Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δρ. Δήμητρα Καυκά Σχολική Σύμβουλος Δρ
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Ψυχοκοινωνικά ζητήματα στην αγωγή στα μέσα επικοινωνίας Νικόλας Χρηστάκης Τμ. Ψυχολογίας, Πάντειο Παν/μιο.
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού Ελίζα Παναγιωτάτου Μάρτιος 2012 Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές,
Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Πτυχίο Δημοσιογραφίας Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Που αποβλέπει η εισαγωγή των Ερευνητικών Εργασιών (ΕΕ) στο Λύκειο?
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Πώς φθάσαμε εδώ…; ΜΑΣΟΥΡΑΚΗ ΑΡΙΣΤΕΑ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
Τα Ψηφιακά μέσα, η Κινούμενη εικόνα και η Εκπαιδευτική Διαδικασία Χειμερινό Εξάμηνο
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 4. Κριτικός Γραμματισμός Υπεύθυνος Καθηγητής: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
5 η διάλεξη: 30/3/2015 Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Κειμενογλωσσολογία 12ο μάθημα
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
O ρόλος των μετα-νεωτερικών προσεγγίσεων της Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας σε μια κρίσιμη εποχή για τον κόσμο της εργασίας Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Ερμηνευτική προσέγγιση
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Παρουσίαση στο μάθημα «Διγλωσσία και εκπαίδευση»
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Αναλυτικό Πρόγραμμα & Εκπαιδευτικός
Ρόλος Εκπαιδευτικού.
Α) Κριτική Θεωρία.
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Βασίλης Τσάφος ΤΕΑΠΗ - ΕΚΠΑ
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Η στροφή στον αναγνώστη
Βασικές θέσεις της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας του Vygotsky ( )
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Βασίλης Μακράκης* & Νέλλη Κωστούλα-Μακράκη *UNESCO Chair ICT in ESD
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Α. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
Εισαγωγή στην μέθοδο του κοινωνικού σχεδιασμού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΠΜΣ “Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου” Κατεύθυνση: Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Θεωρητικές προσεγγίσεις του πολυπολιτισμικού φαινομένου.
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής Ανάλυση κειμένου εκπαιδευτικής πολιτικής Το ΑΠ ως κείμενο εκπαιδευτικής πολιτικής

Χαρακτηριστικά κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής Κειμένων που ακολουθούν τη συνήθη φιλελεύθερη οπτική της εκπαίδευσης: Τονίζουν το ρόλο του σχολείου στην προαγωγή της κοινωνικής κινητικότητας. Το κράτος έχει μια ουδέτερη λειτουργία προάσπισης των ενδιαφερόντων / συμφερόντων όλων των μελών της κοινωνίας μέσω ενός συστήματος καθολικά αποδεκτών κανόνων και ρυθμίσεων. Προάγει πολιτικές για το «δημόσιο συμφέρον». Θέση του ατόμου που συμπεραίνεται. Κριτική που έχει ασκηθεί.

Αντιφάσεις Πολλές και βασικές αντιφάσεις σε επίπεδο πολιτικής. – Παραδείγματα. Συνήθως δεν αναγνωρίζονται εξαιτίας της γλώσσας με την οποία παράγονται τέτοιες πολιτικές. Τα επίσημα έγγραφα εκπαιδευτικής πολιτικής (+ τα ΑΠ) είναι περιπτώσεις κατά τις οποίες η γλώσσα υπηρετεί πολιτικό σκοπό διαμορφώνοντας νοήματα που συγκαλύπτουν κοινωνικές διαμάχες και προωθούν δέσμευση στην αντίληψη ενός καθολικού δημόσιου συμφέροντος Παραγωγή και διατήρηση συναίνεσης.

Ανάλυση που ακολουθεί την τεχνικο-εμπειριστική αντίληψη Ανάλυση εγγράφου πολιτικής = διερεύνηση των σκοπών που βρίσκονται πίσω από το έγγραφο. Διακριτές λειτουργίες ανατίθενται: α) στον ερευνητή (ανιδιοτελής και αντικειμενικός προμηθευτής πληροφοριών που παράγει σώμα γνώσης για τους πολιτικούς), β) στον πολιτικό (θα βρει τα μέσα για να πετύχει τους στόχους), γ) δέκτη (που ερμηνεύει ή εφαρμόζει την πολιτική). Το έγγραφο = το όχημα / μέσον επικοινωνίας ανάμεσά τους.

Ανάλυση Επειδή τα έγγραφα αντιμετωπίζονται ως έκφραση συγκεκριμένων πληροφοριών, ιδεών και προθέσεων, έργο της ανάλυσης γίνεται η καθιέρωση της σωστής ερμηνείας του κειμένου. Όταν υπάρχει διένεξη γύρω από ένα έγγραφο, συμπεραίνεται ότι μερικοί αναγνώστες παρεννόησαν τη σημασία του. Ο ερευνητής πρέπει να ξεκαθαρίσει τη σύγχυση και να φτάσει σε μια αυταρχική ερμηνεία.

