Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Νίκος Δρακωνάκης Οικονομολόγος Νοέμβριος 2017 Κύπρος

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Νίκος Δρακωνάκης Οικονομολόγος Νοέμβριος 2017 Κύπρος"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Νίκος Δρακωνάκης Οικονομολόγος Νοέμβριος 2017 Κύπρος
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΥΠΑΙΘΡΟΥ ΑΝΩΤΕΡΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΠΡΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ /ΑΡΧΕΣ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ & ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Νίκος Δρακωνάκης Οικονομολόγος Νοέμβριος 2017 Κύπρος

2 «Ο τουρισμός αποτελεί μια άκρως ανταγωνιστική βιομηχανία με τους τουρίστες-καταναλωτές να έχουν γίνει πολύ εκλεπτυσμένοι. Αναζητούν ησυχία, εξωτερικές δραστηριότητες και γνώριμα με το περιβάλλον. Τα εγκαταλελειμμένα κτίρια σε παρηκμασμένα χωριά ή οι φάρμες, μπορεί να γίνουν τα δεύτερά τους σπίτια» Jafari, J, 2000

3 ΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ – ΣΥΝΘΕΤΟ & ΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΟ
Το τουριστικό προϊόν αποτελείται από : Τους μη αναπαραγόμενους πόρους (φυσικοί, ιστορικοί, πολιτιστικοί) Τους αναπαραγόμενους πόρους (πολιτιστικές & άλλες εκδηλώσεις, δραστηριότητες ενασχόλησης ελεύθερου χρόνου, επιχειρηματικές & επαγγελματικές εκδηλώσεις) Συμπληρωματικές υπηρεσίες (υποδοχής, διατροφής, υποδομής, κλπ) Μη υλικά συστατικά στοιχεία (αισθητικές αξίες, πολιτιστικές αξίες, προσδοκίες & ικανοποίηση τουριστών)

4 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΣΥΝΘΕΤΟΥΝ ΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ
Φυσικό περιβάλλον Πολιτιστικό – ανθρωπογενές περιβάλλον Τουριστικές υποδομές & υπηρεσίες Άυλοι πόροι Τοπική παραγωγή

5

6 ΙΔΙΟΜΟΡΦΙΕΣ & ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ
Είναι άυλο και άκρως ανταγωνιστικό Αποτελείται από επιμέρους στοιχεία και υπηρεσίες Για τη δημιουργία και τη διάθεση του εμπλέκονται επιχειρήσεις, φορείς και ιδιώτες Ο τόπος παραγωγής του συμπίπτει με τον τόπο κατανάλωσης Δεν αποθηκεύεται & δε μεταφέρεται Υφίσταται μόνο με τη συμμετοχή τουρίστα Η παραγωγή του εξαρτάται από τον τόπο & το χρόνο Ανελαστική παραγωγή – ελαστικότητα ζήτησης Η ζήτηση του προϊόντος εξαρτάται από εξωγενή & απρόβλεπτους παράγοντες Μπορεί εύκολα να αντικατασταθεί Η ικανοποίηση του χρήστη – τουρίστα δεν εξαρτάται μόνο από την ποιότητα του προϊόντος

7 ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΥΝ ΤΟ ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ
Άρτια γενική υποδομή για προσπέλαση στους τουριστικούς τόπους Υψηλής ποιότητας ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις Τουριστική παιδεία και συνείδηση Άρτια εκπαίδευση και κατάρτιση για όσους ασχολούνται επαγγελματικά με τον τουρισμό Ανάδειξη και προστασία περιβάλλοντος, πολιτιστικής κληρονομιάς, σύγχρονης πολιτιστικής παραγωγής

