Εθνομαθηματικά του Ν. Καστάνη
Τα μαθηματικά και το πολιτισμικό τους υπόβαθρο Είναι αλήθεια ότι τα Μαθηματικά, από τη σκοπιά της απολυτικρατικής αντίληψης, αντιμετωπίζονται ως ουδέτερες γνώσεις και τεχνικές, δηλ. ως αυθύπαρκτες και αυτοτελείς αλήθειες, ανεξάρτητες από οποιοδήποτε πολιτισμικό και κοινωνικό περιβάλλον. Πολύ διαδεδομένο είναι το σλόγκαν: Ένα και ένα κάνει δύο, παντού και πάντοτε. Είναι, δηλ. τόσο μονοδιάστατα τα Μαθηματικά; ή υπόκεινται ενός πολυμορφικού “παρασκήνιου”;
Μια αφορμή
Ελληνικές ιδιαιτερότητες
Μαθηματική Επιθεώρηση, 31, 1986, σελ. 3-18
Λογαριθμικός κανόνας
Τι είναι εθνομαθηματικα; Μια εθνομαθηματική προσέγγιση είναι η ευαισθητοποίηση σχετικά με τις μαθηματικές συμπεριφορές διαφορετικών πολιτισμικών ομάδων. Είναι, μ’ άλλα λόγια, η κατανόηση των διαφορετικών μαθηματικών λόγων (discourse), στάσεων, αξιών και αντιλήψεων διαφορετικών πολιτισμικών ομάδων.
Από τα Εθνομαθηματικά στις πεποιθήσεις Τα ‘πιστεύω’ ή οι ‘πεποιθήσεις’ ενός ατόμου ή μιας κοινωνικής ομάδας είναι οι υποκείμενες γνώσεις, αξιολογήσεις, θεωρίες και αντιλήψεις που υιοθετούνται κι διαμορφώνουν χαρακτηριστικές νοοτροπίες. Με βάση τις εμπειρίες, το σύστημα αξιών και τη φιλοσοφία που προκρίνει ένα άτομο ή μια κοινωνική ομάδα διαμορφώνει ένα σύστημα πεποιθήσεων για κάθε σημαντικό θέμα. Οι πεποιθήσεις που έχουν οι εκπαιδευτικοί για τα Μαθηματικά εκφράζουν τα ατομικά και συλλογικά ιδεώδη, τις απόψεις ή θεωρήσεις τους για τη μαθηματική γνώση και μάθηση. Ανάλογες πεποιθήσεις διαμορφώνονται στους μαθητές, τους γονείς και στη κοινή γνώμη.