Οι Φάσεις των Ερευνητικών Εργασιών: Συνδυασμός Διερεύνησης και Συνεργασίας Ηλίας Γ. Ματσαγγούρας Τέταρτο Εργαστήριο Τετάρτη 15 Ιουνίου 2011, ΟΕΠΕΚ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΕΝΑ ΑΓΝΩΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ Το μέλλον έρχεται προς το παρόν με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Κάθε πρόβλεψη είναι αδύνατη. Μιχάλης Δερτούζος Διακεκριμένος καθηγητής στο.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
Η δομή του μαθήματος των μαθηματικών στο σύγχρονο ΤΕΙ Σάλτας Βασίλειος, Τσιάντος Βασίλειος Γενικό Τμήμα Θετικών Επιστημών ΤΕΙ Καβάλας.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Δουλεύοντας με Σχέδια Εργασίας – Η μέθοδος Project Γιάννης Ρουσσάκης / Μαρία Κουτάτζη.
Τι είναι το Σχέδιο Εργασίας (Project) και τι μέθοδος Project;
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Tο project από τα μάτια των μαθητών ΕΓΩ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑ Το καλοκαίρι του 2011, όταν άκουγα στην τηλεόραση για ένα καινούριο μάθημα– την ερευνητική.
Διοργανώνουμε ένα συνέδριο. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ  Στόχοι: έρευνα, δημιουργικότητα, συνεργασία, ευρηματικότητα, παραγωγή έργου, ευθύνη, γνώσεις, αυτενέργεια. 
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
Ο Εκπαιδευτικός και Παιδευτικός Χαρακτήρας και Ρόλος της ΕκΠαίδευσης στη-με τη Φυσική Επιστήμη / Φυσική - – Τα Πρότυπα, οι Τεχνολογίες, η Μεθοδολογία Γεωργ.
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
“Προετοιμασία του Δασκάλου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Αρχική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας” Πρόταση.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Center for Collaboration and Exchange (cce): Ένα εργαλείο για την υποστήριξη κοινοτήτων δράσης Χ. Κυνηγός, Ε. Τρούκη, Ν. Γιαννούτσου, Μ. Φουντάνα, Τ. Αθανασίου.
Επιμέλεια: Πουλημένου Ελένη
Η συγγραφή μιας διδακτορικής διατριβής Αριστείδης Ν. Χατζής Ε.Λ.Κ.Ε.16/12/2004.
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ. Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΗΜΕΡΑ Τα τελευταία χρόνια τα σωματεία οργανώνουν τα τμήματα υποδομών δημιουργώντας ακαδημίες με νεαρούς επίδοξους.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ.
Οι παλιοί Ολυμπιακοί Αγώνες
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Ελληνικό γραφείο υποστήριξης: Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη.
ΤΡΕΛΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ Λογοτεχνία – Γλώσσα Ονόματα μαθητών Ασλανίδου Νεκταρία – Χριστίνα Α1 Τουλούμη Αντιγόνη Α4 Αραούζου Βαρδαλάχου Αθηνά Α1 Νικοδημητροπούλου.
Ερευνητικές εργασίες Πλαίσιο εφαρμογής – Επιλογή θέματος.
Ερευνητικές εργασίες Πλαίσιο εφαρμογής. Πρακτικά ζητήματα, Ωρολόγιο Πρόγραμμα, Ωράριο, Δημιουργία τμημάτων ενδιαφέροντος Για τη διεξαγωγή των Ερευνητικών.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Γυμνασιο καλυβιων: ΗΜΕΡΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Ολυμπιακοί Αγώνες.
Ολυμπιακα αθληματα.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
ΚΡΙΣΙΜΟ ΣΥΜΒΑΝ ΖΑΝΝΕΙΟΣ ΣΧΟΛΗ Γ ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ( ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ) ΠΛΥΤΑ ΕΛΕΝΗ 08/03/2013.
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Δημήτρης. Κ Κωνσταντίνος. Ξ. Οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες έγιναν στην Αθήνα το 'Aρχισαν στις 6 Απριλίου, ανήμερα του.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Συνεδρία 8 Wikis Συστάδα 3.
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
Διερευνητική ανακαλυπτική μάθηση
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Ομάδα εργασίας: «Τα 5 φύλλα»
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Δημήτρης Φ. Παύλος Ν. Νικόλας Σουντουλίδης.
ENNOIEΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
EIKONIKO ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: …………………….. ΑΥΤΟ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Εκπαιδευτικές Επισκέψεις (Educational field trips)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
ΕΠ.Α.Κ.Α.Β 8-9 Δεκεμβρίου 2017 Αναθεώρηση αγωνιστικού και προπονητικού σχεδιασμού στις αναπτυξιακές ηλικίες Σπύρος Κέλλης Μέλος Δ.Σ. ΣΕΓΑΣ Ομότιμος Καθηγητής.
Οι παλιοί Ολυμπιακοί Αγώνες
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οι Φάσεις των Ερευνητικών Εργασιών: Συνδυασμός Διερεύνησης και Συνεργασίας Ηλίας Γ. Ματσαγγούρας Τέταρτο Εργαστήριο Τετάρτη 15 Ιουνίου 2011, ΟΕΠΕΚ

