Η κριτική του ορθού λόγου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΔΙΑΜΑΧΕΣ, ΔΥΟ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥΚΡΟΤΗ ΔΙΚΗ ΣΤΗ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 16ΟΥ ΚΑΙ 17ΟΥ ΑΙΩΝΑ.
Advertisements

Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
Αναλύοντας τη Δημοκρατία
Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ (17ος & 18ος αιώνας)
Ο Ισαάκ Νεύτων Και η θρησκευτικότητα Στο έργο του.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
1. Σκοπός του ΜΘ στη Δημόσια Εκπαίδευση είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν: α) την αντίληψη της Ορθόδοξης Εκκλησίας για τη σχέση του ανθρώπου με τον.
project: οψεις της ψυχολογιας
Κεφάλαιο 1ο : Εισαγωγή στη Κοινωνιολογία
Μια διαγραμματική παρουσίαση των όρων
Από την Ιστορία στη Φιλοσοφία Ηθική και Πολιτική
Ερευνητικό πεδίο Ανθρωπιστικές επιστήμες Ευαγγελία Γεμώνα.
Διαγραμματική θεώρηση της έννοιας
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Φυσικά δικαιώματα του ανθρώπου Κοινωνικό Συμβόλαιο.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Φιλοσοφία & Γράμματα Αυτό που ονομάζουμε Βυζαντινή Φιλοσοφία, αποτελεί μια άρρηκτη ενότητα της ιστορίας του δόγματος και της χρήσης της ζωντανής φιλοσοφικής.
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
Ο ρατσισμός επιστρέφει Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και από το 2000 όλο και εντονότερα η Ευρώπη ξαναβλέπει μπροστά της εφιάλτες ενός παρελθόντος,
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ.
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ. Ερώτηση 1 η : Γιατί σύμφωνα με το συγγραφέα οι νέοι έχουν την τάση να αμφισβητούν ενώ οι μεγάλοι όχι; Σύμφωνα με τον συγγραφέα.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ 1)Σημαντική αύξηση του πληθυσμού 2)Αγροτική επανάσταση Δημιουργία μεγάλων αγροκτημάτων Νέες μέθοδοι καλλιέργειας Χρήση.
Αναστασία Πατιώ Άννα Σιδηροπούλου Ειρήνη Σοϊλεμεζίδου Ελένη Τράκα.
Εργασία στο μάθημα της Γλώσσας Μαρία Φώτη Νίκος Μυλωνάς Φανταστικό ταξίδι στην Γαλλία την περίοδο του Διαφωτισμού.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΔΥΣΗ. Περίοδοι της Δυτικής Φιλοσοφίας Πέντε μεγάλες ενότητες Από τον 1ο ως τον 5ο αιώνα, όπου ορίζονται η χριστιανική πίστη και.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Το αντιθετικό σχήμα Ευρώπη – Ασία
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Ιστορική εξέλιξη Παιδαγωγικής Επιστήμης Διεθνής παιδαγωγική σκέψη και πράξη Πρώτες παιδαγωγικές αντιλήψεις: φιλόσοφοι, θεολόγοι Διαμόρφωση καθαρά παιδαγωγικής.
ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ( )  α. Πλαίσιο διαμόρφωσης Τι είναι ο διαφωτισμός 
Προστασία Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ Εργασία ιστορίας 2ου τετραμήνου
15ος – 18ος αι. εξελίξεις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Τζων Λοκ Λήδα Ευαγγελινού Β1.
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: ΑΝΝΗ ΜΠΑΛΩΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΝΤΟΥ Το θέμα της ομάδας μας ήταν να ερευνήσουμε.
Ιστορία του γυναικείου κινήματος
(απόσπασμα από δοκίμιο του Νίκου Δήμου)
Πρώτη δοκιμαστική εργασία
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Επιστήμη και θρησκεία στην κατανόηση του κόσμου..
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Πίστη και επιστήμη. Αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμΠληρούμενα
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΤΡΑΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
ΤΡΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΔΙΑΜΑΧΕΣ, ΔΥΟ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥΚΡΟΤΗ ΔΙΚΗ ΣΤΗ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 16ΟΥ ΚΑΙ 17ΟΥ ΑΙΩΝΑ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΤΕΡΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η κριτική του ορθού λόγου

Το κοινωνικό πλαίσιο του Διαφωτισμού: 18ος αιώνας Διαφωτισμός ή Εποχή των Φώτων: πρόκειται για ένα πνευματικό, φιλοσοφικό και επιστημονικό κίνημα που εκδηλώθηκε κατά το 18ο αιώνα με επίκεντρο τη Γαλλία και επηρέασε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο αλλά και τον κόσμο.

