Βασίλης Μπουραλέξης Δάσκαλος 1 ου 6/θέσιου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου
Βασική αρχή της διδασκαλίας μας Η διδασκαλία εστιάζεται σ’ αυτό που πρέπει να γίνει και όχι σ’ αυτό που πρέπει να αποφεύγεται !
Πού θα στηριχθεί η διδασκαλία μας; κεντρίζουν την προσοχή ► Η βιωματική μάθηση των μαθητών και ► Η δομημένη διδασκαλία εξασφαλίζουν την ενεργή ► Οι εικαστικές τέχνες συμμετοχή τους (χρήση – εξάσκηση των αισθήσεων : όραση,αφή, ακοή γεύση, όσφρηση )
Δομή Παρουσίασης- πλάνο διδασκαλίας Διέγερση προσοχής ♦ Επαφή με τα Φυσικά φαινόμενα (ως γεγονός). ♦ Φυσικά φαινόμενα και καταστροφές. ♦ Πρώτη επαφή με το φαινόμενο του σεισμού- βίντεο. ♦ Συζήτηση-προβληματισμός-συμπεράσματα 1ος Πειραματισμός-δράση Γινόμαστε … ηθοποιοί, δημοσιογράφοι Απόκτηση εμπειριών επίσκεψη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Συζήτηση-προβληματισμός 2ος Πειραματισμός-δράση Γινόμαστε … γραφίστες, ηθοποιοί, δημοσιογράφοι Ενίσχυση της αποκτηθείσας γνώσης Εικόνες- Παζλ Εικονοϊστορία - Σχολική εφημερίδα Διαθεματική προσέγγιση Ασκήσεις χωρικής αντίληψης Συμπέρασμα
Διέγερση προσοχής ♦ Επαφή με τα Φυσικά φαινόμενα. ( όχι την έννοια «φυσικό φαινόμενο» αλλά το γεγονός ) ♦ Φυσικά φαινόμενα και καταστροφές. ♦ Πρώτη επαφή με το φαινόμενο του σεισμού - βίντεο. ♦ Συζήτηση-προβληματισμός
♦ Επαφή με τα Φυσικά φαινόμενα (γεγονός) (ουράνιο τόξο)
(κεραυνός)
♦ Φυσικά φαινόμενα και συνέπειες - καταστροφές. (Πλημμύρα) (τσουνάμι) (φωτιά)
Άσκηση - εμπέδωση ταύτισης φυσικού φαινομένου - συνέπειας, καταστροφής (Πλημμύρα) (τσουνάμι) (φωτιά)
♦ Το φαινόμενο … του σεισμού
♦ Πρώτη επαφή με το φαινόμενο του σεισμού - βίντεο Βιντεοκλίπ τραγούδι από Προσομοίωση σεισμού – βίντεο Ο Θαλής μόνος ► στο σπίτι Ο Θαλής εκπαιδεύεται ► στο σούπερ μάρκετ
♦ Συζήτηση-προβληματισμός Τι πρέπει να κάνουμε αν βρισκόμαστε ► στο σπίτι
♦ συμπέρασμα ( σχετικά με τη σχολική μας συμπεριφορά ) Συνεπώς αν βρισκόμαστε ► στο Σχολείο Κάνουμε μάθημα ► σεισμός ► μπαίνουμε κάτω από τα θρανία
1ος Πειραματισμός-δράση Δοκιμάζουμε να κάνουμε πράξη τα συμπεράσματα της συζήτησης μας. (πρόβα σεισμού!) πριν το σεισμό κατά τη διάρκεια του σεισμού Κάνουμε μάθημα ► σεισμός ► μπαίνουμε κάτω από τα θρανία Ταυτόχρονα «τραβάμε» βίντεο και φωτογραφίες από την όλη δράση σε κάθε τάξη. Οι φωτογραφίες γίνονται αφίσα και στη συνέχεια πάζλ. Το κάθε πάζλ γίνεται τόσα κομμάτια όσα και οι μαθητές της κάθε τάξης. (γίνεται χρήση του «χριτς-χρατς» ώστε να είναι εύκολη η εκπαίδευση –εμπέδωση.)
