ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΛΓΟΡΙΘΜΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΛΟΓΙΣΜΙΚΩΝ Αλγοριθμική Σκέψη στη Ζωή μας Αποστολίδη Χριστίνα Βοϊβόντας Βαγγέλης Γαβρίδη Μαγδαληνή Γιαννακούλα Κωνσταντίνα Δαφνάς Περικλής
Οι στόχοι της έρευνας Να παρακινήσουμε τους μαθητές να χρησιμοποιούν την αλγοριθμική σκέψη στην καθημερινότητα τους . Να έρθουν σε επαφή με τις εφαρμογές της Πληροφορικής. Να κατανοήσουν την σπουδαιότητα του συγκεκριμένου μαθήματος.
Δεδομένα έρευνας Ένας αλγόριθμος είναι μια σειρά βημάτων που αν ακολουθήσει κανείς θα καταλήξει στη λύση ενός προβλήματος. Η αλγοριθμική προσέγγιση ενός προβλήματος δίνει έμφαση στο τρόπο επίλυσης του. Πληροφορική είναι η επιστήμη που έχει σαν αντικείμενο της , τη συλλογή , επεξεργασία πληροφοριών μέσω υπολογιστικών συστημάτων .
Γραφήματα Το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών κατανοεί την σημασία της Πληροφορικής ενώ λίγοι είναι εκείνοι που την θεωρούν υποδεέστερη των άλλων μαθημάτων και αυτό εξαιτίας της συνεχούς επαφής τους με το αντικείμενο.
Γραφήματα Αν και οι μαθητές γνωρίζουν τον τρόπο λειτουργίας της αλγοριθμικής σκέψης δεν είναι σε θέση να αντιληφθούν το πόσο χρήσιμη είναι όταν πρόκειται για την επίλυση ενός προβλήματος. Κατά την γνώμη μας το ποσοστό που απάντησε “πολύ” θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερο.
Γραφήματα Το μεγαλύτερο μέρος των συμμετεχόντων δεν είναι ευχαριστημένο από τον τρόπο διδασκαλίας της Πληροφορικής στα σχολεία και αυτό εξηγείται εύλογα από το γεγονός ότι υπάρχει πληθώρα θεωρίας, πολλοί μαθητές σε μία αίθουσα και τα βιβλία του μαθήματος είναι πολλές φορές δυσνόητα αφού δεν έχουν αλλάξει εδώ και μια δεκαετία.
Τα συμπεράσματα της έρευνας Μέσα από την έρευνα μας πολλοί μαθητές γνώρισαν και υιοθέτησαν την αλγοριθμική σκέψη στην καθημερινή τους ζωή . Κατανόησαν καλύτερα το σκοπό και τη χρησιμότητα της Πληροφορικής . Τέλος , καταφέραμε με τον έναν η τον άλλον τρόπο να φέρουμε τους μαθητές πιο κοντά με την ιδέα του προγραμματισμού.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΛΓΟΡΙΘΜΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΛΟΓΙΣΜΙΚΩΝ SCRATCH ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΜΟΣΧΟΒΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΥΛΑΠΙΔΗ ΜΑΓΔΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔOY ΜΑΡΙΑ
Οι στόχοι μας είναι : » Να παρουσιάσουμε στους αναγνώστες μας τη μαγεία των αλγορίθμων . » Πως με τη χρησιμότητά τους μπορούμε γρήγορα να φτιάξουμε κάποιο απλό παιχνίδι με τη χρήση του Scratch. » Να αναλύσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα τους τρόπους με τους οποίους το scratch μπορεί να βοηθήσει στη διδασκαλία και στην ψυχαγωγία παιδιών και εφήβων.
Το Scratch είναι μια διερμηνευόμενη δυναμική οπτική γλώσσα προγραμματισμού. Στόχος η ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων όπως: δημιουργική σκέψη, σαφή επικοινωνία, ανάλυση, αποδοτική συνεργασία, επαναληπτικό-προοδευτικό σχεδιασμό δεξιοτήτων δια βίου μάθησης. Το scratch παρέχει σε κάθε εκπαιδευτικό ένα εύκολο τρόπο παραγωγής διακρατικού εκπαιδευτικού υλικού, μικρόκοσμων, προσομοιώσεων κλπ.
