ΚΕΡΑΜΙΚΗ Η μελανόμορφη τεχνική διακόσμησης των αγγείων πρωτοξεκίνησε τον 7ο αι. από την Κόρινθο. Από την Κόρινθο τη δανείστηκαν οι Αθηναίοι, οι οποίοι.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΠΑΣΚΕΤ: ΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΠΟΥ ΛΑΤΡΕΥΩ
Advertisements

Μια μεγάλη διαμάχη του Τρωικού πολέμου
ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ.
Ζωφορος θησαυρου σιφνιων
ΑΜΑΔΕΣ Φέτος στο περιβαλλοντικό γελάσαμε, διασκεδάσαμε, παίξαμε . Ένα συναρπαστικό παιχνίδι ήταν οι αμάδες που άρεσαν πολύ σε όλους μας.
Η Μαντόνα με το γαρύφαλλο
Βυζαντινό-Νομισματικό Μουσείο Αθηνών 2012
Θέμα: Η Κεραμική της Αρχαϊκής εποχής
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ
Αλάτι χοντρό – αλάτι ψιλό
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 2. Η ΝΕΟΛIΘIΚΗ ΕΠΟΧΗ.
Η εξΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΑΣ
Λευκή αττική λήκυθος Χαρακτηριστικό δείγμα των αγγείων με λευκό βάθος, που κατασκευάζονταν στην Αττική στους ώριμους κλασικούς χρόνους. Η λήκυθος βρέθηκε.
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Ενδυμασιεσ αρχαιων Ελληνων
Η τέχνη της αρχαϊκής εποχής
Η τέχνη της αρχαϊκής εποχής
Η εξέλιξη της ενδυμασίας στην αρχαία Ελλάδα
Παιχνίδια με Μπαλόνια Ευα ιωαννιδου.
Η Αρχαϊκή Εποχή.
Ο ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ Της Κνωσσού (Κρήτη).
Η Αίγυπτος είναι η χώρα από την οποία ξεκίνησε η μεγάλη καινοτομία στην εξέλιξη της ελληνικής πλαστικής. J. Boardman: Greek Sculpture, The archaic period,
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική
Μάντσιου Χρυσούλα Μπογιατζόγλου Θεανώ Σουλίδης Χρήστος
Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ π.Χ. Η αρχαϊκή περίοδος σφραγίζεται από δύο κορυφαίες δημιουργίες: α) την ανέγερση λίθινων ναών και β) τη δημιουργία λίθινων αγαλμάτων.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Εικαστικό εργαστήρι ΣΦΑΚΙΑ
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
Ιστορικές ελληνικές επιγραφές
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΠΌ ΤΟ π.Χ
Λευκανική κεραμική.
Αμφορέας Αγοράς. Τάφος ΧΙΙ
1ο Γενικό Λύκειο Μεγάρων
Αττικός μελανόμορφος ρυθμός: ως το 560 π.Χ.
Μάθημα 7ο: Η κορινθιακή κεραμική της αρχαϊκής περιόδου
ΕΠΙΔΑΠΕΔΙΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ Τα δάπεδα των κτιρίων, κοσμικών και εκκλησιαστικών, επιστρώνονταν με μαρμαροθετήματα, όπου χρωματιστές πέτρες και μάρμαρα συνταιριάζονταν.
Μελέγγογλου Έλενα Σταθούλια Πηνελόπη Ψηλού Αγγελική.
Αρχαϊκή Τέχνη.
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ
ΤΑ ΑΓΓΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΤΕΧΝΗ ΑΡΧΑΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
ΗΡΑΚΛΗΣ KABAKA EΛΕΝΗ.
Η κεραμική της αρχαϊκής περιόδου
Χάλκινοι λέβητες από την Ανατολία, την Αρμενία και την Συρία
Οι Ολυμπιακοί αγώνες ήταν οι αρχαιότεροι και σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς αγώνες και η σπουδαιότερη θρησκευτική γιορτή προς τιμή του Ολύμπιου.
Δ 10. Αρχαϊκή τέχνη π Χ (σελ.65-67). Κορυφαίες δημιουργίες Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Τα λίθινα αγάλματα σε φυσικό.
Σέβομαι το περιβάλλον 1.φυτά 2.ζώα Στόχος: να υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές που δείχνουν σεβασμό στο περιβάλλον, στη φύση και στα πλάσματα της φύσης.
Γαβρά Παρασκευή 5602 Ζιώγα Στέλλα 5742 Κόλια Ηλιάνα 5650
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ
Από τους μαθητές της Στ΄1:
Προτομή του Ομήρου. Ρωμαίκό αντίγραφο έργου του 5ου αιώνα. München, Glyptothek.
ΑΡΑΜΠΑΤΖΟΓΛΟΥ ΣΠΥΡΟΣ - ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ - Α 1- ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2015.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
ΤΕΧΝΗ ΑΡΧΑΪΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ Καλλιόπη Ψαρουδάκη.
ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΟΙ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Η τέχνη στον Κυκλαδικό, Μινωικό, Μυκηναϊκό πολιτισμό
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΑΊΚΗ ΕΠΟΧΗ ( π.Χ.)
Κυκλαδίτες, Μινωίτες και Μυκηναίοι- σύγκριση της τέχνης τους
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
Η ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΙΝΟΥ.
Κρυστα ρακαλλιδου.
«Παιδική Συναυλία» Οι φωτισμοί και τα χρώματα του πίνακα "περιλούζουν" έξι παιδικές μορφές και μία νεαρή κοπέλα, που πιθανόν είναι η μητέρα του μικρότερου.
ΟΡΕΣΤΕΙΑ Μετά τη δολοφονία του Αγαμέμνονα από την Κλυταιμνήστρα και τον Αίγισθο, η Ηλέκτρα τον φυγάδευσε στη Φωκίδα, στο βασιλιά Στρόφιο, που ήταν θείος.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΠΛΟΥ ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η -ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ.
Βυζαντινό-Νομισματικό Μουσείο Αθηνών 2012 Κακαριάρη Άννα Κουβά Ρεγγίνα.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΕΡΑΜΙΚΗ Η μελανόμορφη τεχνική διακόσμησης των αγγείων πρωτοξεκίνησε τον 7ο αι. από την Κόρινθο. Από την Κόρινθο τη δανείστηκαν οι Αθηναίοι, οι οποίοι γύρω στο 530π.Χ.εγκαινίασαν με τη σειρά τους τα ερυθρόμορφα αγγεία. Και οι δύο τεχνικές άκμασαν χάρη στην καλή ποιότητα του αττικού πηλού. Το μεγαλύτερο μέρος της γραπτής κεραμικής προοριζόταν για τα συμπόσια, όπου συμμετείχαν αποκλειστικά άνδρες, ενώ η αβαφής κεραμική ήταν για καθημερινή χρήση.

