ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Καταγωγή, παιδική ηλικία και μόρφωση Αλεξάνδρου Ο Αλέξανδρος Γ' ο Μακεδών ή Αλέξανδρος ο Μέγας γεννήθηκε στη μακεδονική πρωτεύουσα, την Πέλλα, τον Ιούλιο του 356 π.Χ. Πατέρας του ήταν ο Φίλιππος Β΄, βασιλιάς της Μακεδονίας και μητέρα του η Ολυμπιάδα, κόρη του βασιλιά των Μολοσσών της Ηπείρου. Από πολύ μικρός έδειξε τα πνευματικά και ψυχικά του χαρίσματα. Ήταν δέκα χρονών όταν, μαζί με ένα άλλο παιδί, έπαιξαν ολόκληρη σκηνή αρχαίου ελληνικού δράματος μπροστά στα έκπληκτα μάτια των Αθηναίων πρεσβευτών. Σε ηλικία δώδεκα χρονών δάμασε το άγριο άλογο Βουκεφάλα φανερώνοντας έτσι όχι μόνο την εξαιρετική τόλμη αλλά και την εξυπνάδα του. Όταν ο νεαρός Αλέξανδρος παρατήρησε ότι το άλογο αγρίευε από τρόμο βλέποντας την ίδια του τη σκιά να κουνιέται το γύρισε προς τον ήλιο, για να μη δημιουργείται σκιά, το ηρέμησε και ανέβηκε πάνω του. Αυτό προκάλεσε το θαυμασμό ακόμα και του σκληροτράχηλου πατερά του που του είπε «Παιδί μου, ζήτα βασίλειο ισάξιό σου, διότι η Μακεδονία δεν σε χωράει».
Ενθρόνιση Αλεξάνδρου στο μακεδονικό θρόνο Το 336 π.Χ., μετά τη δολοφονία του Φιλίππου, ο Αλέξανδρος γίνεται βασιλιάς της Μακεδονίας σε ηλικία είκοσι ετών. Όνειρά του είναι η πραγματοποίηση των σχεδίων του πατέρα του για συντριβή της περσικής δύναμης και η διάδοση του ελληνικού πνεύματος σε όλο τον κόσμο. Μόλις καταλαμβάνει το θρόνο της Μακεδονίας ο Αλέξανδρος, συγκαλεί ξανά το Συνέδριο της Κορίνθου. Ονομάζεται από αυτό «στρατηγός αυτοκράτορας» των Ελλήνων. Κατόπιν τακτοποιεί με ταχύτητα τις πολιτικές εκκρεμότητες στην Ελλάδα και απερίσπαστος αρχίζει να προετοιμάζει την εκστρατεία εναντίον της Περσίας.
ΑΙΤΙΕΣ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑΣ Εκδίκηση απέναντι στους Πέρσες για τα δεινά που επέφεραν για έναν αιώνα στην Ελλάδα Αντιμετώπιση οριστική του Ανατολικού κινδύνου Επιγνωση της πνευματικής και πολιτιστικής τους ανωτερότητας των Ελλήνων έναντι βαρβάρων και ιερόσυλων Προστασία του Ελληνικού πολιτισμού και μεταλαδαμπατευση της γνώσης και των ιδανικών Συναδέλφωση των λαών ,πνευματική ανάταση τους ‘’Ο καλύτερος τρόπος άμυνας ήταν η συμμετοχή των Ανατολικών λαών στην Ελληνική Παιδεία ‘’
Εκστρατεία στην Ασία Μάχη στο Γρανικό ποταμό (334 π.Χ.) Ο Αλέξανδρος μαζί με μία μέτρια στρατιωτική δύναμη που δεν ξεπερνούσε τους 40.000 άνδρες διαβαίνει τον Ελλήσποντο και αντιμετωπίζει σε πρώτη φάση τους Πέρσες οι οποίοι ηττώνται και ο Αλέξανδρος γίνεται κύριος της Μικράς Ασίας. Μάχη στην πεδιάδα της Ισσού (333 π.Χ.) Η δεύτερη σύγκρουση ανάμεσα στο στρατό του Αλέξανδρου και τους Πέρσες πραγματοποιείται στην πεδιάδα της Ισσού. Οι Έλληνες νικούν και πάλι. Οι Πέρσες με τον ηττημένο Δαρείο υποχωρούν στα ενδότερα του κράτους τους και ο Αλέξανδρος, αφού καταλαμβάνει τη Φοινίκη, εισβάλλει στην Αίγυπτο.
