2 ο Γενικό Λύκειο Ελευθερίου Κορδελιού Τμήμα : Β΄4 Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ 2 ο Γενικό Λύκειο Ελευθερίου Κορδελιού Τμήμα: Β΄4
Στόχοι της ερευνητικής εργασίας Να γνωρίσουμε καλύτερα τι είναι η τέχνη και η δημιουργία και πόσο σημασία έχει στην καθημερινότητα των εφήβων Να παροτρύνουμε τους συμμαθητές μας να κάνουν το ίδιο Να «αφυπνίσουμε» τους ειδήμονες που πιθανά δουν την εργασία μας στο Διαδίκτυο ώστε να προωθήσουν μέτρα που θα βοηθήσουν τους μαθητές να γίνουν πιο δημιουργικοί
Η Τέχνη ως θεραπεία Ψυχοθεραπευτικές ιδιότητες Απελευθέρωση καταπιεσμένων συναισθημάτων και ασυνείδητου υλικού Συναισθηματική εξέλιξη Δημιουργία πνεύματος αμοιβαίας αποδοχής, συνεργασίας και αναγνώρισης
Ποια εργαλεία χρησιμοποιεί η τέχνη ως θεραπεία Μουσικοθεραπεία – (δημιουργικότητα, κοινωνικότητα, έκφραση) Ψυχόδραμα – (αυθορμητισμός, σωματική αμεσότητα) Χοροθεραπεία – (εκτόνωση, χαλάρωση, διασκέδαση, συναισθηματική και σωματική άσκηση) Εικαστική θεραπεία – (έκφραση σκέψεων, συναισθημάτων, επαφή με το βαθύτερο εαυτό, απελευθέρωση δυνάμεων και επαφή με το ασυνείδητο)
Πως επηρεάζει η μουσική και εικαστική τέχνη τους νέους Η ζωή ξεκινάει με ένα νανούρισμα Η τέχνη αλλάζει τη ψυχική μας διάθεση Αναπτύσσει τη φαντασία και την παρατηρητικότητα Απαλλάσσει από τις προκαταλήψεις και δημιουργεί δεξιότητες Φέρνει κοντά τους ανθρώπους
Ένας νέος που ασχολείται με τη τέχνη διακρίνεται από: Χαρισματικότητα Υψηλή ευαισθησία Διορατικότητα Έμπνευση και συναισθηματικό κύρος Αντιμετώπιση κατάθλιψης και κούρασης
Η αισθητική αγωγή στην παιδεία Οφείλει να αποτελεί μέρος της αγωγής των νέων Ικανοποιεί τη γενική ανάγκη του νέου για την τέχνη και την εικόνα που δημιουργεί για τον εαυτό του και για τον κόσμο Τον ισορροπεί και απελευθερώνει τον εαυτό του Εμπεριέχει μία επαναστατική τρυφερότητα που σε αυτήν είναι κρίμα να μην αφεθούν οι έφηβοι για να χειραφετηθούν
Γιατί είναι τόσο απαραίτητη Είναι μία λύση στη συνεχή υπερένταση των Ελλήνων μαθητών σήμερα Αναπτύσσει δεξιότητες που για κάποιους θεωρούνται πολυτέλεια Κάνει τους μαθητές δημιουργικούς, ολοκληρωμένους και πιο ανοιχτόμυαλους Υ.Γ. Ιδέες που πήραμε από κείμενο του Σπύρου Καφτάνη από το προσωπικό του blog
Τα αποτελέσματα της έλλειψης αισθητικής αγωγής Η λατρεία που δείχνουμε στα προϊόντα μαζικής κουλτούρας που κυριαρχούν στα Μ.Μ.Ε. Μη έχοντας την κατάλληλη παιδεία δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε το ωραίο από το ωφέλιμο Γινόμαστε θύματα της μαζικής κουλτούρας
Προτάσεις για το τι πρέπει να κάνει το εκπαιδευτικό σύστημα Αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων μαθημάτων αισθητικής αγωγής (μουσικά σχήματα, θεατρικές ομάδες, εκθέσεις, παραστάσεις κ.τ.λ.) Ύπαρξη των κατάλληλων υποδομών στο χώρο του σχολείου Απαραίτητη η ύπαρξη μουσικής στα διαλείμματα
Ρόλος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης Προβολή ειδώλων στους νέους Διαμόρφωση προσωπικότητας και εγκλωβισμός σε πρότυπα Χειραγώγηση επιθυμιών και κλίσεων των εφήβων Τάση να ακολουθούν τις κινήσεις των ειδώλων Αποτέλεσμα: η συνεχής μίμηση και η μεταβολή τους σε άβουλα όργανα
Αν τα μαθήματα ήταν τραγούδια… Η μνήμη βοηθάει στην επικοινωνία του εαυτού μας με το περιβάλλον Η μνήμη είναι ο πυρήνας της προσωπικής μας ιστορίας Είναι συνδεδεμένη με τη μάθηση και τη λήθη Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι μνήμης Οι γνώσεις του σχολείου, η σημασία των λέξεων μαθαίνονται με τους διαφορετικούς τύπους μνήμης Συμπέρασμα: Όλοι θυμόμαστε πιο εύκολα ότι μας αρέσει. Οι μαθητές αγαπούν τη μουσική, αγαπούν τα τραγούδια και αν τα μαθήματά τους είχαν αυτή τη μορφή θα μπορούσαν να απομνημονευτούν πιο εύκολα.
