Σχέδιο μαθήματος “Γιάννη μου το μαντήλι σου» (Παραδοσιακό Ηπείρου) Τσερπέ Γεωργία Μαρία Δρ. ιστ. Μουσικολόγος Σχ. Σύμβουλος μουσικών ΠΕ16 Κεντρικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

ΑΥΤΟΝΟΜΟΙ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΝΑΟ - ΜΟΥΣΙΚΟΣ Καρατζαφέρης Ευστάθιος Αλέξανδρος.
ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΙΚΡΟΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΙΤΛΟΣ ΜΙΚΡΟΟΜΑΔΑΣ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχ. Έτοσ.
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Διδασκαλία της Ευθύγραμμης Ομαλής Κίνησης
« ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ » Μια Πρώτη Γνωριμία. Είδη Εκπαιδευτικού Λογισμικού Λογισμικό που υποστηρίζει τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, τη μετάδοση.
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
Οι μαθητές μαθαίνουν μέσα από συνταγές…
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Σχεδιαστικά εργαλεία Διαχείριση σελίδων Βιβλιοθήκες αντικειμένων Διαχείριση αντικειμένων Επιφάνεια ψηφιακής μελάνης Πληκτρολόγιο οθόνης ΟΦΕΛΗ Αναγνώριση.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
Γεωργαλλίδης Δημήτρης Καθηγητής Πληροφορικής
Στρατηγικές Πρόσληψης των Μορφοσυντακτικών Φαινομένων
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Σχέδια μαθημάτων μουσικής
Page  1 Ο.Παλιάτσου Γαλλική Επανάσταση 1 ο Γυμνάσιο Φιλιππιάδας.
«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Παίζω, γελάω, περνάω όμορφα»
Η γειτονιά που γέμισε ήχους
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Howard Gardner Θέμα: Ανακύκλωση.
ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΣΑΚΗ ΣΕΡΕΦΑ «ΜΙΑ ΤΡΥΠΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΡΩΣΣΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ (Δ1), ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ (δ2)
Βιωματικές Δράσεις 2 ο Γυμνάσιο Καλλίπολης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΓΝΩΣΕΩΝ, ΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ Σπύρος Κίντζιος.
Έρευνα για την άποψη των νέων πάνω στο graffiti
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Εισαγωγή στις Βασικές Έννοιες Πληροφορικής
Χ. Βαμβούρη, σχ. Σύμβουλος ΠΕ02 Δράμας Δράμα 27/11/
Πώς περνούν τον ελεύθερό τους χρόνο οι μαθητές του σχολείου μας.
Προφορική (Απευθείας ) Επικοινωνία
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Μαθησιακά κέντρα:. Η μουσική, ο ρυθμός, το τραγούδι και η κατασκευή αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων Η μουσικοκινητική αγωγή είναι όρος ταυτόσημος με τη ρυθμική.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Οι κινηματογραφικές ταινίες στη διδακτική διαδικασία.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι
Οι Μουσικές Δραστηριότητες
1η Επιστημονική - Επιμορφωτική Συνάντηση Εκπ/κων Μουσικής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης 2015 θέμα: ''Διαχείριση εκπαιδευτικού υλικού- παρτιτούρας και εξαγωγή.
3 η διδασκαλία. Παραγοντοποίση- Χρήση ταυτοτήτων- Επίλυση εξισώσεων Τάξη: Γ’ Γυμνασίου Αριθμός Μαθητών: 28.
Γνωριμία με το βιβλίο της… Γ’ ΤΑΞΗΣ. Αυτή τη σχολική χρονιά θα γνωρίσετε σύγχρονα ρεύματα μουσικής δημιουργίας από τον ελληνικό και τον παγκόσμιο μουσικό.
Σεμινάριο με τη μορφή δειγματικής διδασκαλίας: '' Το μονοφωνικό τραγούδι στο σχολείο'' Για τους εκπ/κους μουσικής των νομών Έβρου και Ροδόπης στο Πρότυπο.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Κίνηση,επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕ ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΠΑΞΩΝ. Ο σκοπός του θέματος είναι η συγγραφή στίχων και σύνθεση μελωδίας όπως και η κατασκευή μουσικών οργάνων μέσα από δημιουργική.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
΄ Δ Δημοτικού «Eπεράσαμ’ Όμορφα» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ-ΠΡΩΤΟΓΕΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑ,ΜΑΡΤΙΟΣ 2012 ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Μουσικά Σύνολα Η Συμφωνική Ορχήστρα.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Λύρα και βιολοντσέλο Ομοιότητες και διαφορές
Μουσική αγωγή - Δυνατότητα για προσωπική έκφραση, και έκφραση συναισθηματικού κόσμου - Επαφή με μουσικές έννοιες και οικοδόμηση μουσικών γνώσεων (παλμός,
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
ΤΟ ΠΙΟ ΩΡΑΙΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ
Eργαστήριο ομαδικής παρέμβασης στην προσωπική ανάπτυξη ΙΙ
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Μουσική Δημιουργικότητα και Κινηματογράφος στο Δημοτικό Σχολείο Μαρίνα Λίτου 6ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξάνδρειας Ημαθίας Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
Γυμνάσιο Αγίου Νεοφύτου Σχολική Χρονιά
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα…
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΩΝΙΔΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
To Teach Curricular Subjects
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σχέδιο μαθήματος “Γιάννη μου το μαντήλι σου» (Παραδοσιακό Ηπείρου) Τσερπέ Γεωργία Μαρία Δρ. ιστ. Μουσικολόγος Σχ. Σύμβουλος μουσικών ΠΕ16 Κεντρικής Μακεδονίας