8 ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΜΕΣΑ ΠΡΟΒΟΛΗΣ
Διαφημιστικά Μέσα- Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης Δημόσιες σχέσεις Προσωπικές Πωλήσεις Προώθηση Πωλήσεων Εκπτώσεις τιμολογίων Κανάλια Διανομής Ταξίδια Γνωριμίας Εκθέσεις Εκδόσεις Διαφημιστικών εντύπων και ηλεκτρονικού υλικού Διαφημιστικές Επιδείξεις στα Σημεία Πωλήσεων Ταχυδρόμηση Ενημερωτικών Δελτίων Οργάνωση και Επιχορήγηση Εκδηλώσεων

9 ΚΥΚΛΟΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ
1ο ΣΤΑΔΙΟ : ΛΑΝΣΑΡΙΣΜΑ 2ο ΣΤΑΔΙΟ : ΑΝΑΠΤΥΞΗ 3ο ΣΤΑΔΙΟ : ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ 4ο ΣΤΑΔΙΟ : ΚΟΡΕΣΜΟΣ 5ο ΣΤΑΔΙΟ : ΠΑΡΑΚΜΗ

10 Ο ΜΑΖΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Το μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης του μαζικού τουρισμού προσφέρεται κυρίως μέσω τουριστικών πακέτων. Αν και αποτέλεσε για χρόνια τη «βαριά» βιομηχανία προκάλεσε σημαντικές επιπτώσεις : - υποβάθμιση τόπων και πληθυσμών - κορεσμός τουριστικών προορισμών - μόλυνση του περιβάλλοντος - άναρχη δόμηση και εγκατάλειψη παραδοσιακών ή άλλων ήπιων δραστηριοτήτων

11 Ο ΤΟΥΡΙΣΤΑΣ ΣΗΜΕΡΑ Οι προτιμήσεις του σύγχρονου τουρίστα έχουν αλλάξει σε ό,τι αφορά στην ποιότητα, στον τρόπο & στον τόπο των διακοπών του Αναζητά κάτι διαφορετικό από το σύνηθες, κάτι εναλλακτικό από το καθιερωμένο, αρνείται το μαζικό - ηλιοτροπικό μοντέλο του τουρισμού Αυτό που επιζητά τελικά: είναι ο τουρισμός εμπειρίας

12 Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ
Στον τουρισμό υπαίθρου εμπίπτουν οι οργανωμένες δραστηριότητες τουριστών στην ύπαιθρο, μαζί με όλες τις άλλες δραστηριότητες που πραγματοποιούνται εκεί. Σχετίζονται με το ορεινό ή το παράκτιο περιβάλλον και μπορεί να πραγματοποιούνται σε κατασκηνώσεις με σταθερές εγκαταστάσεις και σε κάμπινγκ που μπορεί να περιλαμβάνει σκηνές, ξύλινα προκατασκευασμένα σπίτια, τροχόσπιτα, σε ειδικά διαμορφωμένα χωριά στην ύπαιθρο, κλπ. Οι τουρίστες που τον επιλέγουν είναι φυσιολάτρες, προτιμούν να διαμένουν στην ύπαιθρο και το ταξίδι τους είναι συνήθως μικρής διάρκειας.

13 Ο ταξιδιώτης σήμερα, αναζητά την ΕΜΠΕΙΡΙΑ.
Ο ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ Εναλλακτική μορφή τουρισμού Αντιβαίνει στην προσέγγιση του μαζικού-δίνει έμφαση στο καθαρό περιβάλλον και στην αναζήτηση των αναγκών της τοπικής κοινωνίας – βιώσιμη ανάπτυξη Ο ταξιδιώτης επιλέγει αυτόνομα τον τρόπο οργάνωσης και διεξαγωγής του ταξιδιού του. Ο ταξιδιώτης σήμερα, αναζητά την ΕΜΠΕΙΡΙΑ. Αναπτύσσεται σε περιοχές που δεν έχουν κορεστεί τουριστικά Συνδέεται με κοινωνικές, περιβαλλοντικές, & πολιτισμικές αξίες που επιτρέπουν στους οικοδεσπότες και τους φιλοξενούμενους να αλληλεπιδρούν και να μοιράζονται εμπειρίες. Βασίζεται στο ανάγλυφο, στην παράδοση και την οικογένεια. Όλα αυτά συνθέτουν ένα ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν.

