάμεσα στον ερευνητή.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ομάδες εστίασης – Συνεντεύξεις Κατευθυντήριες γραμμές για τη διεξαγωγή μιας επιτυχημένης ημι-δομημένης συνέντευξης Μαρία Τακούση.
Advertisements

Έρευνα Αντιλήψεων και Στάσεων Κοινού απέναντι σε Ευάλωτες σε Κοινωνικό Στιγματισμό Ομάδες Ιούνιος 2009.
Κατερίνα Βασιλικού, PhD Ακαδημία Αθηνών
Επιμορφωτικό Σεμινάριο 23 & 24 Νοεμβρίου 2013 Θεωρητική Κατάρτιση και Πρακτική Άσκηση Aναστάσιος Νικήτας Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Υπεύθυνος Αθλήματος Κολύμβησης.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης.
 Εκτίμηση Ικανοτήτων  Αντιμετώπιση Άγχους  Σχεδιασμός Παρουσίασης  Οργάνωση της Παρουσίασης  Έλεγχος του Περιβάλλοντος  Πραγματοποίηση Παρουσίασης.
Παρουσίαση από τους μαθητές της 5Α Τάξης Anna Thomas Οι απόψεις των παιδιών και των δασκάλων για τη σχολική στολή.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
ΜΠΑΟΥΡΑΚΗ ΤΟΝΙΑ ΓΡΑΣΕΠ ΚΟΛΥΜΒΑΡΙΟΥ -Νοέμβριος 2009
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
ΕΞΑΓΩΓΗ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ 18:27Μηχανική Λογισμικού1. Η ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ Κάθε σύστημα – νέο ή προς αντικατάσταση – που βασίζεται σε λογισμικό διαθέτει.
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας Τμήμα Εμπορίας & Διαφήμισης
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
1ο ΓΕΛ Μεγάρων Ερευνητική Εργασία στο «Χάσμα Γενεών» με θέμα «Χάσμα Γενεών και ο Θεσμός της Οικογένειας» Ομάδα «Green Day» Βαρθολομαίος Γιάννης Ζαχαρόπουλος.
Επικοινωνία σχολείου-οικογένειας
ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΕΙΜΑΙ;
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΟ ΕΦΗΒΟ ΑΓΟΡΙ - ΚΟΡΙΤΣΙ 5o γενικό λύκειο Ηρακλείου ΔΙΔ. ΕΤΟΣ: Β. ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ Ομάδα εργασίας Μάριος.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΤΜΗΜΑ 2. ΘΕΜΑ:ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΤΙΡΙΟ ΤΟΥ ΕΥΚΛΕΙΔΗ -ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ-ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Μεθοδολογία Έρευνας 3 ο εξάμηνο Συνάντηση 9 η Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Ποιοτικη συνεντευξη – αναλυση περιεχομενου
Ορισμός Έργου Δρ. Α. Ραφαηλίδης Τμ. Διοίκησης Επιχειρήσεων (Πάτρα) ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδας.
Ορισμός και Αρχιτεκτονική Συστημάτων Υποστήριξης Αποφάσεων.
Δημόσια ή ανοικτή συζήτηση ή συζήτηση με ακρoατήριο (open forum) Είναι η οργανωμένη συζήτηση ενός αμφιλεγόμενου θέματος από μικρή ομάδα ατόμων, τα οποία.
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
ΕΡΕΥΝΑ ΔΡΑΣΗΣ Μεθοδολογία έρευνας και αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου του θεολόγου.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Ερωτηματική μέθοδος Η ερωτηματική μέθοδος είναι αμφίδρομη επικοινωνία Αποτελείται από δύο στοιχεία: την ερώτηση και την απάντηση Θέτει τον εκπαιδευόμενο.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση.
Αναλυση ποιοτικων δεδομενων
ΔΙΑΛΕΞΗ 10η Μέθοδοι συλλογής δεδομένων Ερωτηματολόγιο Συνέντευξη
Συνέντευξη με νήπια.
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Μέθοδολογία έρευνας 3ο εξάμηνο
Μέθοδοι εμπειρικής Παιδαγωγικής
Ανασκόπηση βιβλιογραφίας
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Ποσοτική και Ποιοτική έρευνα
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Συγκέντρωση Πρωτογενών Πληροφοριών
Το ερωτηματολόγιο Μεθοδολογία έρευνας.
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Τμήμα: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

