αριάγνη Π Ρ Ο Τ Α Σ Η Δ Ι Δ Α Σ Κ Α Λ Ι Α Σ Στρατής Τσίρκας Γ΄ Λυκείου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

… ΚΑΙ… …και εσωτερική στάση.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
“…ΟΤΑΝ ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΚΑΤΕΒΗΚΑΝ ΣΤΗ ΓΗ”
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Η ηλεκτρονική παρουσίαση του λογοτεχνικού της Ζωρζ Σαρρη αποτελεί μια καινοτομία στο μάθημα του λογοτεχνικού. Η παρουσίαση αυτή παρουσιάστηκε την ημέρα.
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Η τιμή και το χρήμα Κωνσταντίνος Θεοτόκης
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΘΗΤΗ ΣΑΡΡΑ ΝΙΚΟ
1922.
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΜΕ ΑΛΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΑ ΕΙΔΗ
O γέρος και τα τρία αδέλφια
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
Κωνσταντίνος Χατζόπουλος Κωνσταντίνος Χατζόπουλος Ποιητής (υπό την επίδραση του Παλαμά), αξιόλογος πεζογράφος, κριτικός και μεταφραστής Περιοδικό.
Της Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
Παραγωγή γραπτού λόγου - Παραμύθι
Για το σχολιασμό της αφήγησης παρατηρώ:
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΦΗΓΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου Κριτήρια αξιολόγησης
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ.
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΉ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ : ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΤΗΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΩΜΑ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ
Εργαστήριο δημιουργικής γραφής-Ποίηση.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
«ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ» Γ. ΒΙΖΥΗΝΟΥ. Τίτλος: «μου» → 1ο πρόσωπο ενώ στο 1ο τμήμα του διηγήματος «εμείς» (όπου κρύβεται ο συγγραφέας). Αφηγητής ενδοδιηγητικός.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΕΑΣ ΚΑΡΥΑΣ Β’ τάξη Σχ
ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ Το καπλάνι της βιτρίνας
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
ΜΑΘΗΜΑ 11 ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΩΝ.
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
Εισαγωγή στη δραματική ποίηση
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Μια ματιά στη θεωρία…. ΜΕΡΟΣ Α: ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ. ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ …
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
ΘΑΛΕΙΑ ΣΤΑΘΑΤΟΥ Σεπτέμβρης 2015 E2. Κ ΡΙΜΑ ΚΙ ΑΔΙΚΟ Ζωρζ Σαρή.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Το ψέμα Ζωρζ Σαρή Μπουσμαλή Ξανθή Α’ Γυμνασίου Σχ. Έτος
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Αφήγηση αφήγηση.
Η ΑΦΗΓΗΣΗ.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΜΑΡΙΑ ΓΝΗΣΙΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Β΄ ΙΕΠ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ 6 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2017
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
Το άγαλμα που κρύωνε του Χρ. Μπουλώτη
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΚΙ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΕΜΟ ΚΩΣΤΑΣ ΤΑΧΤΣΗΣ
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
H Πολυάννα μεγαλώνει!!! Λίγα λόγια για το βιβλίο!
Έλενα Βότση, Βαλίνα Διαμαντή
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Επιστημονική ανάλυση κινηματογραφικών ταινιών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

αριάγνη Π Ρ Ο Τ Α Σ Η Δ Ι Δ Α Σ Κ Α Λ Ι Α Σ Στρατής Τσίρκας Γ΄ Λυκείου Ο Τ Α Σ Η Δ Ι Δ Α Σ Κ Α Λ Ι Α Σ Στρατής Τσίρκας Γ΄ Λυκείου Επιμέλεια: Σπύρος Αντωνέλλος Ε.Μ.Ε.

