Παρουσίαση και στάδια δημιουργίας εργασιών από τα παιδιά της Ειδικής Μονάδας Χρυσή Κούμνα Καθηγήτρια Τέχνης
οι Τέχνες βοηθούν τα παιδιά να πουν τα ανείπωτα …όταν οι μαθητές δυσκολεύονται να βρουν τις κατάλληλες λέξεις για να εκφράσουν αυτό που νιώθουν ή σκέφτονται οι Τέχνες βοηθούν τα παιδιά να πουν τα ανείπωτα Eisner
Δραστηριότητες στο μάθημα των Εικαστικών Τεχνών στην Ειδική Μονάδα
Το Πρόγραμμα των Εικαστικών Τεχνών είναι ευέλικτο και ανοικτό Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να αποφασίσει: ποιους στόχους θα καθορίσει ποιες δεξιότητες και στάσεις θα καλλιεργήσει ποιες γνώσεις και εμπειρίες θα επιδιώξει να αποκτήσουν οι μαθητές Προβληματισμοί: Οι στόχοι που θέσαμε , οι προσδοκίες μας είναι ρεαλιστικές και εφικτές; Είναι κατάλληλοι για όλους τους μαθητές; Τι πραγματικά έχουν ανάγκη να μάθουν οι μαθητές; Θα ήθελα να αναφερθώ στο πρόγραμμα των Εικαστικών Τεχνών και να επισημάνω την ευελιξία που έχει το πρόγραμμα και ότι μας επιτρέπει την ανάπτυξη πρωτοβουλιών και την προσαρμογή του
Διατύπωση Στόχων προσωπικής έκφρασης και ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης, Γνώσεις παρατήρησης, αναγνώρισης και ονομασίας σχημάτων, χρωμάτων, αντικειμένων , συμβόλων Εμπειρίες χρήση και πειραματισμός υλικών/μέσων και τεχνικών εικαστική έκφραση Δεξιότητες ανάπτυξη προφορικού λόγου Στάσεις/συμπεριφορές ανάπτυξη κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων (επικοινωνία, ομαδικότητα, συνεργασία, υπευθυνότητα, ) Οι στόχοι που ανάπτυξα
H επιλογή και η οργάνωση των μαθημάτων γίνεται με : τη γνώση των χαρακτηριστικών των μαθητών τις ιδιαιτερότητες των μαθητών (π.χ πολύ καλή οπτική μνήμη,) τις δυσκολίες των μαθητών ( κινητικές δυσκολίες, κουράζεται εύκολα ,συγκέντρωση) τα ενδιαφέροντα, τις κλίσεις τα κίνητρα των μαθητών για μάθηση τα υλικά που έχουμε στη διάθεση μας
Η τέχνη ενεργοποιεί τη σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία με το να προσφέρει πλούσιες οπτικές, απτικές και αισθητηριακές εμπειρίες στους μαθητές Ενεργοποιούμε τους μαθητές
Θεματική ενότητα: Συναισθήματα - Έκφραση Θεματική ενότητα: Συναισθήματα - Έκφραση
Ο μαθητής αναγνωρίζει και ονοματίζει μέσα από εικόνες, βασικά συναισθήματα παρατηρεί και σχεδιάζει με μολύβι τα χαρακτηριστικά και την έκφραση του προσώπου 12. Η πορεία που ακολουθήσαμε δίνουμε οπτικά ερεθίσματα Ευτυχισμένος Λυπημένος Φοβισμένος
Ο μαθητής Πλάθει τη μορφή του προσώπου ελέγχοντας τον τρόπο κίνησης των χεριών του χρησιμοποιώντας πηλό και εργαλεία (πλάστης). Προσθέτει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τον απασχολούν (σταυρός, σπυράκια). Επιλέγει τα χρώματα και ζωγραφίζει με πινέλο το πρόσωπο. Κόβει χαρτιά σε διαφορετικά σχήματα ή χρησιμοποιεί χαρτάκια post-it για να δημιουργήσει μοτίβο στο φόντο. Δόθηκε η βάση του περιγράμματος του προσώπου ,οι μαθητές τοποθέτησαν τον πηλό μέσα στο σχήμα και προσπάθησαν να απλώσουν τον πηλό μέσα στο σχήμα
το χαμόγελο ‘Ολες οι ζωγραφιές είχαν κοινό χαρακτηριστικό Μας δόθηκε η ευκαιρία να φτιάξουμε χαρούμενους ανθρώπους προσωπική έκφραση ‘Ολες οι ζωγραφιές είχαν κοινό χαρακτηριστικό το χαμόγελο
Μεθοδολογία μαθήματος - διδακτική προσέγγιση • οργάνωση υλικών • οι οδηγίες είναι σαφής και ξεκάθαρες • για καλύτερη κατανόηση η δραστηριότητα έχει μικρά εξελικτικά βήματα • ενθαρρύνουμε την επιλογή • χρησιμοποιούμε οπτικά ερεθίσματα μαζί με προφορική οδηγία • επιβραβεύουμε τους μαθητές για το αποτέλεσμα τους • εξατομικευμένη υποστήριξη • συνεργασία με τους βοηθούς • διαφοροποίηση διδασκαλίας και ευελιξία Ιδιαιτερότητα διαφορετικότητα του μαθήματος σε ειδική μονάδα
