ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ & ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οικοτουρισμός & Aειφόρος Ανάπτυξη στην Ελλάδα
Advertisements

Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ Της ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Δρ. Μαρία Σωτηράκου Προϊσταμένη Τμήματος Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής.
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Ελληνικές Βιβλιοθήκες Συνολική Παρουσίαση Θέσεων Ομάδα Εργασίας Δημοσίων Βιβλιοθηκών Ιανουάριος 2011.
ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΕΚΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ (BEng. , MEng.)
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Ίσων Ευκαιριών
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
 Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα  Ε.Ο.Κ..
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Η ένταξη των ψηφιακών βιβλιοθηκών στον χώρο της εκπαίδευσης Επιμέλεια-Παρουσίαση Μαρία-Ειρήνη Καραχάλιου Β Ανδρομάχη Νοτοπούλου Β
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 6.1 Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες πριν από την τοποθέτηση.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Αειφόρος Ανάπτυξη Περιβαλλοντική Πολιτική Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων Κίμων Χατζημπίρος ΕΜΠ.
 Αντί για τον όρο Πληροφορική χρησιμοποιείται πλέον ο όρος Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών: ΤΠΕ (ICT: Information and Communications.
καθηγ. Μιχάλης Σκούλλος Εθνικό και Καποδιστριακό Παν/μιο Αθηνών
«Αν δεν φυτέψουμε το δέντρο γνώσης όταν είμαστε νέοι, δεν θα μας δώσει τον ίσκιο του όταν θα έχουμε γεράσει.»
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
1 Διασκέψεις για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη Συνδιάσκεψη της Στοκχόλμης για το Ανθρώπινο Περιβάλλον (1972) υιοθετήθηκαν και ενεργοποιήθηκαν ορισμένες.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
1 Δημόσιες σχέσεις και Περιφερειακή Ανάπτυξη: Η συμβολή των δημοσίων σχέσεων στο (δημοκρατικό) Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρόδρομος.
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
1 η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Τα Βασικά Στοιχεία του ΕΠ.
«Ξαναδιαβάζοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση με την έκθεση των πέντε προέδρων και την νέα δια-θεσμική συμφωνία: Νέα στρατηγική σε παλιό σκηνικό;» Λουτράκι
Πολιτική Διεθνούς Ανάπτυξης και Βοήθειας της Ε. Ε Γκότση Παναγιώτα Παπαλεξίου Βασιλική.
Δικαιούχος φορέας Συμπράττοντες φορείς ● Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στις αρχές παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και στην απόκτηση.
Aθήνα,16 Νοεμβριου Η Στρατηγική της Έξυπνης Εξειδίκευσης Συνδέει: την έρευνα και καινοτομία με την οικονομική ανάπτυξη με νέους τρόπους όπως είναι.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ Βίκυ Φλέγγα Οικονομολόγος, Μsc περιφερειακή ανάπτυξη Στέλεχος διεύθυνσης οργάνωσης και πληροφορικής.
Ανάπτυξη – Βελτίωση του Ανθρώπινου Δυναμικού
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη : από το θρανίο και το έδρανο στην κοινωνική-οικονομική αρένα Δημήτριος Καλαϊτζίδης Δρ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-Σχολικής.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ Σημειώσεις βασισμένες στο N. Nugent (2010) The Government and Politics of the European Union, 7 th edition.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Ο ρόλος της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στην προστασία του Περιβάλλοντος και στην εφαρμογή της αρχής «o ρυπαίνων πληρώνει» στο ευρωπαϊκό πλαίσιο Παντελίτσα.
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
2. Σκοπός της ΕΕ Ειρήνη, αξίες, ευημερία.
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Ερευνητική Εργασία. Στη πόλη μας ο τουρισμός αποτελεί μία από τις σημαντικότερες οικονομικές δραστηριότητες και κατέχει κυρίαρχη θέση στον τριτογενή τομέα.
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Το μέλλον της ΚΑΠ προκλήσεις, προοπτικές και άμεσα διλήμματα Αθήνα – 13 Νοεμβρίου 2017 Τάσος Χανιώτης Διευθυντής Στρατηγική, Απλοποίηση και Ανάλυση.
           ΠΡΑΣΙΝΗ   ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ   ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ   ΑΝΑΠΤΥΞΗ Μία  δυναμική  Οικονομική και Κοινωνική διέξοδος για  τους κατόχους πτυχίων.
Α’ Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.
Η έννοια της επιχείρησης
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
Ευρωπαϊκός Πυλώνας Κοινωνικών Δικαιωμάτων:
Παντείου Πανεπιστημίου
Εκπαίδευση και μειονότητες
Best practices - Benchmarking
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Τεχνολογία και Επιστήμη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ & ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ Μιχαήλ Σκούλλος Καθηγητής Παν/μιου Αθηνών, Πρόεδρος MIO-ECSDE, GWP-Med, Ελλην. Εθν. Επιτροπή MAB/UNESCO Συντονιστής MEdIES ΔΙΗΜΕΡΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕ, 15-16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2011, ΥΔΒΜΘ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΕ ΚΑΙ Η ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΤΗΣ Ε.Α.Α. ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗ: ΠΕΕΚΠΕ

