«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο Γιάννης Πεχτελίδης
Το παιχνίδι Στοιχείο ορισμού του νηπίου Θεωρείται παιδαγωγικά, ψυχολογικά κ κοινωνικά αναγκαίο Κριτήριο για την αξιολόγησή του
Η θέση του θεσμού Τα παιδιά στο νηπιαγωγείο παίζουν, κ πρέπει να παίξουν για να αναπτυχθούν, να κοινωνικοποιηθούν, να μάθουν, κ να δημιουργήσουν σχέσεις μεταξύ τους. Οφείλουν να παίζουν καλά με κ για τους φίλους τους στο πλαίσιο α) των παιχνιδιών που οργανώνουν τα ίδια, β) των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων του νηπιαγωγείου
Διττός ο ρόλος παιχνιδιού 1. Αυθόρμητη μάθηση: Εμπερίες, γνώσεις, κατανόηση των κανόνων συνεργασίας, νοητική κ συναισθηματική ανάπτυξη, αντιμετώπιση προβλημάτων 2. Άσκηση κοινωνικού ελέγχου. Έμμεση κ μη καταναγκαστική μέθοδος χειραγώγισης . Αόρατη παιδαγωγική. Όρια στη σκέψη, συναίσθημα κ συμπεριφορά.
Πυρήνας παιδαγωγικής νηπιαγωγείου Το παιχνίδι στις γωνιές συστατικό αυτής της παιδαγωγικής Το παιχνίδι ένα μέσο μάθησης κ κοινωνικοποίησης Εξυπηρέτηση αναγκών παιδιού κ ολόπλευρη ανάπτυξή του Νήπιο=παιχνίδι=μάθηση=ανάπτυξη
Οι γωνιές Υλικοί κ παιδαγωγικοί τόποι Οργανώνουν το χώρο του νηπιαγωγείου κ τις δραστηριότητες των παιδιών Εξαιτίας της μικρής έκτασης, η κίνηση κ δράση περιορίζεται κ οριοθετείται. Περιορισμοί στο σώμα: στόχος η πειθαρχία κ ο αυτοέλεγχος Περιορισμός – Ανοιχτότητα του σχήματος των γωνιών Τα φυσικά κ νοητά όρια των γωνιών διαπραγματεύσιμα
Στρατηγικές Διαπραγμάτευσης του χώρου από τα παιδιά, πώς μεταμορφώνουν συμβολικά τα όρια κ τις χρήσεις των γωνιών στο πλαίσιο του παιχνιδιού; Διαχείρισης των παιδαγωγικών σεναρίων από τα παιδιά, καθώς παίζουν τα δικά τους παιχνίδια με σκοπό να ρυθμίσουν τις σχέσεις τους. Διαπραγμάτευσης της ταυτότητάς τους, καθώς δρουν ως υποκείμενα του παιχνιδιού κ της τάξης («παιχνίδι» ρόλων)
Συμβολικές μεταμορφώσεις του χώρου Για χάρη του παιχνιδιού, του σεναρίου κ επίλυσης των προβληματικών σχέσεων 181 Οι υλικοί κ παιδαγωγικοί χώροι μετατρέπονται σε προσωπικούς χώρους, σε χώρους προσωπικής εμπειρίας Δεν έχουν όλα τα παιδιά την ίδια δυνατότητα να μεταμορφώσουν συμβολικά το χώρο. Τα παιδιά με υψηλό γόητρο επιτυγχάνουν μεταμορφώσεις αποδεκτές από τους άλλους
Οι φίλοι χωράνε παντού.... Οι γωνιές ο χώρος όπου τα παιδιά ασκούν εξουσία κ ελέγχουν ποιος θα παίξει κ ποιος δεν θα παίξει 183 Υπάρχουν ρητοί κανόνες για τον αριθμό παιδιών που πρέπει να παίζουν μαζί, όμως τα παιδιά διαπραγματεύονται τους κανόνες αυτούς.
Αίτημα της κουλτούρας συνομήλικων «Να ανήκεις» «Να έχεις φίλους κ να είσαι φίλος» (Corsaro) Οι στρατηγικές διαπραγμάτευσης της φιλίας αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση προσωπικών επιδιώξεων κ του αιτήματος να ανήκεις.
Τα κριτήρια των παιδιών Τα παιδιά καθώς παίζουν ενδιαφέρονται να συγκροτήσουν τους δικούς τους κανόνες στη ρύθμιση των σχέσεων μεταξύ τους, ανεξάρτητα από τους κανόνες που τίθενται από τους ενήλικες. Εγκαθιδρύουν κριτήρια συμμετοχής κ αποκλεισμού. Τα κριτήρια αυτά είναι διαπραγματεύσιμα: φύλο κ φιλία 185, 186, 187
Τα παιδιά αποβλέπουν 1. να ρυθμίσουν τις σχέσεις μεταξύ τους, εγκαθιδρύοντας κριτήρια συμμετοχής/αποκλεισμού 2. να αναδείξουν την ταυτότητά τους μέσω τη διεκδίκηση ρόλων γοήτρου (ποιος είμαι, τι κάνω στο παιχνίδι)
Ορισμός του εαυτού Τα παιδιά παίζοντας συγκροτούν το σενάριο του παιχνιδιού ορίζοντας τους εαυτούς τους κ τους άλλους, μέσα κ έξω από το παιχνίδι. 189, 191 Διαφορές στο παιχνίδι αγοριών κ κοριτσιών 192
Βασικά ενδιαφέροντα των παιδιών Α) να ανήκουν, να είναι φίλοι κ να έχουν φίλους, να προστατεύουν το παιχνίδι κ τις φιλίες Β) να πετύχουν αυτονομία από τους κανόνες κ την εξουσία των υπεύθυνων για τη φροντίδα τους κ να κερδίσουν τον έλεγχο της ζωής τους. Κοινωνική συμμετοχή κ διαπραγμάτευση της εξουσίας
Τα παιδιά μέσα κ έξω από το παιχνίδι Αλληλεπιδρούν ως υποκείμενα του παιχνιδιού κ ως υποκείμενα της τάξης Ως ρόλοι στο παιχνίδι κ ως θέσεις στην κουλτούρα των συνομήλικων κ στη σχολική κουλτούρα Συνεπώς οι ρόλοι στο παιχνίδι εμφανίζονται ως μελλοντικές ταυτότητες, οι οποίες κατασκευάζονται στο παρόν