Ο ΓΟΡΔΙΟΣ ΔΕΣΜΟΣ Στην πόλη Γόρδιο πρωτεύουσα της Φρυγίας, έγινε το γνωστό περιστατικό με την άμαξα που ήταν δεμένη με ένα πολύπλοκο κόμπο. Η παράδοση έλεγε όποιος κατόρθωνε να τον λύσει θα γινόταν βασιλιάς της Ασίας. Ο Αλέξανδρος με το σπαθί του τον έκοψε, αφήνοντας να εννοηθεί πως με το σπαθί θα μπορούσε να γίνει κανείς βασιλιάς της Ασίας. Το έτος 333 π.Χ εισέβαλε στην Καππαδοκία και την Κιλικία. Ό Δαρείος ανήσυχος παρακολουθούσε την προέλαση του Μακεδονικού στρατού. Κατάλαβε ότι έπρεπε να αντιμετωπίσει τον Αλέξανδρο σε ανοικτό πεδίο. Αφού συγκέντρωσε στην Βαβυλώνα στρατό από όλο το βασίλειο του, κινήθηκε προς την Κιλικία παίρνοντας μαζί του την οικογένεια του.
Η ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΦΑΛΑΓΓΑ Στη μάχη, μια από τις πιο κεντρικές τακτικές που χρησιμοποιούνταν από τον Αλέξανδρο ήταν εκείνη με τη χρήση της φάλαγγας, η οποία είναι ένας σχηματισμός μάχης που προέρχονταν από την Αρχαία Ελλάδα. Ο πολεμιστής κρατούσε ένα κοντάρι ή δόρυ το οποίο είχε χρησιμοποιηθεί για το μήκος του, και είχε μήκος 6-8 μετρα. Στρατιώτες παρατάσσονται οριζόντια και καθέτα προτάσοντας το δορυ προς τα πάνω. Καθώς προχωρούσαν, ένα τοίχος από αιχμές φαίνοταν στον εχθρό και όταν εκείνος πλησιαζε, το μήκος των ακοντίων διασφαλίζε ότι θα συναντούσαν έναν αναπόφευκτο θάνατο. Λόγω της ευπάθειας στα πλάγια της φάλαγγας, οι στρατιώτες είχαν επίσης ξίφη , την ‘’Σαρισσα’’ για επιπλέον άμυνα, αν χρειάστει.
Η κατάκτηση της Παλαιστίνης και της Αιγύπτου Στη συνέχεια, υπέταξε την Παλαιστίνη χωρίς προβλήματα, και την Γάζα μετά από πολιορκία. Συνέχισε την κατάκτησή του προς την Αίγυπτο όπου έγινε δεκτός ως ελευθερωτής. Σεβάστηκε τους αιγυπτιακούς θεούς και οι ιερείς του έκαναν καλή υποδοχή. Τον ονόμασαν γιο του Άμμωνα, τίτλο που δέχτηκε και τον αναγνώρισε από πολιτική σκοπιμότητα, θέλοντας να δημιουργήσει εντύπωση γύρω από το πρόσωπό του. Από τότε ο Αλέξανδρος απεικονίζεται με κέρατα κριού, ώστε να εννοείται η θεϊκή του καταγωγή.
Κατάλυση του περσικού κράτους Μάχη στα Γαυγάμηλα της Μηδείας (331 π.Χ.) Ο Αλέξανδρος, ξεκινώντας από την Αίγυπτο, προχωρεί ανατολικά, προς το κέντρο του περσικού κράτους. Στα Γαυγάμηλα της Μηδείας, σε μία από τις σφοδρότερες συγκρούσεις της αρχαιότητας, ο περσικός στρατός συντρίβεται. Ουσιαστικά το περσικό κράτος έχει διαλυθεί, ο Δαρείος δολοφονείται και ο Αλέξανδρος προβάλλεται ως ο νόμιμος διάδοχος του Πέρση βασιλιά και συνεχίζει την εκστρατεία του προς τα ανατολικά. Χωρίς αντίσταση, ο Αλέξανδρος, καταλαμβάνει όλες τις μεγάλες περσικές πόλεις, τη Βαβυλώνα, τα Σούσα, την Περσέπολη και τα Εκβάτανα. Μετά από σκληρούς αγώνες με τους τοπικούς ηγεμόνες και τους τοπικούς πληθυσμούς των ανατολικών επαρχιών του περσικού κράτους (Αρεία, Βακτρία, Δραγγιανή), οι Μακεδόνες κατορθώνουν να εδραιώσουν την κυριαρχία τους σε ολόκληρη την αχανή έκταση της περσικής αυτοκρατορίας.