…προϋποθέτει επικοινωνιακές δυνατότητες από την πλευρά του ερευνητή, ενώ κρύβει κινδύνους στρέβλωσης των δεδομένων: Σχέση δυσπιστίας ανάμεσα στον ερευνητή και τους ερωτώμενους∙ Απόκρυψη πλευρών της πραγματικότητας από τους ερωτώμενους∙ … Έμμεση καθοδήγηση των ερωτώμενων από τον ερευνητή. Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Τύποι συνέντευξης Αυστηρά δομημένη (structured interview)  Δομημένο σχέδιο συνέντευξης  Ερωτηματολόγιο Ημιδομημένη (semi-structured)  Σύνολο προκαθορισμένων ερωτήσεων, αλλά ευέλικτη ως προς τη σειρά τους  προσαρμόζεται στη δυναμική της διαδικασίας Μη δομημένη (unstructured) Βασίζεται σε θεματικές περιοχές. Μόνο το θέμα είναι προκαθορισμένο! Απουσία προκαθορισμένων ερωτήσεων∙ έμφαση στην αλληλεπίδραση ερευνητή-ερωτώμενου.

Χαρακτηριστικά… Πρόσωπο με πρόσωπο (face to face) …και δυνατότητες Σε βάθος (in depth)  Ο ερευνητής κατευθύνει τον ερωτώμενο, αλλά ο ερωτώμενος αναπτύσσει τις απόψεις του ελεύθερα και σε βάθος  εμπειρίες, απόψεις, στάσεις…

Η μέθοδος της συνέντευξης είναι δυνατόν να χρησιμοποιείται:

Η μέθοδος της συνέντευξης θα πρέπει να αποφεύγεται: Προσοχή: Η συνέντευξη είναι χρονοβόρα, όχι μόνο ως προς την υλοποίησή της, αλλά και στη φάση του σχεδιασμού  απόκτηση πρόσβασης στους ερωτώμενους. Κυριαρχία υποκειμενικού στοιχείου!

Περιγραφικές ερωτήσεις Στοχεύουν στην άντληση συγκεκριμένων πληροφοριών (φύλο, ηλικία, κ.α.) Κλειστές ερωτήσεις Χρησιμοποιείται σε αυστηρά δομημένες συνεντεύξεις, ενώ οι απαντήσεις ‘προβλέπονται’ από τον ερευνητή. Ανοικτές ερωτήσεις Χρησιμοποιείται στις μη-δομημένες και στις ημί-δομημένες, αφήνοντας περιθώρια ελευθερίας στις απαντήσεις και στη ροή της συνέντευξης. Μικτές ερωτήσεις Συνδυασμός… Οι ερωτήσεις στη συνέντευξη Σημασία του σχεδιασμού κ΄ της διατύπωσης των ερωτήσεων

Ερωτήσεις γνώμης Στοχεύουν στη διερεύνηση των στάσεων και των αντιλήψεων των ερωτώμενων. Παράδειγμα: «Πώς νομίζετε ότι πρέπει να μοιράζονται οι δουλειές του νοικοκυριού ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας;» Δομικές ερωτήσεις Στοχεύουν στην εύρεση αιτιοτήτων και αιτιωδών μηχανισμών (πχ. Πως αποκτήσατε την άποψη αυτή;) Υποθετικές ερωτήσεις Στοχεύουν στην άντληση πληροφορίας για υποθετικές καταστάσεις (πχ. Τι θα κάνατε αν…) Εισαγωγικές και συμπερασματικές ερωτήσεις Εισάγουν και κλείνουν την συνέντευξη Ερωτήσεις γέφυρα Οδηγούν τη συνέντευξη από το ένα θέμα στο άλλο.

