ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΚΑΡΥΑΣ Β’ τάξη Σχ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΚΑΡΥΑΣ Β’ τάξη Σχ.Έτος: 2011-12 Δασκάλα: Βαΐτσα Δεληγιάννη Πρόγραμμα: «Το Μουσείο της τάξης μου»
Διδακτική προσέγγιση Η Β΄ τάξη του Δημοτικού σχολείου Νέας Καρυάς είχε την ευκαιρία στα πλαίσια του μαθήματος «Γλώσσα» και με αφορμή τις διδακτικές ενότητες « Μες στο Μουσείο » να ασχοληθεί με το πολιτισμό και την παράδοση, με θέμα «Η ανάγκη διάσωσης της λαϊκής μας παράδοσης». Η δασκάλα και τα παιδιά, με μεράκι και αγάπη, με νοσταλγία και σεβασμό στον πολιτισμό, εμπνευστήκανε και δημιουργήσανε μια λαογραφική γωνιά στην τάξη τους.
Λαογραφία Η λαογραφία είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της ταυτότητας ενός λαού. Η λαογραφία γενικά εξετάζει τον λαϊκό μας πολιτισμό. Είναι ένα θέμα τεράστιο, αστείρευτο και ατελείωτο. Η μελέτη της λαογραφίας μας είναι αναγκαία και απαραίτητη για λόγους ιστορικής γνώσης, για τη ρύθμιση της εξελικτικής πορείας του πολιτισμού μας, γιατί μόνον όταν λαμβάνονται υπ΄όψιν οι πολιτισμικές ρίζες του παρελθόντος διασφαλίζεται η ιστορική συνέχεια.
Πολιτισμός Πολιτισμός είναι δημιούργημα των ανθρώπων. Τον αντιλαμβανόμαστε και τον ζούμε καθημερινά γύρω μας .Η γλώσσα, η θρησκεία, οι συνήθειες, η παιδεία, οι τέχνες, οι επιστήμες και η τεχνολογία είναι ο πολιτισμός μας. Είναι τα σημαντικότερα και τα μεγάλα, τα απλά και τα καθημερινά. Τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε, ο τρόπος που μιλάμε, που διασκεδάζουμε, που συμπεριφερόμαστε είναι ο πολιτισμός.
Δραστηριότητες Τα αντικείμενα – στοιχεία πολιτισμού που συλλέξαμε, περιγράφουν, αντιπροσωπεύουν προβάλλουν τον πολιτισμό μας καταγράφοντας έτσι την ταυτότητα μιας κοινωνίας. Η συλλογή μας περιλαμβάνει οικιακά αντικείμενα όπως μπακίρια, κατσαρόλα, χειρόμυλο, γουδί, τρίφτη κ.α.
...επίσης σίδερο με κάρβουνα, διακοσμητικές λάμπες πετρελαίου, ασημικά, υφαντά εργόχειρα, στρωσίδια και προικιά του νοικοκυριού...
Δίσκος με γυάλινα ποτηράκια του λικέρ, χαρτονομίσματα, κέρματα και ασπρόμαυρες φωτογραφίες
Ύστερα ετοιμάσαμε τις λεζάντες για το κάθε αντικείμενο και τοποθετήσαμε τα αντικείμενα πάνω σε ένα μεγάλο τραπέζι.
Τέλος φτιάξαμε προσκλήσεις και μοιράσαμε σε άλλες τάξεις...
...καθώς και ένα βιβλίο εντυπώσεων...
Καλέσαμε γονείς και παιδιά των άλλων τάξεων και παρουσιάσαμε το «Μουσείο» μας!
Έτσι τα παιδιά παρουσίασαν την έκθεσή τους, φορώντας παραδοσιακές ενδυμασίες είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για τη χρήση των αντικειμένων αυτών και να τα κάνουν σύγκριση με τα σημερινά, προκαλώντας το θαυμασμό και τη συγκίνηση σε γονείς και συμμαθητές!
Στόχοι Να γνωρίσουν την Ελλάδα του χτες. Να δουν παλιά αντικείμενα από κοντά και να κάνουν σύγκριση με τα σημερινά. Να έρθουν σε επαφή με τη λαϊκή παράδοση του τόπου μας και να εκτιμήσουν την αξία τους. Να αντιληφθούν ότι τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε, ο τρόπος που μιλάμε, διασκεδάζουμε, συμπεριφερόμαστε είναι ο πολιτισμός μας. Ήταν μια σημαντική εμπειρία για μικρούς και μεγάλους, γιατί έτσι… οι μεγάλοι θυμούνται και οι μικροί μαθαίνουν.
Ακροστιχίδα Λ α ο γ ρ α φ ι κ ό Μ ο υ σ ε ί ο Α ν έ μ η Λ α ο γ ρ α φ ι κ ό Μ ο υ σ ε ί ο Α ν έ μ η Ο ρ γ ά ν ω σ η Γ κ α ζ ό λ α μ π α Ρ ο ύ χ α Α δ ρ ά χ τ ι Φ λ ο κ ά τ η Ι σ τ ο ρ ί α Α γ ά π η
Ερωτήσεις: Πού αλλού βλέπουμε αυτά τα αντικείμενα; Πώς ονομάζουμε το ξύλινο εργαλείο για το τύλιγμα των νημάτων σε μασούρια; Για να γίνει η λαογραφική γωνιά χρειάστηκε αρκετή δουλεία και σωστή; Τι χρησιμοποιούσαν παλιά για φωτισμό; Στα παλιά χρόνια οι γυναίκες φορούσαν παραδοσιακή ενδυμασία, σήμερα οι γυναίκες φορούν μοντέρνα; Οι γυναίκες έπαιρναν από τα πρόβατα το μαλλί, το έγνεθαν για να γίνει λεπτή κλωστή και το έδεναν πάνω στο; Οι γυναίκες στον αργαλειό έκαναν υφαντικά τις; Η λαογραφία δείχνει την παράδοση και την; Οι μαθητές δούλεψαν με μεράκι και πολύ;
Ευχαριστώ και συγχαίρω τους μαθητές μου! Ευχαριστώ και συγχαίρω τους μαθητές μου! Η δασκάλα της Β΄τάξης Δεληγιάννη Βαΐτσα