Βιομηχανική Επανάσταση: οικονομία και καπιταλισμός Εμπορευματοποίηση του πολιτισμού: βιβλία, φυλλάδια, εφημερίδες, έργα τέχνης Παγκοσμιοποίηση της δυτικής κουλτούρας: «οι ευρωπαϊκοί τρόποι» Ο ρόλος των λογίων: «Δημοκρατία των Γραμμάτων»: Βολταίρος, Ντιντερό, Ρουσώ κλπ Περιθωριοποίηση των γυναικών: δημόσιος και ιδιωτικός χώρος Η κοινή γνώμη Οι λέσχες Πολιτισμός των ελίτ – λαϊκός πολιτισμός

Οι διαφωτιστές και η θρησκεία Η κριτική του Χέγκελ για τη στάση των Διαφωτιστών απέναντι στη θρησκεία: «κίνημα θρησκευτικής αναμόρφωσης, το οποίο συνεχίζει το έργο της Λουθηρανικής Μεταρρύθμισης». ΄Προσπάθησε να εξορθολογήσει τη θρησκεία, πράγμα που κατέληξε στην υποτίμηση του μυστηριακού της χαρακτήρα ( αποτελεί βάσικό στοιχείο της θρησκείας). Ο εξορθολογισμός της χριστιανικής θρησκείας «Μαθηματικές αρχές της Φυσικής Φιλοσόφίας» του Ισαάκ Νεύτωνα, 1687: η νευτώνεια φυσική ααναδεικνύει μια εικόνα του σύμπαντος ως καλοκουρδισμένης μηχανής, η λειτουργία της οποίας είναι απόλυτα γνώριμη και κατανοήσιμη από τον άνθρωπο. Αν και ο Νεύτωνας θεωρούσε ότι η καλή λειτουργία του ρολογιού του κόσμου απαιτούσε την παρέμβαση του δημιουργού του, οι διαφωτιστές και κυρίως ο Βολταίρος «εξόρισαν» το θεό από τη λειτουργία του κόσμου και της ιστορίας.

Το αίτημα της Ανεξιθρησκείας: Βολταίρος Διαμορφώνονται οι εξής κυρίαρχες τάσεςι μέα στους κόλπους του Δαιφωτισμού σχετικά με την θρησκεία: Ντεϊστές :Γαλλία, Αγγλία: «ο απόμακρος δημιουργός» Υλιστές: Ζυλιέν ντε Λα Μετρί: «πλήρης εγκατάλειψη κάθε θρησκείας με σκοπό την εξοικείωση του ανθρώπου με τη Φύση» Το αίτημα της Ανεξιθρησκείας: Βολταίρος Θρησκευτικοί Πόλεμοι 16ου και 17ου αιώνα ανάγκη για ανεκτικότητα και συμφιλίωση Πράξη περί Ανεξιθρησκείας , 1689, Μ. Βρετανία Γαλλική Νομοθεσία 1787 Η πολιτική του Μεγάλου Φρειδερίκου: πεφωτισμένη δεσποτεία και θρησκευτική ανεκτικότητα. Σύγκρουση φιλοσόφων Διαφωτισμού και θεολόγων: οι μεν συμφωνούν με την ιδέα του Ντεϊσμού και υπογραμμίζουν την έμφυτη καλοσύνη του ανθρώπου. Οι δε τονίζουν και πάλι το προπατορικό αμάρτημα και την εικόνα του αμαρτωλού ανθρώπου. Ο διάλογος αυτός υπήρξε γονιμότατος , αφού εκτός από τους Ντεϊστές, εντός κυρίως του προτεσταντικού δόγματος δημιουργήθηκαν νέα δόγματα, όπως οι Άγγλοι και Αμερικανοί Μεθοδιστές, οι Γάλλοι Γιανσενιστές κλπ.