Σκοπός Εργαστηρίου Να εξοικειωθούν οι Καθηγητές με τις Φάσεις τις Ομαδικής Διερεύνησης. Να ασχοληθούν με κεντρικά ζητήματα της Πρώτης Φάσης, που καθορίζουν το περιεχόμενο της Ερευνητικής Εργασίας. Να ασχοληθούν με δραστηριότητες επεξεργασίας δεδομένων της Τέταρτης Φάσης, που βοηθούν στο ξεπέρασμα της συρραφής πληροφοριών και οδηγούν στην (α) κατανόηση πηγών σχετικών με το θέμα της έρευνας και (β) στην παραγωγή νέας γνώσης βάσει των πηγών.

Εννέα Φάσεις Ερευνητικών Εργασιών: Συνδυασμός Διερεύνησης και Συνεργασίας Εννέα Φάσεις Συνδυάζουν ΒΛΕΠΕ σελ ΟΔΗΓΟΥ (α) Φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας, όπως είναι η διατύπωση του προβλήματος, η συλλογή και η επεξεργασία των δεδομένων, η διατύπωση και ο σχολιασμός των συμπερασμάτων, και (β) Φάσεις οργάνωσης και διεξαγωγής των συλλογικών δράσεων για συγκεκριμένο έργο, όπως η διατύπωση κοινού σκοπού, ο προγραμματισμός των δράσεων και η κατανομή ρόλων, η υλοποίηση του έργου, οι ενδο-ομαδικές συζητήσεις για τη λειτουργικότητα της ομάδας και οι δι-ομαδικές σχέσεις και συνεργασίες σε επίπεδο Ολομέλειας όλων των μαθητών της τάξης. ΒΛΕΠΕ: ΟΔΗΓΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ σελ 58-72, και ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΡΩΤΗ: Ποιες Φάσεις με Ποια Σειρά; Το Παράρτημα 1 παρουσιάζει τις εννέα φάσεις και τους ρόλους εκπαιδευτικού, μαθητών και διαδικτύου σε κάθε φάση. Σβήνεις αρίθμηση φάσεων, τις ανακατεύεις και δίνεις φωτοτυπία με ανακατεμένες φάσεις στις ομάδες να τις βάλουν στη σειρά τους. Σκοπός Δραστηριότητας η εξοικείωση με τις φάσεις και τη σειρά τους.

ΔΡΗΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΔΕΥΤΕΡΗ: Προβληματισμός για την Επιλογή του Θέματος Αξιοποίηση αντιπαραθέσεων Δημόσιας Διαβούλευσης για Νομοσχέδιο σχετικό με διορισμούς στο δημόσιο και στο στρατό αθλητών, που διακρίθηκαν, για τον γενικότερο προβληματισμό των μαθητών. Αντιπαραθέσεις κοινού θέτουν θέματα όπως: Το αθλητικό ιδεώδες συμβιβάζεται με το βόλεμα σε «θεσούλα; Οι προνομιακές ρυθμίσεις υπέρ των αθλητών δεν παραβιάζουν την ισονομία των πολιτών που προβλέπει το Σύνταγμα; Είναι ηθικά Ορθό ή λάθος η πρόνοια της Πολιτείας για τους αθλητές και γιατί; Χωρίς αυτή πώς θα υπάρξουν αθλητές; Οι τιμές και απολαβές αθλητισμού του σώματος και η αγνόηση του αθλητισμού του πνεύματος τι σύστημα αξιών προβάλουν; Ποιες είναι οι υποχρεώσεις Πολιτείας και Κοινωνίας έναντι πολιτών που διακρίνονται και προσφέρουν στο κοινό σύνολο; ΑΡΑ το Θέμα «ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ», που είναι ενδιαφέρον για μαθητές, θέτει σειρά ζητημάτων η προσέγγιση των οποίων οδηγεί σε συγκριτική αντιπαράθεση του ΤΟΤΕ και ΤΩΡΑ (Αγώνες στην Αρχαιότητα και Σήμερα) ΑΚΑΛΟΥΘΟΥΝ Αποσπάσματα από διαβούλευση

Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων: Άρθρο 9 Διορισμός διακριθέντων αθλητών. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ο Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων αξιοποιείται ως Πηγή άντλησης δεδομένων, που στην περίπτωσή μας αφορούν θέσεις και αντιπαραθέσεις πολιτών για τομέα της κοινωνικής πραγματικότητας, που θέτει ευρύτερα ζητήματα αξιακής φύσης. Για τα αξιακά ζητήματα υπάρχουν αντίθετες απόψεις που επικαλούνται λογικά, αξιακά, συνταγματικά, πραγματιστικά επιχειρήματα και επικαλούνται ιστορικά παραδείγματα. Το δεδομένο ενδιαφέρον των μαθητών για τον Αθλητισμό και τους Ολυμπιακούς Αγώνες σε συνδυασμό με τα ζητήματα και τις αντιπαραθέσεις δημιουργούν προϋποθέσεις για τον σχεδιασμό ενός ενδιαφέροντος θέματατος με διαφορετικές προεκτάσεις, προσεγγιζόμενες στο συγκριτικό πλαίσιο του ΤΟΤΕ και ΤΩΡΑ, πλαίσιο που διευκολύνει επεξεργασία και σχολιασμό δεδομένων.

ΘΕΣΗ ΚΑΤΑ: Αθλητές Σώματος και Πνεύματος: Απόψεις Πολιτών που Θέτουν Ζητήματα Η έννοια του στίβου και του «αγωνίζεσθαι», δεν περιορίζεται μόνον στους αθλητές. Χιλιάδες πολίτες αγωνίζονται καθημερινά και διακρίνονται σε πάρα πολλούς τομείς. Ποιά η έγνοια της Πολιτείας για τους αθλητές του πνεύματος; Αποτελεί υπερβολικά «ανοδομή» ο τιμητικός διορισμός αθλητών στο δημόσιο, σε μια κοινωνία που δεν διαθέτει «υποδομές» για το σύνολο των πολιτών της. Ο συγγράφων αυτό το σχόλιο, είναι συγγραφέας 7 επιστημονικών βιβλίων σε θέματα μάρκετινγκ, από τις εκδόσεις Σταμούλη. Προσωπικά αισθάνομαι ότι έχω καταθέσει πνευματικό έργο στην παιδεία της χώρας μου, και δεν περιμένω καμιά αναγνώριση από την Ελληνική Πολιτεία για αυτό, ούτε καμιά τιμητική διάκριση και τιμητικό διορισμό. Υπάρχουν άλλοι χιλιάδες, με περισσότερα επιτεύγματα από τα δικά μου που δίνουν τους δικούς τους αγώνες στους δικούς τους στίβους.

ΘΕΣΗ ΚΑΤΑ: Ολυμπιακό Ιδεώδες: Κλαδί Ελιάς Ο Αθλητισμός έγινε Ιδεώδες γιατί ήταν για ένα κλαδί ελιάς. ……………….. Και στην αρχαία Ελλάδα είχαν απολαβές, αλλά με μέτρο. Όταν το ξεπέρασαν γι α να παραμείνει ιδεώδες, ο Σόλωνας τα περιόρισε. ως εκ τούτου θα πρέπει να βρεθεί ένα άλλο είδος ανταμοιβής αυτών των ανθρώπων, που σίγουρα δεν μπορούν να εργάζονται και να είναι και στο στίβο γαι προπόνηση, ούτε μπορούν να αγωνίζονται μετά την παρέλευση κάποιας ηλικίας. Είναι θέμα που θα επιλύσει ο καθ ύλην αρμόδιος Υπουργός, δεν είναι θέμα προς διαβούλευση για το θέμα προσλήψεις στο δημόσιο, ως εκ τούτου προτείνω να παραλειφθεί.