Εικόνες- Παζλ (χρήση πλαστικοποιητή, χριτς-χρατς) Πριν το σεισμό υδατογράφημα φωτογραφία παζλ
Εικόνες- Παζλ (χρήση πλαστικοποιητή, χριτς-χρατς) Κατά τη διάρκεια του σεισμού υδατογράφημα φωτογραφία παζλ
Ανασκόπηση Είδαμε βίντεο Συζητήσαμε Κάναμε «πρόβα σεισμού» Τραβήξαμε το προσωπικό μας «βίντεο σεισμού» Φτιάξαμε τα προσωπικά μας «παζλ σεισμού»
Απόκτηση εμπειριών Επίσκεψη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Ηράκλειο και συγκεκριμένα στο «δωμάτιο του σεισμού»
Συζήτηση-προβληματισμός-συμπεράσματα Ο σεισμός μας τρόμαξε. Ο σεισμός είναι επικίνδυνος. Ο σεισμός μπορεί να επαναληφθεί. ΄Αρα : Όταν σταματήσει ο σεισμός βγαίνουμε έξω από το κτίριο χρησιμοποιώντας την πιο σύντομη έξοδο. ► Ο κάθε δάσκαλος συζητά και καταλήγει με τους μαθητές του για την έξοδο διαφυγής τους σε περίπτωση σεισμού.
2ος Πειραματισμός-δράση Γινόμαστε … γραφίστες, ηθοποιοί, δημοσιογράφοι. ► Ο κάθε δάσκαλος με τους μαθητές του (όποιοι μπορούν), αφού καταλήξουν για την έξοδο διαφυγής τους σε περίπτωση σεισμού, αποφασίζουν να φτιάξουν στο πάτωμα μια γραμμή εξόδου με το αγαπημένο τους χρώμα.
Γινόμαστε … γραφίστες
Γινόμαστε … ηθοποιοί, δημοσιογράφοι. (είχαμε τραβήξει βίντεο την 1 η δράση ) (Κάνουμε μάθημα ► σεισμός ► μπαίνουμε κάτω από τα θρανία ) Αποφασίζουμε να γυρίσουμε μια νέα ολοκληρωμένη ταινία με δικό μας σενάριο και εμάς σαν ηθοποιούς. Κάνουμε μάθημα ► σεισμός ► μπαίνουμε κάτω από τα θρανία ► έξοδος με χρήση γραμμών διαφυγής
Ενίσχυση της αποκτηθείσας γνώσης α) Εικόνες-Παζλ (χρήση πλαστικοποιητή, χριτς-χρατς) Πριν το σεισμό υδατογράφημα φωτογραφία παζλ
Εικόνες- Παζλ (χρήση πλαστικοποιητή, χριτς-χρατς) Κατά τη διάρκεια του σεισμού υδατογράφημα φωτογραφία παζλ
Εικόνες-Παζλ (χρήση πλαστικοποιητή, χριτς-χρατς) Μετά το σεισμό (εκκένωση του Σχολείου) υδατογράφημαφωτογραφία
Εικόνες-Παζλ (χρήση πλαστικοποιητή, χριτς-χρατς) Μετά το σεισμό (στην αυλή του Σχολείου) υδατογράφημαφωτογραφία
Εικόνες-Παζλ (χρήση πλαστικοποιητή, χριτς-χρατς) Τί χρειαζόμαστε άραγε σε περίπτωση σεισμού;
β) δισέλιδη εικονοϊστορία (ανώτερη βαθμίδα)
εικονοϊστορία (τμήμα με κινητικά προβλήματα)
γ) Διαθεματική προσέγγιση Στο μάθημα της Γλώσσας ανάλογα με το νοητικό επίπεδο …γραμμική έκφραση
… γραφή με γκλίτερ – αντιστοίχιση εικόνας με λέξη !
… εικονόλεξο σεισμός
…αντιγραφή
…γραμματική (εμπέδωση του «ει»)
δ) Στο μάθημα της χωρικής αντίληψης… Οι έννοιες του χώρου Εξάσκηση στην έννοια του « πάνω - κάτω ». Η κούκλα «πάνω» στην καρέκλα – «κάτω» από την καρέκλα. «μεταφορά» Ο μαθητής « πάνω » στην καρέκλα – « κάτω » από το θρανίο. Εξάσκηση στην έννοια του « μέσα – έξω ». Η κούκλα « μέσα » στο κουκλόσπιτο – « έξω » από το κουκλόσπιτο. «μεταφορά» Ο μαθητής « μέσα » στο Σχολείο – « έξω » από το Σχολείο.
Συμπέρασμα Στο χώρο τις Ειδικής Αγωγής μπορεί να διδαχθεί και να γίνει κατανοητό το φαινόμενο του σεισμού ώστε να υπάρχει η σωστή αντιμετώπισή του με τη συνδρομή : ► φαντασίας ► βιωματικής μάθησης ► πολλών επαναλήψεων !!! ► και φυσικά ατμόσφαιρας