Τo περιεχόμενο της παρουσίασης Γιατί χρειάζεται η Εκπαίδευση για Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ); Η Ανάπτυξη/Μεγέθυνση έναντι της Aειφόρου Aνάπτυξης Ο ρόλος της Παιδείας: Η εξέλιξη της ΕΑΑ και οι δυνατότητές της Διεθνές πλαίσιο: Η δεκαετία των Ηνωμένων Εθνών για την ΕΑΑ (2005-2014). Η Στρατηγική της UNECE για την ΕΑΑ Οι προκλήσεις για την Ελλάδα Οι προοπτικές της ΕΑΑ για την Ελλάδα

Γιατί χρειάζεται η Εκπαίδευση για Αειφόρο Ανάπτυξη (Ε.Α.Α.); Διότι χρειαζόμαστε την Αειφόρο Ανάπτυξη ως τη μόνη διέξοδο στα προβλήματα και την κρίση του πλανήτη μας, αλλά και της χώρας μας. Οι φυσικοί πόροι ελαττώνονται, οι ανάγκες αυξάνουν, τα χάσματα μεγαλώνουν, οι διεργασίες παραγωγής και κατανάλωσης δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τους πόρους και οι θεσμοί και η διακυβέρνηση γενικότερα θέλουν αναθεώρηση.

Προκλήσεις ενόψει του κόσμου του 21ου αιώνα (1/2) Με τον καλπασμό της ηλεκτρονικής πληροφόρησης και την παγκοσμιοποίηση της οικονομίας: «πλήρης ελευθερία» Συρρίκνωση του πλανήτη και των συνόρων Οι πλούσιοι πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι Πολλαπλασιασμός ευκαιριών και παγίδων Ένας κόσμος με κυρίαρχο στοιχείο τον ανταγωνισμό Δραματική συρρίκνωση της βιοποικιλότητας Επιτάχυνση των κλιματικών αλλαγών Καταστροφή περιβάλλοντος εκεί που είναι υπερβολική ανάπτυξη αλλά και εκεί που λείπει η ανάπτυξη!

Προκλήσεις ενόψει του κόσμου του 21ου αιώνα (2/2) Μεγάλο ποσοστό ευθύνης στα χέρια των πολιτών – χρηστών – παραγωγών – καταναλωτών. Περιβαλλοντικές επιπτώσεις κατανάλωσης 31% τροφή 23,6% Στέγαση 18.5% Μετακινήσεις > 83% 16.9% Λοιπά

Πρόσθετες Προκλήσεις για την Ελλάδα και την Παιδεία της Να εξασφαλίσει την επιβίωση και διατήρηση του Ελληνισμού, της γλώσσας, και κουλτούρας του Ελληνικού λαού, το πολιτισμικό της στίγμα. Ένας ολιγάριθμος λαός χρειάζεται εσωτερική κοινωνική συνοχή και μέσα επιβίωσης, δηλαδή πόρους. Να εξασφαλίσει ανάπτυξη βασισμένη σους δικούς της φυσικούς πόρους (ήλιο, άνεμο, βουνά, θάλασσα, ομορφιά) και αυτό το αιώνιο πνεύμα επινόησης (βλ. ναυτιλία κ.λπ) σημαίνει κυρίως να μεταβεί σε νέο επίπεδο γνώσης και διαχείρισης της γνώσης προστατεύοντας την βιοποικιλότητα και το τοπίο της Να καταλάβει την πλεονεκτική της θέση στο χώρο της Ευρωπαϊκής ένωσης της Μεσογείου και των Βαλκανίων σε μια σταθερή εξωστρεφή πολιτική αξιοποιοώντας τη θέση της στη διεθνή κοινή κουλτούρα. ΝΑ ΣΟΒΑΡΕΥΤΕΙ!

