Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Εμπορίας και Διαφήμισης Πτυχιακή Εργασία Έρευνα για την ηθική κατανάλωση, με έμφαση στη διερεύνηση της πρόβλεψης της αγοραστικής συμπεριφοράς προς τα βιολογικά προϊόντα, καθώς και των παραγόντων που είναι πιθανόν να την επηρεάζουν. Επόπτρια Καθηγήτρια: Δρ. Τηλικίδου Ειρήνη Ονοματεπώνυμα φοιτητριών: Πανετσίδου Στυλιανή, Χατζημιχαηλίδου Φωτεινή
Η Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες κατέχει χαμηλά ποσοστά βιολογικά καλλιεργούμενης έκτασης. Η ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα στον ελληνικό χώρο σημείωσε καθυστέρηση σε σχέση με άλλες χώρες, καθώς δεν είχε θεσμοθετηθεί εθνική νομοθεσία. Παρόλα αυτά παρατηρείται σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.
Κατηγορίες στις οποίες διακρίνονται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο κλάδο των βιολογικών ειδών διατροφής: α) Παραγωγικές επιχειρήσεις β) Μεταποιητικές επιχειρήσεις γ) Εισαγωγείς Ο κλάδος των βιολογικών στην χώρα μας αποτελείται κυρίως από επιχειρήσεις μικρού μεγέθους και οικογενειακού χαρακτήρα και λίγες μεγάλου μεγέθους εταιρείες.
Θετική ηθική συμπεριφορά Υψηλότερη Δωρεά παλιών αντικειμένων, επιδιόρθωση χρησιμοποιημένων προϊόντων, αγορά οικολογικών λαμπτήρων και επαναφορτιζόμενων μπαταριών. Χαμηλότερη Αγορά οικολογικών καλλυντικών. Αρνητική Ηθική Συμπεριφορά Υψηλότερη Αντίδραση σε προϊόντα παράγονται ή/και διακινούνται από εταιρείες που χρησιμοποιούν παιδική εργασία. Χαμηλότερη Αντίδραση σε προϊόντα που παράγονται ή/και διακινούνται από εταιρείες που έχουν εμπλακεί σε οικονομικά σκάνδαλα. Διαλογική Ηθική Συμπεριφορά Υψηλότερη Συμμετοχή σε ενέργειες διάδοσης μηνυμάτων μέσω κινητού τηλεφώνου ή διαδικτύου και αφορούν θέματα ηθικής κατανάλωσης. Χαμηλότερη Συμμετοχή στην δημιουργία και οργάνωση ομάδων διαμαρτυρίας για θέματα ηθικής κατανάλωσης.
Το 44,1% αγοράζει τυποποιημένα βιολογικά τρόφιμα και ποτά. Το 45,9» αγοράζει βιολογικά φρούτα και λαχανικά. Το 70% αγοράζει πουλερικά ελευθέρας βοσκής. Το 61,6% επιλέγει προϊόντα που παράγονται από εταιρείες κοινωνικής ευθύνης. Στο σύνολο των ερωτηθέντων:
Το 72,5% έχει οικολογικούς λαμπτήρες. Το 69,2% έχει επαναφορτιζόμενες μπαταρίες. Το 67,5% έχει εγκατάσταση φυσικού αερίου. Το 94,2 % δεν έχει υβριδικό αυτοκίνητο. Το 95% δεν έχει φωτοβολταϊκό σύστημα παραγωγής ενέργειας. Στο σύνολο των ερωτηθέντων:
Το 65% σταματά να αγοράζει από εταιρείες που χρησιμοποιούν παιδική εργασία. Το 37,5% σταματά να αγοράζει από εταιρείες που βλάπτουν το περιβάλλον. Η πλειοψηφία ποτέ δεν έλαβε μέρος σε οικολογικές εκδηλώσεις ή διαμαρτυρίες. Το 45% θεωρεί απόλυτα σημαντικό το κράτος να είναι ισχυρό και να προστατεύει τους πολίτες του. Η πλειοψηφία δηλώνει πως δεν θεωρεί πολύ σημαντικό τον πλούτο και την εξουσία, αλλά θεωρεί απόλυτα σημαντική την αρμονική συμβίωση των ανθρώπων και τις ίσες ευκαιρίες.
Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων που αγοράζει βιολογικά τρόφιμα και ποτά: Είναι ηλικίας 30 έως 39 ετών. Είναι απόφοιτοι Πανεπιστημίου ή ΤΕΙ. Έχει οικογενειακό εισόδημα έως ευρώ τον χρόνο. Εργάζεται σε γραφείο ή κατάστημα. Θεωρεί απόλυτα σημαντική την υγεία του. Ξοδεύει στο S/M για τρόφιμα κ.α. είδη από 200 έως 500 ευρώ.
Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω: Η τάση για την αγορά βιολογικών προϊόντων είναι ανοδική. Οι καταναλωτές είναι περισσότερο ενημερωμένοι, από ότι παλαιότερα, γύρω από τα βιολογικά προϊόντα. Οι καταναλωτές είναι αρκετά θετικοί απέναντι στις εταιρείες με οικολογικό προφίλ. Οι καταναλωτές είναι άτομα που υιοθετούν ηθικές συμπεριφορές σε κάποιο βαθμό. Υπάρχει χώρος και ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της αγοράς βιολογικών προϊόντων. Προτείνουμε στον marketing manager της εταιρίας S/M “Άλφα” να προχωρήσει στην ένταξη της πτέρυγας βιολογικών προϊόντων στα καταστήματα της.