Εκστρατεία στην Ινδία Μάχη στον ποταμό Yδάσπη (326 π.Χ.) Στις όχθες του Υδάσπη ίδρυσε δύο πόλεις, την Νίκαια και την Βουκεφάλα (προς τιμή του αλόγου του που πέθανε εκεί).Επιθυμία του Αλέξανδρου ήταν να συνεχίσει οι κουρασμένοι σωματικά και ψυχικά στρατιώτες του όμως συγκεντρώθηκαν στο στρατόπεδο και φώναζαν ότι δεν ήθελαν να συνεχίσουν. Τελικά ο Αλέξανδρος αποφάσισε να επιστρέψει.
Αποτέλεσμα της εκστρατείας Δημιουργία εκτεταμένου κράτους με πλήθος λαών με διαφορετικές γλώσσες, θρησκείες, νοοτροπίες & παραδόσεις. Ο ελληνικός πολιτισμός απλώθηκε στα βάθη της ανατολής. Εφαρμογή καινοτόμου σχεδίου διοίκησης: όχι καταπιεστική άσκηση εξουσίας, αλλά διοίκηση αποδεκτή από τους λαούς.
Η πολιτική του Αλέξανδρου Στρατός : στο στρατό εντάσσονται και Πέρσες. Διοίκηση : διατήρηση διοικητικής διαίρεσης περσικής αυτοκρατορίας. Κοινωνία : ενθάρρυνση μεικτών γάμων. Πολιτισμός: ίδρυση νέων πόλεων.
Η οικονομική πολιτική του Αλέξανδρου Ο Αλέξανδρος καθιέρωσε ενιαίο νομισματικό σύστημα με βάση το αττικό αργυρό τετράδραχμο. Η διευκόλυνση των συναλλαγών, καθώς και η ροή νομισμάτων μέσω των μισθοφόρων ένωσαν για πρώτη φορά στην ιστορία την αγορά από το Γιβραλτάρ ως τον Ινδό ποταμό δημιουργώντας μια ενιαία οικονομική αγορά.
Οι πόλεις του Αλέξανδρου αποτέλεσαν το κύριο εργαλείο για την υλοποίηση του οράματός του Ιδρύθηκαν σε επιλεγμένα στρατηγικά σημεία για τον έλεγχο της ενδοχώρας αλλά και για τις προοπτικές της οικονομικής τους ανάπτυξης. Εξελίχθηκαν σε «κυψέλες του Ελληνισμού» και συνέβαλαν καθοριστικά στη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού σε όλη την έκταση του κράτους. Κατοικήθηκαν κυρίως από Έλληνες στρατιώτες και σταδιακά από άλλους Έλληνες της Ελλάδας και της Μικράς Ασίας.
ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ Ο Αλέξανδρος την άνοιξη του 323π.Χ έφτασε στη Βαβυλώνα. Σχεδίαζε να εξερευνήσει την Αραβική χερσόνησο και να ναυπηγήσει πολλά πλοία. Όμως αιφνίδια ο Αλέξανδρος άρχισε να παρουσιάζει υψηλό πυρετό, σύμφωνα με τις πηγές, στις 17 Δαισίου (2 Ιουνίου). Στις 18 Δαισίου κοιμήθηκε στο λουτρό. Στις 25-26 και 27 του μηνός Δαισίου ο πυρετός έπεσε, αλλά ο Αλέξανδρος δεν μπορούσε να μιλήσει. Οι στρατιώτες πίστευαν ότι ο Αλέξανδρος είχε πεθάνει και τους το έκρυβαν. Επικράτησε αναταραχή και ο στρατός ζητούσε επίμονα να δει τον Αλέξανδρο. Όλοι οι στρατιώτες άρχισαν να περνούν μπροστά από τον Αλέξανδρο που ήταν ξαπλωμένος . Όλοι κλαίγανε και χαιρετούσαν για τελευταία φορά τον βασιλιά τους που δεν μπορούσε να μιλήσει. Ένας θρήνος είχε απλωθεί σε όλη την Βαβυλώνα.
Ο θάνατος του Αλεξάνδρου Ο Αλέξανδρος άφησε την τελευταία του πνοή στις 28 Δαισίου. Λίγο πριν πεθάνει ρωτήθηκε σε ποιόν αφήνει την βασιλεία του και απάντησε «τῷ κρατίστῳ», δηλαδή στον δυνατότερο. Σύμφωνα με ένα θρύλο, μουμιοποιήθηκε και θάφτηκε σε ένα γυάλινο φέρετρο γεμάτο μέλι.
