Αρχαϊκή Περίοδος Ίσως η σημαντικότερη περίοδος της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Οι Έλληνες ιδρύουν αποικίες από την Ιβηρική χερσόνησο και τη Λιβύη μέχρι.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ
Advertisements

ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ.
Ζωφορος θησαυρου σιφνιων
1ο πρότυπο πειραματικό δημοτικό σχολείο Π.Τ.Δ.Ε-Α.Π.Θ.
Ο Ιωάννης Καποδίστριας Κυβερνήτης της Ελλάδας
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΦΥΛΩΝ ( π.Χ.)
Αρχαιολογοι.
Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ (11ος αι πΧ) οι
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Επιτύμβιο άγαλμα, που θεωρείται ορόσημο στην εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής πλαστικής και το τελευταίο της σειράς των αρχαϊκών κούρων. Σώζεται σχεδόν ακέραιο,
ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΕΙΛΩΤΕΣ-ΠΕΡΙΟΙΚΟΙ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Η τέχνη της αρχαϊκής εποχής
Γενικά στοιχεία για την Αθηνά νίκη Λεβεντούλα Καματάκη Δ 2 1 ο Πειραματικό δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης ΑΘΗΝΑ ΝΙΚΗ.
Λευτέρης Δάλπης Δ’2 1ο Πειραματικό σχολείο Θεσσαλονίκης
Το πολίτευμα στην Αρχαία Ελλάδα
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
Πολιτευματα στην αρχαια ελλαδα
Μάθημα Πολιτική & Δίκαιο Β΄ Γενικού Λυκείου
Η εξέλιξη της ενδυμασίας στην αρχαία Ελλάδα
ΝΕΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ.
Η Αρχαϊκή Εποχή.
ΝΕΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Νέες αποικίες των Ελλήνων
Αρχαίοι ελληνικοί ναοί
Η ΠΟΛΗ- ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟΑΡΧΑΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
ΧΡΥΣΟΥ, ΑΡΓΥΡΟΥ, ΧΑΛΚΟΥ ΤΗΞΕΙΣ
Χάρης Λεμονιάς 2009 Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ.
Ο μεγαλύτερος αριθμός αρχιτεκτονικών κατασκευών είναι ναοί, οι οποίοι τα αρχαϊκά χρόνια ήταν στην αρχή με ξύλινο σκελετό.
Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ , δωρικός ρυθμός 1
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
Η ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ.
ΑΓΊΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
Αρχαϊκή Τέχνη.
ΤΕΧΝΗ ΑΡΧΑΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Μαριέττα Μαρία.  Η λέξη Ακρόπολη προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων άκρος και πόλις και κυριολεκτικά σημαίνει πόλη στην άκρη (ή σε ακρότατο). Για.
Χάλκινοι λέβητες από την Ανατολία, την Αρμενία και την Συρία
Δ 10. Αρχαϊκή τέχνη π Χ (σελ.65-67). Κορυφαίες δημιουργίες Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Τα λίθινα αγάλματα σε φυσικό.
Θέρμο Αιτολωακαρνανίας Το Θέρμο είναι κωμό- πολη της Αιτωλοακα- ρνανίας με επίσημο πληθυσμό κα- τοίκων.
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ
Η ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΣΤΑ ΑΡΧΑΪΚΑ ΧΡΟΝΙΑ (800π.Χ.- 479π.Χ.).
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
ΚΟΥΡΙΟ, ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ, ΚΟΛΟΣΣΙ Λάρα Πάτσι, Ηλιάνα Αχιλλέως.
ο Πεισιστρατοσ Γινεται Τυραννοσ
ΤΕΧΝΗ ΑΡΧΑΪΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ Καλλιόπη Ψαρουδάκη.
Ερέχθειον.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΑΊΚΗ ΕΠΟΧΗ ( π.Χ.)
Aκρόπολη.
ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΕΡΕΧΘΕΙΟ-ΚΑΡΙΑΤΙΔΕΣ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ
αρχαίο ελληνικό θεατρικό κτίσμα
Αρχαϊκη ρωμη (8-6ος αι. π.Χ.)
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
Ξεναγηση στην αρχαια ελλαδα
Τα Πολιτευματα Στην Αρχαϊκη Ελλαδα
Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ.
O «ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (5ος π.Χ. αιώνας)
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ ΕΡΕΧΘΕΙΟ
Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ. Βασικές καινοτομίες Η αρχαϊκή τέχνη αποτυπώνει την αίσθηση της υπεροχής που αισθάνονται οι Έλληνες μετά τη νίκη τους στους.
ΑΝΩΤΑΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Τ.Ε.  ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΜΝΗΜΕΙΑΚΗ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ.
5Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΠΛΕΟΝΑ ΟΡΟΥΤΣΙ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΜΙΔΗΣ ΚΙΛΚΙΣ.
5ο Δημοτικό Σχολείο Κωνσταντίνα Σελβίδου Χριστίνα Ποπονίδου Κιλκίς.
5Ο Δημοτικό Σχολείο Χρήστος Λασκάκης Χάρης Φιλιππίδης Κιλκίς.
5ο Δημοτικό Σχολείο Ορέστης Κιλκίς.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αρχαϊκή Περίοδος Ίσως η σημαντικότερη περίοδος της αρχαίας ελληνικής ιστορίας Οι Έλληνες ιδρύουν αποικίες από την Ιβηρική χερσόνησο και τη Λιβύη μέχρι τη νότια Ρωσία Δημιουργούν ισχυρά κράτη (Αθήνα, Σπάρτη) Αναπτύσσουν το πνεύμα, καλλιεργούν τη λυρική ποίηση Κτίζουν μνημειακούς ναούς Αναπτύσσουν την πλαστική και τη γλυπτική Κόβουν για πρώτη φορά νομίσματα

