Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Το βιβλίο είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου» Σχ. έτος 2013-2014 Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λυμπέρη Παναγιώτα Τάξη: Β Κλασικό 13ο Νηπιαγωγείο Πατρών
Β Κλασικό τμήμα... H τάξη μας αποτελείται από 15 παιδιά. Τα 12 είναι νήπια και τα 3 προνήπια εκ των οποίων τα 9 αγόρια και 6 κορίτσια. Χωριστήκαμε σε τρείς ομάδες οι οποίες διάλεξαν το βιβλίο σαν σύμβολο αλλά διαφορετικό χρώμα η κάθε μια τους. Ρόζ Ομάδα Πράσινη ομάδα Μώβ ομάδα
ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ Η εξοικείωση των νηπίων με το βιβλίο, την ανάγνωση και την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης. ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Γνωστικοί στόχοι: Να περιγράφουν και να αφηγούνται παραμύθια. Να αναγνωρίζουν και να διακρίνουν τις διαφορετικές μορφές που μπορεί να βρούμε σε βιβλία (εικονόλεξο, e-books κ.λ.π.) Να ορίζουν υπεύθυνους για τα βιβλία που δανειζόμαστε. Να κατατάσσουν σε διαφορετικές μορφές τα κείμενα Στόχοι δεξιοτήτων: Να μετατρέπουν τις εικόνες σε λέξεις και να συντάσσουν ένα ολόκληρο βιβλίο. Να εφαρμόζουν τους κανόνες της δανειστικής βιβλιοθήκης. Να μετατρέπουν και να δίνουν διαφορετικό τέλος στο παραμύθι που αναγιγνώσκεται εκείνη τη στιγμή. Στόχοι στάσεων και συμπεριφορών: Να εκτιμήσουν τα βιβλία ως μέσον με το οποίο μπορούν να ταξιδέψει η φαντασία τους. Να αποδέχονται και να εκτιμούν το βιβλίο σε οποιαδήποτε μορφή του. Να υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές σχετικά με το δανεισμό και φροντίδα ενός βιβλίου .
Μεθοδολογία Υλοποίησης Μέθοδος Υλοποίησης Προγράμματος: Ενεργητική Βιωματική Συμμετοχική Μέθοδος Έρευνας: Μέθοδος Project Τεχνικές: Καταιγισμός ιδεών, Μελέτη περίπτωσης, Παίξιμο ρόλων, Προσομοίωση, Δραματοποίηση, Εργασία σε υποομάδες
Ως προς το υπόθεμα: Δημιουργία δανειστικής βιβλιοθήκης Το ταξίδι μας… Ως προς το υπόθεμα: Δημιουργία δανειστικής βιβλιοθήκης Ξεκινήσαμε εμπλουτίζοντας την βιβλιοθήκη μας με καινούργια βιβλία από το σπίτι μας. Κάθε εβδομάδα ψηφίζαμε και καινούργιο βιβλιοθηκάριο αφού πρώτα έχουμε συζητήσει για το τι γίνεται στο χώρο της Βιβλιοθήκης, τι είναι οι βιβλιοθηκάριοι, πως παίρνουμε ένα βιβλίο και πόσο χρονικό διάστημα το κρατάμε σπίτι μας. Κάναμε καταγραφή κανόνων για το πώς θα πρέπει να συμπεριφερόμαστε σε ένα βιβλίο όταν το παίρνουμε στο σπίτι μας και βάλαμε την υπογραφή μας.
Με τη βοήθεια της νηπιαγωγού γράφουμε τους κανόνες στο computer και τους εκτυπώνουμε.
Η ημέρα η οποία αποφασίστηκε ότι θα δανειζόμαστε τα παραμύθια είναι η Τρίτη. Οι βιβλιοθηκάριοι αναλαμβάνουν το καθήκον της καταγραφής των ονομάτων των παιδιών και των τίτλων των βιβλίων που δανείζονται.
Στο σπίτι μας ζωγραφίζουμε αυτό που μας άρεσε ποιο πολύ από το παραμύθι και όταν το φέρουμε πίσω στο σχολείο όποιο παιδί θέλει το αφηγείται.