- Οι ανθρώπινες σχέσεις ανάμεσα σε ξένους και ντόπιους. Στόχοι: Να μελετηθούν: - Οι ανθρώπινες σχέσεις ανάμεσα σε ξένους και ντόπιους. Οι προσωπογραφίες του έργου μέσα στο γεωγραφικό, κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον τους. Οι αφηγηματικές τεχνικές του συγγραφέα. Το θέμα των φυλετικών προκαταλήψεων σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία. Η θεατρικότητα του αποσπάσματος. Η αναπαράσταση του χρόνου. Παράλληλα κείμενα . Οι μαθητές: - Να απολαύσουν αισθητικά το κείμενο. Προαπαιτούμενη εργασία: *Ανάγνωση του αποσπάσματος στην τάξη *Αδρομερείς πληροφορίες για το συγγραφέα

Στην "Αριάγνη" ο Τσίρκας παρουσιάζεται πολύ πιο ώριμος σα μυθιστοριογράφος. Τα πάντα κυλούν αβίαστα. Θα έλεγε κανείς ότι στο Κάιρο βρίσκεται στα νερά του. Εκεί μεγάλωσε, άλλωστε. Και το πιο πρωτοφανές: το θέατρο σκιών που είχε στήσει στη «Λέσχη», εδώ ζωντανεύει κι αποκτά υπόσταση. Οι εξαιρετικά ενσωματωμένες αναδρομές στο παρελθόν, η πολυπρόσωπη αφήγησή του, οι πολυδιάστατοι χαρακτήρες του, που παρουσιάζονται με όλες τους τις αντιφάσεις και οι ζωντανές περιγραφές των τόπων, κάνουν το δεύτερο μέρος της Τριλογίας ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα.

Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ: Οι "Ακυβέρνητες Πολιτείες" απαρτίζονται από τρεις τόμους: "Η λέσχη" (1961), "Αριάγνη" (1962), "Η νυχτερίδα" (1965). Η δράση τοποθετείται αντίστοιχα στην Ιερουσαλήμ, στο Κάιρο, στην Αλεξάνδρεια. Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που τιθασεύει αριστοτεχνικά μια χειμαρρώδη ιστορική ύλη, δίνοντας ανθρώπινη φωνή στο έπος και στο δράμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, την ώρα που κρινόταν το μέλλον των λαών και παίχτηκε στα ζάρια η τύχη της Ελλάδας. Χάρη σε ποικίλες αναδρομές, η τριλογία ζωντανεύει και προγενέστερες περιόδους, από το Μεσοπόλεμο ως την παλιά Αίγυπτο, ανακαλώντας μνήμες προγόνων. Το έργο κορυφώνεται με την εξέγερση του Στρατού και του Στόλου, το κίνημα του Απρίλη 1944 και τη δραματική καταστολή του, ενώ, με τον επίλογο του γ΄ τόμου, μεταφερόμαστε στη Θεσσαλονίκη μετά τον Εμφύλιο, το 1954. Ο Τσίρκας καταγράφει ευαίσθητα τις απηχήσεις των γεγονότων στη συνείδηση και στις σχέσεις των ανθρώπων, πλάθοντας ολοζώντανες μορφές. Πολιτικές μηχανορραφίες, αχαλίνωτες φιλοδοξίες μέσα στη δίνη του πολέμου, αλλά και ωραία όνειρα και περίσσευμα ανθρωπιάς και γενναιότητας δίνουν το στίγμα των "Ακυβέρνητων Πολιτειών", όπου ο έρωτας, κυρίαρχος, τυλίγει και ξετυλίγει το νήμα μιας συναρπαστικής πλοκής. Παράλληλα, με την πολυφωνία της αφήγησης και άλλες νεωτερικές τεχνοτροπίες, ο συγγραφέας κατορθώνει να συγχωνεύσει το μοντερνισμό με την παράδοση.

Πρώτες παρατηρήσεις σχετικά με τον τρόπο αφήγησης του μύθου

-Είναι ένα μυθιστόρημα – ποταμός (γαλ. roman-fleuve). -Παρελαύνει ένα πλήθος ανθρώπων διαφορετικής εθνότητας, χρώματος, κουλτούρας και θέασης των πραγμάτων. Ισορροπεί άριστα τη ρεαλιστική αναπαράσταση με στοιχεία μοντερνιστικά , όπως: κατάτμηση του αφηγηματικού χωρόχρονου, πολυεστιακή αφήγηση του μύθου, συνταίριασμα της πραγματικότητας με τη φαντασίωση και τον εσωτερικό μονόλογο. Η πολυεστιακή αφήγηση επιτρέπει στο συγγραφέα να ανακαλύψει την ουσία των πραγμάτων και να μπορεί να ελέγχει ανά πάσα στιγμή το σύνθετο υλικό που παραθέτει εδώ. Η ιστορία δίνεται μέσα από την οπτική γωνία των ηρώων και αυτοί την εκφράζουν ανάλογα. Ιστορία και μυθοπλασία συνυπάρχουν.

