«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Tdtudtudtu Παρουσίαση άρθρου Georgakopoulou, A Narrative and identity management: discourse and social identities in a tale of tomorrow. Research.
Advertisements

Σοφία Αυγητίδου Αναπληρώτρια καθηγήτρια
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΤΑΞΗΣ
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Το παιδικό παιχνίδι Εισαγωγικά σχόλια και ερμηνευτικές υποθέσεις
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΘΕΜΑ : « Διαπροσωπικές σχέσεις των νέων»
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
Δραστηριότητες προσομοίωσης
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ - ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ μμμμμμμμμμμμμμμ.
MANAGEMENT Εναρμόνιση Πόρων Προς Επίτευξη Στόχων.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΤΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Dr
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΤΜΗΜΑ Γ΄ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΑΣ ΕΠΑΛ
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα , στη Β/θμια εκπαίδευση Επιστημονική Υπεύθυνη ‘Εργου ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΕΩΝ Δρ. Θεοχαρούλα Μαγουλά
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 6-7
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
ΕΡΓΑΣΙΑ PROJECT Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
… ένα σχολείο για όλους… μαθητές, γονείς, κοινότητα Ευγενία Νιάκα: Σχολική Σύμβουλος Περιφερειακή Υπεύθυνη Συντονισμού του Προγράμματος ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Διδακτική Πληροφορικής
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΣΗ «Ο μαθητής παίρνει την ευθύνη του εαυτού και των σχέσεών του» Πουλής Αναστάσιος Ψυχολόγος - 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αρχές οργάνωσης εκπαιδευτικού προγράμματος.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Δρ. Μόνικα Σιακού Επίκουρη Καθηγήτρια Ψυχολογίας Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
«Σχολική Αυλή – Διάλειμμα» 20 Μαΐου Είμαστε οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ2 τάξης του 4 ου Δημοτικού Σχολείου Πτολεμαΐδας. Ήρθαμε εδώ για να.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΕΥΗ ΖΑΜΠΕΤΑ.  Α. ΟΙ ΔΥΟ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ  Β. Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΎ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ  Γ. Ο ΒΑΘΜΟΣ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ.
Η επίδραση της κουλτούρας των συνομηλίκων στα πλαίσια του σχολείου.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αγγελος Βαλλιανατος Σχολικος Συμβουλος ΠΕ01
Alberto Melucci (Ιταλία)
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Το αναλυτικό πρόγραμμα του μέλλοντος
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΡΟΥΣΗ – ΒΕΡΓΟΥ, PhD Ψυχολόγος
«Αυτοαντίληψη, επικοινωνία και συνεργατικότητα στο σχολικό περιβάλλον»
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
7ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Προσχολική Παιδαγωγική
Οργάνωση της Εκπαίδευσης σε Προγράμματα δραστηριοτήτων
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
ΜΙΚΡΟ - ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
73 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
Διδακτική Μεθοδολογία Προσχολικής Εκπαίδευσης: Εισαγωγή
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο Γιάννης Πεχτελίδης

Το παιχνίδι Στοιχείο ορισμού του νηπίου Θεωρείται παιδαγωγικά, ψυχολογικά κ κοινωνικά αναγκαίο Κριτήριο για την αξιολόγησή του

Η θέση του θεσμού Τα παιδιά στο νηπιαγωγείο παίζουν, κ πρέπει να παίξουν για να αναπτυχθούν, να κοινωνικοποιηθούν, να μάθουν, κ να δημιουργήσουν σχέσεις μεταξύ τους. Οφείλουν να παίζουν καλά με κ για τους φίλους τους στο πλαίσιο α) των παιχνιδιών που οργανώνουν τα ίδια, β) των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου

Διττός ο ρόλος παιχνιδιού 1. Αυθόρμητη μάθηση: Εμπερίες, γνώσεις, κατανόηση των κανόνων συνεργασίας, νοητική κ συναισθηματική ανάπτυξη, αντιμετώπιση προβλημάτων 2. Άσκηση κοινωνικού ελέγχου. Έμμεση κ μη καταναγκαστική μέθοδος χειραγώγισης . Αόρατη παιδαγωγική. Όρια στη σκέψη, συναίσθημα κ συμπεριφορά.

