Η νηστεία της Εκκλησίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
16. Σολομών, ο σοφός βασιλιάς του Ισραήλ
Advertisements

Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Πως διαχειριζόμαστε τον χρόνο μας;
Παραμονές των Χριστουγέννων, ενώ όλοι προετοιμαζόμασταν να γιορτάσουμε τη Γέννηση του Θεανθρώπου Χριστού, του σαρκωμένου Θεού της Αγάπης…
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ=ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ                                                                                                                                                                           
Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΘΗΚΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Η παρουσΙα του Θεού στην ανθρωπινη ιστορια
ΝΗΣΤΕΙΑ.
«ΝΗΣΤΕΙΑ».
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
Το μυστήριο της Εξομολόγησης
10. Ο λαός της Διαθήκης γεννιέται καθώς πορεύεται στην έρημο
25. « Και είδεν ο Θεός ότι καλόν»: η δημιουργία του κόσμου
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΙΕΡΟΣΥΝΗΣ
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων
14. Η ορθόδοξη άσκηση Σελίδες
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ
10. ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΩΜΑ Σελίδες:
Δεισιδαιμονίες και προλήψεις
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ 1.Αίτια και αφορμές: ο εθνικιστικός φανατισμός στην Γερμανία, ο οποίος έβλεπε τον Χριστιανισμό ως επιβίωμα.
Το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού
Β’ ΜΕΡΟΣ: (Να γραφτούν στο τετράδιο)
Μ Ο Ν Α Χ Ι Σ Μ Ο Σ Μ Ο Ν Α Χ Ι Σ Μ Ο Σ ΘΕΣΜΟΣ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΠΗΡΕΑΣΕ ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ: ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ.
Περιμένοντας το Χριστό
Μετάνοια - Εξομολόγηση
ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΔΟΓΜΑΤΑ. ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΚΛΑΒΙΑΣ Ή ΔΡΟΜΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ;
Παλαιά και Καινή Διαθήκη Ισαβέλλα Παπαδοπούλου Ά3.
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Β3
Ομάδα: Η Αγία Πεντάδα Τμήμα: Α’1 Υπεύθυνος καθηγητής: Γ. Καπετανάκης Σχολείο: Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Το πρωί, πολύ πριν φέξει, ο Ιησούς βγήκε έξω και πήγε σ΄ένα ερημικό μέρος, και εκεί προσευχόταν.
14. Δαυίδ, ο δοξασμένος βασιλιάς του Ισραήλ
Θρησκευτικά Α΄ Γυμνασίου
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
17. Χριστιανικά άσκηση- Μοναχισμός
Κειμενικές εργασίες με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα
Πάσχα μέγα, Πάσχα των πιστών
ΝΗΣΤΕΙΑ & ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΣ Εβραϊκά: nabhi (=μιλώ αντί για άλλον) Ελληνικά: (προ + φάναι)= μιλώ πριν το γεγονός   ﻼ.
ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ Το Σάββατο του Λαζάρου γιορτάζουμε την ανάσταση του Λαζάρου. Καθώς ο Χριστός ετοιμαζόταν για το ταξίδι του στα Ιεροσόλυμα έμαθε ότι.
26. ‘ Ευλογημένος ο ερχόμενος’
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
16. Η Εκκλησία ως κιβωτός φυλάει την αλήθεια
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΜΑ: « ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ»
Η ΕΠΙΓΕΙΑ ΖΩΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου.
Τάματα ονομάζουμε τις υποσχέσεις ή τις ευχές που κάνουμε στο Θεό. Μερικοί κάνουν τάματα για να ευχαριστήσουν το Θεό για κάτι που τους έδωσε, ενώ άλλοι.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΛΕΙΨΑΝΩΝ…ΓΙΑΤΙ ;. Και πήρε μαζί του ο Μωϋσής τα οστά του Ιωσήφ, γιατί είχε ορκίσει με όρκο τους υιούς Ισραήλ λέγοντας. Ο Θεός βεβαίως θα.
Τριώδιο.
Τα φυτά της Αγίας Γραφής
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΣΚΗΣΗ ΒΟΥΧΑΡΑ ΚΛΑΙΡΗ ΔΑΙΛΛΙΔΗ ΜΑΡΘΑ ΜΑΘΗΜΑ:ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
ΤΑ ΕΠΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ Π.Γ.Ε.Σ.Σ. Β2 ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑ: CaptainΑκης
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
Εικόνες του Θείου Πάθους
ΤΑ ΧΕΡΙΑ Τ’ ΑΔΕΙΑΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων.
Αχ. Παράσχου, Προς τον Χριστόν
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Άριστη-Αντωνία Αντωνοπούλου Α1
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Μυρσινη Ανδρινοπουλου Β1 25/2/2016.
Οι 5 αρχές του Προτεσταντισμού σε συσχέτιση με την Ορθόδοξη πίστη
Κεφάλαιο Β΄ Η Έξοδος.
Τί γιορτάζουμε ;. Το Σάββατο αυτό είναι αφιερωμένο στην νεκρανάσταση του Λαζάρου, το θαύμα που έκανε ο Ιησούς λίγο πριν αναστηθεί ο ίδιος εκ νεκρών. Σε.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η νηστεία της Εκκλησίας Γιατί πότε και πώς πρέπει να νηστεύουμε