Μέρη του αποσπάσματος και θεματικά μοτίβα

Τα μέρη του αποσπάσματος που ανθολογείται (ΚΝΛ, Γ΄Λυκείου, σ Τα μέρη του αποσπάσματος που ανθολογείται (ΚΝΛ, Γ΄Λυκείου, σ.163-172,ΟΕΔΒ Α΄ΜΕΡΟΣ: σ. 163-167 - Οι προκαταλήψεις για τους ιθαγενείς μέσα από τα λόγια του Διονύση και του Σταμάτη Σαρίδη (πατέρα και γιου). - Η ιδεολογική τοποθέτηση για ένα ενωμένο εργατικό κίνημα, έτσι όπως αυτή εκφράζεται από τον ξένο, το Μάνο Σιμωνίδη. - Η στάση της Αριάγνης. -

Β΄ΜΕΡΟΣ: σ. 167-170 Η ανθρώπινη εμπειρία που καταθέτει ως απάντηση στις φυλετικές προκαταλήψεις. Η αριστοτεχνική θέση του μονολόγου της Αριάγνης, όπου μέσα από μια αναδρομική αφήγηση καταφέρνει να δίνει μαθήματα ανθρωπισμού. Οι ανησυχίες της Αριάγνης που εκφράστηκαν στο πρώτο μέρος του αποσπάσματος και οι προφητείες της για την επικείμενη καταστροφή.

Δομικά στοιχεία του αποσπάσματος

Σκηνικός χώρος: Το σπίτι μιας οικογένειας Ελλήνων που ζει στο Κάιρο της Αιγύπτου. Χρόνος: Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος (1942-1943) Ο πληθυσμός : Αριάγνη Ο σύζυγός της Διονύσης Σαρίδης Ο γιος της Σταμάτης Ο φιλοξενούμενός τους Μάνος Σιμωνίδης Τα άλλα μέλη της οικογένειας Πρόσωπα που ζωντανεύουν αναδρομικά μέσα από το μονόλογο της Αριάγνης.

Θεματική διαφοροποίηση των δύο μερών του αποσπάσματος: Θεματική διαφοροποίηση των δύο μερών του αποσπάσματος: Α: Ο φανατισμός, η άμετρη ιδεοληψία και οι διαχωριστικές τάσεις μεταξύ των παροίκων και των ιθαγενών, εκφράζονται με θεωρητικό μένος. Β: Ο ανθρωπισμός και η ευαισθησία της Αριάγνης αίρουν τις ρατσιστικές τάσεις και αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την αφήγηση της προσωπικής της εμπειρίας.

Αφηγηματικές Τεχνικές: Χρησιμοποιούνται: Αφήγηση, περιγραφή, σχόλιο, διάλογος, μονόλογος αλλά και εγκιβωτισμένες αφηγήσεις. Στο Α΄ΜΕΡΟΣ: Ρεαλιστική, μεταβλητή εσωτερική αφήγηση, καθώς η ιστορία καταγράφεται μέσα από τις αφηγήσεις πολλών προσώπων. Στο Β΄ΜΕΡΟΣ: Ο μονόλογος της Αριάγνης – αφηγητή έχει αριστοτεχνική δομή με κύρια χαρακτηριστικά: Πρόδρομη αφήγηση – προφητεία της Αριάγνης. Κύριο μέρος με αναδρομική αφήγηση του περιστατικού με την Ουρανίτσα. Επιλογική συγκεφαλαίωση.

Προσωπογραφίες

(Η απεργία που (Η ιστορία της Ουρανίτσας) οργάνωσε) Αφηγητής: Αφηγητής α’ βαθμού Μ ε τ α δ ι ή γ η σ η Διονύση και Αριάγνης (Η απεργία που (Η ιστορία της Ουρανίτσας) οργάνωσε) Διονύσης + Αριάγνη = Αφηγητές β΄ βαθμού

Αφηγητής: Είναι αφηγητής πρώτου βαθμού και τοποθετείται έξω από την ιστορία που αφηγείται. Δεν μετέχει σ’ αυτήν. Η αφήγησή του γίνεται στο γ’ ενικό πρόσωπο και σε χρόνο παρελθοντικό («για χάρη του ξένου η Αριάγνη μαγείρεψε…, τον υποδέχτηκε». Παρακολουθεί από κοντά τους ήρωες τηρώντας διακριτική στάση. Δεν υποσκάπτει ούτε ανατρέπει την κοσμοθεωρία τους. Δεν παρουσιάζεται ως παντογνώστης.