Η «θρησκευτική αναμόρφωση» του Διαφωτισμού: ανακεφαλαίωση Εξορθολογισμός Εσωτερίκευση της θρησκευτικής εμπειρίας Ελευθερία θρησκευτικής συνείδησης: δικαίωμα ανεξιθρησκείας → Θα αποτελέσει βασική προϋπόθεση και της πολιτικής ελυθερίας και επομένως θα βρεθεί στα θεμέλια του κοινοβουλευτισμού και των σύγχρονων δημοκρατιών. Ο Διαφωτισμός ενισχύει την πορεία της ευρωπαϊκής προσωπικότητας προς την αυτονομία αλλά και τη μοναξιά

Η εποχή της «θριαμβεύουσας επιστήμης» Τι είναι η επιστήμη; Ποιο είναι το περιεχόμενο της ; Ποιοι είναι οι στόχοι της; Μια σύντομη αναφορά στο 17ο αιώνα: είναι ο αιώνας που προετοιμάζει φιλοσοφικά και επιστημονικά τον αιώνα των Φώτων Βάκων: Νέον Όργανον Ντεκαρτ (Καρτέσιος): Λόγος περί της μεθόδου Λάιμπνιτς: Μοναδολογία Σπινόζα: Ηθική Στα τέσσερα αυτά στγγράματα προβάλλονται οι δύο βασικοί τρόποι σκέψης του ευρωπαϊκού στοχασμού: ορθολογισμός + εμπειρισμός Ο συνδυασμός των δύο αυτών τρόπων σκέψης βρίσκεται στην αφετηρία της «επιστημονικής επανάστασης» Εργαλεία της επιστήμης: → εμπειρική έρευνα + πειραματισμός → συλλογισμοί, αποδείξεις, λογική ανάλυση

Η αφετηρία της επιστημονικής σκέψης: Δαιφωτισμός και Επιστήμη Ποια η κατάσταση της «επιστήμης» τον 18ο αιώνα; Επιστήμη - φιλοσοφία – Θεολογία Φυσική Φιλοσοφία: φύση: δημιούργημα του Θεού. Η Φυσική Φιλοσοφία φιλοδοξεί να προσφέρει «λογικές» εξηγήσεις για την ύπαρξη του θεού και των φυσικών μηχανισμών. Φυσική Φιλοσοφία και προκαταλήψεις της εκκλησίας: «η περιέργεια είναι αλαζονεία».

Ποιες οι δυνατότητες (τα όρια) της επιστήμης; Μπορεί η Φυσική Φιλοσοφία να αποτυπώσει με ακρίβεια αυτό που συμβαίνει στον κόσμο; Βίκο: «η μόνη στέρεα επιστημονική γνώση είναι η γνώση της ιστορίας και της λογοτεχνίας» Το πρόβλημα της αιτιότητας του Ντέϊβιντ Χιουμ: διερευνά τη «λογική» σχέση αιτίου – αποτελέσματος και καταλήγει στην άποψη ότι η σχέση αυτή δεν είναι παρά μια ανθρώπινη κατασκευή που εξαρτάται από τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων που την εφαρμόζουν Το καλύτερο που μπορεί να κάνει η επιστήμη είναι να προσφέρει κάποιες εύλογες, πιθανές αρχές (νόμους;)

Ρήξη Θεολογίας – Επιστήμης Νευτώνεια Φυσική: «μαθηματικοποίηση της Φύσης»: αφού «το βιβλίο της Φύσης διαβάζεται με μαθηματικά», όπως έλεγε ο Γαλιλαίος, τότε η ανθρώπινη διανόηση μπορεί να τον γνωρίσει και να τον κατανοήσει χωρίς τη βοήθηεια του θεού και της Θεολογίας → Η θριαμβεύουσα επιστήμη Διαχωρισμός των επιστημών: ο καλύτερος τρόπος προκειμένου να οργανωθεί και να διευρυνθεί ακόμα παραπέρα η νέα γνώση: 1. Επιστήμες των άβιων και των έμβιων όντων 2.Λίνναιος: προσπάθεια κατάταξης των ειδών με βάση το αναπαραγωγικό τους σύστημα 3. Μπυφόν: γεωλογικές μελέτες για τον προσδιορισμό της ηλικίας της γης με βάση την ηλικία των πετρωμάτων → Αντίδραση εκκλησίας

