Θ. Ε 4: Μαρτυρία και προσφορά της πίστης στον σύγχρονο κόσμο Φώτης Έξαρχος Γ΄
Μπόνχεφερ, Ντίτριχ (Dietrich Bonhoeffer, Μπρεσλάου 1906 – Φλέσενμπεργκ 1945). Γερμανός θεολόγος. Γιος πανεπιστημιακού καθηγητή της ιατρικής, ο Μ. σπούδασε θεολογία στο Τίμπινγκεν και στο Βερολίνο. Το 1930 έγινε υφηγητής στο πανεπιστήμιο του Βερολίνου με το έργο του Πράξη και Είναι (Akt und Sein), στο οποίο πραγματεύτηκε τη φύση της αποκάλυψης και την επίδραση της φιλοσοφίας στη θεολογία. Από το 1933 ήταν πάστορας δύο γερμανικών ευαγγελικών κοινοτήτων στο Λονδίνο έως το 1935, οπότε επέστρεψε στο Βερολίνο για να συμμετάσχει στην Ομολογούσα Εκκλησία (Bekennende Kirche), που ήταν ενάντια στον αντισημιτισμό της – αφοσιωμένης στον Χίτλερ – γερμανικής Ευαγγελικής Εκκλησίας και της γερμανικής κοινωνίας.
Ο Μπόνχεφερ ανέλαβε τη διεύθυνση ενός παράνομου ιερατικού σεμιναρίου της Ομολογούσης Εκκλησίας στο Φίκενβαλντ, στην Πομερανία, έως το 1940, οπότε η λειτουργία του διεκόπη από την Γκεστάπο· κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου έγραψε τα έργα Ακολουθία (Die Nachfolge, 1937) και Κοινή ζωή (Gemeinsames Leben, 1939). Μετά την έναρξη του Β ’ Παγκοσμίου πολέμου έλαβε μέρος σε διαμαρτυρίες υπέρ των Εβραίων και μυήθηκε σε συνωμοτικό σχέδιο ανατροπής του Χίτλερ. Λόγω των αντιστασιακών δραστηριοτήτων του, το 1943 συνελήφθη και φυλακίστηκε στο Βερολίνο, απ ’ όπου έπειτα από δύο χρόνια μεταφέρθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Φλέσενμπεργκ.
Εκεί εκτελέστηκε δι ’ απαγχονισμού λίγες ώρες πριν από την κατάρρευση του ναζισμού. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη φυλακή ο Μ. έγραψε μια σειρά επιστολών που εκδόθηκαν αργότερα με τον τίτλο Αντίσταση και υποταγή (Widerstand und Ergebung, 1951), στις οποίες διατυπώνει πρωτοποριακούς θεολογικούς στοχασμούς. Υπέρμαχος του οικουμενισμού, ο Μ. πίστευε ότι θα έπρεπε να επανεξεταστεί το ζήτημα του χριστιανισμού και η Εκκλησία να τοποθετηθεί σε νέες βάσεις, εγκαταλείποντας απαρχαιωμένες αντιλήψεις για την έννοια του Θεού, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση και όχι την προσέγγισή της με την εκάστοτε κοσμική πραγματικότητα. Οι θέσεις του Μ. άσκησαν μεγάλη επίδραση στην εξέλιξη της προτεσταντικής θεολογίας.
=com_k2&view=item&id=36989:mponxefer_nt itrix =com_k2&view=item&id=36989:mponxefer_nt itrix Google Images