Ανάπτυξη της πόλης-κράτους Την περίοδο αυτή οι Έλληνες αναπτύσσουν συνείδηση κοινής καταγωγής, εθίμων και γλώσσας Καλλιέργησαν αίσθημα τοπικής υπερηφάνειας που συνδέθηκε με την εμφάνιση και την ανάπτυξη ενός νέου θεσμού, της πόλης-κράτους, ο οποίος αποτέλεσε το ιδανικό των Ελλήνων μέχρι την ελληνιστική περίοδο. Την αρχαϊκή περίοδο, μαζί με την πόλη, υπάρχει ήδη από τον 12ο αι. ως πολιτικό σύστημα και το έθνος που συμπίπτει με το φύλο. (Πρόκειται για φυλετικό κράτος που το συγκροτούσαν οι άνθρωποι της ίδιας φυλής). Μεταξύ τους διακρίνονται σε φύλα με βάση την καταγωγή τους: Ίωνες, Δωριείς (Μακεδονία) και Αιολείς (Θεσσαλία και Βοιωτία)

Η ανάγκη να αντιμετωπιστούν διάφορα προβλήματα θα οδηγήσει τα φυλετικά κράτη σταδιακά στην πολιτική τους οργάνωση. Όταν άρχισαν να σχηματίζονται οι πόλεις-κράτη, όσα φυλετικά κράτη δεν διαλύθηκαν, μετατράπηκαν σε ευρύτερες ομοσπονδίες ή συνομοσπονδίες (Κοινό των Αχαιών, των Αιτωλών και Ακαρνάνων, των Βοιωτών και Θεσσαλών) Υπήρχε ένα ιερό του προστάτη θεού τους και αποτελούσε το θρησκευτικό κέντρο (π.χ. Ιερό του Απόλλωνα στο Θέρμο Αιτωλίας) Πολλές φορές η καταγωγή συνδεόταν με κάποια θεότητα ή επώνυμο ήρωα Σε αντίθεση με το φυλετικό κράτος, η πόλη-κράτος ήταν κτισμένη σε ένα οχυρωμένο ύψωμα, την ακρόπολη και έχει αστικό οικισμό. Μέσα στην πόλη υπάρχει ο χώρος και τα κτίρια συγκέντρωσης των πολιτών, όπου λαμβάνονται οι πολιτικές αποφάσεις Έξω από την πόλη υπάρχει εύφορη καλλιεργήσιμη γη που ανήκε σε ιδιώτες