Μελανόμορφη κεραμική Οι μορφές ζωγραφίζονται στο σώμα του αγγείου με μια λεπτή επίστρωση χρώματος πάνω στην οποία χαράσσονταν οι λεπτομέρειες Τα αγγεία ψήνονταν σε τρεις φάσεις, μετατρέποντας σταδιακά το χρώμα σε μαύρο, ενώ το υπόλοιπο αγγείο αποκτούσε μια πορτοκαλί απόχρωση

ΑΓΓΕΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Αγγείο αποθήκευσης λαδιού, οίνου και ΑΜΦΟΡΕΑΣ (αμφί + φέρω) Αγγείο αποθήκευσης λαδιού, οίνου και μεταφοράς υγρών

Κρατήρας (το αγγείο όπου αναμείγνυαν νερό με κρασί ελικωτός – κιονωτός καλυκόσχημος – κωδωνόσχημος)

Ψυκτήρας: Τον γέμιζαν κρύο νερό και τον τοποθετούσαν εντός του κρατήρα

ΑΓΓΕΙΑ ΑΝΤΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΕΡΒΙΡΙΣΜΑΤΟΣ

Επιτραπέζια αγγεία

Κορινθιακή Μελανόμορφη κεραμική Κορινθιακή Μελανόμορφη κεραμική Ο μελανόμορφος ρυθμός αποτελεί επινόηση των κεραμέων της Κορίνθου, οι οποίοι άρχισαν να τον χρησιμοποιούν στις αρχές του 7ου αι. π.Χ. κυρίως για την απόδοση ζώων, μυθικών πλασμάτων και φυτικών μοτίβων και σπανιότερα για την απόδοση ανθρώπινων μορφών. Το κατά κανόνα μικρό μέγεθος των κορινθιακών αγγείων της περιόδου (αρύβαλλοι, όλπες, κτλ.) απαιτούσε μεγάλη ακρίβεια και εξαιρετική δεξιοτεχνία στο σχεδιασμό, γεγονός που συνέβαλε σημαντικά στην εξέλιξη της τεχνικής

Οι μορφές αποδίδονται με σκιαγραφία και οι λεπτομέρειες με χάραξη και δύο επίθετα χρώματα, το λευκό και το ιώδες Τα γυμνά μέρη των γυναικών καλύπτονται με λευκό χρώμα και τα μάτια τους ζωγραφίζονται αμυγδαλωτά, ενώ των ανδρών στρογγυλά Κέντρα παραγωγής μελανόμορφης κεραμικής: Αττική, Κόρινθος, Λακωνία, Βοιωτία, Εύβοια, κ.ά.