Αριάγνη: Είναι αφηγητής δεύτερου βαθμού Αριάγνη: Είναι αφηγητής δεύτερου βαθμού. Αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο και αναπαριστάνει το χρόνο σε όλα του τα επίπεδα(παρόν – παρελθόν - μέλλον). Αποτελεί το υποκατάστατο ενός ιθαγενούς (Γιούνες) που, βιώνοντας την καταπίεση, καταργεί ρατσιστικές και άλλες ιδεολογικές προκαταλήψεις. Μέσα στην απλότητα των σκέψεών της καταγράφεται το πανανθρώπινο μήνυμα της αγάπης για το συνάνθρωπο.

τελικά: Η Αριάγνη, ως άλλη Αριάδνη, γίνεται η σοφή καρδιά που ξετυλίγει το νήμα για να βγει κανείς από το λαβύρινθο των πολιτικών και φυλετικών προκαταλήψεων. Φανερώνει σε όσους βρίσκονται σε σύγχυση φρενών τις βασικές αλήθειες : αξία έχουν οι ανθρώπινες σχέσεις και όχι τα υλικά αγαθά που θα περισώσει κανείς την ώρα της καταστροφής.

Στο πρόσωπο της κεντρικής ηρωίδας αναδεικνύονται αξίες, όπως: η ανθρωπιά η ισότητα ο αντιρατσισμός η αλληλεγγύη. Είναι αξίες περιθωριοποιημένες από το φασισμό, σε μια εποχή που τα πολεμικά μέτωπα προμηνύουν την κατάρρευση ενός κόσμου «ακυβέρνητου».

Ο μονόλογος της Αριάγνης

Δομή του μονολόγου: Εισαγωγή: Εκφράζει την έγνοια της για τα παιδιά της(«Η βροχή δυνάμωσε… Τρέμω»: αγωνιά για τη μοίρα του παροικιακού Ελληνισμού και φοβάται για τη συμφορά που μπορεί να επέλθει από την εκμετάλλευση των ντόπιων) , («Ο κόσμος σκοτείνιασε»: προδιαθέτει για το κακό που θα ακολουθήσει). Πρόδρομη αφήγηση: Προμαντεύει τις συμφορές. Δεν κάνει υποθέσεις, είναι βέβαιη για την καταστροφή, τη βλέπει(Χρήση του ρήματος «βλέπω» στον Ενεστώτα).Ο συγγραφέας μιλά δια στόματος της Αριάγνης. Μια λαϊκή γυναίκα δεν μπορεί να χρησιμοποιεί τέτοιο λεκτικό-δεν έχουμε γνήσιο εσωτερικό μονόλογο. Αφήγηση του περιστατικού ( Ουρανία –Γιούνες). Επιλογική ανακεφαλαίωση: Τα πράγματα που θα σώσει κανείς από μια καταστροφή, δεν έχουν αξία.

«Θα λέτε: μάνα και τούτη τη λεκάνη, πίσω μας θα την αφήσουμε;».

«Τη λεκάνη και τα εικονίσματα μπορείτε να τα πάρετε… Και δίχως αυτά τι παίρνετε μαζί σας; Τίποτα!» «Αχ παιδί μου Σταμάτη, αχ Καλλιοπάκι και Ουρανία, αχ κύρη τους εσύ που τους τα έμαθες αυτά. Εκεί που είναι ο πόνος και τα δάκρυα, εκεί δεν είναι ο άνθρωπος; Γιατί σκάβετε ένα χαντάκι και χωρίζεστε;».