Μέσω του scratch μας δίνεται η ευκαιρία να ανταλλάξουμε ιδέες και απόψεις και να εμπλακούμε ενεργά σε μια κοινότητα πρακτικής και εκμάθησης. Το Scratch χρησιμοποιείται παγκοσμίως σε διάφορα σχολεία και εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Ο δικτυακός τόπος του Scratch έχει αναπτύξει μια κοινότητα από ανερχόμενους προγραμματιστές, μαθητές, δασκάλους και ερασιτέχνες, που κινούνται μαζί για να αναπτύξουν την δημιουργικότητα τους και τις προγραμματιστικές δεξιότητες τους.
Η κύρια προτεραιότητα κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού του scratch ήταν να γίνει η γλώσσα και το περιβάλλον αυτονόητο και να γίνεται εύκολη εκμάθηση τους από παιδιά που δεν είχαν προηγούμενη προγραμματιστική εμπειρία. O σχεδιασμός του προγράμματος scratch οργανώνεται σε 8 ομάδες τμημάτων κώδικα τα οποία πιο συγκεκριμένα είναι: κίνηση, όψεις, ήχος, πένα, έλεγχος, αισθητήρες, αριθμοί, και μεταβλητές.
7ο ΓΕΛ ΑΧΑΡΝΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑ PROJECT ME ΘΕΜΑ: Αλγοριθμική σκέψη με την βοήθεια ελεύθερων λογισμικών Υπόθεμα: Νέοι & Προγραμματισμός Ομάδα: 3 Διονύσης Δίελας Γιώργος Φαγιουρσίν Βασίλης Φυτάς Κώστης Παπανίκας Γιάννης Βρεττός
Εισαγωγή H αλγοριθμική προσέγγιση ενός προβλήματος δίνει έμφαση στον τρόπο επίλυσης του προβλήματος ανεξάρτητα από το χώρο από τον οποίο προέρχεται το πρόβλημα. Η ικανότητα περιγραφής της επίλυσης ενός προβλήματος με μια μορφή αναπαράστασης αλγορίθμου εφοδιάζει το μαθητή με έναν γενικό οδηγό για την αντιμετώπιση προβλημάτων.
Νέοι και Προγραμματισμός Τι είναι προγραμματισμός; Ένα πρόγραμμα είναι η αναπαράσταση ενός αλγορίθμου γραμμένη σε γλώσσα κατανοητή για έναν υπολογιστή. Ένα πρόγραμμα, δηλαδή, αποτελείται από μία σειρά εντολών που δίνονται στον υπολογιστή με σκοπό να εκτελέσει κάποια συγκεκριμένη λειτουργία ή να υπολογίσει κάποιο επιθυμητό αποτέλεσμα. Στο εξωτερικό καθώς και στην χώρα μας παιδιά εφηβικής η μικρότερης ηλικίας βρίσκουν τον προγραμματισμό εύκολο και ενδιαφέρον. Αυτό συμβαίνει γιατί ο προγραμματισμός είναι κάτι καινούργιο και διασκεδαστικό.
Oι νέοι που απογείωσαν τα όνειρά τους Ο δωδεκάχρονος που έχει κάνει την τεχνολογία παιχνίδι κατασκεύασε μια ιστοσελίδα με την ονομασία «tech is game». Χωρίς να έχει διδαχτεί την επιστήμη της πληροφορικής και διαβάζοντας μόνος του πολλά βιβλία, μπορεί σήμερα να κατασκευάζει δικά του τεχνικά προγράμματα, παιχνίδια και εφαρμογές, τα οποία και ανεβάζει στο site του. Επίσης γεγονός αξιοσημείωτο είναι ότι ο δεκαπεντάχρονος Θεσσαλονικιός είχε φτιάξει ένα παιχνίδι το οποίο είχε βραβευτεί από την google.