Στην Αττική, ο ρυθμός υιοθετήθηκε γύρω στο 630 π. Χ Στην Αττική, ο ρυθμός υιοθετήθηκε γύρω στο 630 π.Χ., γρήγορα όμως η χρήση του γενικεύθηκε. Οι αγγειογράφοι των Αθηνών, και κυρίως του Κεραμεικού, επέδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την απεικόνιση ανθρώπινων μορφών με τη νέα τεχνική και γρήγορα κατάφεραν να δημιουργήσουν εξαιρετικές συνθέσεις αφηγηματικού περιεχομένου. Η εξέλιξη αυτή είχε σημαντικές επιπτώσεις στην ιστορία της κεραμικής, καθώς πλέον η αγγειογραφία υπερέβη το διακοσμητικό της ρόλο και μετατράπηκε σε ένα δυναμικό εικαστικό μέσο, το οποίο καθιστούσε εφικτή τη δραματοποίηση σκηνών από τη μυθολογία, την ιστορία, την καθημερινή ζωή, τη λατρεία κτλ. Ενδεικτικό της απήχησης της νέας τεχνικής είναι ότι τα μελανόμορφα αγγεία περιλαμβάνουν το μεγαλύτερο όγκο μυθολογικών σκηνών της ελληνικής τέχνης. Τα αγγεία που παράγονταν στην Αθήνα ήταν τέτοιας ποιότητας που γρήγορα εκτόπισαν τα αντίστοιχα κορινθιακά και κατέκτησαν τις αγορές.

Αττικός μελανόμορφος ελικωτός κρατήρας γνωστός ως αγγείο Francois

Λυδός Αμφορέας - ψυκτήρας. Ύψος 40,2 εκ. 560 - 540 π.Χ. Ο Θησέας σκοτώνει το Μινώταυρο. Στο μέσο της σύνθεσης ο Θησέας μπήγει το σπαθί του στο Μινώταυρο, ενώ με το αριστερό του χέρι πιάνει το χέρι του Μινώταυρου και τον εμποδίζει να πετάξει την πέτρα που κρατά στο χέρι του. Ο Θησέας φορά θώρα και κοντό χιτώνα πάνω στον οποίο είναι ζωγραφισμένη μια ροζέτα. Κάτω από τα πόδια του υπάρχει μια μεγάλη πέτρα, πάνω στην οποία έχει αφήσει τη χλαμύδα του. Ο δασύτριχος Μινώταυρος στην προσπάθειά του να αμυνθεί, έχει λυγίσει το δεξί του πόδι. Τη σκηνή παρακολουθούν τέσσερις νέοι. Οι δύο είναι ντυμένοι, ο ένας γυμνός κι ο άλλος, πίσω από το Μινώταυρο, έχει ριγμένη στον ώμο του χλαμύδα.

Ζωγράφος του Άμαση 550 π.Χ. Ύψος 17,3 εκ. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης. Ένα κάρο που το σέρνουν δύο όνοι μεταφέρουν τη νύφη, που κρατά στεφάνι κι έχει το κεφάλι της ξεσκέπαστο, και το γαμπρό, που κρατά κεντρί και κατευθύνει τα ζώα. Στην πλάτη τους κάθεται ο παράνυμφος (πάροχος).Το κάρο των νεόνυμφων ακολουθεί ένα δεύτερο, που το σέρνουν ημίονοι. Είναι επιβιβασμένοι τέσσερις άνδρες. Στα αριστερά της εικόνας διακρίνεται η είσοδος του σπιτιού του γαμπρού, όπου στέκεται γυναίκα κρατώντας δάδα.

Εξηκίας Αμφορέας. 530 π.Χ. Ο Αχιλλέας και ο Αίας παίζουν πεντάγραμμα, ένα παιχνίδι που το επινόησε ο Παλαμήδης και παιζόταν με πεσσούς που τους μετακινούσαν πάνω σε πέντε γραμμές. Οι ήρωες, των οποίων τα ονόματα αναγράφονται, είναι τόσο αφοσιωμένοι στο παιχνίδι τους, ώστε το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι οι ζαριές τους· ο Αχιλλέας ψιθυρίζει "τέσσερα" και ο Αίαντας "τρία". Έτσι, δεν έχουν αντιληφτεί την επίθεση των Τρώων. Την τελευταία στιγμή τους ειδοποίησε η Αθηνά και κατόρθωσαν να αποκρούσουν την επίθεση.

Εξηκίας Αμφορέας, 530-525 π.Χ. Ύψος 45,1 εκ. Εικονίζεται ο Αίας ο Σαλαμίνιος τη στιγμή που προσπαθεί να στερεώσει το ξίφος του στη γη, λίγο πριν πραγματοποιήσει την απόφασή του να βάλει τέλος στη ζωή του. Δεξιά βρίσκονται τα όπλα του και αριστερά ένα ψηλό φοινικόδεντρο. Η παράσταση θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες της αγγειογραφίας. Ο Εξηκίας επέλεξε να αποδώσει όχι το ίδιο το γεγονός της αυτοκτονίας, αλλά κάποιες στιγμές πριν από το γεγονός. Η επιλογή του αυτή σε συνδυασμό με το λιτό αλλά μοναδικό στήσιμο της εικόνας δείχνει τη μεγαλοφυΐα του.

Αμφορείς του Εξηκία

Αττικός μελανόμορφος αμφορέας του Εξηκία που παριστάνει την επιστροφή των Διοσκούρων Κάστορα και Πολυδεύκη στο σπίτι τους, όπου τους υποδέχεται η μητέρα τους Λήδα (530π.Χ.) Αττικός μελανόμορφος αμφορέας του Ζωγράφου της Θρηνωδού που παριστάνει την Ηώ να θρηνεί το νεκρό γιο της (530π.Χ.)

Ζωγράφος του Ανδοκίδη (515π.Χ)