ΗΘΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ ΖΩΑ Η φυσική συγγένεια ανθρώπων και ζώων για περιγραφικούς λόγους. Ανάπτυξη σχέσης αλληλεγγύης μεταξύ ανθρώπων και ζώων Η στενή σχέση τους δείχνει την ιερότητα των ζώων. Ζωολατρία στις θρησκείες Τα ζώα έχουν ιερή αποστολή (δείχνουν την παντοδυναμία του Θεού, την φροντίδα του για τη Δημιουργία κ.α.) Η διάκριση καθαρών και ακαθάρτων ζώων - Ονοματοδοσία από τον Αδάμ.
Τα ζώα ως μέσο συνειδητοποίησης της ανθρώπινης ανωτερότητας (νους, έκφραση, ψυχικός κόσμος, ιστορία και παράδοση, επικοινωνία με γλωσσικά σύμβολα, ανάπτυξη ήθους, αυτοσυνειδησία) Τα ζώα ως σύντροφος του ανθρώπου Τα ζώα πηγή διατροφής και ένδυσης του ανθρώπου Τα ζώα βοηθοί στις γεωργικές εργασίες Τα ζώα προστάτες των ανθρώπων Τα ζώα πηγή καλλιτεχνικής έμπνευσης Τα ζώα ως πειραματόζωα Τα ζώα ως μέσα ψυχαγωγίας
Η ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΖΩΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ Η χρήση των ζώων αναγκαία στην επιστημονική έρευνα (με βάση τα επιστημονικά και ηθικοκοινωνικά κριτήρια) Βασική προϋπόθεση της προστασίας των πειραματόζωων είναι οι επικρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις ανά εποχή. Το ελληνικό δίκαιο ακολουθεί το διεθνές δίκαιο και εκείνο της Ε.Ε. Καθορίζεται ποια ζώα θα χρησιμοποιηθούν, ποίοι μπορούν να κάνουν πειράματα και απαγορεύει την παραγωγή διαγονιδιακών ζώων. Το ηθικό καθεστώς των ζώων συμφωνεί με εκείνο της Χριστιανικής Ηθικής. Στην αξιολόγηση αυτή τα ζώα δεν θεωρούνται ως «ηθικά υποκείμενα» όπως συμβαίνει με τον άνθρωπο. Τα ζώα χρήζουν όμοιας μεταχείρισης με τον άνθρωπο και δεν πρέπει να υπάρχει περιττή απώλεια ή ταλαιπωρία ζώου. Αρχή αντικατάστασης – ελάττωσης - βελτίωσης
Όσο πιο υψηλή είναι η διανοητική κατάσταση ενός είδους, τόσο πιο αυστηροί να είναι οι όροι πειραματισμού. Γενετικά τροποποιημένα ζώα (δύσκολο να εφαρμοστεί η αρχή της βελτίωσης και της ελάττωσης) Μηχανισμοί ελέγχου 24η Απριλίου Ημέρα για την κατάργηση χρήσης ζώων ως πειραματόζωα από την Animal Aid (υπό την αιγίδα του ΟΗΕ). Μονιστική και δυαλιστική αντίληψη σχέσης ζώων και ανθρώπων Peter Singer. Η απελευθέρωση των ζώων. Η συγκεκριμένη μελέτη δεν είναι ένα αμιγώς φιλοσοφικό βιβλίο. Τα δύο από τα έξι κεφάλαια αφορούν στα πειραματόζωα και την εντατική κτηνοτροφία. Πέρα από την επιστημονική παράθεση, ο αυστραλός φιλόσοφος θέτει ένα επιστημολογικό ερώτημα που σχετίζεται με τα όρια της επιστημονικής έρευνας, κατά πόσο δηλαδή οι επιστήμονες, στο όνομα της επιστημονικής γνώσης, έχουν δικαίωμα να αφαιρούν ζωές και να βασανίζουν. Ο Singer, προσπαθεί να στηρίξει το επιχείρημα ότι πρέπει να είμαστε χορτοφάγοι, δίνοντας έτσι νόημα στο πεδίο της "εφαρμοσμένης" φιλοσοφίας. Επιχειρείται μια σύντομη ιστορική αναδρομή στη διαμόρφωση της ειδιστικής αντίληψης (speciecism), ενώ μνημονεύονται και τα πρώτα νομοθετικά μέτρα κατά της βάναυσης μεταχείρισης των ζώων στην Αγγλία. Στο τελευταίο κεφάλαιο ο συγγραφέας ασχολείται με την κατασκευασμένη εικόνα των ανθρώπων για τα ζώα ως αποτέλεσμα της παγίωσης της ειδιστικής στάσης.
ΗΘΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ ΦΥΤΑ Τα φυτά ως θρησκευτικά σύμβολα Τα φυτά ως μέσα θείας παιδαγωγίας (Παραβολή κόκκου σινάπεως, ζιζανίων, σπορέως) Τα φυτά ως μέσο διατροφής και ένδυσης Τα φυτά ως φαρμακευτική πηγή Τα φυτά ως τροφή του πολιτισμού ΑΘΕΙΣΤΙΚΉ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΗΘΙΚΗ Θεοποίηση του φυσικού κόσμου Δαιμονοποίηση του φυσικού κόσμου Παράχρηση του φυσικού κόσμου Βιασμός και κακοποίηση του φυσικού κόσμου Τροποποίηση των ειδών – Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί
Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί Είναι τα «μεταλλαγμένα» τρόφιμα και έχουν να κάνουν κυρίως με την σύγχρονη Φυτική Παραγωγή. Πόσο δικαιολογημένη είναι η ανησυχία για τα ΓΤΟ; Υπάρχουν κίνδυνοι; Ποια είναι η ηθική και βιοηθική διάσταση του θέματος; Τεράστιες οι δυνατότητες με την εφαρμογή της Βιοτεχνολογίας, άλλοι μιλούν για άμεσο κίνδυνο και καταστροφή του ανθρώπου και του περιβάλλοντος. Από το 1996 μαζικά σε ορισμένες χώρες καλλιεργούνται ΓΤΟ. Θετικές και αρνητικές επιπτώσεις