ΘΕΣΗ ΚΑΤΑ: Του αρκεί η δόξα της νίκης. Γίνεται για πρώτη φορά σ’ αυτή τη χώρα μια ολοκληρωμένη προσπάθεια να οργανωθεί κάτι σωστά και αμέσως να το απαράδεκτο άρθρο. Στη σύγχρονη Ελλάδα το στεφάνι ελιάς του νικητή έγινε διορισμός στο Δημόσιο. Χωρίς πολλά σχόλια το συγκεκριμένο άρθρο είναι απαράδεκτο και διαιωνίζει τις πελατειακές σχέσεις. Ένας πραγματικός πρωταθλητής δεν χρειάζεται διορισμό. Του αρκεί η δόξα της νίκης.

ΘΕΣΗ ΥΠΕΡ: Δεν καταλαβαίνω πώς αλλιώς μπορεί να ζήσει ο αθλητής; Σας παραθέτουμε την οικογενειακή μας ιστορία των τελευταίων δεκατριών ετών όπου ασχολείται ο γιός μας με το αγώνισμα του υγρού στίβου, την ιστιοπλοΐα μονού πληρώματος στην κατηγορία Laser STR. Με δεδομένη αυτή την δύσκολη κατάσταση και την γενικότερη δυσκολία για εύρεση πόρων για την οικονομική στήριξη του αθλήματος (αγορά σκάφους, πανιών και εξαρτίας του σκάφους, τα τρία ή τέσσερα ταξίδια που απαιτούνται στο εξωτερικό), δεν καταλαβαίνω πως αλλιώς μπορεί να ζήσει ο αθλητής που έτσι και αλλιώς δικαιούται την εισαγωγή του στο Δημόσιο, αφού του αφαιρείται το δικαίωμα να αθλείται παράλληλα με την υπηρεσία του. Δηλαδή του λέμε να σταματήσει τον αθλητισμό και να αράξει σε κάποιο γραφείο του Δημοσίου. Δεν θέλουμε να προσπαθεί για όσα χρόνια μπορεί ? Δεν συζητάμε για αργομισθία.

ΦΑΣΗ ΠΡΩΤΗ/ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΡΙΤΗ: Θέμα, Σκοπός, Τίτλος, Υπότιτλος, Ερωτήματα Δραστηριότητα αφορά ζητήματα της Πρώτης Φάσης, όπου καθορίζονται το θέμα, ο σκοπός, οι διαστάσεις του και τα ερευνητικά ερωτήματα. Παράρτημα 2 περιέχει δραστηριότητες για καθορισμό τίτλου, υπότιτλου και ερευνητικών ερωτημάτων. Δίνει παραδείγματα και ζητάει από ομάδες να προτείνουν αντίστοιχα για το θέμα του αθλητισμού στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αρχαιότητας και σήμερα.

ΦΑΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ: Κατανόηση Πηγών και Παραγωγή Νέας Γνώσης Τέταρτη Φάση αποσκοπεί να βοηθήσει τους μαθητές να: κατανοήσουν σε βάθος πλευρές του θέματος που μελετούν με τη βοήθεια πηγών. προχωρήσουν από την κατανόηση στην παραγωγή νέας γνώσης Στις σελίδες του ΟΔΗΓΟΥ αναπτύσσονται οι διαδικασίες κατανόησης και παραγωγής νέας γνώση. (Μέρος τους υπάρχει και στους ΟΔΗΓΟΥΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΟΥΜΕΝΟΥ και αφορά τη μετάβαση από τις απλές πληροφορίες στη Γνώση)

ΦΑΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ: Δραστηριότητα Τέταρτη Μαθητές μελετούν από βιβλίο Κ. Γογγάνη, Αντιλήψεις Αρχαίων Ελλήνων για τον Αθλητισμό (εκδόσεις Gutenberg) σελ που αναφέρονται στις υπερβολικές τιμές προς τους αθλητές του σώματος και την άδικη αγνόηση των αθλητών του πνεύματος.( Βλέπε ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 3 ) Το θέμα σώμα/πνεύμα τέθηκε και στη Δημόσια Διαβούλευση. Μαθητές καλούνται με βάση τις απόψεις αρχαίων ελλήνων, που μελέτησαν, (α) να διαμορφώσουν ερωτηματολόγιο με σχετικές ερωτήσεις, (β) να δώσουν το ερωτηματολόγιο σε μαθητές Λυκείου και σε γονείς και λοιπούς ηλικιωμένους, (γ) να βγάλουν συμπεράσματα για τις αντιλήψεις των ΤΟΤΕ και ΤΩΡΑ, για νέους και ηλικιωμένους, για άντρες και γυναίκες και (δ) να σχολιάσουν διαπιστώσεις, διαμορφώσουν άποψη ομάδας και να συζητήσουν απόψεις ομάδων σε ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ

ΦΑΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ: Δραστηριότητα Πέμπτη/1 Αρχαιολογικό Εύρημα. Τι είναι; Το εικονιζόμενο αντικείμενο ανακαλύφθηκε στην Ολυμπία, είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο, ζυγίζει περίπου 4 κιλά και έχει μήκος περίπου 28 εκατοστά. Η χρήση του παραμένει μυστήριο. Το χρησιμοποιούσαν σε θρησκευτικές τελετές, στην προπόνηση ή την εκτέλεση κάποιου αθλήματος και ποιου; Μήπως το χρησιμοποιούσαν οι ασχολούμενοι με την οργάνωση και την πειθαρχία των αγώνων; ΄Η μήπως είναι γεωργικό εργαλείο; ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΙΚΟΝΑΣ GOOGLE ΕΙΚΟΝΕΣ: ΑΚΜΑΤΙΔΑΣ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΣ ΝΙΚΟΝ ΑΝΕΘΕΚΕ

ΦΑΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ: Δραστηριότητα Πέμπτη/2 Προβάλλετε εικόνα, χωρίς τις πληροφορίες του Μουσείου, και διατυπώνουν υποθέσεις με βάση τα στοιχεία που του δώσατε. Εντοπίζουν επιγραφή, τους την διαβάζετε: ΑΚΜΑΤΙΔΑΣ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΣ ΝΙΚΟΝ ΑΝΕΘΕΚΕ ΤΑ ΠΕΝΤΕ ΑΣΣΚΟΝΙΚΤΕΙ Καταλαβαίνουν ότι είναι ανάθημα για τα ΠΕΝΤΕ (αθλήματα: ακόντιο, άλμα, δίσκος, δρόμος, πάλη). Αναζητάτε σε γραπτές πηγές πληροφορίες για Πένταθλο, μήπως προκύψει σε ποιο χρησιμοποιείτο, πώς και γιατί. Αναζητάτε πληροφορίες σε εικονογραφήσεις αμφορέων με αναπαραστάσεις αθλημάτων Πένταθλου. Διαπιστώνουν ότι είναι «αλτήρας» για το άλμα. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 4: Πηγές κείμενα και εικόνες

ΦΑΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ: Δραστηριότητα Πέμπτη/3 Βήματα Υποθέσεων: Παρατήρηση, Υποθέσεις, Αναζήτηση & Διερεύνηση Δεδομένων, Συμπέρασμα, Επιβεβαίωση Α. Φάση Ιδεο- καταιονισμού: Διατύπωση υποθέσεων, πιθανών και απίθανων. Β. Φάση οργάνωσης ιδεών: Κατηγοριοποίηση υποθέσεων και ταξινόμηση με πρόταξη πιθανότερων. Γ. Φάση αναζήτησης πληροφοριών: Υπο-ομάδες αναζητούν πληροφορίες για πρώτη, δεύτερη, τρίτη πιθανότητα από: (α) κείμενα και (β) παραστάσεις αγγειογραφιών (αρχίζοντας από την πιθανότερη). Δ. Φάση διατύπωσης συμπερασματικής Υπόθεσης Ε. Φάση Επιβεβαίωσης Υπόθεσης βάσει στοιχείων