14 Η ΣΧΕΣΗ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ
ο ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, είναι μία ειδική μορφή του τουρισμού της υπαίθρου, η οποία συνίσταται στο σύνολο των δραστηριοτήτων, που συνδέονται µε την αγροτική παραγωγή και το πολιτιστικό περιβάλλον των αγροτικών περιοχών, τις αγροτικές ασχολίες, τα τοπικά προϊόντα, την παραδοσιακή κουζίνα και τοπική γαστρονομία, καθώς και την παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας και εστίασης σε χώρους ενοποιημένους ή µη µε αγροτικές εγκαταστάσεις.

15 ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟ
Ο αγροτουρίστας είναι φιλοξενούμενος και όχι ένας πελάτης ή ένας αριθμός ενός γκρουπ Έχει ταυτότητα Στο αγροτουριστικό κατάλυμα οι φιλοξενούμενοι θα πρέπει να αισθάνονται «σαν στο σπίτι τους». Η αγροτουριστική επιχείρηση πρέπει να είναι σε απόλυτη σύνδεση και αρμονία με την περιοχή στην οποία εντάσσεται Η αγροτουριστική επιχείρηση στο πλαίσιο σεβασμού του περιβάλλοντος, πρέπει να υιοθετεί μέτρα περιβαλλοντικής προστασίας Είναι απαραίτητο η επιχείρηση να χρησιμοποιεί και να διαθέτει τοπικά προϊόντα, που παράγονται στην περιοχή από ντόπιους παραγωγούς Η ανταπόκριση στις απαιτήσεις και στις προσδοκίες των φιλοξενούμενων, χωρίς παραπλάνηση και διαστρέβλωση της αλήθειας για τις παροχές και τις υπηρεσίες της επιχείρησης είναι απαραίτητη προϋπόθεση

16 ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΠΟΥ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΜΕΡΟΣ :
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΠΟΥ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΜΕΡΟΣ : Σε μεγάλες γεωργικές εκμεταλλεύσεις Σε αγροτικές περιοχές Σε νησιωτικές, παραλιακές περιοχές Σε παραδοσιακούς οικισμούς Σε μέρη ιδιαίτερου φυσικού κάλλους ή προστατευόμενους χώρους Σε συνεταιριστικής μορφής συγκροτήματα

17 Ο ΑΓΡΟΥΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Περιλαμβάνει: Διακοπές στη γεωργική εκμετάλλευση (Farm House holidays) : υποδοχή & φιλοξενία τουριστών στο αγρόκτημα-συμμετοχή στις αγροτικές δραστηριότητες. Διαδεδομένη σε χώρες όπως : η Αυστρία, η Ολλανδία, η Γερμανία και οι ΗΠΑ. Διανυκτέρευση με πρωινό (Bed and Breakfast holidays) : δημιουργία τουριστικών καταλυμάτων και ενοικιαζόμενων δωματίων σε εξωαστικούς συνοικισμούς και φιλοξενία τουριστών σ' αυτά. Η μορφή αυτή αγροτουρισμού εμφανίζεται σε χώρες όπως η Γαλλία, Βρετανία, η Ιρλανδία, η Ελλάδα και η Ιταλία.