Διάδοση των επιστημονικών ανακαλύψεων Εκλαϊκευμένα βιβλία και περιοδικά Επιστημονικά περιοδικά Πανεπιστήμια, επιστημονικές εταιρίες , ακαδημίες Βιβλιοθήκες, μουσεία, βοτανικοί και ζωολογικοί κήποι Ωστόσο, κατά το 18ο αιώνα ελάχιστοι έχουν την επιστημονική έρευνα ως μοναδικό τους επάγγελμα (φυσιοδίφες)

Η ιδέα της αναπόφευκτης προόδου Κυρίαρχος λόγος Διαφωτισμού αγαθότητα ανθρώπου ορθός λόγος αναπόδραστη η πορεία του ανθρώπινου γένους προς την τελειότητα Αντίλογος Rousseau Λογική του συμφέροντος Οργάνωση εξουσίας Σχέσεις ιδιοκτησίας ανάλγητος ορθός λόγος έκπτωση ανθρώπινου πολιτισμού

Κριτήριο αξιολόγησης πολιτισμών: ορθολογικότητα Ανώτερος: δυτικός ευρωπαϊκός πολιτισμός: πολιτισμός της ορθής σκέψης και των καλών τρόπων Οι υπόλοιποι πολιτισμοί καταλαμβάνουν κατώτερες θέσεις. Το ίδιο ισχύει και για τον δυτικό μεσαιωνικό πολιτισμό: καταδικάζεται ως εποχή βαρβαρότητας.

Πολιτισμός και κουλτούρα Η πορεία προς τον «πολιτισμό» Πολιτισμός: η λέξη δημιουργείται το 18ο αιώνα και είναι ενδεικτική της αυξανόμενης συζήτησης για τα πολιτιστικά και πολιτισμικά θέματα. Στο τέλος του αιώνα αυτού η Ευρώπη θα ταυτίζεται με τον πολιτισμό της (Respublica litteraria 16ου αιώνα) Η πορεία προς τον «πολιτισμό» Μοντεσκιέ: «Το πνεύμα των Νόμων», «Περσικές Επιστολές»: ανωτερότητα ευρωπαϊκού πολιτισμού: σύγκριση πολιτευμάτων Ευρώπης – Ασίας Βολταίρος: «η Ευρώπη μας» εκπροσωπεί πια τον πολιτισμό σε όλα τα επίπεδα, παρόλο που εκφράζεται θαυμασμό για τους αρχαίους πολιτισμούς της Κίνας και της Αιγύπτου. Για πρώτη φορά η Ευρώπη ταυτίζεται ξεκάθαρα με τον πολιτισμό της και αναδεικνύεται μια κοινή ευρωπαϊκή πολιτιστική ταυτότητα. Βάσεις της κοινής ευρωπαϊκής ταυτότητας: 1. κοινή θρησκεία 2. respublica litteraria 3. πολιτεύματα

Η κουλτούρα Κυριολεκτικά σημαίνει «καλλιέργεια» Η σημασία της θα διευρυνθεί και θα σημαίνει την «πνευματική καλλιέργεια» = παιδεία Κουλτούρα≠ εκπαίδευση Η κουλτούρα αφορά κυρίως την καλλιέργεια του ατόμου Civilité, politesse: ευγένεια, αυλικοί τρόποι → κοινωνική διαστρωμάτωση Ο πολιτισμός Ο πολιτισμός συλλογικό φαινόμενο Η γαλλομανία (17ος -19ος αιώνας) Η αντίδραση των Γερμανών: πολιτισμός: ψευτοπολιτισμός των Γάλλων. Το 19ο αιώνα, κυρίως οι Γερμανοί θα ανακαλύψουν τον «αγνό λαϊκό γερμανικό πολιτισμό». Στο τέλος του 18ου και στις αρχές του 19ου η Ευρώπη ταυτίζεται με την έννοια του πολιτσμού.