Η Ανάπτυξη/Μεγέθυνση έναντι της Aειφόρου Aνάπτυξης προσωπικότητας κοινωνική οικονομική development/ ανάπτυξη οικονομική Growth / Μεγέθυνση Δύο διαφορετικές πορείες με προσέγγιση στην οικονομική ανάπτυξη Η αειφόρος ανάπτυξη προσπαθεί να αντιμετωπίσει το σύστημα αυτών των αλληλένδετων προβλημάτων & χρειάζεται κατάλληλη παιδεία για να το καταφέρει.

Η ιδέα της «προστασίας» υπήρξε η βάση της ΠΕ Διαστημόπλοιο γη (limits to growth) «Εποικοδόμημα» η κοινωνία και οι σχέσεις σε αυτήν (οικονομία, κ.λπ.)

Τα πρώτα βήματα της ΠΕ Διάσκεψη Στοκχόλμης (1972), Βελιγράδι (1975) και Τυφλίδα (1977): Έμφαση στην ανάγκη για μετάδοση γνώσης, για καλλιέργεια δεξιοτήτων κατανόησης και λήψης αποφάσεων καθώς και για υιοθέτηση φιλο-περιβαλλοντικών στάσεων και αξιών. Διάσκεψη Μόσχας (1987): έγινε σαφές ότι η ΠΕ είχε ανάγκη από πολλές άλλες διαστάσεις (π.χ. υγεία, ισότητα φύλων, ειρήνη κλπ) και ήταν καλό όχημα για βαθύτερο προβληματισμό αλλά υπήρχε και κίνδυνος να γίνει απλή φυσιολατρία

Η ανάπτυξη για να είναι αειφόρος θα πρέπει ΕΑΑ: μαθαίνουμε την προσέγγιση με την οποία αντιμετωπίζουμε το μέλλον & την αειφόρο ανάπτυξη Η ανάπτυξη για να είναι αειφόρος θα πρέπει Να μη βασίζεται στην καταστροφή των φυσικών πόρων Να προωθεί και χρησιμοποιεί φιλο-περιβαλλοντικές τεχνολογίες Να υπολογίζει τις ανάγκες των ανθρώπων αλλά και όλων όλων των ειδών και το δικαίωμα τους να έχουν ‘μερίδιο’ στη χρήση των φυσικών πόρων Να είναι δίκαιη & προσβάσιμη προς όλους τους ανθρώπους ώστε όλοι να έχουν ένα επίπεδο ασφάλειας, υγείας και ποιότητας ζωής Να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες και προοπτικές των επόμενων γενιών Question: Tell some issues or points that you believe ought to be included in any good definition about sustainable development ??

Ο ρόλος της Παιδείας: Η εξέλιξη της ΕΑΑ Όπως η έννοια της ανάπτυξης εξελίχθηκε περιλαμβάνοντας και συνθέτοντας αρχικά ασύμβατες πορείες έτσι και η παιδεία και κάθε μορφή εκπαίδευσης οφείλει αφενός να συμβάλλει στην επίτευξη της Αειφόρου Ανάπτυξης και αφετέρου να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την παραπέρα εξέλιξη και βελτίωση της ανθρωπότητας και την προστασία και διατήρηση των βιο-γεω-χημικών μηχανισμών πάνω στους οποίους στηρίζεται το οικοσύστημά μας.

Διδάγματα από τις ατέλειες στην εφαρμογή της ΠΕ Ασύμμετρη Ανάπτυξη ΠΕ στις διάφορες χώρες Ιδεολογικοί φραγμοί και εμπόδια ή προσχήματα στην εφαρμογή: οι βιομηχανικές χώρες - ο τρίτος κόσμος – αντιαναπτυξιακή υποκρισία κ.λπ. Σε μερικές χώρες υπερβολές και υπεραπλουστεύσεις από επιφανειακούς ενημερωμένους εκπαιδευτικούς Η προσπάθεια να αντιμετωπιστούν σοβαρά τα στοιχεία για την κατάσταση του περιβάλλοντος, με βάση αξιόπιστες επιστημονικές έρευνες χωρίς ακραίες υπερβολές Δυσκολίες διδασκαλίας αρχών π.χ. Ο ρυπαίνων πληρώνει, η αρχή της προφύλαξης/ προβλεπτικότητας

“our common future” Η έννοια της αειφόρου ανάπτυξης όπως προσεγγίστηκε στη Διάσκεψη του Ρίο (1992) Περιβάλλον Οικολογία Οικονομία Κοινωνία Αειφόρος Ανάπτυξη Πού τοποθετείται η Εκπαίδευση;

Ο Επαναπροσανατολισμός της ΠΕ: Η ΠΕ μόνο για τη στήριξη του Περιβάλλοντος ή με έναν πιο ευρύ ρόλο; Περιβάλλον Οικολογία Οικονομία Κοινωνία Αειφόρος Ανάπτυξη ΠE ?