18 5 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
5 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ Η τουριστική δραστηριότητα συμβαίνει σε αγρόκτημα που λειτουργεί; 1. Σε ανενεργό αγρόκτημα (πχ διαμονή σε πρώην αγρόκτημα) 2.Σε ενεργό αγρόκτημα, έμμεση επαφή (η παραγωγή του αγροκτήματος σερβίρεται στα γεύματα) ΕΜΜΕΣΗ 3.Σε ενεργό αγρόκτημα, παθητική επαφή (πχ διαμονή σε ενεργό αγρόκτημα) ΠΑΘΗΤΙΚΗ Ποια είναι η φύση της επαφής με την αγροτική δραστηριότητα; 4.Σε ενεργό αγρόκτημα-άμεση επαφή-σκηνοθετημένος αγροτουρισμός (πχ παρουσιάσεις αγροτικών δραστηριοτήτων) 5.Σε ενεργό αγρόκτημα-άμεση επαφή-αυθεντικός αγροτουρισμός (πχ συμμετοχή σε δραστηριότητες του αγροκτήματος) Ο τουρίστας βιώνει την αυθεντική αγροτική εμπειρία;

19 ΣΤΟΧΟΙ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (1/2)
Αναζωογόνηση υπαίθρου Συγκράτηση πληθυσμού Συμπλήρωση και βελτίωση αγροτικού εισοδήματος – συμπληρωματικότητα απασχόλησης Δημιουργία διαφορετικών, νέων δραστηριοτήτων στην ύπαιθρο Ενίσχυση και προώθηση κοινωνικού και οικονομικού ρόλου γυναικών στην ύπαιθρο Συγκράτηση πληθυσμού στον τόπο διαμονής ή και επιστροφή πλέον Βελτίωση και προώθηση αγροτικών και βιοτεχνικών προϊόντων Προστασία του περιβάλλοντος

20 ΣΤΟΧΟΙ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (2/2)
Να συμβάλει ώστε ο επισκέπτης να γνωρίσει τις αγροτικές περιοχές, τις αγροτικές ασχολίες, τα τοπικά προϊόντα, την παραδοσιακή κουζίνα και την καθημερινή ζωή των κατοίκων, τα πολιτισμικά στοιχεία και τα αυθεντικά χαρακτηριστικά του χώρου αυτού. Η ανάπτυξη της αγροτουριστικής δραστηριότητας σε μικρές οικογενειακές μονάδες ή μικρούς συνεταιρισμούς. Σύνδεση αγροτουριστικών καταλυμάτων με την τοπική παραγωγή Διατήρηση, προβολή και αξιοποίηση της αρχιτεκτονικής και της πολιτιστικής κληρονομιάς Να φέρει τον επισκέπτη σε επαφή με τη φύση, να γνωρίσει την αυθεντικότητα Να κινητοποιήσει τις παραγωγικές, πολιτισμικές και αναπτυξιακές δυνάμεις του τόπου, συμβάλλοντας έτσι στην αειφόρο περιβαλλοντική, οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του αγροτικού χώρου

21 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΛΑΒΟΥΝ ΧΩΡΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Ορειβασία Πεζοπορία Ιππασία Κυνήγι/ψάρεμα Ποδηλασία Κωπηλασία Θαλάσσια σπορ Σκι Συμμετοχή σε γιορτές & πανηγύρια Περιηγήσεις Φωτογράφηση τοπίων Αγορά τοπικών προϊόντων Συναυλίες/θέατρο/παραδοσιακοί χοροί Ξενάγηση με ιστορική & θρησκευτική ενημέρωση

22 ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ‘’ΑΣΚΗΣΗΣ’’ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Γυναικείοι αγροτικοί συνεταιρισμοί Camping-Karavanning –τροχόσπιτα (Αγγλία, Ιρλανδία) Αγροτουρισμός σε προστατευόμενες περιοχές (εθνικά πάρκα) – συνδυασμός με φυσιολατρικό και οικολογικό Πρατήρια/εκθετήρια αγροτικών προϊόντων Εξειδικευμένα τουριστικά γραφεία Επιχειρήσεις παραγωγής παραδοσιακών προϊόντων Εργαστήρια λαϊκής τέχνης

23 ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ‘’Αυτός που αναπτύσσεται και διατηρείται σε μια περιοχή (κοινωνία, περιβάλλον) με τέτοιο τρόπο και σε τέτοια κλίμακα που να παραμένει βιώσιμος για μια αορίστου χρόνου περίοδο και που να μην υποβαθμίζει ή να μεταβάλλει το περιβάλλον (ανθρώπινο και φυσικό), μέσα στο οποίο λειτουργεί’’ Butler, 1992