Σκοπός του μαθήματος και στόχοι γνωστικοί, ψυχοκινητικοί και παιδαγωγικοί Ενθάρρυνση του ενδιαφέροντος για την ελληνική παραδοσιακή μουσική Γνωριμία με τα ελληνικά παραδοσιακά όργανα, με τη χροιά τους, τις ιδιότητές τους Αναγνώριση ακουσμάτων της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και μουσικών οργάνων Γνώση των στοιχείων της παραδοσιακής μουσικής

Μεθοδολογία επαγωγική Απαιτούμενα μέσα:

Λέξεις - κλειδιά Μελωδία, κλίμακα, διαστήματα Ρυθμός Ηχόχρωμα Έκφραση Μελωδία, κλίμακα, διαστήματα Ρυθμός Ηχόχρωμα Έκφραση Δυναμική Μορφή Δομή (επανάληψη, αντίθεση) Τσάκισμα Μετανάστευση

Δραστηριότητα 1η Ακρόαση Οι μαθητές ακούν τραγούδι από το C.D. Αν δεν είναι διαθέσιμο, τότε ο καθηγητής μπορεί να τραγουδήσει το τραγούδι ή να το εκτελέσει στο μουσικό όργανο που χρησιμοποιεί στα μαθήματά του Στόχοι μέσα από την ακρόαση Ικανότητα προσεκτικής ακρόασης Αναγνώριση της μουσικής μορφής Έναυσμα για μουσικές εκτελέσεις και δημιουργίες των μαθητών

Στρατηγική της ακρόασης Παρακολούθηση παρτιτούρας από το ανθολόγιο Σημειώσεις από τα παιδιά: όργανα που πρέπει να αναγνωρίσουν, δυναμική, μορφή, ρυθμικά και μελωδικά στοιχεία Σηκώνουν χέρι όταν ακούγεται το σημείο που πρέπει να αναγνωρίσουν

Ακρόαση του τραγουδιού «ήχος-Γυμνάσιο\ΓιαννημουΤοΜαντηλισου Ακρόαση του τραγουδιού «ήχος-Γυμνάσιο\ΓιαννημουΤοΜαντηλισου.mp3 Γιάννη μου το μαντήλι σου» (Παραδοσιακό Ηπείρου)

Φύλλο εργασίας (για 1η δραστηριότητα) Ποια όργανα ακούτε; Να επισημάνετε σημαντικά ρυθμικά και μελωδικά στοιχεία Ποια είναι τα σημεία μόνο με όργανα; Διαφέρει το μουσικό κείμενο του τραγουδιστή από αυτό του οργανοπαίκτη και της ορχήστρας, γιατί; Ποια είναι η μορφή του τραγουδιού; Πώς ερμηνεύει ο εκτελεστής; Κάνει κάτι διαφορετικό με τη φωνή του; Ποια εκφραστικά στοιχεία έχει η μουσική και για ποιο σκοπό

Επέκταση της 1ης δραστηριότητας αν το επίπεδο των παιδιών το επιτρέπει: στη συνέχεια, ακούνε το τραγούδι για δεύτερη φορά και σημειώνουν

Επέκταση 1ης δραστηριότητας: Διαπιστώσεις από τη διδασκαλία στοιχείων μουσικής υφής Συγκρότηση μελωδίας (διάστημα 4ης και μελωδικό γύρισμα). Κύριοι φθόγγοι:μι4, λα4 Κλίμακα τραγουδιού (τρίφθογγο πρότυπο κλίμακας, μι-σολ-λα-(σι) Οστινάτο (βασίζεται στην κλίμακα)