«Βλέπω κόσμο να στριμώχνεται στις προκυμαίες με βουνά γύρω του τις βαλίτσες και τους μπόγους και τα στρώματα. Και πίσω τους τάφοι γονιών, προγόνων, τάφοι μικρών παιδιών αφημένοι στο έλεος του θεού». Πρόκειται για λόγο-προφητεία: Το 1956, επί Νάσερ, θα ξεριζωθεί από την Αίγυπτο το μεγαλύτερο μέρος του εκεί παροικιακού Ελληνισμού.

Διονύσης: Είναι αφηγητής δεύτερου βαθμού. Διηγείται σε πρώτο πρόσωπο και κινείται σε παρελθοντικό χρόνο. (Η ιστορία για την απεργία που οργάνωσε ο ίδιος = Ανάδρομη,εγκιβωτισμένη αφήγηση)(σ. 165-166)

Γιούνες: Αποτελεί το αντίστοιχο της Αριάγνης. Είναι πιο πρωτόγονος. Η φιλία τους είναι ενδεικτική της κοινής μοίρας των αδύναμων, φτωχών ανθρώπων.

θεατρικά στοιχεία

Σκηνοθετικές παρεμβάσεις του συγγραφέα Φωτισμούς - Ήχους Ενδυματολογία Να ερευνήσετε: Διαλόγους Λεπτομέρειες στην αφήγηση(κινήσεις των ηρώων, λεκτική ή αλεκτική μεταξύ τους επικοινωνία) Σκηνοθετικές παρεμβάσεις του συγγραφέα Φωτισμούς - Ήχους Ενδυματολογία Φροντιστήριο Πρώτους και δεύτερους ρόλους

Π.Χ.: Σκηνοθετικές παρεμβάσεις του συγγραφέα: σ.163: «Ο Νίκος έτρωγε βιαστικά για να προφτάσει τον απογευματινό κώδωνα»: Αφήνει γρήγορα τη σκηνή για να μην μείνει εκεί ως βουβό πρόσωπο. σ.164: «Η Αριάγνη πήρε το πιάτο της… κι ύστερα φεύγα ,του λέει»: Καθυστερεί η συζήτηση για να φανεί η αμηχανία των προσώπων αλλά και για να προκύψει μετά η συζήτηση αβίαστα και φυσικά. σ. 164: «Εσείς τι πήρατε για τη σφαίρα που φάγατε;». Ρωτά ο Μάνος το Διονύση, για να επικεντρωθεί η συζήτηση στο φυλετικό διαχωρισμό με την αφήγηση μετά της απεργίας. σ. 167: «Εσύ, κυρά, τι λες; Την πείραξε ο Διονύσης»: ΄Ετσι φέρνει στο προσκήνιο την Αριάγνη που θα πρωταγωνιστεί μετά.

σ.168: «Θα λέτε: μάνα, και τούτη τη λεκάνη, πίσω μας θα την αφήσουμε;»: Η ερώτηση υποβάλλεται σκόπιμα, ώστε να γίνει η αφορμή για την αφήγηση της αιμορραγίας της Ουρανίας και της ανθρωπιστικής στάσης του Γιούνες. Η λέξη «λεκάνη» αναφέρεται οχτώ φορές – με την όγδοη αναφορά της λέξης ο μονόλογος της Αριάγνης οδηγείται στην επιλογική του ανακεφαλαίωση.

αναπαράσταση του χρόνου

Εξωκειμενικός χρόνος: Χρόνος πομπού: 1962 (δημοσίευση του έργου) Χρόνος γεγονότων: Δεκέμβριος 1942 – Καλοκαίρι 1943 Εσωκειμενικός χρόνος στο απόσπασμα: Χρόνος της ιστορίας: Η συζήτηση στο σπίτι του Διονύση και της Αριάγνης γύρω από το τραπέζι τηςφιλοξενίας (δευτεριάτικα … μεσημέρι… πριν από τον απογευματινό κώδωνα). Χρονικά τοποθετούμαστε λίγο μετά τη μάχη του Ελ Αλαμέιν (1942) Χρόνος αφήγησης: Μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι αναδρομές μεταφέρουν τον αναγνώστη στο παρελθόν και η προδρομική αφήγηση στο μέλλον.