24 ΟΙ 10 ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΑΕΙΦΟΡΙΚΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΑΕΙΦΟΡΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ, 1999, ΕΕ)
Ο σεβασμός στα όρια της φέρουσας ικανότητας της περιοχής Η συμβολή στη συντήρηση και αύξηση της κληρονομίας Η διατήρηση των φυσικών πόρων Η στήριξη της τοπικής οικονομίας Η προώθηση της συμμετοχής του τοπικού πληθυσμού Η ανάπτυξη κατάλληλης ποιότητας τουρισμού Η διευκόλυνση της επισκεψιμοτητας της προστατευόμενης περιοχής Η ανάπτυξη νέων μορφών απασχόλησης Η ενθάρρυνση και προώθηση συμπεριφορών φιλικών προς το περιβάλλον Η δημιουργία συνθήκης πρότυπου για άλλους οικονομικούς τομείς με στόχο τον επηρεασμό των πρακτικών τους

25 ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Αντιμετώπιση ως μία αναπτυξιακή στρατηγική με συγκεκριμένους στόχους και αρχές Ο αγροτουρισμός, εάν δεν αποτελέσει αντικείμενο κατάλληλου σχεδιασμού – τουρ δραστηριότητα που εξαντλείται σε φιλοπεριβαλλοντικές δηλώσεις Αποτελεί υποσύνολο της αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης 3 πυλώνες αειφορικής ανάπτυξης: Οικονομική αποτελεσματικότητα, προστασία περιβάλλοντος, κοινωνική δικαιοσύνη Αειφόρος Τουριστική ανάπτυξη Εναλλακτικός τουρισμός Ειδικές μορφές τουρισμού

26 ΠΡΟΦΙΛ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΑ Ενδιαφέρονται για την αγροτική διάσταση
Ενδιαφέρονται για τη χαλάρωση-μικρή συμμετοχή Παρατηρητές-καταναλώνουν εικόνες Οικογένειες με παιδιά (κάτοικοι αστικών κέντρων) Ταξιδεμένοι-έμπειροι Αναζητούν επαφή με τη φύση-αυθεντικότητα Ευρύ ηλικιακό φάσμα- πιο νέοι –τουρισμός περιπέτειας (σε συνδυασμό) Μεσαίου + υψηλού εισοδηματικού επιπέδου Υψηλού μορφωτικού επιπέδου

27 ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΑ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στα πολιτισμικά στοιχεία των περιοχών, το φυσικό κάλλος, και τις παρθένες περιοχές Επιθυμεί να γνωρίσει την ιστορία, τη γαστρονομία, τα ήθη και τα έθιμα και να συμμετάσχουν σε αγροτικές δραστηριότητες Είναι ηλικίας ετών Ταξιδεύει σε ζευγάρια ή παρέες Γνωρίζει τι ζητάει Έχει μεγάλη οικονομική επιφάνεια Χώρες προέλευσης : Βρετανία, Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Ολλανδία, Γαλλία, ΗΠΑ

28 ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ
Βοηθάει στη μείωση της εποχικότητας – 365 ημέρες το χρόνο Εισόδημα έξτρα- αν αναπτύσσεται από αγρότες Βιώσιμη ανάπτυξη- προστασία γης Μειωμένη διαρροή χρημάτων Συνεργασία τοπικών επιχειρήσεων Εμπλουτισμός τουριστικού προϊόντος Προστιθέμενη αξία Προώθηση τοπικών, αγροτικών προϊόντων Επαναληψιμότητα πελάτη λόγω παροχής διαφορετικών δραστηριοτήτων

29 ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Συμβολή στη ζωτικότητα των αγροτικών περιοχών Διαφύλαξη της τοπικής κληρονομιάς και διατήρηση της τοπικής ταυτότητας Σωστή χρήση των φυσικών πόρων Ενίσχυση τοπικής οικονομίας μέσα από την παραγωγή και την πώληση τοπικών προϊόντων Συγκράτηση τοπικού πληθυσμού στην ύπαιθρο Ανάπτυξη ήπιων και συμπληρωματικών δραστηριοτήτων, κ.λπ.