Αναθηματικός Αλτήρας του Ακματίδου: Περιγραφή Μουσείου Ολυμπίας Αναθηματικός αλτήρας, που αφιερώθηκε από το Λακεδαιμόνιο αθλητή Ακματίδα στο ιερό της Ολυμπίας. Ο αλτήρας φέρει εγχάρακτη επιγραφή, η οποία χρονολογείται στα τέλη του 6ου αι. π.Χ. και αναφέρει ότι ο αθλητής νίκησε στο πένταθλο «ασσκονιστεί?, χωρίς δηλαδή να σκονιστεί. Αυτό σημαίνει ότι χρίσθηκε Ολυμπιονίκης είτε γιατί δεν υπήρχε αντίπαλος, είτε επειδή ο αντίπαλός του παραδέχθηκε την ήττα του χωρίς καν να αγωνισθεί. Έτσι, ο αθλητής αφιέρωσε τον αλτήρα στο Δία ως ευχαριστήριο. Οι αλτήρες ήταν λίθινα ή μολύβδινα βάρη που χρησιμοποιούσαν οι άλτες κατά την εκτέλεση του αγωνίσματος, για να δώσουν μεγαλύτερη ώθηση στο σώμα τους. Με αυτούς, όμως, εξασκούσαν επίσης τα χέρια και τα δάκτυλά τους (αλτηροβολία). Επιγραφή: ΑΚΜΑΤΙΔΑΣ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΣ ΝΙΚΟΝ ΑΝΕΘΕΚΕ ΤΑ ΠΕΝΤΕ ΑΣΣΚΟΝΙΚΤΕΙ

Kalkanis, G., "The Physics of Ancient and Modern Greek Toys" (invited talk), 1998 ICPE Conference: "Hands-On Experiments", Duisburg, Germany, 1998 Πετώντας ο αθλητής τους αλτήρες προς τα πίσω κατά τη διάρκεια του δεύτερου μισού του άλματος αυξάνει την ταχύτητά του και «κερδίζει» μήκος. Αυτό το επιτυγχάνει εφαρμόζοντας το «θεώρημα διατήρησης της ορμής» πριν και μετά το πέταγμα των αλτήρων (Μ + 2m)V = ΜV Μ – 2mV m όπου: Μ = μάζα αθλητή, m = μάζα κάθε αλτήρα, V = κοινή ταχύτητα αθλητή και αλτήρων πριν ο αθλητής πετάξει τους αλτήρες προς τα πίσω, V Μ = ταχύτητα αθλητή χωρίς τους αλτήρες, V m = ταχύτητα αλτήρων προς τα πίσω. ΠΗΓΗ: Καθηγητής ΕΚΠΑ Γεώργιος Καλκάνης

ΦΑΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ: Δραστηριότητα Έκτη Ομάδα Φυσικών, Μαθηματικών, Γυμναστών και καθ. Πληροφορικής συνεργάζονται για να προτείνουν διερευνητικές δραστηριότητες, μέσω Προσομοιώσεων, για διαμόρφωση μοντέλων που θα απαντούν σε ερωτήματα, όπως το βέλτιστο:  δυνατό βάρος των αλτήρων,  ύψος του άλματος,  σημείο απόρριψης των αλτήρων και  άλλων ερωτημάτων που θα θέσουν οι Γυμναστές.

Βιβλιογραφικές Πηγές Γογγάκη, Κ.(2005), Οι Αντιλήψεις των Αρχαίων Ελλήνων για τον Αθλητισμό. Αθήνα: Τυπωθήτω Εκδοτική Αθηνών(χ.χ.), Ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων. Κανάλη-Λάλα, Ε.(2004), Ολυμπιακοί Αγώνες. Κατερίνη: Μάτι Κωνσταντάρας, Δ. και Κοντολέων, Μ.(1999), Δόξα και Δάκρυ. Αθήνα: εκδ. Πατάκη. Σακκά-Νικολακοπούλου, Ν.(2004), Ολυμπιακοί Αγώνες. Αθήνα: εκδ. Φυτράκη. ΥΠΕΠΘ (2004), Ολυμπιακοί Αγώνες.