Πιθανά αίτια θανάτου του Αλεξάνδρου Από ποια όμως ασθένεια πέθανε ο Αλέξανδρος; Μέχρι σήμερα δεν έχει απαντηθεί αυτό το ερώτημα. Έχουν κατά καιρούς διατυπωθεί πολλές υποθέσεις. Ας δούμε συνοπτικά τις πιο σημαντικές. Οι περισσότεροι επιστήμονες πιστεύουν πως ο Αλέξανδρος πέθανε από την αρρώστια που ονομάζεται συνεχής πυρετός. Η αρρώστια αυτή έχει το εξής χαρακτηριστικό στην αρχή έχει κανείς χαμηλό πυρετό, ο οποίος στη συνέχεια ανεβαίνει σταδιακά. Άλλοι ερευνητές πιστεύουν ότι ο Αλέξανδρος πέθανε από ελονοσία η οποία επικρατούσε στην ελώδη περιοχή της Βαβυλώνας. Σε συνδυασμό με την εξάντληση που είχε οδήγησε γρήγορα στον θάνατο.
Κάποιοι άλλοι αποδίδουν τον θάνατο του σε τυφοειδή πυρετό ή στην έντονη ζωή που είχε, αφού τόσα χρόνια έκανε εξαντλητικές πορείες συνεχείς μάχες και είχε τραυματιστεί τουλάχιστον 17 φορές. Τέλος υποστηρίζεται ότι ο θάνατος του ίσως να οφείλεται σε δηλητηρίαση. Η άποψη αυτή στηρίζεται στους αρχαίους συγγραφείς και σε ένα μοναδικό αρχαιολογικό εύρημα που οι περισσότεροι αγνοούν Η επιγραφή που βρήκε η αρχαιολόγος Λιάνα Σουβαλτζή στην όαση της Σίουα αποτελεί πολύ σημαντικό εύρημα. Πρόκειται για επιγραφή της Ρωμαϊκής εποχής που τοποθέτησε ο Τραϊανός για να τιμήσει ως θεό τον Αλέξανδρο . Η επιγραφή μας λέει σαφέστατα ότι ο Αλέξανδρος ήπιε δηλητήριο. Ο Τραϊανός δεν θα χάραζε κάτι μη αληθινό σε μια επιγραφή που απέδιδε τιμή σε ένα θεό, όπως λατρευόταν ο Αλέξανδρος.
ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ Ο Αλέξανδρος πέθανε στην Βαβυλώνα. Το σώμα του πρέπει να έμεινε άταφο για 2 έτη ώστε να βαλσαμωθεί και τοποθετηθεί μέσα σε λάρνακα (χρυσή). Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Έπειτα το σώμα κλάπηκε από τον Πτολεμαίο Α’ τον Σωτήρα. Το σώμα τάφηκε προσωρινά στην Μέμφιδα και στην συνέχεια μεταφέρθηκε στην Αλεξάνδρεια από τον Πτολεμαίο τον Β. Από εκεί πάλι θα εξαφανιστεί περίπου στις αρχές του 5ου αιώνα. Από αυτό το σημείο αρχίζουν οι υποθέσεις για την πιθανή τοποθεσία ταφής του. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες θα πρέπει να τον αναζητήσουμε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου ή και στην όαση της Σίουα. Οι περισσότεροι αρχαιολόγοι στράφηκαν προς την Αλεξάνδρεια και προσπαθούν να εντοπίσουν που έχει ταφεί ο Αλέξανδρος. Σε αυτό το σημείο τίθεται το ερώτημα αν βρίσκεται εντός της Αλεξάνδρειας ή εκτός πόλης. Οι μέχρι σήμερα προσπάθειες δεν έχουν κατορθώσει να φέρουν αποτέλεσμα. Γίνονται συνεχώς ανασκαφές στην πόλη με την ελπίδα να βρεθεί κάποια μέρα. Υπάρχουν και ερευνητές που υποστηρίζουν ότι βρίσκεται μέσα στην θάλασσα της Αλεξάνδρειας σε τμήμα ξηράς που με την πάροδο του χρόνου βυθίστηκε.
Η παγκόσμια κληρονομιά O Μέγας Αλέξανδρος έγινε θρύλος από την Ανατολή…..
…. ως τη Δύση
Και από την αρχαιότητα …..
Ως σήμερα…….