ΚΡΗΤΗ: «ΤΟ ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
Advertisements

ΑΒΟΡΙΓΙΝΕΣ.
ΟικοΚοινωνία Η Συμβολή στην Ανάδειξη & Διατήρηση της Πολιτισμικής Κληρονομιάς των Τσιγγάνων: δράσεις νέων για νέους Ηλεκτρονική Εφημερίδα Φύλλο 1 ο.
ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
ΟικοΚοινωνία Η Συμβολή στην Ανάδειξη & Διατήρηση της Πολιτισμικής Κληρονομιάς των Τσιγγάνων: δράσεις νέων για νέους Ηλεκτρονική Εφημερίδα Φύλλο 4 ο.
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Ερευνητική εργασία Α’ Λυκείου Μουσικού Σχολείου Χίου
Παραδοσιακοί Χοροί της Μακεδονίας
ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ Δ ΙΑΠΩΝΙΑ ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ Δ
4Η ΔΙΑΛΕΞΗ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Ή ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
Η τέχνη βασίζεται στην εμπειρία και στο ταλέντο. Αποτελεί έναν ευρύτερης ερμηνείας όρο που χρησιμοποιείται για να περιγράψουμε την διαδικασία, της οποίας.
ΓΙΩΡΓΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, «ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ!»
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΧΟΡΟΣ ΤΣΑΜΙΚΟΣ
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ… ΠΕΤΡΑΣ!!. ΠΡΟΛΟΓΟΣ  Η ομάδα μας, θ'ασχοληθεί με τα πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής, της Πετρούπολης. Σκοπός μας, είναι να γνωρίσουμε άγνωστες.
43ο 2/θ ΝΗΠ/ΓΕΙΟ Ηρακλείου ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΧΝΑΡΗ
Μεσαιωνικά Φεστιβάλ Η συμβολή τους στον Πολιτιστικό Τουρισμό.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΦΗΒΩΝ
Τζαζ μουσικη project 1. Τζαζ μουσικη project 1.
ΚΡΗΤΗ ΟΝΟΜΑΤΑ ΟΜΑΔΑΣ Μαρία Κρόκου Σοφία Κότσαρη Δήμητρα Γιαγκίνη.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Τα ειδώματα του πανηγυριού» Σχ. έτος
Χοροί Κώστας κ. – Γιάννης Φ..
ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΠΑΡΑΣΤΡΑΤΙΔΗΣ
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
2ο Γενικό Λύκειο Κέρκυρας Σχ. έτ
ΧΟΡΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΦΗΒΩΝ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Λευτέρης Δάλπης 1 ο πρότυπο Πειραματικό Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ Τάξη: Ε’ Η Κρήτη.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟΧΟΙ
Ο ρυθμός ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ : 2012 – 2013 ΤΜΗΜΑ : ΑΠ4 ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ :
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Το φεστιβάλ των Καννών Ο Χορός των Όσκαρ “Όταν πέθανε ο γιος μου, ο Δημήτρης, όλοι έκλαιγαν. Εγώ; Σηκώθηκα και χόρεψα. Είπαν: ‘Ο Ζορμπάς τρελάθηκε!’. Ο.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT) ΘΕΜΑ: ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ (ΑΙΓΥΠΤΟΣ)
Διεξαγωγή πολιτιστικού προγράμματος με τίτλο:
Project : χορεύοντας στον κόσμο
ΧΟΥΛΙΑΡΑ ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ B2
Λευτέρης Δάλπης 1 ο πρότυπο Πειραματικό Π.Τ.Δ.Ε -Α.Π.Θ Τάξη: Ε’
ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΧΟΡΟΣ ΚΟΛΛΑΤΟΥ ΣΤΑΥΡΙΑΝΑ ΜΑΝΕΣΗ ΜΥΡΤΩ ΤΖΟΥΒΑΡΑΣ ΣΤΑΘΗΣ
9ο ΓΕΛ Πατρών ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ :
ΕΝΤΕΧΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΘΕΜΑ: «ΤΟ ΚΡΑΣΙ»
TO ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ-ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ. Τα άτομα που συνέβαλαν σημαντικά στην εξέλιξη και κοινωνικοποίηση του ρεμπέτικου τραγουδιού. Ο Μάρκος Βαμβακάρης.
Ελεύθερος χρόνος Ελεύθερος χρόνος καλείται ο χρόνος που διαθέτει ο άνθρωπος για να αναπαυθεί , να προάγει το πνεύμα του ,να καλλιεργήσει τα ταλέντα του.
ΧΟΡΟΣ ΕΚΦΡΑΣΗ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΟΣ
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Μουσεία και Θέατρα της Λεμεσού Ηλιάνα Αχιλλέως. Μουσεία Αρχαιολογικό επαρχιακό μουσείο: Το Επαρχιακό Αρχαιολογικό Μουσείο Λεμεσού ιδρύθηκε στα 1948 και.
Νικόλας-Κωνσταντίνος Μπαρτζώκας Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης ΠΤΔΕ-ΑΠΘ.
4o Δ. Σ. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ – Ε 1 ΄ ΤΑΞΗ ΤΣΟΥΜΑΡΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ Το θέατρο στην Ευρώπη.
Τότε και τώρα. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιλογή του θέματος του Project έγινε από εμάς τους μαθητές, που επικράτησε ανάμεσα σε 3 θέματα. Οι λόγοι που επιλέξαμε το θέμα.
Όμιλοι παραδοσιακών τραγουδιών. Εργαστήρι Τέχνης και Πολιτισμού Το "Εργαστήρι Τέχνης και Πολιτισμού" είναι ένας σύλλογος μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με.
Κρητικοί Παραδοσιακοί Χοροί Χανιώτης Πεντοζάλι Μαλεβυζιώτης.
Μαριάντζελα Μάθημα Πληροφορικής Ταξη Δ’
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
Ερωτοκριτοσ και Αρετουσα
ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ.
Η ταυτότητα και η δράση του Εκπαιδευτικού οργανισμού Φωτόγραμμα
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ.
ΣΥΡΤΟΣ 1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
Οι Κρητικοί παραδοσιακοί χοροί στην ψυχοσύνθεση των Κρητικών
το μεγαλύτερο και ομορφότερο φαράγγι στην Ευρώπη
Βασίλης Αθανασιάδης Τάξη Ε ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα…
Κώστας κ. – Γιάννης Φ. Χοροί. Καλαματιανό Δημοφιλέστατος δημοτικός χορός ( που λέγεται και ίσος ή συρτός ) με πανάρχαιες ελληνικές ρίζες. Άγνωστος είναι.
Γιάννης Βάρης Ε2’ 1ο πρότυπο πειραματικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π. Τ. Δ
ΧΟΡΟΣ ΚΟΜΠΑΤΣΙΑΡΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ.
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
28. Οι Έλληνες: Ένας λαός με μεγάλη και συνεχή ιστορία
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΡΗΤΗ: «ΤΟ ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ» Πολιτιστική ομάδα της Β’ τάξης του ΓΕΛ Ζεφυρίου 2012-2013

