Δ1Δ1
Γεννήθηκε το 1842 στη Τήνο Παιδί φτωχής οικογένειας ξυλουργού Το 1850 η οικογένειά του έρχεται στην Αθήνα 17 ετών φοιτά στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πολυτεχνείου. Για να βοηθήσει την οικογένειά του φτιάχνει επιγραφές. Γνωρίζει τον πλούσιο φιλότεχνο Νικόλαο Νάζο. Με την μεσολάβηση του έλαβε υποτροφία από το Ίδρυμα του Ναού της Ευαγγελιστρίας της Τήνου. Το 1865 με την υποτροφία συνέχισε τις σπουδές του στην Ακαδημία του Μονάχου στη Γερμανία ….
Σύντομα αποκτά αναγνώριση και επιτυχία στην Γερμανία. Το 1873 φεύγει ταξίδι στην ανατολή με τον Νικηφόρο Λύτρα. Η κοινή εμπειρία επηρέασε έντονα την καλλιτεχνική τους εξέλιξη. Επιστρέφει στο Μόναχο όπου εργάζεται Το 1877 έρχεται στην Αθήνα παντρεύεται την Άρτεμη Νάζου ( κόρη του ευεργέτη ) και επιστρέφει στο Μόναχο.
Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου Κέρδισε διεθνείς αναγνωρίσεις Έκανε 4 κόρες ( Πηνελόπη, Μαργαρίτα - Πηνελόπη, Μαργαρίτα, Ιφιγένεια ) και ένα γιο ( Τηλέμαχος – Ονούφριος ). Το 1895 ήρθε τελευταία φορά στην Ελλάδα Το 1901 πέθανε στο Μόναχο (59 ετών ). Τους περισσότερους πίνακες τους αγόρασε το ελληνικό κράτος και βρίσκονται στην Ελλάδα.
Τα παιδιά χωρίς να τους δοθεί καμία απολύτως πληροφορία για τον πίνακα, απαντούν σε ερωτήσεις όπως « Τι βλέπετε ;», « Τι νομίζετε ότι συμβαίνει ;», « Τι σας κάνει εντύπωση ;» κ. λ. π. Οι απαντήσεις των παιδιών καταγράφονται στις επόμενες διαφάνειες ….
Μία μαμά που ταΐζει τα παιδιά της. Ένα παλιό σπίτι με ένα σκύλο και μία γάτα. « Το πρόσωπο της κοπέλας είναι πολύ φωτεινό. Μάλλον ο καλλιτέχνης θέλει να μας δείξει ότι είναι πολύ νέα. Εγώ πιστεύω ότι δεν είναι η μητέρα αλλά η μεγάλη αδερφή που τα φροντίζει ». Νοιάζεται πολύ προσέχει και το μωρό. Η αδερφή φοράει μαύρα ρούχα
Συγκίνηση γιατί νοιάζεται πολύ. Ετοιμάζει το πρωινό γιατί οι μαμά τους έχει φύγει και ο μπαμπάς είναι στη δουλειά. Λύπη γιατί είναι πολύ φτωχοί. Συγκίνηση και χαρά που φαίνονται τόσο αγαπημένοι αν και είναι φτωχοί.
Ο τοίχος έχει μούχλα, είναι ετοιμόρροπος Το κοριτσάκι κρατάει κουτάλι. Τα ρούχα είναι από σακιά κομμένα και ραμμένα. Μαγειρεύουν στο τζάκι. Η μεγάλη αδερφή δεν πάει στο σχολείο για να φροντίζει τα μικρότερα. Το παιδί περιμένει να φάει και κρατάει το πιάτο. Ο μικρός αδελφός παρακολουθεί.
Η μεγάλη αδερφή φοράει μαύρα ρούχα και τα αδέρφια έχουν θλιμμένα πρόσωπα άρα είναι ορφανά. Το κουτάλι καθρεπτίζει και το παιδί ελπίζει να δει τους γονείς του. Η αδερφή προσέχει τα παιδιά και έχει και κατοικίδια. Αυτοί πεινάνε πως μπορούν να ταΐζουν και τα ζώα ; Το τραπεζομάντηλο είναι πλεκτό. Πρέπει να το έφτιαξε η μεγάλη αδερφή.
Τα παιδιά μοιάζουν να έχουν συνηθίσει, άρα θα πρέπει να είναι ορφανά καιρό. Η αδελφή πήρε το ρόλο της μητέρας. Δίνει έμφαση γιατί είναι υπεύθυνη. Το σκύλο και τη γάτα πρέπει να τα είχαν από πριν που ζούσαν οι γονείς και για αυτό τα κρατούν Τα ζώα είναι σαν ενθύμιο που αναπληρώνει την αγάπη των γονιών. Ο ζωγράφος ήθελε να δείξει πως ζούσαν τα παλιά χρόνια. Τα δικά του χρόνια. Το μωρό κλαίει γιατί τρομάζει που η αδερφή του φοράει μαύρα. Όχι. Το μωρό είναι χαρούμενο και παιχνιδιάρικο γιατί είναι πολύ μικρό και δεν καταλαβαίνει.
Όλες οι ομάδες έφτιαξαν στον υπολογιστή με το Η otpotatoes ένα σταυρόλεξο με ερωτήσεις για τον Νικόλαο Γύζη. Σε επόμενο μάθημα άλλαξαν υπολογιστές και η κάθε ομάδα έλυνε το σταυρόλεξο που είχε φτιάξει μία άλλη ομάδα συμμαθητών τους.
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά σημαντικούς πίνακες του Γύζη τους οποίους είχαν αναλύσει στα πλαίσια του προγράμματος. Με τη βοήθεια της ξεναγού συζήτησαν και για άλλα έργα Ελλήνων καλλιτεχνών της σχολής του Μονάχου όπως το Λύτρα και τον Ιακωβίδη, εστιάζοντας στη κοινή καταγωγή και τις επιρροές τους. Ξεναγήθηκαν σε όλη την Εθνική Πινακοθήκη και Γλυπτοθήκη συζητώντας για την τέχνη, από κλασσική έως σύγχρονη αφηρημένη και την ελευθερία έκφρασης του καλλιτέχνη.
Η πρώτη εντύπωση μου ήταν ότι πρόκειται για μια μαμά γιατί είχε πολλά παιδιά. Δεν φαντάστηκα με τόσα παιδιά ότι θα ήταν η αδερφή που τα πρόσεχε. Όταν από τη συζήτηση κατάλαβα ότι ήταν ορφανά παιδιά στενοχωρήθηκα γιατί δεν είχαν μαμά και ούτε χρήματα. Η μεγάλη αδελφή δε θα μπορούσε να πάει σχολείο για να δουλεύει και να έχει να ταΐσει τα μικρότερα.