Αριστοκρατία – Τυραννία Με την ίδρυση της πόλης αυξήθηκε η σημασία των ευγενών και πρακτικές ανάγκες επέβαλαν την πλαισίωση του βασιλιά από άλλους άρχοντες Κατάληψη εξουσίας από ευγενείς που συνέβη συχνά με ειρηνικό τρόπο, δηλ. με την υπαγωγή του βασιλιά ως ενιαύσιου άρχοντα στη σειρά των άλλων, όπως στην Αθήνα, όπου ο βασιλιάς έγινε δεύτερος άρχων στο σώμα των αρχόντων της πόλης. Επικράτηση των «ευγενών» που σταδιακά γίνεται καταπιεστική για τον λαό.

Νομισματοκοπία Στο β’ μισό του 7ου αιώνα στη Λυδία της Ιωνίας κόπηκαν τα πρώτα νομίσματα μεγάλης αξίας και ήταν από ήλεκτρο (κράμα χρυσού και αργύρου) Αντίθετα, τα πρώτα νομίσματα μικρής αξίας, κατάλληλα για συναλλαγές της αγοράς ήταν αργυρά και κόπηκαν στη μητροπολιτική Ελλάδα (Αίγινα, Αθήνα, Κόρινθο) Στρογγυλού σχήματος και εύχρηστο κέρμα, κατασκευασμένο με συγκεκριμένη ποσότητα ευγενούς μετάλλου. Έφερε τη σφραγίδα του κράτους που λειτουργούσε ως εγγύηση της αξίας του

Αργυροί στατήρες Καρπάθου, Σερίφου, Σίφνου, Αίγινας Δήλου, Νάξου Αίγινας

Η εμφάνιση της νομισματικής οικονομίας και ο θεσμός της δουλείας οδήγησαν σταδιακά στο σχηματισμό της μεσαίας τάξης (έμποροι – βιοτέχνες) και αυτό οδηγεί σε μια πάλη των κατώτερων και μεσαίων τάξεων κατά της αριστοκρατίας Κωδικοποίηση του δικαίου, που μέχρι τώρα ήταν προνόμιο των ευγενών Εμφανίζονται οι νομοθέται (Δράκων και Σόλων στην Αθήνα, Πιττακός στη Μυτιλήνη) που αναλαμβάνουν έκτακτες, συχνά δικτατορικές εξουσίες Αρχίζει αγώνας του δήμου για απόκτηση πολιτικών δικαιωμάτων Εγκαθίδρυση τιμοκρατικών πολιτευμάτων, όπου η συμμετοχή στην εξουσία δεν εξαρτιόταν από την καταγωγή, αλλά ανάλογα με το εισόδημα

ΤΥΡΑΝΝΙΑ Σε αρκετές περιπτώσεις εμφανίζονται οι τύραννοι Πρόκειται για ισχυρές προσωπικότητες που ανήκαν συνήθως στο χώρων των ευγενών, είχαν έρθει σε ρήξη με τους άλλους. Ως έμπιστοι του δήμου ανέτρεπαν με πραξικόπημα το προηγούμενο πολίτευμα και εγκαθίδρυαν ένα μοναρχικό καθεστώς Τελικά ήταν και έμεναν σφετεριστές της εξουσίας και θεωρούνταν απόβλητοι από την κοινότητα. Την δολοφονία του τυράννου εξυμνούσαν οι Έλληνες ως την πιο ηρωική πράξη του πολίτη.