Στην επίσκεψη μας στον Νομό Χανίων, το δυτικότερο τμήμα της Κρήτης, διαπιστώσαμε πως δίκαια αποτελεί έναν από τους δημοφιλέστερους ταξιδιωτικούς προορισμούς της Μεσογείου. Ο συνδυασμός των ξηρών ορεινών όγκων, οι ατελείωτες αμμώδεις παραλίες, το πράσινο των ατελείωτων ελαιώνων και το γαλάζιο του Αιγαίου Πελάγους, συνθέτουν έναν τόπο αντιθέσεων και απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς. Διαπιστώσαμε ακόμα πως η πόλη των Χανίων, αν και σύγχρονη, διατηρεί έντονα τα σημάδια και τις επιρροές των επίδοξων κατακτητών στα βάθη των αιώνων και είναι ικανή να μαγέψει και τον πιο απαιτητικό επίσκεψη. Τα μικρά ξεχασμένα από τον χρόνο χωριά που διατηρούν αναλλοίωτη τη γνήσια κρητική παράδοση, όπως επίσης και οι ατελείωτες αμμώδεις παραλίες, τα άγρια φαράγγια, τα σπήλαια, συνθέτουν ένα σπάνιο ποιοτικό στοιχείο του πολιτισμού τους, σε ένα τοπίο σπάνιας ομορφιάς.

"ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ" Η Κρήτη απομονωμένη στο νότιο άκρο του Ελληνισμού, στο σταυροδρόμι των τριών ηπείρων, δημιούργησε και διατήρησε μεγάλη τοπική πολιτιστική παράδοση, συγχρόνως δέχτηκε και αφομοίωσε ποικίλες επιδράσεις από Ανατολή και Δύση. Σε μια ευρύτερη πάντως θεώρηση, η πολιτιστική παράδοση της Κρήτης εντάσσεται στη γενικότερη παράδοση του Αιγαίου, με αρκετά κοινά ή όμοια στοιχεία, όπως είναι η ενδυμασία, η γαστρονομία, η μουσική κ.α. Η γλώσσα, τα ήθη και έθιμα, οι αυτοσχέδιες μαντινάδες, οι παροιμίες, οι μύθοι, οι ευτράπελες διηγήσεις, τα αστειολογήματα, οι ευχές, οι κατάρες, τα ξόρκια και τόσες άλλες εκφράσεις της κοινωνικής ζωής, αποτελούν μνημεία του λόγου. Στο λαϊκό αυτό πολιτισμό πρέπει να προστεθούν και τα δημιουργήματα της λαϊκής παραδοσιακής τέχνης, που είναι η λαϊκή αρχιτεκτονική, η γλυπτική, η κεραμική – αγγειοπλαστική, η ζωγραφική, καθώς και οι τέχνες με το γυναικείο χαρακτήρα, όπως είναι η πλεκτική, η κεντητική και η υφαντική.

"ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ" Η υπό ενετική κυριαρχία Κρήτη δέχθηκε σημαντικές επιδράσεις από τη δυτική κουλτούρα σε όλους τους τομείς της ζωής της, καλλιτεχνικούς και μη. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, το κρητικό θέατρο αποτέλεσε δημιούργημα μιας καλλιεργημένης άρχουσας τάξης που είχε άμεση επαφή με την ιταλική Αναγέννηση. Η συγκεκριμένη τάξη παρακολουθούσε από κοντά τις εξελίξεις στον τομέα των αισθητικών και θεατρικών τάσεων της εποχής. Με αυτόν τον τρόπο κατόρθωσε το κρητικό θέατρο να αφομοιώσει δημιουργικά τα θεατρικά διδάγματα της Ευρώπης -ιδιαίτερα της Ιταλίας- στη διάρκεια της Ενετοκρατίας (1211 – 1669) και άντλησε από εκεί τις φόρμες και τα πρότυπά του. Όλα τα είδη του θεάτρου που ευδοκιμούσαν στον ευρωπαϊκό χώρο πέρασαν στην Κρήτη, όχι όμως ως στείρα μίμηση, αλλά ως πλήρης αισθητική μετουσίωση στη μορφή και στο περιεχόμενο. Κύριο χαρακτηριστικό αυτής της ακμάζουσας περιόδου αποτέλεσε η ανάπτυξη του θεατρικού λόγου: τα περισσότερα έργα είναι δραματικά, με εξαιρέσεις τον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου, που αποτελεί έμμετρη μυθιστορία και τη Βοσκοπούλα, που είναι ποιμενικό ειδύλλιο.

"Η ΚΡΗΤΗ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ" Το μεγάλο μέγεθος του νησιού, το ζεστό κλίμα, η τεράστια ποικιλία φυσικού πλούτου και η πληθώρα ιστορικών μνημείων θα μπορούσαν να έχουν καταστήσει την Κρήτη μια κινηματογραφική τοποθεσία διεθνούς ενδιαφέροντος, ιδιότητα που τα τελευταία πενήντα χρόνια απολαμβάνει σποραδικά. Από την αυτοδιοίκηση του νησιού λείπει ένας οργανωμένος φορέας προώθησής προς τη διεθνή κινηματογραφική κοινότητα, ο οποίος θα είχε ως αποκλειστική αρμοδιότητα την προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών, καθώς και την παροχή υλικών και οικονομικών διευκολύνσεων για την ομαλή διεξαγωγή των γυρισμάτων. Οι ταινίες που ακολουθούν γυρίστηκαν στην Κρήτη κι έχουν επηρεάσει καταλυτικά την εικόνα που φτιάξαμε για τους εαυτούς μας, εμείς, η υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και ολόκληρος ο κόσμος.

«Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» Το 1957 ο Ζυλ Ντασέν χρησιμοποιεί την Κριτσά του νομού Λασιθίου για να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το ομώνυμο μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, το οποίο είχε εκδοθεί τρία χρόνια πριν. Ο σκηνοθέτης έχει στη διάθεσή του ένα διεθνές, πολυτάλαντο καστ που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τον Πιέρ Βανέκ, τη Μελίνα Μερκούρη και τον Γκερτ Φρόμπε. «Γαμήλιο Πάρτι» Το καλοκαίρι του 2007 ήταν μια πολυάσχολη εποχή για την κρητική ύπαιθρο, καθώς τρεις ελληνικές παραγωγές πραγματοποίησαν τα γυρίσματά τους εκεί. Μία απ’ αυτές ήταν η ταινία που γύρισε η Κριστίν Κρόκος, με ολόκληρο το καστ να περιπλανιέται στον νομό Χανίων για να βρει το γαμήλιο πάρτι, περνώντας μεταξύ άλλων από την αρχαία Απτέρα, τα Σφακιά, τον Βάμο και το ενετικό λιμάνι Χανίων. «Ψυχραιμία» Με έφεση στους Κρητικούς χαρακτήρες, ο Νίκος Περάκης μετέφερε τη δράση της πρόσφατης ταινίας του στην Κρήτη, έστω και για λίγες σκηνές, σχετικές με τον χαρακτήρα του νεαρού Σταυρακομανιού (Αντρέας Κωνσταντίνου), που έχει για κρητικιά μάνα τη Μαρία Τζομπανάκη. Στα μέσα Ιουλίου του 2007,το συνεργείο εγκαταστάθηκε στις Μαργαρίτες του Δήμου Γεροποτάμου και συνέχισε σε μέρη στο οροπέδιο της Νίδας, στα Ανώγεια, σε σημεία στην παλιά εθνική οδό Ηρακλείου- Ρεθύμνου και τελικά στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».

«Zorba the Greek» Τα λόγια είναι περιττά για την ταινία με την οποία το 1964 ο Μιχάλης Κακογιάννης μετέφερε στον κινηματογράφο το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» (εκδ. 1946) και προκάλεσε ένα παγκόσμιο τουριστικό ρεύμα προς το νησί και τη χώρα, το οποίο εξακολουθεί μέχρι σήμερα. Στην ακρογιαλιά του Σταυρού Χανίων, όπου στήνεται το λιγνιτωρυχείο του φιλμ, ο Άντονι Κουίν ενσαρκώνει το ρόλο της καριέρας του, παρασύροντας τον εγκρατή Βρετανό Άλαν Μπέιτς στο συρτάκι που έγραψε ο Μίκης Θεοδωράκης και μετατράπηκε σε εθνικό τουριστικό ύμνο. Η ταινία απέσπασε εφτά υποψηφιότητες που οδήγησαν σε τρία βραβεία Όσκαρ (β’ Γυναικείου Ρόλου για τη Λίλα Κέντροβα, Διεύθυνση Φωτογραφίας για τον Γουόλτερ Λάσαλυ και Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης για τον Βασίλη Φωτόπουλο) και αποτελεί την πιο διαδεδομένη κινηματογραφική απεικόνιση της Κρήτης μέχρι σήμερα.

«ΚΡΗΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ» Μέσα από μελέτη της σύγχρονης Κρητικής μουσικής διαπιστώσαμε τις επιδράσεις από πολύ παλιές παραδόσεις, ακόμη και από τη βυζαντινή μουσική. Επιπλέον, ανακαλύψαμε ότι η Κρητική μουσική, σε αντίθεση με τη δημοτική παράδοση άλλων περιοχών της Ελλάδας, εξακολουθεί να είναι ζωντανή και να εμπλουτίζεται. Αυτό, πιστεύουμε, οφείλεται και στην ιδιαίτερη σημασία που έχει ο στίχος, είτε πρόκειται για μεγάλη ρίμα, είτε για σύντομη δίστιχη μαντινάδα, ο οποίος εξακολουθεί να εξελίσσεται και μέσω αυτοσχεδιασμού, που άλλωστε θεωρείται βασικό προσόν ενός καλού λυράρη. Δεν είναι τυχαίο, επομένως, ότι έχουμε ακούσματα και κρητικών τραγουδιών που αναφέρονται σε πολύ πρόσφατα ιστορικά γεγονότα, όπως τη Μάχη της Κρήτης, τη δικτατορία, ή την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Συνειδητοποιήσαμε ότι ο αυτοσχεδιασμός είναι αναπόσπαστο στοιχείο της κρητικής μουσικής, αφού ποτέ ο οργανοπαίκτης κατά τη διάρκεια του χορού (του συρτού, του Χανιώτη, του πεντοζάλη, της σούστας, κ.ά.) δεν περιορίζεται στην τυπική αναπαραγωγή της βασικής μελωδίας, αλλά, ανάλογα και με την ψυχική του διάθεση, αυτοσχεδιάζει με βάση τις διάφορες μελωδίες (τις κοντυλιές). Απόδειξη των παραπάνω στοιχείων είναι ότι στο έντεχνο τραγούδι επιβιώνει η κρητική παράδοση. Ένας μουσικοσυνθέτης που εμπνέεται από αυτή είναι ο Γιάννης Χαρούλης και μια χαρακτηριστική κρητική μουσική ομάδα είναι οι Χαίνηδες.