Πώς θα μπορούσαν οι μαθητές να ξεπεράσουν τη δυσκολία να θυμούνται όσα διδάσκονται; Η διαδικασία της μάθησης έχει να κάνει με τη ψυχολογία μας Να ακούν μουσική όταν διαβάζουν Τα μαθήματα να είναι γραμμένα σε στίχους με τη συνοδεία μελωδίας
Τι μπορεί να διδαχτεί ο μαθητής μέσα από τα σχολικά βιβλία που αφορούν τα Εικαστικά - Μουσικά Α) Εικαστικά: – Γνωρίζει τις εικαστικές τέχνες, οξύνει την παρατηρητικότητά του – Αποκτά προσωπικές απόψεις γύρω από τα έργα και απολαμβάνει με το μυαλό και τις αισθήσεις – Χρησιμοποιεί υλικά, τεχνικές και αποκτά δεξιότητες – Μαθαίνει την ιστορία της τέχνης και τη συμβολή του καλλιτέχνη στην κοινωνία
Τι μπορεί να διδαχτεί ο μαθητής μέσα από τα σχολικά βιβλία που αφορούν τα Εικαστικά - Μουσικά Β) Μουσική αγωγή: – Αγάπη προς τη μουσική – Εκτέλεση απλών ρυθμικών σχημάτων – Παραγωγή απλών συνθέσεων – Γνώση βασικών μουσικών στοιχείων – Να εκτιμούν τη μουσική κληρονομιά άλλων λαών – Σύνδεση της μουσικής με άλλα γνωστικά αντικείμενα – Γνωριμία με τη σύγχρονη μουσική τεχνολογία
Τι μπορεί να διδαχτεί ο μαθητής μέσα από τα σχολικά βιβλία που αφορούν τα Εικαστικά - Μουσικά Γ) Θεατρική αγωγή: – Εξερεύνηση του σώματός του στο χώρο – Ανάπτυξη σχέσης με το ρυθμό – Επικοινωνία και ένταξη σε ομάδες – Έκφραση με την αφήγηση, τον αυτοσχέδιο διάλογο και τις διάφορες μορφές δραματικής τέχνης
Ο ρόλος του κράτους στην εικαστική παιδεία Το υπουργείο τα τελευταία χρόνια εισήγαγε δύο νέα μαθήματα: το μάθημα της μουσικής και των εικαστικών Η τέχνη και ο πολιτισμός είναι τα βασικά εργαλεία διδασκαλίας στα σχολεία Παρόλαυτά η ποιότητα των εικαστικών-μουσικών εργαστηρίων καθώς και τα σχολικά βιβλία είναι ανεπαρκή Η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού υλικού για τα μαθήματα αυτά δεν έχει ολοκληρωθεί Συμπέρασμα: Είναι επείγουσα η ανάγκη το κράτος να αναδιαμορφώσει την ήδη υπάρχουσα κατάσταση στην εικαστική παιδεία και να την προσαρμόσει στις τρέχουσες εξελίξεις.