Κάτοψη ναών: Ορθογώνιοι με είσοδο στη στενή πλευρά

Κυκλικά κτίρια (από τον 5ο αι. ) (π. χ Κυκλικά κτίρια (από τον 5ο αι.) (π.χ.Θόλος της Επιδαύρου, Θόλος των Δελφών)

Η αρχιτεκτονική του 6ου αι.π.Χ. Ανάπτυξη δύο ρυθμών: Δωρικός ρυθμός (Ελλάδα, Σικελία, Νότια Ιταλία) Ιωνικός ρυθμός (Μ. Ασία και νησιά)

Πτερόν: Σειρές των κιόνων που περιβάλλουν τον ναό Περίπτερος Δίπτερος

ΤΥΠΟΙ ΝΑΩΝ 1. Ναός εν παραστάσει 2. Απλός πρόστυλος 3. Αμφιπρόστυλος 4 ΤΥΠΟΙ ΝΑΩΝ 1.Ναός εν παραστάσει 2. Απλός πρόστυλος 3. Αμφιπρόστυλος 4. Εν παραστάσι περίπτερος 5. Διπλός εν παραστάσι, περίπτερος 6. Αμφιπρόστυλος περίπτερος 7. Ψευδοπερίπτερος 8.Δίπτερος

Κυρίαρχος τύπος αγαλμάτων είναι ο "κούρος" και η "κόρη" Κυρίαρχος τύπος αγαλμάτων είναι ο "κούρος" και η "κόρη". Φυσικά έχουν σωθεί αρκετά αγάλματα καθισμένων μορφών, συμπλέγματα, αρχιτεκτονικά (αυτά που κοσμούσαν κάποιο κτήριο) αναθηματικά (που στήνονταν στα ιερά ή στους τάφους). Το υλικό από το οποίο κατασκευάζονται τα αγάλματα είναι κυρίως η πέτρα, υπάρχουν όμως και αγάλματα από μπρούτζο.  Τα  κύρια χαρακτηριστικά των πρώτων αγαλμάτων αυτής της περιόδου είναι: το στέρεο στήσιμο των μορφών, και σε αρκετές περιπτώσεις το μεγάλο τους μέγεθος, (γι’ αυτό και ονομάζεται μνημειακή πλαστική) που φτάνει ακόμα και τα 11 μέτρα, στοιχείο που δείχνει την επήρεια των Ελλήνων από τους  Αιγυπτίους. Ακόμα, (και σε αντίθεση με τη γεωμετρική περίοδο), τα επιμέρους τμήματα του αγάλματος αποδίδονται με σαφήνεια. 

Ο κούρος. Στόχος της αρχαϊκής πλαστικής είναι ο κούρος, ο "ανδρόπαις", που θα απασχολήσει τους γλύπτες για πολλά χρόνια. Πρόκειται για αναπαράσταση του νέου, που στην καλύτερη στιγμή της ζωής, τη γεμάτη ζωντάνια και σφρίγος μπορεί να τοποθετηθεί  είτε ως ανάθημα στα ιερά ή τους τάφους είτε ως εικόνα του ίδιου του θεού Ως το 570 π.Χ. ο κούρος εικονίζει ένα γυμνό νέο που στέκεται κατενώπιον (δηλαδή στέκεται προς τα εμπρός). Προβάλλει το αριστερό του πόδι, ενώ τα χέρια ακουμπούν στους μηρούς με τα δάχτυλα σφιγμένα σε γροθιές. Το σώμα είναι γυμνασμένο και τα μαλλιά είναι μακριά σχηματίζοντας πλεξούδες που πέφτουν δεξιά και αριστερά στο λαιμό. Το πρόσωπο είναι μεγάλο και τριγωνικό. Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό είναι το ελαφρύ χαμόγελο, γνωστό ως «αρχαϊκό μειδίαμα».

Κλέοβις και Βίτων (580π.Χ.) Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών

Η κόρη.  Η κόρη είναι ντυμένη, με βαθμιαία την απογύμνωση όσο περνούν τα χρόνια. Το ένδυμα μπορεί να προσθέτει περισσότερες δυσκολίες, ταυτόχρονα όμως προσφέρει νέες δυνατότητες στην επεξεργασία. Τα πόδια είναι κολλητά το ένα με το άλλο. Το ένα χέρι ακουμπά στο μηρό ενώ το άλλο διαγώνια στο στήθος. Το πρόσωπο είναι τριγωνικό και τα μαλλιά σε πλεξούδες πέφτουν δεξιά και αριστερά από το κεφάλι.