Ο ΕΦΗΒΟΣ ΚΑΙ Ο «ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΑΛΛΟΣ» Ο ΕΦΗΒΟΣ ΚΑΙ Ο «ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΑΛΛΟΣ»
Μια για να υπάρχουμε και μια για να ζήσουμε. Γεννιόμαστε δύο φορές. Μια για να υπάρχουμε και μια για να ζήσουμε. Η περίοδος της εφηβείας είναι η δεύτερη γέννηση» J. J. Rousseau, Αιμίλιος
Θεωρητική & Βιωματική προσέγγιση ΕΝΟΤΗΤΕΣ- ΣΚΟΠΟΙ Θεωρητική & Βιωματική προσέγγιση Ο προσδιορισμός της εφηβικής ταυτότητας Οι σχέσεις που αναπτύσσει ο έφηβος με τον «σημαντικό άλλο» Η δημιουργική αλληλεπίδραση του εφήβου με το περιβάλλον του.
Ο προσδιορισμός της εφηβικής ταυτότητας σωματικό επίπεδο Ορμονικές αλλαγές ψυχολογικό επίπεδο Αμφιθυμία: αντιπαράθεση λογικής και συναισθήματος πνευματικό επίπεδο Ανάπτυξη αφηρημένης σκέψης
Συναισθηματική Απομόνωση σεξουαλικότητα Υπαρξιακές αναζητήσεις Αμφισβήτηση αξιών και κατεστημένου Μεταφυσικές αγωνίες Υπερευαισθησία Άγχος Συναισθηματική Απομόνωση
1η ΕΝΟΤΗΤΑ Βιωματικού Εργαστηρίου ΣΚΟΠΟΣ O προσδιορισμός της εφηβικής ταυτότητας ΣΤΟΧΟΙ να συνειδητοποιήσει ο έφηβος την ατομική του ταυτότητα να αντιληφθεί την πολλαπλότητα του εαυτού του, άρα και της συμπεριφοράς του.
Ενδεικτικές ασκήσεις Καθένας στην ομάδα λέει το όνομα του «Με λένε….» Καθένας στην ομάδα λέει το όνομα του «Με λένε….» Σε χαρτί, κάθε μέλος απαντά έως 10 φορές αυθόρμητα στην ερώτηση «Ποιος είμαι;» π.χ. Είμαι……..(αγόρι, γιος, φίλος, κ.ά.) Δραματοποίηση με αφορμή την παρακάτω υπόθεση «Πιέζεσαι να αναλάβεις μια ευθύνη και αρνείσαι. Πώς αρνείσαι στο ρόλο του γιου, φίλου, κόρης, κλπ;» Συζήτηση στην ομάδα για τους διαφορετικούς εαυτούς μας
Οι σχέσεις που αναπτύσσει ο έφηβος με τον «σημαντικό άλλο» Πώς αντιλαμβάνονται οι ενήλικες την εφηβική ηλικία και την εφηβική διαφορετικότητα; τι αποτέλεσμα έχει στους νέους αυτή η οπτική των ενηλίκων;
2η Ενότητα Βιωματικού Εργαστηρίου: Η σχέση του εφήβου με τον «σημαντικό άλλο» ΣΚΟΠΟΣ: Οι σχέσεις που αναπτύσσει ο έφηβος με τον σημαντικό άλλο ΣΤΟΧΟΙ: να διερευνήσει ο έφηβος τη σχέση του με τους άλλους το βαθμό επηρεασμού του από στερεοτυπικές αντιλήψεις να αποκτήσει θετική αντίληψη και στάση προς τον άλλο
Ενδεικτικές ασκήσεις (σε ζευγάρια) Τι μου αρέσει πάνω στον άλλο/η; (ο συντονιστής καταγράφει) Ασκήσεις Καταιγισμού Ιδεών (brainstorming). (δίνουμε εικόνα διαπόμπευσης / στιγματισμού) Τα παιδιά εκφράζονται αυθόρμητα. Ο συντονιστής καταγράφει στον πίνακα. 2. Ποιος άνθρωπος ή ομάδα σάς φαίνεται ότι αποκλίνει από το μέσο όρο, ότι είναι δηλαδή διαφορετικός;». Ο συντονιστής καταγράφει στον πίνακα 3. Συζήτηση στην Ομάδα Παιχνίδι Ρόλων H κόρη μιας 4 /μελούς οικογένειας ανακοινώνει πως ‘βγαίνει’ με ένα τσιγγανόπουλο. Ακολουθεί συζήτηση στην οικογένεια. Η άσκηση μπορεί να αναπτυχθεί σε 3 εκδοχές. (σε ζευγάρια) Τι μου αρέσει μέσα στον άλλο/η; (ο συντονιστής καταγράφει)
Η δημιουργική αλληλεπίδραση των εφήβων με τους «σημαντικούς άλλους»
3η Ενότητα Βιωματικού Εργαστηρίου: 3η Ενότητα Βιωματικού Εργαστηρίου: Η δημιουργική αλληλεπίδραση των εφήβων με τους «σημαντικούς άλλους» Στόχος: να αποκτήσει ο έφηβος πληρέστερη αντίληψη του εαυτού του μέσα από τον άλλο
Ενδεικτικές ασκήσεις (σε ζευγάρια) «Ο τυφλός και ο κωφάλαλος» Όλοι οι «κωφάλαλοι» ταυτόχρονα καθοδηγούν το «τυφλό» μέλος της ομάδας τους μέσα στο χώρο, το περιφέρουν στο δωμάτιο, κρατώντας το απαλά από τους ώμους, προσέχοντας να μην χτυπήσει στα έπιπλα και να μη συγκρουστεί με τα άλλα ζευγάρια Συζήτηση με όλη την ομάδα (σε ζευγάρια) «Εγώ απέναντι σου, εγώ μαζί σου» (κλείνουν τα μάτια, και καθένας σκέφτεται πως στη θέση του/της συμμαθητή/τριας του, είναι ο σημαντικός άλλος, θετικά ή αρνητικά εγγεγραμμένος μέσα του. Ανοίγουν τα μάτια και συζητούν την εμπειρία τους) Συζητούν & μοιράζονται με όλη την ομάδα την εμπειρία τους «Η ζωή μου τώρα. Η ζωή μου όπως θα την ήθελα» :φτιάχνουν ομαδικά δίπτυχο κολάζ: μια πλευρά με εικόνες-σύμβολα της ζωής τους, όπως είναι τώρα και από την άλλη, όπως θα ήθελαν να είναι
Βλέπεις, είπε, είναι οι Άλλοι Και δε γίνεται Αυτοί χωρίς Εσένα Και δε γίνεται με αυτούς χωρίς Εσύ. Κι ανάγκη πάσα να τους αντικρύσεις Η μορφή σου αν θέλεις ανεξάλειπτη να ναι Και να μείνει αυτή. Οδυσσέα Ελύτη, Άξιον εστί