Body Art Τρόπος έκφρασης των εφήβων Η λέξη «Tattoo» σημαίνει εντυπωσιακό Μεγάλη δημοτικότητα στους εφήβους Τρόπος έκφρασης συναισθημάτων, γεγονότων, καταστάσεων αρνητικών ή μη Τρόπος εκδήλωσης επαναστατικότητας στο κατεστημένο Προσπάθεια εντυπωσιασμού και συμμετοχής σε συγκεκριμένες παρέες Έκφραση μουσικών και καλλιτεχνικών προτιμήσεων
Ο ρόλος του χρώματος στη ζωή των εφήβων Επηρεάζει τη ψυχολογία και τη φυσική του κατάσταση Οι μαθητές εργάζονται καλύτερα σε ένα φωτεινό χώρο με ευχάριστα χρώματα Υπάρχουν χρώματα που βοηθούν το μαθητή να αφομοιώσει καλύτερα και χρώματα που τον βοηθούν να είναι πιο ήρεμος και χωρίς εξάρσεις
Τα μυστικά των χρωμάτων
Τέχνη και Τεχνολογία Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να δείξει ότι αυτά τα δύο συνδέονται Η αρχιτεκτονική απαιτεί βαθιά καλλιτεχνικότητα αλλά και ουσιαστική τεχνολογική κατάρτιση Η μουσική δημιουργείται από αγάπη και φυσικό ταλέντο αλλά ενισχύεται με τη σημερινή τεχνολογία Το σχολείο θα πρέπει να ενθαρρύνει τους μαθητές να εκφράζονται μέσω της τέχνης με τη βοήθεια της τεχνολογίας
Graffiti Τέχνη του δρόμου και έφηβοι Οι μαθητές αφήνουν το στίγμα τους, αντιδρούν, διαμαρτυρούνται με μη βίαιο τρόπο Κάνουν αισθητή την παρουσία τους στο ψυχρό χώρο των σχολείων και των πόλεων Κάνουν τους μεγάλους να αφουγκραστούν τα αδιέξοδά τους Ένας τρόπος να ενοχλήσουν την αισθητική των μεγάλων graffitάροντας τους φρεσκοβαμμένους τοίχους
Τον ελεύθερο σας χρόνο ακούτε μουσική ή ασχολείστε με κάποιο άλλο είδος τέχνης;
Θα αφιερώνατε μια μέρα σε ένα μουσείο;
Γίνεται στο σχολείο σας κάποια καλλιτεχνική δραστηριότητα;
Θα σας ενδιέφερε να γίνει ένα μουσικό φεστιβάλ στο σχολείο σας;
Πηγαίνετε συχνά σε θέατρο ή κινηματογράφο;
Θεωρείτε ότι η ενασχόλησή σας με την τέχνη επηρεάζει θετικά την ψυχολογία σας;
Πιστεύετε ότι το χρώμα επηρεάζει την ψυχολογία των νέων;
Το σχολείο σας οργανώνει μουσικοεικαστικές δραστηριότητες;
Πιστεύετε πως η τέχνη είναι ένας τρόπος έκφρασης των νέων;
Είστε μέλος κάποιας καλλιτεχνικής ομάδας;
Πιστεύετε ότι το tattoo είναι ένας τρόπος έκφρασης;
Υπάρχει πολιτιστικό κέντρο στην περιοχή σας;
Σας αρέσει να διαβάζετε ποίηση;
Θεωρείτε πως η τέχνη του δρόμου (graffiti) εκφράζει τους νέους;
Πηγαίνετε σε μουσικά φεστιβάλ/συναυλίες;
Έχετε θεατρική αγωγή στο σχολείο σας;
Πηγαίνετε συχνά εκπαιδευτικές εκδρομές σε χώρους τέχνης;
Χρησιμοποιείτε προγράμματα επεξεργασίας εικόνων (photoshop, picasa κ.α.);
Θεωρείτε ότι το σχολείο σας αισθητικά σαν χώρος σας ικανοποιεί;
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΦΤΙΑΓΜΕΝΑ ΓΙΑ ΔΥΣΤΥΧΙΣΜΕΝΟΥΣ ΑΠΟ ΔΥΣΤΥΧΙΣΜΕΝΟΥΣ