Πυρήνας παιδαγωγικής νηπιαγωγείου Το παιχνίδι στις γωνιές συστατικό αυτής της παιδαγωγικής Το παιχνίδι ένα μέσο μάθησης κ κοινωνικοποίησης Εξυπηρέτηση αναγκών παιδιού κ ολόπλευρη ανάπτυξή του Νήπιο=παιχνίδι=μάθηση=ανάπτυξη

Οι γωνιές Υλικοί κ παιδαγωγικοί τόποι Οργανώνουν το χώρο του νηπιαγωγείου κ τις δραστηριότητες των παιδιών Εξαιτίας της μικρής έκτασης, η κίνηση κ δράση περιορίζεται κ οριοθετείται. Περιορισμοί στο σώμα: στόχος η πειθαρχία κ ο αυτοέλεγχος Περιορισμός – Ανοιχτότητα του σχήματος των γωνιών Τα φυσικά κ νοητά όρια των γωνιών διαπραγματεύσιμα

Στρατηγικές Διαπραγμάτευσης του χώρου από τα παιδιά, πώς μεταμορφώνουν συμβολικά τα όρια κ τις χρήσεις των γωνιών στο πλαίσιο του παιχνιδιού; Διαχείρισης των παιδαγωγικών σεναρίων από τα παιδιά, καθώς παίζουν τα δικά τους παιχνίδια με σκοπό να ρυθμίσουν τις σχέσεις τους. Διαπραγμάτευσης της ταυτότητάς τους, καθώς δρουν ως υποκείμενα του παιχνιδιού κ της τάξης («παιχνίδι» ρόλων)

Συμβολικές μεταμορφώσεις του χώρου Για χάρη του παιχνιδιού, του σεναρίου κ επίλυσης των προβληματικών σχέσεων 181 Οι υλικοί κ παιδαγωγικοί χώροι μετατρέπονται σε προσωπικούς χώρους, σε χώρους προσωπικής εμπειρίας Δεν έχουν όλα τα παιδιά την ίδια δυνατότητα να μεταμορφώσουν συμβολικά το χώρο. Τα παιδιά με υψηλό γόητρο επιτυγχάνουν μεταμορφώσεις αποδεκτές από τους άλλους

Οι φίλοι χωράνε παντού.... Οι γωνιές ο χώρος όπου τα παιδιά ασκούν εξουσία κ ελέγχουν ποιος θα παίξει κ ποιος δεν θα παίξει 183 Υπάρχουν ρητοί κανόνες για τον αριθμό παιδιών που πρέπει να παίζουν μαζί, όμως τα παιδιά διαπραγματεύονται τους κανόνες αυτούς.

Αίτημα της κουλτούρας συνομήλικων «Να ανήκεις» «Να έχεις φίλους κ να είσαι φίλος» (Corsaro) Οι στρατηγικές διαπραγμάτευσης της φιλίας αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση προσωπικών επιδιώξεων κ του αιτήματος να ανήκεις.

Τα κριτήρια των παιδιών Τα παιδιά καθώς παίζουν ενδιαφέρονται να συγκροτήσουν τους δικούς τους κανόνες στη ρύθμιση των σχέσεων μεταξύ τους, ανεξάρτητα από τους κανόνες που τίθενται από τους ενήλικες. Εγκαθιδρύουν κριτήρια συμμετοχής κ αποκλεισμού. Τα κριτήρια αυτά είναι διαπραγματεύσιμα: φύλο κ φιλία 185, 186, 187

Τα παιδιά αποβλέπουν 1. να ρυθμίσουν τις σχέσεις μεταξύ τους, εγκαθιδρύοντας κριτήρια συμμετοχής/αποκλεισμού 2. να αναδείξουν την ταυτότητά τους μέσω τη διεκδίκηση ρόλων γοήτρου (ποιος είμαι, τι κάνω στο παιχνίδι)

Ορισμός του εαυτού Τα παιδιά παίζοντας συγκροτούν το σενάριο του παιχνιδιού ορίζοντας τους εαυτούς τους κ τους άλλους, μέσα κ έξω από το παιχνίδι. 189, 191 Διαφορές στο παιχνίδι αγοριών κ κοριτσιών 192

Βασικά ενδιαφέροντα των παιδιών Α) να ανήκουν, να είναι φίλοι κ να έχουν φίλους, να προστατεύουν το παιχνίδι κ τις φιλίες Β) να πετύχουν αυτονομία από τους κανόνες κ την εξουσία των υπεύθυνων για τη φροντίδα τους κ να κερδίσουν τον έλεγχο της ζωής τους. Κοινωνική συμμετοχή κ διαπραγμάτευση της εξουσίας

Τα παιδιά μέσα κ έξω από το παιχνίδι Αλληλεπιδρούν ως υποκείμενα του παιχνιδιού κ ως υποκείμενα της τάξης Ως ρόλοι στο παιχνίδι κ ως θέσεις στην κουλτούρα των συνομήλικων κ στη σχολική κουλτούρα Συνεπώς οι ρόλοι στο παιχνίδι εμφανίζονται ως μελλοντικές ταυτότητες, οι οποίες κατασκευάζονται στο παρόν