30 ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΟ ΤΣΑΝΤΑΛΗ https://www. youtube. com/watch
ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΟ ΤΣΑΝΤΑΛΗ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΧΩΡΩΝ, ΣΚΟΠΕΛΟΣ e=youtu.be (Το video φτιάχτηκε από τους κατοίκους, στοίχισε 1500 ευρώ και συμμετείχαν οι κάτοικοι )) ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

31 Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
1970- ως και το τέλος δεν υπήρχε ανάπτυξη –καθυστέρηση λόγω μονοκαλλιέργειας του ηλιοτροπικού τουρισμού 1980-αγροτικές υποδομές από ιδιώτες-χρηματοδοτικά προγράμματα –ίδρυση των πρώτων γυναικείων συνεταιρισμών – 1983 ο ΕΟΤ συστήνει ένα διϋπηρεσιακό όργανο για τη μελέτη αυτής της μορφής του τουρισμού 1990-Leader, ΠΕΠ, Τουρισμός 3Φ (φύση, φιλία, φιλοξενία) – μη σαφής προσανατολισμός αγροτικών επιχειρήσεων 2000-Leader+ - Ολοκληρωμένα προγράμματα ανάπτυξης του αγροτικού χώρου-νέα φάση 2010 έως και σήμερα: Σύνδεσμος Ενώσεων Αγροτουρισμού Ελλάδας –στοχεύει στη διαμόρφωση της ταυτότητας του αγροτουριστικού προϊόντος – παρέχει ειδικό σήμα στις επιχειρήσεις Ένωση Τουρισμού Υπαίθρου και Αγροτουρισμού Κρήτης Δίκτυο παραδοσιακών αγροτικών καταλυμάτων (Guest Inn)-μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Αγροτουρισμού (EuroGites )

32 ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ Βάμος Θαλώρη Μηλιά Άσπρος Ποταμός Κινστέρνα
Μυκονιάτικο σπίτι (η άλλη πλευρά της Μυκόνου) Πρωτοβουλία Χαμάδα για τα βελανίδια- Κέα –αγρόκτημα κόκκινο τρακτέρ

33 Βάμος, Χανιά

34 Βάμος, "Vamos Traditional Village"
Προώθηση οικοτουρισμού και αγροτουρισμού Μαθήματα παραδοσιακής κρητικής μαγειρικής Πεζοπορίες στην περιοχή Επισκέψεις σε τοπικούς παραγωγούς (οινοποιεία, ελαιουργεία, τυροκομεία) Συγκομιδή ελιάς, πορτοκαλιών, άγριων χόρτων εποχιακές δραστηριότητες

35 Θαλόρη, Ηράκλειο

36 Θαλόρη Πεζοπορία Αναρρίχηση Παρατήρηση πουλιών Ποδηλασία βουνού
Κατάβαση Via feratta στο φαράγγι Ελυγίας Canyoning Διαδρομές με τζιπ Βόλτα με σκάφος ή κανό Ψάρεμα Συμμετοχή σε αγροτικές δραστηριότητες Μαθήματα μαγειρικής

37 Μηλιά, Χανιά

38 Μηλιά Μαθήματα μαγειρικής Περιπατητικές διαδρομές
Διαδρομές με αυτοκίνητο Ζύμωμα ψωμιού Μαθήματα ζωγραφικής Περιήγηση-ξενάγηση στο χωριό Εκδηλώσεις-πανηγύρια Τρύγος, μάζεμα ελιάς, τυροκομία, παραγωγή τσικουδιάς