Η προσέγγιση της Θεσσαλονίκης (1997) Περιβάλλον Οικολογία Οικονομία Κοινωνία Αειφόρος Ανάπτυξη Εκπαίδευση Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία

Ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο μοντέλο στην Ευρωπαϊκή Ένωση ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Α.Α. Πού τοποθετείται η εκπαίδευση;

Η αειφόρος ανάπτυξη σαν πυραμίδα με έδρα την Εκπαίδευση Η εξέλιξη μετά τη Θεσσαλονίκη Εκπαίδευση Περιβάλλον Κοινωνία Οικονομία Η αειφόρος ανάπτυξη σαν πυραμίδα με έδρα την Εκπαίδευση

Διακυβέρνηση Περιβάλλον Κοινωνία Οικονομία Μόνη η Εκπαίδευση δεν αρκεί για την προσέγγιση της αειφόρου ανάπτυξης. Η εκπαίδευση είναι ένα μέρος της συνολικής «Διακυβέρνησης».

Περιβάλλον Διακυβέρνηση Κοινωνία Οικονομία Το Περιβάλλον ως η βάση για τις υπόλοιπες τρεις ανθρωπογενείς έδρες (το ανθρώπινο «εποικοδόμημα». Το σχήμα αυτό μοιάζει αρκετά με την αρχική προσέγγιση της ΠΕ.

Το ανθρώπινο εποικοδόμημα πάνω στο περιβάλλον Διακυβέρνηση Οικονομία Κοινωνία ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Το ανθρώπινο εποικοδόμημα πάνω στο περιβάλλον

Ανάλυση της Διακυβέρνησης για την προσέγγιση της αειφόρου ανάπτυξης Θεσμοί Εκπαίδευση Επιστήμη & Τεχνολογία Διακυβέρνηση Ανάλυση της Διακυβέρνησης για την προσέγγιση της αειφόρου ανάπτυξης

Προστασία Περιβάλλοντος Η αειφόρος ανάπτυξη σαν «διαμάντι» (διπλή πυραμίδα) όπου μία έδρα είναι και η εκπαίδευση Κοινωνική Πρόνοια Οικονομία Προστασία Περιβάλλοντος ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ Εκπαίδευση Επιστήμη &Τεχνολογία Θεσμοί

Προστασία Περιβάλλοντος Το περιεχόμενο της Eκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ) σαν «διαμάντι» (διπλή τριγωνική πυραμίδα-εξάεδρο) Οικονομία Κοινωνική Πρόνοια Προστασία Περιβάλλοντος Πολιτισμός Επιστήμη &Τεχνολογία Θεσμοί

Διεθνές πλαίσιο: Η δεκαετία των Ηνωμένων Εθνών για την ΕΑΑ (2005-2014) Υιοθετήθηκε στη Γ.Σ. του ΟΗΕ το 2002 UNESCO: Φορέας Υπεύθυνος για την Δεκαετία UNECE: «Στρατηγική για την Δεκαετία ΕΑΑ», υιοθετήθηκε από κοινού από Υπουργούς Περιβάλλοντος και Εκπάιδευσης (Vilnious, 2005) Σε Μεσογειακό Επίπεδο εγκαινιάστηκε στην Ελλάδα (Αθήνα, 2005)

Η Στρατηγική της UNECE για την ΕΑΑ Έχει στόχο να ενσωματώσει τα βασικά θέματα της ΑΑ σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα, όπως τη μείωση της φτώχειας, την ειρήνη, τη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη, την ασφάλεια, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την υγεία, την κοινωνική ισότητα, την πολιτιστική ποικιλότητα, την οικονομία, την προστασία του περιβάλλοντος, της διαχείρισης των φυσικών πόρων.