1. Παρακολουθήστε τη χρονική σειρά των γεγονότων: Αναδρομική αναφορά του Διονύση στη μάχη του Ελ Αλαμέιν, που έγινε στις 23 Οκτωβρίου του 1942 (σ. 164: «‘Ώστε τραυματίας του Αλαμέιν»). Αναδρομική αναφορά του Μάνου στο ατύχημα που του συνέβη στην Κυρηναϊκή (1942). Αναδρομική αφήγηση του Διονύση για την απεργία που οργάνωσε στο ζαχαροπλαστείο που δούλευε κατά το 1919 (σ. 165: «κανένα χρόνο μετά που τέλειωσε ο άλλος πόλεμος» (Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, άρα το 1919). Συνοπτική αναδρομική αφήγηση του Μάνου για τις δυο απεργίες των καπνεργατών (1899, 1911 – σ. 166). Προδρομική αφήγηση της Αριάγνης για την εκδίωξη των Ευρωπαίων και των Ελλήνων της Αιγύπτου (1956 από τον πρόεδρο Νάσερ – σ. 167-168). Προδρομική αφήγηση της Αριάγνης για την περιπέτεια της υγείας της Ουρανίας στην παιδική της ηλικία (τώρα εργάζεται σε γραφείο- σ. 163 –σ. 168-170.

2. Διάρκεια των γεγονότων: Επιταχυνόμενος ο ρυθμός της αφήγησης. Έχουμε περίληψη, δηλ. συνοπτικές αφηγήσεις σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. Μάνος: ατύχημα στην Κυρηναϊκή- απεργίες καπνεργατών) Η διάρκεια είναι κανονική, έχουμε δηλαδή σκηνή στην περίπτωση των διαλόγων και σε κάποια από τα αφηγηματικά μέρη (π.χ. στη σ. 167: «Η Αριάγνη αμίλητη… σκούπιζε τα ψίχουλα»). Σε άλλες περιπτώσεις ο ρυθμός επιβραδύνεται και έχουμε παύση (π.χ.: λεπτομερείς περιγραφές, σχόλια του αφηγητή, σκηνοθετικές παρεμβάσεις). Η επιβράδυνση παίρνει τη μορφή της επιμήκυνσης στην αφήγηση από την Αριάγνη του περιστατικού της αιμορραγίας της Ουρανίας.

3. Συχνότητα των γεγονότων: Έχουμε μοναδική αφήγηση, δηλαδή ένα γεγονός που συνέβη μια φορά στον ιστορικό χρόνο και αυτό εξιστορείται μια φορά στην αφήγηση.

Παράλληλα Κείμενα - Αναφορές: Κ.Π.Καβάφη, Η πόλις Στρ. Μυριβήλη, Ζάβαλη Μάικω Δ. Σωτηρίου, Ματωμένα Χώματα Θ. Βαλτινού, Παναγιώτης Γ. Θεοτοκά, Αργώ Συγκρίνονται: Ως προς τις αφηγηματικές τεχνικές, το θέμα, τις προσωπογραφίες, την εποχή και τη γλώσσα.

Βιβλιογραφία: Αλ. Κοτζιάς, Μεταπολεμικοί πεζογράφοι, Κριτικά Κείμενα, Κέδρος, Αθήνα 1982 Στρ. Τσίρκας, Ακυβέρνητες Πολιτείες, Μια συμπερίληψη, Η Λέξη, 25, 1983 Χρ. Μηλιώνης, Με το νήμα της Αριάδνης, 1991 Λ. Παπαλεοντίου, Οι Ακυβέρνητες Πολιτείες του Στρ. Τσίρκα, Νέα Εποχή, τχ. 5-6, 1998 Χρ. Προκοπάκη, Η κριτική της Αριστεράς και η «Τριλογία», «Ο Πολίτης», τα.32, Φεβρ. 1980 Χρ. Προκοπάκη, Στα ίχνη του Στρ. Τσίρκα, Κέδρος, Αθήνα 1985

«Η Αριάγνη καταθέτει το μήνυμά της στο σύγχρονο κόσμο» «Η Αριάγνη καταθέτει το μήνυμά της στο σύγχρονο κόσμο». Να το αξιοποιήσετε σε ομιλία που θα εκφωνήσετε σε ευρωπαϊκό συνέδριο με θέμα «Ρατσισμός και Ξενοφοβία», εκπροσωπώντας το σχολείο και τη χώρα σας. (350 λέξεις)