ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΕΝΑΣ ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΤΑΥΡΟΣ ΧΡΑΝΙΩΤΗΣ Δ/ντής 15ου Δημ. Σχ. Ν. Ιωνίας
Γιατί είναι τόσο σημαντική η συμβολή της οικογένειας στην επιτυχημένη ανταπόκριση του παιδιού στις ανάγκες του σχολείου; Είναι το σημαντικότερο από τα πλαίσια στα οποία δρα, αναπτύσσεται κοινωνικά και συναισθηματικά, μπορεί να αποδείξει τι είναι και τι αξίζει, οπλίζεται με τα προϋποτιθέμενα εφόδια για να αντιμετωπίσει δυσκολίες και αντιξοότητες
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΦΙΛ Έχει αποδειχτεί ότι μαθαίνουμε: ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΦΙΛ Έχει αποδειχτεί ότι μαθαίνουμε: 10% απ’ ότι διαβάζουμε 20% απ’ ότι ακούμε 30% απ’ ότι βλέπουμε 50% απ’ ότι βλέπουμε και ακούμε 70% απ’ ότι συζητούμε με τους άλλους 80% απ’ ότι βιώνουμε σε προσωπικό επίπεδο 95% απ’ ότι διδάσκουμε σε κάποιον άλλο Το κάθε παιδί μαθαίνει με το δικό του ξεχωριστό τρόπο
ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ: Να δομήσουμε μια συνήθεια για το παιδί ως προς τον καθορισμό της διάρκειας της ώρας του διαβάσματος του Κάθε φορά ασχολούμαστε μόνο με ένα γνωστικό αντικείμενο Σεβόμαστε το ρυθμό με τον οποίο το παιδί μαθαίνει
Σωστή αντιμετώπιση απέναντι στα λάθη του παιδιού: ΔΕΝ κατηγορούμε το παιδί όταν δεν τα καταφέρνει άλλα προσπαθούμε να καταλάβουμε το γιατί δεν τα καταφέρνει Δεν ξεχνάμε ότι το παιδί φτάνει μέχρι εκεί που εμείς βλέπουμε =>αυτοεκπληρούμενη προφητεία
Αποφεύγουμε τη σύγκριση με τα άλλα αδέλφια ή άλλους συμμαθητές, ενδεχομένως με καλύτερες επιδόσεις Δίνουμε στο παιδί ενισχύσεις και κίνητρα Δεν παραμελούμε τα λεγόμενα «δευτερεύοντα μαθήματα»
Σωστή συνεργασία των γονέων με τους εκπαιδευτικούς => καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης κοινοί στόχοι κοινή αντιμετώπιση
Στρατηγικές μελέτης στο σπίτι Στρατηγικές μελέτης στο σπίτι Καλλιεργούμε στο παιδί την αυτενέργεια: Μόνο του φροντίζει να τηρεί το πρόγραμμα του Μόνο του κάνει την τσάντα του ΕΜΕΙΣ ΟΡΓΑΝΩΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥΜΕ
Φροντίζουμε το παιδί να ξεκινήσει το διάβασμα του αφού έχει φάει και έχει ξεκουραστεί Όχι τηλεόραση ή υπολογιστή πριν το διάβασμα Δεν αγχώνουμε το παιδί με το θέμα του χρόνου Δεν το προκαταβάλουμε αρνητικά με τον όγκο των μαθημάτων του
Φροντίζουμε το παιδί να έχει πάνω στο γραφείο του ένα-ένα τα βιβλία και τα τετράδια του, για κάθε μάθημα ξεχωριστά Ξεκινάμε από το δυσκολότερο στο ευκολότερο Επιβραβεύουμε και ενισχύουμε
Ελέγχουμε τις προϋποτιθέμενες γνώσεις του παιδιού πριν προχωρήσουμε στις ασκήσεις Αποφεύγουμε να προετοιμάσουμε το παρακάτω μάθημα ΕΚΤΟΣ των περιπτώσεων μαθητών με διάσπαση προσοχής => απλή εισαγωγή / απλή αναφορά Εκδηλώνουμε πάντα το ενδιαφέρον μας για τη μελέτη του παιδιού έστω και αν δεν είμαστε εμείς που το διαβάζουμε
ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ Υπερβολικό άγχος Δυσκολία στο να δεχτεί και να αντιμετωπίσει το λάθος του Ανταγωνιστικότητα με αρνητική εκδήλωση
ΜΝΗΜΟΝΙΚΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ Ρίμες => ποιήματα που περιέχουν την πληροφορία τροποποιημένη Π.χ. «ένα ξανθό τσακάλι μ’ ένα σκούφο στο κεφάλι»= ονόματα των ιδρυτών της Φιλικής Εταιρίας: Ξάνθος, Τσακάλωφ, Σκουφάς Λέξεις κλειδιά Π.χ. ΓΑΛΑ= ποταμοί της Θεσσ/κης: Γαλλικός, Αξιός, Λουδίας, Αλιάκμονας
ΜΝΗΜΟΝΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ Ακροστιχίδες / Ακρωνύμια: Π.χ.Εκφράζω τις ιδέες μου Κατηγοριοποιώ τις ιδέες μου Θέτω σε σειρά τις ιδέες Ελέγχω ΣΗμειώνω και διορθώνω τα λάθη μου Αναλογίες: Π.χ. για ένα μαθητή που τον ενδιαφέρει το ποδόσφαιρο μπορεί να θυμηθεί έννοιες/λέξεις/διαδικασίες με την τοποθέτηση τους σε ένα σχεδιάγραμμα γηπέδου ποδοσφαίρου
ΜΝΗΜΟΝΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ Οπτικοποιήσεις Π.χ. ΧΙ ΝΙ Νοηματικοί Χάρτες: στρατηγική που βασίζεται στη χρήση σχημάτων και βελών. Απαλλάσσει τους μαθητές από τη μορφή του ρέοντος κειμένου Π.χ. «3Π, ΤΙ και ΓΙΑΤΙ» =>Ποιος; Πού; Πότε; Τι; Γιατί; Σύστημα Μελέτης: Ξ.Θ.Ε.=>Ξέρω =>Θέλω να μάθω =>Έμαθα
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ Παράδειγμα Νοητικού Χάρτη ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ Παράδειγμα Νοητικού Χάρτη
Παράδειγμα Νοητικού Χάρτη
Εμείς θέτουμε τα όρια στο παιδί μας. Τα χρειάζεται. Τα έχει ανάγκη Δεν ξεχνάμε: Εμείς θέτουμε τα όρια στο παιδί μας. Τα χρειάζεται. Τα έχει ανάγκη Διατηρούμε την υπομονή μας Βιωματική γνώση Ποιοτικός χρόνος
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΚΑΙ ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ!!