2 Απριλίου:Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου Μιλήσαμε για την ημέρα παιδικού βιβλίου , συζητήσαμε για την αφίσα την οποία κάνει κάθε χρόνο και άλλη χώρα. Την αφίσα για το έτος 2014 την ζωγράφισε η Niamh Sharkey από την Ιρλανδία.
Κατασκευάσαμε και ζωγραφίσαμε σελιδοδείκτες.
Ο παππούς ενός νηπίου μας επισκέφτηκε και μας διάβασε το παραμύθι << Η μικρή γοργόνα>>.
Χωρίστηκαν σε ομάδες και αφού συζήτησαν μεταξύ τους ζωγράφισαν αυτό που τους άρεσε από το παραμύθι.
Ως προς το υπόθεμα: Συγγραφή παραμυθιού Ως προς το υπόθεμα: Συγγραφή παραμυθιού Ύστερα από την ανάγνωση του παραμυθιού από το παππού, θελήσαμε να συγγράψουμε κι εμείς το δικό μας παραμύθι. Πρώτα από όλα μαθαίνουμε τα 5 βασικά βήματα για μια καλή ιστορία: ΠΟΙΟΣ;(είναι ο ήρωας) ΠΟΤΕ;(διαδραματίζεται η ιστορία) ΠΟΥ;(συμβαίνουν όλα αυτά) ΤΙ;(ποιο είναι το πρόβλημα που καλείται να λύσει ο ήρωας) ΠΩΣ;(λύνεται το πρόβλημα και λήγει η ιστορία)
Τίτλος παραμυθιού: Η Κρήνη η μαγείρισσα με τη μεγάλη μύτη Για να δείτε το παραμύθι μας πατήστε στον τίτλο.
Ως προς το υπόθεμα: Οι διαφορετικές μορφές βιβλίου Αφού γνωρίσαμε κι άλλου είδους βιβλία και έχουμε είδη διαβάσει πολλά διαφορετικά κείμενα καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς αποφασίζουμε να γίνουμε ποιητές. Χωριζόμαστε πάλι στις ομάδες μας και δημιουργούμε Limericks. Τα Limericks( ληρολογήματα) είναι μικρά ποιήματα με χαρακτηριστική δομή πέντε στίχων και ομοιοκαταληξία της μορφής αα-ββ-α. Τα ποιήματα του είδους limeric διηγούνται μια σύντομη ιστορία, συνήθως χωρίς ιδιαίτερο νόημα και καταλήγουν να μοιάζουν με μικρά ανέκδοτα. Εμείς το πήγαμε και λίγο παραπέρα με το να συνδυάσουμε τα ληρολογήματα με τα εικονόλεξα. Η κάθε ομάδα εμπνεύστηκε το δικό της ληρολόγημα (με τη βοήθεια και της νηπιαγωγού φυσικά) και ζωγράφισε τις εικόνες από κάποιες λέξεις .
Ροζ ομάδα Μωβ ομάδα Πράσινη ομάδα
Επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Πατρών
Ομάδες εργασίας μετά τη βιβλιοθήκη..... Ζωγραφίσαμε τι μας άρεσε.
Παρουσιάσαμε το πρόγραμμα στους γονείς
Τι πετύχαμε; Πιστεύω πως ο κύριος στόχος του προγράμματος επιτεύχθηκε με πολύ μεγάλη επιτυχία. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με το πρόγραμμα γιατί από τη μια ακούσαμε και διαβάσαμε πολλά παραμύθια από την άλλη δημιουργήσαμε και εμπνευστήκαμε. Καταφέραμε να αγαπήσουν τα παιδιά το βιβλίο. Να γίνουν μικροί συγγραφείς με αποτέλεσμα να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση. Να παράγουν γραπτό λόγο. Να καταλάβουν πως βιβλίο δεν είναι μόνο τα παραμύθια γιατί αυτά ξέρουν και γνωρίζουν αλλά οποιοδήποτε βιβλίο που έχει γραπτό ή και εικαστικό περιεχόμενο.