6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης ΤΕΣΤ –Α ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ 6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Σφαιρική αξιολόγηση αναγνωστικής δεξιότητας ΤΕΣΤ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ (ΤΕΣΤ –Α) Στόχος Σφαιρική αξιολόγηση αναγνωστικής δεξιότητας μαθητών από Γ΄ Δημοτικού ως Γ΄ Γυμνασίου Στηρίζεται σε 4 βασικούς άξονες Αποκωδικοποίηση Ευχέρεια Μορφολογία- Σύνταξη Κατανόηση
1ος Άξονας: ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ 1ος Άξονας: ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Διαδικασία αναγνώρισης μιας λέξης μέσω κατάτμησης σε φωνήματα και η εκ νέου σύνθεσή της, ώστε να μπορεί να διαβαστεί με ακρίβεια. ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΔΡΟΜΩΝ (DUAL ROUTE HYPOTHESIS) Ορθογραφική Στρατηγική Φωνολογική Στρατηγική
Ορθογραφική Στρατηγική Ανάλυση της λέξης μέσω της ορθογραφικής της εικόνας. Η σειρά δηλαδή των γραμμάτων μέσα στη λέξη προσδιορίζει την εκφορά της και τη σημασία της. Φωνολογική Στρατηγική Κατάτμηση της λέξης σε γράμματα και μικρότερα τμήματα. Φωνολογική αποκωδικοποίηση τους και σύνδεση των ήχων μεταξύ τους, που θα αποτελέσουν την φωνολογική ταυτότητα της λέξης και η οποία με τη σειρά της θα χρησιμοποιηθεί για την αναγνώρισή της. Ολική αναγνώριση μιας λέξης Τμηματική αναγνώριση μιας λέξης Το ΤΕΣΤ-Α χρησιμοποιεί και τις δύο στρατηγικές για την αξιολόγηση της αναγνωστικής αποκωδικοποίησης
2ος Άξονας: ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΕΥΧΕΡΕΙΑ Η ανάγνωση των λέξεων με: - ακρίβεια - έκφραση -προσωδία (ποιότητα των συλλαβών αναλόγως του μακρού ή βραχύ χρόνου τους) ΤΙ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΥΧΕΡΕΙΑ Η ικανότητα αυτόματης, γρήγορης και ομαλής ανάγνωσης ενός κειμένου χωρίς την καταβολή ιδιαίτερης προσπάθειας ή αλλιώς ο ομαλός, αυτόματος και γρήγορος συγχρονισμός πολλών διεργασιών που απαιτούνται σε μια επιτυχημένη αναγνωστική εργασία.
ΠΩΣ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙΤΑΙ Η ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΕΥΧΕΡΕΙΑ Με τις επιτυχείς αναγνωσμένες λέξεις στο λεπτό Με την ανάγνωση κειμένου Με την ανάγνωση μιας λίστας λέξεων
Η ΕΥΧΕΡΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ Γι’ αυτό η ευχέρεια αποτελεί: α. Σημαντικό χαρακτηριστικό της αναγνωστικής διαδικασίας β. Την πρώτη ένδειξη αναγνωστικών δυσκολιών
3ος Άξονας: Μορφολογία- Σύνταξη Η κάθε λέξη αποτελείται από επιμέρους μορφήματα (όπως ρίζες, προθέματα, καταλήξεις). Αυτά είναι οι μικρότερες γλωσσικές μονάδες με σημασία, που διευκολύνουν ή όχι τον μαθητή στην αναγνωστική κατανόηση, είτε ορθογραφική είτε φωνολογική είτε σημασιολογική/συντακτική. Οι δεξιότητες μορφολογικής επίγνωσης και οι συντακτικές δεξιότητες είναι στενά συνδεδεμένες με την αναγνωστική δεξιότητα ΓΙ’ ΑΥΤΟ Χρησιμοποιούνται δοκιμασίες που εξετάζουν μορφοσυντακτικά φαινόμενα κατά τη διαδικασία ανίχνευσης αναγνωστικών δυσκολιών.
4ος Άξονας: Αναγνωστική Κατανόηση 4ος Άξονας: Αναγνωστική Κατανόηση ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΜΕ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΡΟΛΟ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ Κατά τη διάρκεια της δομείται μια νοητική αναπαράσταση του κειμένου που συνδυάζει τις προηγούμενες γνώσεις με τις ιδέες του συγγραφέα
Η αποτελεσματική αναγνωστική κατανόηση προαπαιτεί βασικές αναγνωστικές δεξιότητες. Ακρίβεια Ευχέρεια Πλούσιο Λεξιλόγιο κ.α. Αλλά και τη συμμετοχή- συγχρονισμό ανώτερων γνωστικών δεξιοτήτων Συσχετίζω Εμπλουτίζω Αναιρώ Οργανώνω κ.α
ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΔΕΙΞΗ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ Πώς αξιολογείται η αναγνωστική κατανόηση; Σε επίπεδο λέξης, πρότασης, συγκεκριμένου κειμένου Στο βαθμό που ενεργοποιείται η προηγούμενη γνώση και ενσωματώνεται στη νέα. (Μοντέλο περίστασης
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΤΕΣΤ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ Σφαιρική αξιολόγηση της αναγνωστικής δεξιότητας Εντοπισμός σοβαρών αναγνωστικών δυσκολιών Στους μαθητές από Γ΄ Δημοτικού ως Γ΄ Γυμνασίου
ΤΟΝ ΠΛΟΥΤΟ ΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΣΥΛΛΕΞΟΥΜΕ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΜΕ ΠΟΛΛΑΠΛΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ 1. Να έχουμε συνολική εικόνα της αναγνωστικής ικανότητας στηριγμένη και στους 4 βασικούς άξονες. 2. Να συγκρίνουμε την αναγνωστική επίδοση του σε σχέση με το Μ. Ο. επίδοσης στην κάθε τάξη. 3. Να δώσουμε τη δυνατότητα εφαρμογής εξειδικευμένου εκπαιδευτικού για τον μαθητή ορθολογικά τεκμηριωμένου. 4. Να διευκολύνουμε τη τυπική διάγνωση μαθητή με Μ. Δ., αφού πιστοποιείται η αναγνωστική του απόκλιση από το Μ. Ο. των συμμαθητών του. 5. Να παράσχουμε τη δυνατότητα διευρυμένης συμμετοχής εκπαιδευτικών στην ανίχνευση των Μ. Δ.
Και επειδή μια εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις…