4ο Γυμνάσιο Σπάρτης Γιάννης Ρίτσος Τάξη Α3

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΔΥΣΣΕΑΣ.
Advertisements

Τα πολιτεύματα της αρχαίας Ελλάδας
ΜΑΝΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗΣ ΜΑΝΟΣ ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗΣ
Ιλιάδα και Οδύσσεια Κωνσταντίνα Ντούρα.
Τεχνολογία Εστιατορικής Τέχνης
Ο Θεός ορίζει Κριτές Οι εχθροί
Αλέξανδρος ο Μέγας Ο Αλέξανδρος ο Μέγας ή Αλέξανδρος Γ' ο Μακεδών, υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους στρατηγούς της ιστορίας, που σε ηλικία μόλις 33.
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Η θυσία της Ιφιγένειας.
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
Αρχαία Ελλάδα Χρήστος Αράπογλου !!! Οι Μυθικοί Ήρωες Οι Θεοί
Η ποίηση και η θρησκεία των Ελλήνων
ΗΡΑ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΔΙΑ Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕ ΤΟ ΓΑΜΟ,
Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του
Οδυσσέας.
Αρχαία Ελλάδα ΝΑΣΙΑ ΣΤΑΜΕΛΟΠΟΥΛΟΥ Οι θεοί του Ολύμπου
Ομήρου Οδύσσεια.
Στο νησί του Ήλιου, στο νησί της Καλυψώς και στο νησί των Φαιάκων
ΠΑΙΔΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΟΜΗΡΙΚΑ ΕΠΗ
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
Ας θυμηθώ τις βασικές έννοιες που έμαθα!
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
MYKHNAΪΚΗ ΚΑΙ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ
Το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο
ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ Εργασία 6: Η θέση της γυναίκας στην ομηρική εποχή & η σύγκριση με άλλες εποχές, καθώς και σύγκριση με την σύγχρονη εποχή. Ρωμανός.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
Ο Οδυσσέας σκοτώνει τους μνηστήρες
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Το μήλο της Έριδος.
ΤΡΕΛΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ Λογοτεχνία – Γλώσσα Ονόματα μαθητών Ασλανίδου Νεκταρία – Χριστίνα Α1 Τουλούμη Αντιγόνη Α4 Αραούζου Βαρδαλάχου Αθηνά Α1 Νικοδημητροπούλου.
Το εἶναι και το φαίνεσθαι στην Ελένη του Ευριπίδη
ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ (ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ)
12 ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Εργασία των μαθητών της τάξης Γ.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΈΚΤΟΡΑΣ.
ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ -ΑΔΗΣ(ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΙΤΣΙΩΤΗΣ)
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΛΕΝΗ. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑ Η ΚΑΤΑΡΑ;
Η ελιά Βαρνάβας Φλωρίδης.
“ΕΓΩ, Ο AΛΛΟΣ, Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ … ΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ”
ΟΔΥΣΣΕΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Η Ομηρική Φιλοξενία 1ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων Τμήμα Α1
Οι Ολυμπιακοί αγώνες ήταν οι αρχαιότεροι και σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς αγώνες και η σπουδαιότερη θρησκευτική γιορτή προς τιμή του Ολύμπιου.
Ο Λυδός βασιλιάς Κροίσος.
Η φιλοξενία στην ομηρική και στη σημερινή εποχή. Μάθημα: ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ Μαθήτρια: Χαρά Λύκου.
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΣΤΟΝ ΟΜΗΡΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΜΑΣ
K ΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΝΤΑΖΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ.  ΔΙΑΣ ΔΙΑΣ  ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ  ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΠΟΛΛΩΝ  ΑΡΗΣ ΑΡΗΣ  ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ  ΕΡΜΗΣ ΕΡΜΗΣ  ΗΡΑ.
Η ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ Πρόσφυγας, λοιπόν, είναι κάποιος που αναγκάζεται να εγκαταλείψει τη χώρα του εξαιτίας πολιτικής, εθνικής, φυλετικής.
Τάματα ονομάζουμε τις υποσχέσεις ή τις ευχές που κάνουμε στο Θεό. Μερικοί κάνουν τάματα για να ευχαριστήσουν το Θεό για κάτι που τους έδωσε, ενώ άλλοι.
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
Η γυναίκα ως πολεμικό λάφυρο και ερωμένη στην ομηρική κοινωνία
ΟΙ 12 ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ. ΔΙΑΣ Ο πατέρας των Θεών και ο σπουδαιότερος από αυτούς. Θεός των καιρικών φαινομένων, προστάτης των ξένων, της οικογένειας.
Η Π ΟΙΗΣΗ ΚΑΙ Η Θ ΡΗΣΚΕΙΑ ΤΩΝ Ε ΛΛΗΝΩΝ. Σ’ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΜΕ ΜΕ : Τα έπη του Ομήρου Τις τοπικές θεότητες Το Δωδεκάθεο του Ολύμπου.
Η ΤΥΧΗ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ.
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
Φιλοξενια πραξη αρετησ υπερτατη αρετη του ανθρωπου
Στέλλα Σιώτου Α3 Γυμνασίου
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
ο Πεισιστρατοσ Γινεται Τυραννοσ
ΠