ΤΟ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ Αγροτουριστικό προϊόν είναι το σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρει μια περιοχή και το οποίο ενσωματώνει και συμβολίζει την εικόνα της περιοχής, έτσι όπως αυτή καταγράφεται στο αγροτικό τοπίο, στους τρόπους ζωής και στον τοπικό πολιτισμό. αγροτουριστικό προϊόν ⇙ ⇘ Προϊόντα Υπηρεσίες (γεωργικά, λαϊκή τέχνη) (φιλοξενία, δραστηριότητες)
Το αγροτουριστικό προϊόν της κάθε περιοχής πρέπει να είναι διαφοροποιημένο από τα αντίστοιχα άλλων περιοχών. Το συγκριτικό πλεονέκτημα κάθε αγροτουριστικού προϊόντος : Γνησιότητα ┐ Ποιότητα │ τοπικότητα Διαφοροποίηση ┘ - Η τοπικότητα είναι το στοιχείο που διαφοροποιεί τον αγροτουρισμό από τον μαζικό τουρισμό. - Στην τοπικότητα θα πρέπει να στηρίζεται οποιαδήποτε προσπάθεια ανάπτυξής του.
Οι παράμετροι που συγκρατούν την τοπικότητα : Ανάπτυξη μιας περιοχής (περιορισμένης έκτασης) σε τουριστικό προορισμό (ανάλογες υποδομές) Εξειδικευμένο προφίλ, στηριζόμενο σε κάποιο ιδιαίτερο τουριστικό πόρο της περιοχής. Ανάδειξη και προβολή των ιδιαίτερων στοιχείων του τοπικού πολιτισμού. Η τοπικότητα αναδεικνύεται ως το βασικό στοιχείο του μάρκετινγκ. Ανάδειξη των τοπικών γεωργικών προϊόντων: Άτυπα τοπικά προϊόντα Τυπικά τοπικά προϊόντα (ΠΟΠ, ΠΓΕ)
Η ΠΟΙΚΙΛΙΑ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟ Ο αγροτικός χώρος έχει ένα πολύ σημαντικό φυσικό και πολιτιστικό πλούτο, ο οποίος μπορεί να αξιοποιηθεί με ποικίλες δραστηριότητες. ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ Μικρές μονάδες (συνήθως μέχρι 10 δωμάτια) Οικογενειακές επιχειρήσεις (ανακαινισμένο κτήριο ή νέα) Εξειδικευμένα καταλύματα : Για κυνηγούς Για ψαράδες Για σκιέρ Για άτομα με ειδικές ανάγκες Απαραίτητη προϋπόθεση τα κτίσματα να είναι σύμφωνα με την τοπική παραδοσιακή αρχιτεκτονική.
CAMPINGS Έχουν εποχιακό χαρακτήρα Πρέπει να βρίσκονται κοντά σε χώρους που προσφέρουν τη δυνατότητα για δραστηριότητες (π.χ. κολύμπι, ψάρεμα, κυνήγι, ορειβασία κλπ) Επένδυση που απαιτεί μικρό κεφάλαιο Απαραίτητες ορισμένες βασικές υποδομές ΕΣΤΙΑΣΗ Λειτουργεί ως συμπληρωματική δραστηριότητα των καταλυμάτων Οι πελάτες μπορεί να είναι : Αποκλειστικά οι πελάτες των καταλυμάτων Και περαστικοί Πελάτες με rendez-vous Απαραίτητη προϋπόθεση η προβολή της τοπικής γαστρονομίας (τοπικά προϊόντα, τοπικοί τρόποι παρασκευής).
Ξενάγηση στους χώρους παρασκευής Δοκιμή των παραγόμενων προϊόντων ΓΕΥΣΙΓΝΩΣΙΑ Επίσκεψη χώρων παρασκευής τοπικών παραδοσιακών προϊόντων (κρασί, τσίπουρο, τυριά κλπ) Ξενάγηση στους χώρους παρασκευής Δοκιμή των παραγόμενων προϊόντων ΔΕΝ προσφέρεται γεύμα (πιθανόν συνοδευτικά εδέσματα) Απαιτείται : - κατάλληλη υποδομή (χώρος υποδοχής, διάδρομοι κλπ) - Διάθεση για φιλοξενία από τον ιδιοκτήτη ΚΕΝΤΡΑ ΙΠΠΑΣΙΑΣ Προσφέρεται η δυνατότητα για ιππασία Απαραίτητες προϋποθέσεις : Μεγάλοι χώροι για ιππασία Δάσκαλος ιππασίας και συνοδός Χώρος υποδοχής επισκεπτών
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑ Φιλοξενία ή/και διαμονή στο αγρόκτημα Ο επισκέπτης συνοδεύει τον γεωργό στις γεωργικές εργασίες ή/και συμμετέχει Η διαμονή είτε στο σπίτι του γεωργού είτε σε ειδικούς ξεχωριστούς χώρους Ιδιαίτερα διαδεδομένη μορφή στο εξωτερικό Παραλλαγή: Επίσκεψη παιδιών και νέων στο αγρόκτημα με σκοπό εκπαιδευτικό : Γνωριμία με το αγρόκτημα (φυτά, ζώα κλπ) Κύκλος μαθημάτων με περιοδικές επισκέψεις Απαιτείται ιδιαίτερα καλή οργάνωση
ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑΤΟΣ Τα προϊόντα πωλούνται στο αγρόκτημα (είτε νωπά, είτε μεταποιημένα) Ο αγοραστής διαλέγει ή/και συλλέγει μόνος τα προϊόντα ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ π.χ. συνοδεία σε ορειβασίες, περιπάτους στο βουνό, εκμάθηση χορών, μαγειρική κλπ
Η συνεργασία των αγροτουριστικών επιχειρήσεων μιας περιοχής είναι απαραίτητη : Για να δημιουργηθεί η πελατεία της περιοχής Για να δημιουργηθεί πιστή πελατεία Για να διαμορφωθεί η περιοχή σε ένα αγροτουριστικό προορισμό Στην ανάδειξη της περιοχής σε αγροτουριστικό προορισμό συμβάλλει η ύπαρξη : Φορέα προώθησης της συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων Σύμφωνο ποιότητας (μεταξύ των επιχειρηματιών) Φορέα προώθησης του αγροτουριστικού προϊόντος (είτε δημόσιος, είτε ιδιωτικός)