39 Άσπρος Ποταμός , Λασίθι

40 Άσπρος Ποταμός Χώρος κατάλληλος για τη διεξαγωγή σεμιναρίων Γιόγκα, Ται τσι, ζωγραφικής Ιδανικό μέρος για στιγμές ηρεμίας και χαλάρωσης Κύριος φωτισμός με λάμπες παραφίνης και κεριά Περιπατητικές διαδρομές

41 Κινστέρνα, Μονεμβασιά

42 Κινστέρνα Εταιρικές συναντήσεις (‘’αφυπνίστε εκ νέου την ανθρώπινη πλευρά σας) Εμπειρίες σε όλη τη διάρκεια του χρόνου : ποδηλασία, ζύμωμα, επίσκεψη σε παλαιοπωλείο, υιοθετήστε ένα δέντρο, γνωρίστε την τέχνη της υφαντικής, βόλτα με άλογο, οινογνωσία, γαστρονομικές εμπειρίες Εποχιακές δραστηριότητες : τρύγος, παραγωγή τσίπουρου, παραγωγή κρασιού, γνωριμία και συμμετοχή στη σαπωνοποιεία Εμφιάλωση του κρασιού καθώς και διάφορων προϊόντων (μαρμελάδες), με ετικέτα

43 Μυκονιάτικο Σπίτι

44 Μυκονιάτικο σπίτι Μαθήματα μαγειρικής – αρχαία κουζίνα της Δήλου
Πεζοπορικές διαδρομές Ξεναγήσεις στη Δήλο Επίσκεψη σε φάρμα και οινοποιείο Κρουαζιέρες Παραδοσιακό γεύμα και δείπνο Διαδρομές σε παραδοσιακά χωριά, με ξενάγηση, δοκιμή προϊόντων

45 Κέα –αγρόκτημα κόκκινο τρακτέρ

46 Κέα, αγρόκτημα κόκκινο τρακτέρ
Συλλογή βελανιδιού με κοινωνικοοικονομικά & περιβαλλοντικά οφέλη για την κοινωνία της Κέας- ένα παράδειγμα συνδυασμού αγροτουριστικής επιχείρησης & μιας πρωτοβουλίας για την αναβίωση μιας παραδοσιακής πρακτικής Διάφορες πεζοπορικές διαδρομές Θαλασσινές περιηγήσεις με βάρκα-μπάνιο σε απόμερες παραλίες Συγκομιδή βελανιδιών Παραγωγή μαρμελάδας, σπαθόλαδου Τρύγος και οινογνωσία

47

48 ΣΗΜΑΤΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟ
Πολλές χώρες ή και περιοχές που έχουν αναπτύξει τον αγροτουρισμό έχουν υιοθετήσει σήματα ποιότητας. Τα σήματα αυτά λειτουργούν ως «σήμα κατατεθέν» για συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες. Το σήμα ποιότητας, συνοδεύεται από μια χάρτα προδιαγραφών όπου περιγράφονται : Το είδος των επιχειρήσεων και οι παρεχόμενες υπηρεσίες Οι προδιαγραφές λειτουργίας των επιχειρήσεων Οι απαιτήσεις για τη χορήγηση του σήματος Η διαδικασία «πιστοποίησης» Οι προϋποθέσεις διατήρησης ή αφαίρεσης του σήματος