Η λέξη νηστεία είναι σύνθετη και προέρχεται από το αρνητικό μόριο νη και το ρήμα εσθίω, που είναι άλλος τύπος του έσθω και του έδω και που σημαίνει τρώγω. Νήστις σημαίνει αυτός που δεν εσθίει, δεν τρώει Από την λέξη αυτή προήλθε το ρήμα νηστεύω και το ουσιαστικό νηστεία που αρχικά σήμαινε την πλήρη αποχή από τροφές και ποτά

Αργότερα, με την προοδευτική διαμόρφωση του θεσμού της νηστείας, νηστεία δεν σήμαινε μόνο την πλήρη αποχή από υγρές και στέρεες τροφές αλλά και την μερική αποχή (την αποχή από ορισμένες τροφές και λήψη άλλων συγκεκριμένων )

Έτσι έχουμε διάκριση των τροφών σε νηστήσιμες και αρτύσιμες* Έτσι έχουμε διάκριση των τροφών σε νηστήσιμες και αρτύσιμες* Νηστήσιμες τροφές= Ψωμί Λαχανικά Ξηροί καρποί κ.α Αρτύσιμες τροφές= Φαγητά που μαγειρεύουμε με τη χρήση ελαίου ή βουτήρου και διαφόρων καρυκευμάτων *Αρτύω σημαίνει καρυκεύω, μαγειρεύω φαγητό χρησιμοποιώντας καρυκεύματα Άρτυση είναι το μαγείρεμα ή ετοιμασία του φαγητού χρησ/ντας καρυκεύματα Άρτύματα είναι τα διάφορα καρυκεύματα

Ξηροφαγία Λήψη αμαγείρευτων τροφών και εξισώνεται περίπου με την εξελιγμένη πλέον σημασία της νηστείας Εγκράτεια Το αγώνισμα της νηστείας,ο πνευματικός αγώνας που διεξάγει ο χριστιανός

Η νηστεία στα χρόνια τα της Π.Διαθήκης «Και ενετείλατο ο Κύριος ο Θεός τω Αδάμ λέγων` από παντός ξύλου του εν τω παραδείσω βρώσει φαγή,από δε του ξύλου του γιγνώσκειν καλόν και πονηρόν ού φάγεσθε απ` αυτού. Η δ αν ημέρα φάγητε απ` αυτού ,θανάτω αποθανείσθε»

Πολλοί από τους Πατέρες της Εκκλησίας -και ιδιαίτερα ο Μέγας Βασίλειος- υποστηρίζουν ότι η νηστεία νομοθετήθηκε στον ίδιο τον παράδεισο με την απαγορευτική εντολή που έδωσε στους πρωτόπλαστους ο Θεός να μη φάνε «από του ξύλου του γιγνώσκειν καλόν και πονηρόν»

«Γι’ αυτό και από την αρχή ,δημιουργώντας ο Θεός τον άνθρωπο, αμέσως τον έφερε και τον παρέδωσε στα χέρια της νηστείας και σαν φιλόστοργη μητέρα και άριστο δάσκαλο της εμπιστεύθηκε τη σωτηρία του. Αν η νηστεία ήταν απαραίτητη στον παράδεισο είναι πολύ περισσότερο αναγκαία έξω από τον παράδεισο.Άν ήταν χρήσιμο το φάρμακο πρίν τον τρυματισμό είναι πολύ περισσότερο χρήσιμο μετά τον τραυματισμό» ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

Τακτές, έκτακτες, ιδιωτικές νηστείες στην Π.Διαθήκη Εορτή του εξιλεασμού Συντριβή των δυο λίθινων πλακών του νόμου από τον Μωυσή Άλωση Ιεροσολύμων από τους Βαβυλωνίους Πυρπόλυση του ναού του Σολομώντος και άλλες εις ανάμνηση διαφόρων γεγονότων ή συμφορών Έκτακτες Σφαγή πολλών χιλιάδων Ισραηλιτών από τους γιούς του Βενιαμήν Αδόκητος θάνατος βασιλιά Σαούλ Ιδιωτικές Νήστεψε ο προφήτης Μωυσής 40 ημέρες και 40 νύχτες στο όρος Σινά όταν επρόκειτο να λάβει από το Θεό τις δέκα εντολές