Το νόημα ενός κειμένου αφορά αυτό στο οποίο ο συγγραφέας του στόχευε. Επομένως το κείμενο θεωρείται ένδειξη αυτού που ο συγγραφέας ήθελε να εκφράσει, σαν το κείμενο να ήταν μια δυναμική παράδοση λέξεων με ένα μόνο «θεολογικό» νόημα για κάθε κείμενο. Όμως το πλήθος των αναγνωστών αναγκαστικά παράγει πλήθος αναγνώσεων.

Γλωσσολογικές παραδοχές που στηρίζουν την τεχνικο-εμπειριστική προσέγγιση Η γλώσσα είναι ένα διαυγές όχημα για την έκφραση της εμπειρίας. Συμβολίζει την πραγματικότητα της ατομικής εμπειρίας και εκφράζει αυτή την πραγματικότητα σε λόγο που καθιστά τους άλλους ικανούς να την αναγνωρίσουν ως αληθινή. Χάνεται η αντίληψη για τη γλώσσας ως κοινωνική πρακτική, το πώς η χρήση της γλώσσας μπορεί να παράγει αληθινά κοινωνικά αποτελέσματα, το πώς μπορεί να είναι πολιτική καθώς γίνεται μέσο και αντικείμενο εξουσίας.

Απαιτείται νέα σύλληψη του πώς η γλώσσα παράγει ιδεολογικά αποτελέσματα καταπνίγοντας τις αντιφάσεις στην εμπειρία των ανθρώπων με στόχο τη συντήρηση της υπάρχουσας κοινωνικής δόμησης.

Θεωρίες λόγου Ο λόγος αναφέρεται όχι μόνο στη σημασία της γλώσσας αλλά και στα αποτελέσματα της γλώσσας εν χρήσει. Επομένως ο λόγος συνδέεται με την υποκειμενική εμπειρία. Σχέση γλώσσας και ιδεολογίας. Ο λόγος διαμεσολαβεί στην άσκηση εξουσίας. Η γλώσσα δεν είναι μόνο ένα εργαλείο επικοινωνίας ή γνώσης αλλά και ένα εργαλείο εξουσίας.

Αποδόμηση επίσημων κειμένων πολιτικής Αντιμετωπίζουμε τα κείμενα ως πολιτισμικές και ιδεολογικές κατασκευές για να τα ερμηνεύσουμε με όρους των κρυφών δομών των δηλούμενων. Τα κείμενα δεν έχουν μία μόνο κυρίαρχη σημασία. Είναι ιδεολογικά κείμενα που κατασκευάστηκαν σε ένα συγκεκριμένο ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο. Το έργο της αποδόμησης ξεκινά με τη ρητή αναγνώριση αυτού του πλαισίου

Στο κείμενο υπάρχουν αντίθετοι λόγοι, αν και πουθενά δεν συζητιέται η πιθανότητα συγκρούσεων συμφερόντων ούτε η κρίσιμη αντίφαση μεταξύ, για παράδειγμα αυτονομίας και ελέγχου. Το κείμενο αυτοαναιρείται από το ίδιο το πλαίσιο. Πώς συγκαλύπτονται στο κείμενο οι αντιφάσεις και η έλλειψη συνεκτικότητας που εγγράφονται σε αυτό; με γλωσσικές στρατηγικές. Οι απαντήσεις βρίσκονται μέσα στο κείμενο ως κρυφή κριτική των ίδιων του των αξιών.

Γιατί τα κείμενα πολιτικής έχουν εσωτερικές αντιφάσεις; Ο λόγος των κειμένων πολιτικής (έτσι και ο λόγος του ΑΠ) είναι ένα ιδεολογικά κατασκευασμένο προϊόν πολιτικών δυνάμεων. Επειδή ο λόγος αυτός δεν μπορεί να παράγει μια αναπαράσταση με εσωτερική συνοχή ενός αντιφατικού κοινωνικού κόσμου, ενσωματώνει αντιφάσεις, ασυνέχειες, στρεβλώσεις, παραλείψεις και αναιρέσεις που με τη σειρά τους δείχνουν την ανικανότητα της γλώσσας της ιδεολογίας να παράγει συνεκτικό νόημα.

Ο σκοπός της αποδόμησης των κειμένων πολιτικής Να διαπιστωθούν οι πραγματικές και δυνατές συνέπειες πάνω στους αναγνώστες κι όχι να επιβληθεί το νόημα που έχει πρόθεση να αναδείξει ο συντάκτης. Να διαπεράσουμε την ιδεολογία των επίσημων εγγράφων εκπαιδευτικής πολιτικής και να δείξουμε τις πραγματικές συγκρούσεις συμφερόντων στον κοινωνικό κόσμο που υποστηρίζουν ότι αντιπροσωπεύουν.