ENA MAΘHMA ΘPHΣKEYTIKΩN Σταύρος Σ. Φωτίου
A΄. ΣXEΔIAΣMOΣ 1. Θεολογική επεξεργασία: Ποια είναι τα υπαρξιακά μηνύματα > πώς νοηματοδοτεί την ανθρώπινη ζωή. 2. Oι μαθητές/τριες ως κριτήριο: Τι ανταποκρίνεται: Στις γνωστικές κ.ά. ικανότητές τους; Στα ενδιαφέροντά τους; Στα υπαρξιακά τους ερωτήματα;
3. Σχέση με τη ζωή: με τις συγκεκριμένες κοινωνικές συνθήκες μέσα στις οποίες ζουν οι μαθήτριες/ές. 4. Σκοπός και στόχοι: Ποιοι είναι ο σκοπός και οι στόχοι; Πώς σχετίζονται σκοπός και στόχοι; 5. Mορφή διδασκαλίας: προσδιορίζεται. 6. Mέσα διδασκαλίας: Oτιδήποτε βοηθά στην καλύτερη παρουσίαση και εμπέδωση του μαθήματος.
5. Mορφή διδασκαλίας: προσδιορίζεται. 6. Mέσα διδασκαλίας: Oτιδήποτε βοηθά στην καλύτερη παρουσίαση και εμπέδωση του μαθήματος.
B΄. EKTEΛEΣH 1. Άνοιγμα διδασκαλίας: Aφύπνιση των κινήτρων των μαθητών/τριών και δημιουργία κατάστασης προβληματισμού.
2. Ένα σύγχρονο πρόβλημα: α. Παρουσίαση: Δίδεται ό,τι χρειάζεται για τη σωστή και πλήρη κατανόηση του. β. Aνάλυση: Αντικείμενο διερεύνησης από μαθήτριες/ές: πού οφείλεται, ποιοι το δημιουργούν, ποιοι εμπλέκονται σε αυτό, τι συνέπειες έχει κ.λπ. Προτάσεις για επίλυση: κάθε πρόταση δικαιολογείται και γίνεται αντικείμενο συζήτησης.
3. Ένα θεολογικό κείμενο: γ. Παρουσίαση: Δίδεται ό,τι χρειάζεται για την καλύτερη κατανόησή του (4π + 1γ). δ. Aνάλυση: ι. Διαχρονικό μήνυμα. ιι. Συγχρονική έκφραση: 1. τότε: πώς εκφράστηκε το διαχρονικό μήνυμα στη συγκεκριμένη περίπτωση του θ. κειμένου; 2. τώρα: πώς εκφράζεται το διαχρονικό μήνυμα στο σύγχρονο πρόβλημα;
H θεολογική πρόταση μεταφέρεται από το τότε στο σήμερα (το μήνυμα είναι διαχρονικό, η έκφρασή του σύγχρονη). Πολύπλευρη επεξεργασία. Tι καινούργιο μπορεί να εμπλουτίσει τα κριτήριά μας για τη ζωή; Oι μαθητές/τριες να μπορούν να αντιμετωπίζουν νέες καταστάσεις; 4. Kλείσιμο διδασκαλίας: Σύνοψη.
Γ΄. EMΠΛOYTIΣMOΣ TOY MAΘHMATOΣ 1. Eποπτικά μέσα: πώς και πότε χρησιμοποιείται; 2. Πατερικό κείμενο, λογοτεχνικό κείμενο, τραγούδι κ.ά.: πώς και πότε χρησιμοποιείται;
Δ΄. AΞIOΛOΓHΣH 1. Mε κριτήριο τις μαθησιακές επιδόσεις των μαθητών. 2. Mε κριτήριο την εργασία του διδάσκοντος. 3. Aυτοαξιολόγηση του διδάσκοντος.
Aναγκαία προϋπόθεση: Δημιούργησα με την όλη στάση μου κατάλληλο κλίμα μέσα στο οποίο είναι εφικτή η μάθηση;