Η Στρατηγική της UNECE για την ΕΑΑ Ορίζει το εννοιολογικό και τα αναγαία στοιχεία για το γενικό θεσμικό πλαίσιο Αναπτύσσει εργαλεία ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ για τις χώρες, όπως είναι: Οι δείκτες παρακολούθησης της εφαρμογής της Στρατηγικής Η λίστα των Δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών (competences) Ορίζει σύστημα παρακολούθησης (monitoring) και αναφοράς (reporting)

Ασφαλώς, πέρα από τη Στρατηγική υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις για τον 21ο αιώνα και τη νέα χιλιετία για να μπορέσει η νέα εκπαίδευση και ιδιαίτερα η ΕΑΑ να ξεπεράσει τις εντάσεις και να οδηγήσει σε ισορροπία ανάμεσα σε: Παγκόσμιο Τοπικό Γενικό Ατομικό Παράδοση Νεωτερισμό Ανταγωνιστικότητα Ισότητα στις ευκαιρίες Ανθρώπινη έκφραση αλματωδώς παραγόμενης γνώσης Πεπερασμένη ικανότητα αφομοίωσης Πνευματικό Υλιστικό

Πορεία προς την ΕΑΑ σε ένα Νέο Αειφόρο Σχολείο… Προσεγγιστική αλλά όχι αφηρημένη και τυχαία: με συγκεκριμένο όραμα, στόχους, σαφές πρόγραμμα, ενσυνείδητους εκπαιδευτικούς φορείς μεταβολής και διακριτούς σταθμούς και δείκτες προόδου. Απαιτεί τόλμη και «ξεβόλεμα» και όχι «ανατροπή για την ανατροπή» (αλλαγή στις μορφές χωρίς αντίστοιχη αλλαγή στην ουσία). Βασική προϋπόθεση η εξασφάλιση συνέχειας και συνέπειας. Αυτό θα επέτρεπε τα επίσημα αναλυτικά προγράμματα αλλά και οι «λανθάνουσες» εκπαιδευτικές πρακτικές να έρθουν πιο κοντά, και να επιτρέψουν εκείνη την ιδεολογική λιτότητα και οργανωτική αυτοπειθαρχία που είναι αναγκαίες για την ανάληψη οποιασδήποτε σοβαρής προσπάθειας με προοπτικές επιτυχίας.

Οι προοπτικές για την Ελλάδα Η ΠΕ εφαρμόζεται με επιτυχία σε αρκετά διευρυμένη βάση Χρειάζεται αξιοποίηση της ΠΕ μαζί με άλλες εκπαιδεύσεις (ισότητας, αγωγής υγείας, (δια)πολιτιστικής, ειρήνης, κ.λπ.) Η ΕΑΑ δεν αποτελεί άθροισμα ούτε απλό συνδυασμό των παραπάνω: Όλα αυτά όμως είναι τα χρήσιμα συστατικά της ΕΑΑ, που είναι έτσι και αλλιώς μια μακροχρόνια διαδικασία πειραματισμού, αυτογνωσίας και βελτίωσης

Οι προοπτικές για την Ελλάδα Η Στρατηγική για την ΕΑΑ (UNECE, 2005) είναι ιδιαίτερα χρήσιμη αλλά δεν είναι πανάκεια ούτε «βίβλος». Πρέπει να εφαρμοστεί με βάση τις εθνικές και τοπικές συνθήκες και δυνατότητες. Ο ρόλος μιας Εθνικής Επιτροπής ΕΑΑ είναι σημαντικός. Η Διεθνής Βιβλιογραφία είναι πλούσια σε προτάσεις και παραδείγματα. Η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι η καλύτερη εξέλιξη στην Ελλάδα μπορεί να ακολουθήσει τα καλά παραδείγματα της ΠΕ, κάνοντας όμως τις αναγκαίες διαφοροποιήσεις και τομές.

Οι προοπτικές για την Ελλάδα Τα άμεσα βήματα σύμφωνα με τη Στρατηγική Εθνική Επιτροπή για την ΕΑΑ με ουσιαστικές αρμοδιότητες Η Στρατηγική και όλα τα εργαλεία και δείκτες που εισάγει να λειτουργεί ως ουσιαστικό πλαίσιο Επιλεγμένα σεμινάρια σε στελέχη (όχι επανάληψη των λαθών του παρελθόντος!)

… Αν και η πορεία προς την ΕΑΑ και το Αειφόρο Σχολείο δεν είναι ένας μονόδρομος ούτε ένας στατικός προορισμός, δεν πρέπει να θεωρείται ούτε ως «ελεύθερος πειραματισμός» ούτε ως «ουτοπία». Έχουν ήδη προσεγγιστεί επιτυχώς και είναι ουσιαστικοί στόχοι μαζί και εργαλεία για ένα καλύτερο μέλλον για την ανθρωπότητα την Ελλάδα, την κοινωνία και καθένα άτομο ξεχωριστά.