49 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΡΥΜΟΥ ΣΑΜΑΡΙΑΣ ΜΕ ΤΟΠΙΚΟ ΣΗΜΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Οι ελάχιστες προϋποθέσεις προσδιορίστηκαν, υιοθετήθηκαν και τηρούνται χωρίς ελέγχους και κυρώσεις Ιστορικό (2013) : Δημιουργήθηκε η ανάγκη καθιέρωσης σήματος ποιότητας σε προϊόντα και υπηρεσίες, επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον Εθνικό Δρυμό Σαμαριάς. Δημιουργήθηκε ένα ισχυρό πλαίσιο συνεργασίας και επικοινωνίας ανάμεσα στις επιχειρήσεις και στο Φορέα Διαχείρισης Ο Φορέας Διαχείρισης ανέλαβε να στηρίξει την αναγνωρισιμότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών και να ενισχύσει την επικοινωνιακή ταυτότητα της περιοχής Ιδιαιτερότητα της περιοχής επέβαλε ένα κοινά αποδεκτό σύμφωνο ποιότητας που υιοθετήθηκε και εφαρμόστηκε ως «λόγω τιμής» Η ευαισθητοποίηση και η υιοθέτηση του σήματος συνεχίζεται και διευρύνεται Η καινοτομία: Οι επιχειρήσεις διαθέτουν μόνο τοπικά προϊόντα Το σήμα πέτυχε να θέσει στο επίκεντρο το περιβάλλον, την κοινωνία και τον άνθρωπο Το σήμα είναι συνώνυμο με την υψηλή ποιότητα, το κύρος και την αξιοπιστία

50 ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΗ ΠΟΙΟΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ-ΠΩΣ;
Παροχή ενός αυθεντικού αγροκτήματος Παροχή εκπαιδευτικής εμπειρίας (προσαρμοσμένη στην ηλικία των επισκεπτών)- βιωματική εμπειρία Παροχή της καλύτερης δυνατής υπηρεσίας (εκπαίδευση, επιμόρφωση προσωπικού) Παροχή των απαραίτητων εγκαταστάσεων Διατήρηση ασφαλούς και προσβάσιμου για όλους περιβάλλοντος Οικονομικός σχεδιασμός Δημιουργία καλών σχέσεων με την κοινότητα (επισκέψεις από σχολεία, επιχειρήσεις, κτλ)

51 ΚΡΙΤΙΚΗ- ΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΣΚΕΨΗ
Μήπως υπάρχουν αδυναμίες στην εφαρμογή του αγροτουρισμού και τελικά, πόσο συμβάλλει στην αειφόρο ανάπτυξη ;;;;; Άστοχες επενδύσεις Ακατάλληλοι επενδυτές Έλλειψη πόρων Προβλήματα ποιότητας Έλλειψη κατάρτισης Έλλειψη δημιουργίας πλέγματος συμπληρωματικών επιχειρήσεων Έλλειψη οργανωμένης προώθησης πωλήσεων Έλλειψη μέτρων προβολής και διαφήμισης Μη τήρηση αρχών ήπιου τουρισμού Πολλές φορές, δε συνάδει η ανάπτυξη του αγροτουρισμού με τους στόχους της αξιοποίησης των αγροτικών πόρων, της διασύνδεσης υπαίθρου-πόλης και της ανάκαμψης των παρηκμασμένων αγροτικών περιοχών.

52 ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ-ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Γάμοι στην ύπαιθρο Συνδυασμός με το κίνημα του ‘’slow food’’-σύνδεση με γαστρονομία (οικογαστρονομικό κίνημα ) Συνδυασμός με ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού (γαστρονομικός- οινικός, θρησκευτικός, κ.α.) Οικοτουρισμός (οικολογικά αξιόλογες περιοχές) Πολιτισμικός τουρισμός – παραγωγική διαδικασία

53 ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
Συνέργειες-συνεργασίες Αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Πλατφόρμες –κανάλια διανομής εξειδικευμένα (εναλλακτικού τουρισμού) Στοχευμένες κινήσεις προβολής μέσα από θεματικούς διαδικτυακούς τόπους Από στόμα σε στόμα διάδοση (word of mouth) Προβολή και προώθηση σε νέες αγορές-στόχους Σήματα ποιότητας Δικτύωση (clustering) Νέα, καινοτόμα προϊόντα, πχ δρόμοι της ελιάς

54 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ
U0REgrLsG7S2m7Ebpw&index=4

55 ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ!


Κατέβασμα ppt "Νίκος Δρακωνάκης Οικονομολόγος Νοέμβριος 2017 Κύπρος"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google