Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων Αναστασίου Γεωργία Δημητρίου Μαρία Ευθυμίου Άντρη Θεοφάνους Ελένη
Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων Ορισμός Επίπεδα Καλλιέργεια δεξιότητας Παράδειγμα
Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων ΟΡΙΣΜΟΣ Είναι η νοητική λειτουργία που βασίζεται στα δεδομένα των προηγούμενων διαδικασιών. Για την ερμηνεία του συνόλου δεδομένων απαιτούνται τα νοητικά στάδια της ανάλυσης και της σύνθεσης, καθώς επίσης και η ικανότητα της σύνδεσης των δεδομένων με την υπάρχουσα γνώση. Το παιδί μελετά και αναδιοργανώνει πληροφορίες και δεδομένα και συνδυάζοντας τα με προηγούμενες εμπειρίες καταλήγει σε συμπεράσματα, τα οποία προκύπτουν από δεδομένα που έχουν δοθεί στο παιδί ή που έχουν συλλεγεί από το ίδιο και μπορούν να είναι διαπιστώσεις, προβλέψεις ή υποθέσεις. Κατά την επεξεργασία δεδομένων, το παιδί κάνει συγκρίσεις, βρίσκει σχέσεις και αναγνωρίζει μοτίβα, αφού προηγηθεί η οργάνωση δεδομένων με οποιοδήποτε τρόπο όπως παράθεση αντικειμένων, απεικόνιση με γραφική παράσταση κ.ά.
Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων Επίπεδα Σ΄ένα πρώτο στάδιο το παιδί: Στηρίζει μια δήλωση του σε προηγούμενες εμπειρίες και παρατηρήσεις γεγονότων που συμβαίνουν κατ’ εξακολούθηση. Κατά τη διάρκεια των παρατηρήσεων του αρχίζει να εντοπίζει συμπεριφορές οι οποίες συμβαίνουν κατ’ επανάληψη. Ερμηνεύει απλές καταγραφές στις οποίες έλαβε μέρος ή του παρουσίασαν. Σ’ ένα δεύτερο στάδιο το παιδί: Αναγνωρίζει ότι γίνεται πιο πειστικό όταν εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο σκέφτηκε για να καταλήξει σ’ ένα συμπέρασμα Οργανώνει δεδομένα, τα καταγράφει και βρίσκει σχέσεις μεταξύ τους Ερμηνεύει δεδομένα και εξάγει απλά συμπεράσματα εξηγώντας το σκεπτικό του Χρησιμοποιεί τα δεδομένα για να επιβεβαιώσει ή να απορρίψει δοσμένες υποθέσεις
Σ’ ένα τρίτο επίπεδο το παιδί: Απορρίπτει δικές του υποθέσεις που δε συνάδουν με τα δεδομένα και συμφωνεί με άλλες που φαίνονται να βρίσκουν στήριξη Αναγνωρίζει τα δεδομένα που θα χρησιμοποιήσει για να βρει απαντήσεις σε ερωτήματα που διερευνά
Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων Καλλιέργεια δεξιότητας Ενθαρρύνουμε το παιδί: Να καταγράφει σε πίνακες τα δεδομένα ή τα αποτελέσματα του Να συμμετέχει στον πίνακα της τάξης για κατασκευή ιστογράμματος, ραβδογράμματος, γραφικής παράστασης Να κατασκευάζει ατομικά ή ομαδικά διάφορες γραφικές παραστάσεις Να εξηγεί σχεδιαγράμματα ή ιστορία με εικόνες Να μελετά χάρτες, σχεδιαγράμματα, παραστάσεις που αναρτώνται στον τοίχο της τάξης για μεγάλο χρονικό διάστημα Να απαντά σε συγκεκριμένες ερωτήσεις (πόσο, τι, πότε, γιατί, πώς) που υποβάλλονται από τον εκπαιδευτικό και αφορούν την ερμηνεία μιας παράστασης, ενός ιστογράμματος ή ενός πίνακα.
Ερμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων Παράδειγμα Με βάση την 2η δεξιότητα που προαναφέρθηκε, ο μαθητής καλείται να συμμετάσχει στον πίνακα της τάξης για την κατασκευή ιστογράμματος με βάση τα δεδομένα του πιο κάτω πίνακα: Θερμοκρασία νερού Χρόνος που χρειάζεται η ζάχαρη για να διαλυθεί στο νερό 5 °C 90 sec. 30 °C 60 sec. 80 °C 30 sec.