Καθοδηγητικές ερωτήσεις Στοχεύουν / επιδιώκουν την καθοδήγηση των απαντήσεων!!! Παράδειγμα από το ερευνητικό θέμα: «Χωρο-κοινωνικές διακρίσεις – ΑμΕΑ;» Ερωτήσεις προκατάληψης Ερωτήσεις που μπορούν να προσβάλουν ή να θίξουν τον ερωτώμενο!!! Παράδειγμα από το ερευνητικό θέμα: «Χωρο-κοινωνικές διακρίσεις – ΑμΕΑ;» Διχοτομικές ερωτήσεις Eρωτήσεις που δέχονται μόνο δύο πιθανές απαντήσεις, όπως ‘ναι’ ή ‘όχι’, ‘σωστό’ ή ‘λάθος’, ‘συμφωνώ’ ή ‘διαφωνώ’. Κακό παράδειγμα: Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τη χρήση σχολικής στολής; Καλό παράδειγμα: Πώς σας φαίνεται η χρήση σχολικής στολής; Ποιες ερωτήσεις πρέπει να αποφεύγονται:

Τα στάδια της έρευνας με συνεντεύξεις Ερευνητική περιοχή ενδιαφέροντος (thematizing) Διατύπωση ερευνητικού προβλήματος / ερωτήματος. Τεκμηρίωση της καταλληλότητας της ερευνητικής μεθόδου. Σχεδιασμός (designing) Σχεδιασμός λειτουργικού οδηγού συνέντευξης Πραγματοποίηση συνεντεύξεων (interviewing) Στάδιο άμεσης αλληλεπίδρασης ερευνητή- ερωτώμενου. Απομαγνητοφώνηση (transcribing) Μετατροπή του προφορικού σε γραπτό λόγο.

Ανάλυση (analyzing) Απόδοση νοήματος στα εμπειρικά ποιοτικά δεδομένα (ομαδοποίηση, κατηγοριοποίηση, θεωρητικοποίηση, κ.α) Έλεγχος (verifying) Εξασφάλιση αξιοπιστίας Δημοσιοποίηση (reporting) Ευρύτερη γνωστοποίηση της έρευνας.

Παράδειγμα

Παράδειγμα ημι-δομημένων ερωτήσεων: ατομική συνέντευξη Η γνώση των φυσιοθεραπευτών για το HIV/AIDS και η στάση τους προς τους ασθενείς που έχουν προσβληθεί από το HIV/AIDS» 1. Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε «HIV/AIDS» 2. Ποιους θα ονοματίζατε ως τρόπους μετάδοσης; 3. Πόσο επαρκής είναι η γνώση σας σχετικά με το HIV / AIDS; 4. Ποιες είναι μερικές από τις νευρολογικές επιπλοκές του ιού HIV / AIDS; 5. Πώς θα βοηθούσε η φυσιοθεραπεία; 6. Πώς νιώθετε για τους ανθρώπους που είναι θετικοί στον ιό HIV; 7. Πώς νιώθετε για τη θεραπεία του HIV / AIDS ασθενείς; 8. Ποιες είναι οι σκέψεις όταν αναλαμβάνετε ασθενείς με HIV; 9. Υπάρχει κάτι άλλο που θα θέλατε να συζητήσουμε;