Με αφορμή τα έργα της Bufalini με βότσαλα Οι μαθητές εμπνεύστηκαν και έφτιαξαν τα δικά τους έργα
προετοιμασία υλικών: διαχωρισμός βότσαλων σε μεγέθη και σχήματα οι μαθητές ζωγραφίζουν το φόντο με ακρυλικές μπογιές φτιάχνουν σπίτια και τα συνθέτουν στο τελάρο τους
Θεματική ενότητα: Περιβάλλον Βυθός Ψηφιδωτό, ζωγραφική Υλικά: χαρτί, παστέλ
Οι μαθητές επιλέγουν εικόνες με ψάρια , αποφασίζουν ποιους χρωματισμούς θα συνδυάσουν κόβουν με ψαλίδι και κολλούν τις ψηφίδες/χαρτιά στις εικόνες η τις χρωματίζουν με χρωματιστά μολύβια. Τα υλικά μας είναι έτοιμα από προηγουμένως χαρτάκια διαχωρισμένα σε χρώματα
Ζωγραφίζουν το φόντο ελεύθερα και συνθέτουν τις εικόνες στο σχέδιο Σκοπός: Οι μαθητές μαθαίνουν να μοιράζονται τα υλικά , να συνεργάζονται και να επικοινωνούν μεταξύ τους
περιβάλλον και ευρύτερα με τη ζωή τους Επιμέρους έμφαση δίνεται: στην ανάγκη των μαθητών να συνδέσουν το μάθημα με την καθημερινή τους πραγματικότητα, τις εμπειρίες τους, το κοινωνικό τους περιβάλλον και ευρύτερα με τη ζωή τους Μέσα από τις Χειροτεχνίες και τις κατασκευές δημιουργήσαμε χρηστικά έργα/αντικείμενα σχετικά με τις γιορτές ,παραδόσεις ,τα ήθη & έθιμα, τις εποχές … Ένας επιπρόσθετος στόχος ήταν η σύνδεση ……….ήταν Κίνητρογια τους μαθητ νέα και το ζητούσαν
Στάδια δημιουργίας χριστουγεννιάτικων δέντρων Χριστούγεννα Στάδια δημιουργίας χριστουγεννιάτικων δέντρων Ο μαθητής επιλέγει τα χρώματα, σχίζει, κόβει, κολλάει σε σειρές χαρτάκια (λωρίδες) για να δημιουργήσει χριστουγεννιάτικα δεντράκια Ετοιμασία δημιουργία βάσης για τα δεντράκια προετοιμασία υλικών από πρίν
Χριστουγεννιάτικα δεντράκια από περιοδικό
Χριστουγεννιάτικα στολίδια με σύρμα Είχαν σημασία οι κατασκευές τις χάριζαν ,τις στόλιζαν τις έπαιρναν στο σπίτι για να δείξουν το έργο τους να τους επαινέσουν Χριστουγεννιάτικα στολίδια με σύρμα
Ακολούθως οι μαθητές διακόσμησαν τα στολίδια με χάντρες , κορδέλες
Πάσχα Πασχαλινά καλαθάκια
Μέσα από το παιχνίδι οι μαθητές γνώρισαν τη τεχνική του (papier-mache) Δημιούργησαν Πασχαλινά αβγά Και αφού ολοκλήρωσαν πέρασαν στη δραματοποίηση … Μέσα στο αυγό σε συνεργασία με τους βοηθούς βάλαμε κοτοπουλάκια ,κουνήσαμε τα αυγά και αρχίσαμε τις ιστορίες (τα κοτοπουλάκια ζωντάνεψαν
Άνοιξη Ο μαθητής ενθαρρύνεται να περιεργαστεί το ζυμάρι. Άρεσε η διαδικασία που ψησαμε και το γεγονός ότι τα στεφανάκια από μαλακά έγιναν σκληρά Ο μαθητής ενθαρρύνεται να περιεργαστεί το ζυμάρι. Πλάθει διαφορετικά σχήματα ελέγχοντας τον τρόπο κίνησης των χεριών του και στη συνέχεια τα συναρμολογεί για να φτιάξει το στεφάνι. Υλικά : ζύμη με αλάτι
Ο μαθητής χρησιμοποιώντας πλαστελίνη πλάθει απλά σχήματα λουλούδια, πεταλούδες με διαφορετικά εργαλεία εφαρμόζει υφές με τα εργαλεία
Ο μαθητής χρησιμοποιεί μπατονέτες και ζωγραφίζει με την τεχνική του πουαντιγισμού
Ελεύθερη χρήση μαρκαδόρων, Ο μαθητής χρησιμοποιεί φυσικά και ανακυκλώσιμα υλικά για να φτιάξει μικροαντικείμενα ή έργα με σκοπό τη διακόσμηση του δικού του χώρου Ελεύθερη χρήση μαρκαδόρων, Υλικά: φίλτρα καφέ, μαρκαδοράκια, μανταλάκια Απλά και Φτηνά υλικά όπως ένα φίλτρο καφέ μπορώ να φτιάξω πεταλούδες
Απόκριες Σε Έτοιμες μάσκες επεμβήκαν οι μαθητές τις χρωμάτισαν κόλλησαν γκοφρέ χαρτί γλίτερ και ότι υλικά ειχαν στη διάθεση τους
Ο μαθητής διπλώνει χαρτιά με συγκεκριμένο τρόπο Ο μαθητής διπλώνει χαρτιά με συγκεκριμένο τρόπο
Ο μαθητής ζωγραφίζει και συνδυάζει στο χαρτί σχήματα, γραμμές, χρώματα Ο μαθητής ζωγραφίζει και συνδυάζει στο χαρτί σχήματα, γραμμές, χρώματα Ανεμόμυλοι
Γλυπτική με κύβους op art
Ο μαθητής χρησιμοποιεί την τέχνη για να συμπληρώσει άλλα μαθήματα
Η Τέχνη ως «…τόπος ελευθερίας και έκφρασης όσο και τόπος συνάντησης με τους άλλους» Δανασσής-Αφεντάκης