Δραστηριότητα 2η: Εκτέλεση (ψυχοκινητικοί και παιδαγωγικοί στόχοι) Διάταξη θρανίων, χωρισμός σε ομάδες (η κάθε ομάδα:1 ταμπουρίνο, ξυλάκια, 1 μαράκα, κουδουνάκια, 1 κύμβαλο (παύση), 1 μεταλλόφωνο) α) Κατά την ακρόαση από το C.D.: Ρυθμική συνοδεία από όλη την τάξη ή από τις ομάδες (μοίρασμα διαφορετικών οργάνων σε κάθε ομάδα) με ρυθμικά ή με μελωδικά κρουστά (εύκολο οστινάτο) ή συνοδεία με ρυθμικό κανόνα από ομάδες, η μία με δερμάτινα, η άλλη με ξύλινα, η άλλη με μεταλλικά

…δραστηριότητα 2η β) Σολιστική εκτέλεση από μαθητή που γνωρίζει ένα μουσικό όργανο και ρυθμική συνοδεία από τους άλλους γ) Ο εκπαιδευτικός υποδεικνύει στα παιδιά το μελωδικό οστινάτο που παίζει το βιολί. Εκτέλεση του οστινάτο από ένα παιδί στο μεταλόφωνο ή στο φλάουτο με ράμφος ταυτόχρονα με τη ρυθμική συνοδεία και την απόδοση της μελωδίας του τραγουδιού

Δραστηριότητα 3η: Δημιουργία (στόχοι: κίνητρα, αυτενέργεια Δημιουργία μελωδίας από τους μαθητές πάνω στο μελωδικό οστινάτο (ανάθεση σε ομάδες. Δουλεύουν 10΄ και παρουσιάζουν) Δημιουργία ρυθμικής συνοδείας ταυτόχρονα με την ακρόαση από το C.D. (ανάθεση σε ομάδες. Δουλεύουν 10΄ και παρουσιάζουν η κάθε ομάδα το δικό της σχήμα) Υποδείξεις από τον εκπαιδευτικό ρυθμικών σχημάτων για συνοδεία ταυτόχρονα με την ακρόαση. Στη συνέχεια, τα παιδιά συνοδεύουν το άκουσμα με δικά τους ρυθμικά σχήματα

(ίσως δοθεί ερωτηματολόγιο) Αξιολόγηση της 3ης δραστηριότητας Στόχος: καλλιέργεια της αυτοκριτικής και της προσπάθειας για βελτίωση) Τι ήθελαν να δημιουργήσουν και αν το πέτυχαν Γιατί επιλέχθηκε ο συγκεκριμένος τρόπος συνοδείας Ποιο στοιχείο κυριαρχεί στη δουλειά μιας ομάδας και για ποιο λόγο Βελτίωση της εκτέλεσης, ποια είναι τα δύσκολα σημεία, σταθερότητα του ρυθμού, ταυτόχρονη έναρξη και ταυτόχρονο κλείσιμο (ίσως δοθεί ερωτηματολόγιο)

Λεξιλόγιο, μορφή, περιεχόμενο και σύγκριση με τη μουσική Δραστηριότητα 4η: διαπιστώσεις σε σχέση με το ποιητικό κείμενο. Κατανόηση περιεχομένου της μουσικής Ποιητικό κείμενο Λεξιλόγιο, μορφή, περιεχόμενο και σύγκριση με τη μουσική Τσάκισμα (φθόγγοι του τσακίσματος) Δίνουμε το κείμενο του τραγουδιού χωριστά για να καταλάβουν το «τσάκισμα»

Φύλλο εργασίας για την 4η δραστηριότητα Ερωτήσεις για τη μορφή και τη λειτουργία του τσακίσματος στην ελληνική παραδοσιακή μουσική Ερωτήσεις για τη μορφή και το περιεχόμενο –νόημα του τραγουδιού Σε δοσμένο άλλο παραδοσιακό τραγούδι, με απλό μουσικό κείμενο, να ζητηθεί η αναγνώριση μελωδικών γυρισμάτων, τσακισμάτων και η διατύπωση του νοήματος της μουσικής του

Δραστηριότητα 5η: Σύνδεση του τραγουδιού με το πολιτισμικο-κοινωνικό περιβάλλον (κριτική σκέψη) Σχέση του τραγουδιού με το γεωγραφικό διαμέρισμα (κατευθυνόμενη συζήτηση με ερωτήσεις) Συσχέτιση του τραγουδιού με το ιστορικο-κοινωνικό περιβάλλον του (κριτική σκέψη) Κοινωνικό φαινόμενο της ξενιτιάς Πότε;, Λόγοι;, Συνέπειες; (εργασία για το σπίτι)