Κατά τη συνέντευξη Τι κάνουμεΤι αποφεύγουμε ■ Έχουμε φτάσει στη συμφωνημένη ώρα – ίσως και 5΄νωρίτερα, για να ρυθμίσουμε τυχόν συνθήκες χώρου (π.χ. να βρούμε ένα ήσυχο και κατάλληλο τραπέζι, αν πρόκειται για καφετέρια κτλ) ■ Χαιρετούμε με μια θερμή χειραψία. ■ Τον βάζουμε να καθίσει στην καλύτερη θέση, φροντίζοντας να αποφύγουμε συνθήκες που ίσως τον κάνουν να αισθανθεί άσχημα ή και να δυσανασχετήσει (π.χ. φως που τον «τυφλώνει», ρεύματα κρύου αέρα, δυσάρεστες μυρωδιές κτλ) ■ Κρατούμε κλειστό το κινητό μας ■ Είμαστε φιλικοί, ανοικτοί και συνεργάσιμοι, μιλάμε απλά και με αμεσότητα ■ Τον κοιτούμε ευθέως στα μάτια –αλλά όχι αδιάκριτα! ■ Τον διαβεβαιώνουμε ότι ισχύει το ‘συμβόλαιο’ που κάναμε στην πρώτη μας προσέγγιση ή και υπενθυμίζουμε, αν χρειάζεται, τα σημεία του ■ Τονίζουμε το σκοπό της έρευνάς μας και τη σημασία που έχει η καταγραφή της δικής του άποψης ■ Θέτουμε τις ερωτήσεις με απλά λόγια ■ Καθόμαστε φυσικά, άνετα, χαλαρά ■ Τηρούμε τον συμφωνημένο χρόνο διάρκειας της συνέντευξης ■ Δείχνουμε ουδέτεροι για να μην τον επηρεάσουμε, αλλά πάντα με ενδιαφέρον για την άποψή του ■ Φεύγοντας, τον ευχαριστούμε θερμά για τη συνεργασία και την προθυμία του να μας βοηθήσει στην έρευνά ■ Πληρώνουμε εμείς τον λογαριασμό! ■ ΕΙΜΑΣΤΕ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΑΣ ■ Δεν ασχολούμαστε με άσχετα θέματα (π.χ. να μιλάμε στο κινητό, να χαιρετούμε άλλα άτομα, να ψάχνουμε στην τσάντα μας κτλ) ■ Δεν κάνουμε κάτι που πιθανόν να τον ενοχλεί (π.χ. δεν καπνίζουμε, τουλάχιστον αν δεν πάρουμε την άδειά του) ■ Δεν δείχνουμε πόσο αγχωμένοι μπορεί να είμαστε ■ Δεν είμαστε υπερβολικά χαλαροί και φιλικοί, πέρα από όσο μας επιτρέπεται ■ Δεν φλυαρούμε άσκοπα για άσχετα ζητήματα ■ Δεν χρησιμοποιούμε «ξύλινη» γλώσσα, σπάνιες και λόγιες λέξεις, βαρύγδουπες εκφράσεις ■ Δεν είμαστε απορροφημένοι στο να κρατούμε σημειώσεις όση ώρα κρατά η συνέντευξη ■ Δεν προσπαθούμε να τον «αναγκάσουμε» να μας δώσει τις απαντήσεις που ίσως αναμένουμε ή επιθυμούμε ή μας βολεύουν ■ Δεν είμαστε κριτικοί, ειρωνικοί ή επιθετικοί ■ Δεν γκρινιάζουμε και δεν κατηγορούμε πρόσωπα και καταστάσεις! ■ ΔΕΝ ΥΠΟΒΑΛΛΟΥΜΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΑΠΟΨΗ, ΜΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ!

ΑΣΚΗΣΗ: Κατασκευάστε έναν οδηγό ημι-δομημένης ποιοτικής συνέντευξης: Ο οδηγός σας θα περιλαμβάνει 10 ερωτήσεις Θέλετε να διερευνήσετε τις απόψεις των φοιτητών-τριων του Παν. Αιγαίου για την σημασία της θρησκείας στη ζωή τους. Θέλετε να διερευνήσετε τις απόψεις των φοιτητών-τριων του Παν. Αιγαίου για την ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης στην ανώτατη παιδεία στην Ελλάδα σήμερα. Θέλετε να μελετήσετε τις απόψεις των φοιτητών-τριων του Παν. Αιγαίου για τις μελλοντικές επαγγελματικές τους προοπτικές και τη σχέση τους με την αγορά εργασίας.