«Τα τραγούδια» Η κρητική παραδοσιακή μουσική περιλαμβάνει κατά βάση χορευτικούς σκοπούς. Σε πολλές περιπτώσεις όμως η μουσική συνοδεύει απλά το τραγούδι που διακρίνεται σε δύο βασικές κατηγορίες. Η πιο διαδεδομένη είναι αυτή των διστίχων δεκαπεντασύλλαβων μαντινάδων, κυρίως ερωτικών, που τραγουδώνται πολύ στις παραδοσιακές γιορτές και καντάδες.  Η ευκολία με την οποία οι κρητικοί συνθέτουν μαντινάδες για κάθε περίσταση είναι παροιμιώδης. Η δεύτερη σημαντική κατηγορία είναι τραγούδια της τάβλας τα οποία τραγουδώνται κυρίως στα χωριά της ρίζας των Λευκών Όρέων στα Χανιά και γι’ αυτό ονομάζονται ριζίτικα. Ανάλογα με το θέμα των στίχων τους διακρίνονται σε ακριτικά, ηρωικά, ιστορικά και του έρωτα.

«Χοροί» Οι παραδοσιακοί χοροί που χορεύονται από άνδρες και γυναίκες ντυμένους με τη θαυμάσια κρητική φορεσιά, είναι άλλοτε γρήγοροι και άλλοτε αργοί, πάντα όμως δυναμικοί και επιβλητικοί και ιδιαίτερα όταν χορεύονται από παρέες ανδρών παραπέμπουν άμεσα σε πολεμικούς χορούς. Πάντα με το ρυθμό της λύρας οι χορευτές σε κύκλο αναπτύσσουν την τέχνη τους και παρουσιάζουν τον πολύπλοκο βηματισμό στα βασικά είδη χορών που είναι ο πεντοζάλης, ο συρτός και ο πηδηχτός. Σε κάθε περίπτωση ο πρώτος του κύκλου, συνήθως άνδρας, στηριζόμενος στο δεξί χέρι του δεύτερου κάνει με μεγάλη δεξιοτεχνία ξεχωριστές φιγούρες, τα περίφημα «ταλίμια». Οι κυριότεροι χοροί είναι ο «πεντοζάλης», που έχει τις ρίζες του στον αρχαίο «πυρρίχιο» χορό, ο καστρινός πηδηχτός, η σούστα, ο σιγανός συρτός και ο χανιώτικος συρτός. Η φημισμένη μελωδία «Ζορμπάς» του Μίκη Θεοδωράκη βασίζεται σε μια παλιότερη εκδοχή του χανιώτικου συρτού. Εκτός από τους χορούς αυτούς τοπικά υπάρχουν διάφορες παραλλαγές τους.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΣ Συνέντευξη από μέλη του Συλλόγου Κρητών Ζεφυρίου Παρακολούθηση του ντοκιμαντέρ «Η Κρήτη στην Ενετοκρατία» και σχολιασμός του Παρακολούθηση της ταινίας «Zorba the Greek» και συζήτηση σχετική με αυτή Διοργάνωση κρητικής βραδιάς στην αίθουσα εκδηλώσεων του λυκείου μας με παραδοσιακή μουσική, κρητικούς χορούς και κρητικά εδέσματα φτιαγμένα από τους ίδιους τους μαθητές Επίσκεψη στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων και στο Λαογραφικό Μουσείο Χανίων Επίσκεψη σε παραδοσιακό εργαστήρι κατασκευής μουσικών οργάνων στον Ομαλό Χανίων Επισκέψεις στους τάφους των Βενιζέλων στα Χανιά και τη Μονή Αρκαδίου στο Ρέθυμνο