Ερμηνεία δεδομένων-Ανάλυση και συμπεράσματα Ένα αξιοσημείωτο ποσοστό 83% των ερωτηθέντων διαθέτουν υπολογιστή. Η τεχνολογία έχει μπει κατά καλά στη ζωή μας και ο υπολογιστής φαίνεται ότι είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τη δουλειά μας και για την ψυχαγωγία μας.
Τα περισσότερα παιδιά του σχολείου μας έχουν ασχοληθεί με τον προγραμματισμό λόγω του γεγονότος ότι διδασκόμαστε το μάθημα της Πληροφορικής. Σχεδόν τα ¾ του σχολείου μας έχουν σκεφτεί να ακολουθήσουν εργασία η οποία εμπεριέχει προγραμματισμό σε υπολογιστή. Αυτό συμβαίνει διότι στο μέλλον όλες σχεδόν οι δουλειές θα χρειάζονται την χρήση υπολογιστή για προγραμματισμό.
Ν.Ιορδανίδου Α.Κωνσταντινίδης Γ.Μπουλούγαρης Π.Σαββίδης Α.Μέτα 7ο Γενικό Λύκειο Αχαρνών Ερευνητική Εργασία Α’ Λυκείου Αλγοριθμική σκέψη με τη βοήθεια ελεύθερων λογισμικών. Αλγόριθμοι και Διερμηνευτές γλώσσας. Ν.Ιορδανίδου Α.Κωνσταντινίδης Γ.Μπουλούγαρης Π.Σαββίδης Α.Μέτα
Ερευνητικά ερωτήματα Τι είναι ο αλγόριθμος και ποια είναι η σπουδαιότητά του; Αλγόριθμο ονομάζουμε μία σειρά από εντολές που έχουν αρχή και τέλος, είναι σαφείς και εκτελέσιμες που σκοπό έχουν την επίλυση κάποιου προβλήματος. Ποια η χρησιμότητα του διερμηνευτή; Μεταφράζει τον πηγαίο κώδικα σε μια περισσότερο αποδοτική μορφή (κώδικα) που αμέσως εκτελεί. Ποια η χρησιμότητα του μεταγλωττιστή; Μεταγλωττιστής ή μεταφραστής ονομάζεται ένα πρόγραμμα που μετατρέπει/μεταφράζει κείμενο γραμμένο σε μια γλώσσα προγραμματισμού (πηγαία γλώσσα) σε μια άλλη γλώσσα προγραμματισμού (τη γλώσσα στόχο).
Στόχος της έρευνας Ανάδειξη των λειτουργιών των αλγορίθμων όπως: Ανάδειξη των λειτουργιών των αλγορίθμων όπως: Καλλιέργεια της αναλυτικής σκέψης Καλλιέργεια της συνθετικής ικανότητας Ανάπτυξη ικανοτήτων μεθοδολογικού χαρακτήρα Καλλιέργεια της αυστηρότητας, της διατύπωσης, της έκφρασης Κατανόηση του προγραμματισμού
Χρήση Μεταγλωττιστών- Μεταφραστών Διερμηνευτής εκτελεί τον πηγαίο κώδικα απευθείας μεταφράζει τον πηγαίο κώδικα σε μια περισσότερο αποδοτική μορφή (κώδικα) που αμέσως εκτελεί σαφώς εκτελεί προ-μεταγλωττισμένο κώδικα που έχει δημιουργήσει κάποιος μεταγλωττιστής που είναι μέρος του συστήματος διερμήνευσης Μεταγλωττιστής Συγγραφή Μεταγλώττιση Σύνδεση Εκτέλεση
Αλγόριθμοι στην ζωή μας. Οι αλγόριθμοι χρησιμεύουν: Στις καθημερινές δραστηριότητες Στην εκπαίδευση Στην εξέλιξη της τεχνολογίας
Αλγόριθμος Φυσαλίδας Αλγόριθμος Φυσαλίδα Δεδομένα //table, n// Για i από 2 μέχρι n Για j από n μέχρι i με_βήμα -1 Αν table[j-1] > table[j] τότε αντιμετάθεσε table[j-1],table[j] Τέλος_αν Τέλος_Επανάληψης Αποτελέσματα //table// Τέλος Φυσαλίδα