Ο Ιησούς Χριστός και η νηστεία Δύο είναι τα ουσιώδη στοιχεία ποτ διασώζουν τα Ιερά Ευαγγέλια και τα οποία προσδιορίζουν τη στάση του Χριστού στο Θεσμό της νηστείας Το προσωπικό Του παράδειγμα Η διδασκαλεία του επί του Όρους ομιλία

Το προσωπικό Του παράδειγμα Όταν ο Κύριος έμελλε να εξέλθει στο δημόσιο έργο Του οδηγήθηκε υπό του Αγίου Πνεύματος στην έρημο «και νηστεύσας ημέρας τεσσαράκοντα και νύκτας τεσσαράκοντα ύστερον επείνασε» Με την τεσσαρακονθήμερη νηστεία –κατά την οποία όπως γράφει ο ιερός Λουκάς «ούκ έφαγε ουδέν εν ταις ημέραις ταύτες- και την προσευχή προετοιμάστηκε για τη δημόσια δράση Του. Με τον τρόπο αυτό όχι απλώς επικύρωσε το νόμο της νηστείας ,αλλά μας κληροδότησε και το προσωπικό Του παράδειγμα να το ακολουθουμε!

Η διδασκαλεία Του Στην επί του Όρους ομιλία Του καθορίζει ποια είναι η αληθινή και ευάρεστη ενώπιον του Θεού νηστεία «Όταν νηστεύετε μη γίνεστε σκυθρωποί , όπως οι υποκριτές , που παραμορφώνουν τα πρόσωπά τους για να δείξουν στους ανθρώπους ότι νηστεύουν.Σας διαβεβαιώνω πως έτσι έχουν κιόλας λάβει την ανταμοιβή τους.Εσύ αντίθετα όταν νηστεύεις περιποιήσου τα μαλλιά σου και νίψε το πρόσωπό σου για να μην φανεί στους ανθρώπους η νηστεία σου αλλά στον Πατέρα σου που βλέπει τις κρυφές σου πράξεις.Και ο Πατέρας σου θα σου το ανταποδώσει φανερά»

Η νηστεία κατά την εποχή του Κυρίου είχε εκπέσει σε ένα τύπο χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο και αξία Οι Φαρισαίοι λόγου χάριν νήστευαν τυπολατρικά για επίδειξη!

Ποιο το νόημα της νηστείας? Πρωταρχική επιδίωξη της νηστείας είναι η κάθαρση του πιστού , της ψυχής και του σώματός του. Διφυής χαρακτήρας της νηστείας «αποχή βρωμάτων» αλλά και «αλλοτρίωσης των κακών»

Σωματική νηστεία Μερική ή πλήρη αποχή από τροφές και ποτά Με την αποφυγή αυτή αποβλέπουμε στην ταπείνωση της σάρκας , στην περιστολή των ορμών και στην περικοπή των σαρκικών παθών «νέκρωση και σταύρωση του σαρκικού φρονήματος και των εμπαθών επιθυμιών» Η αποχή βρωμάτων δεν σημαίνει περιφρόνηση προς τις τροφές από τις οποίες απέχουμε αλλά ασκητική προσπάθεια να ελευθερωθούμε από την ενήδονη λήψη τους δηλ την τρυφή και την απόλαυση που οι Πατέρες θεωρούν αρχή πάσας αμαρτίας.(παράδειγμα φαγητού για απόλαυση και επιβίωση) Η χριστιανική νηστεία δεν είναι σωματοκτόνος αλλά παθοκτόνος!

Πνευματική νηστεία «Αλλοτρίωση των κακών» σημαίνει αποχή από το κακό δηλ την αμαρτία με όλες τις εκφράσεις τις (αμαρτωλές πράξεις,κακοί λόγοι,εμπαθείς επιθυμίες,αισχροί λογισμοί) «Νήστευε δε μη μόνον από άρτου και οίνου και κρεών και άλλων τινών βρωμάτων ή πομάτων αλλά πολύ πλέον από των λογισμών….» ΝΕΙΛΟΣ ΑΓΚΥΡΑΣ

Τι νόημα έχει αν νηστεύουμε από κρέας αλλά με τα λόγια μας τρώμε τις σάρκες του αδερφού μας?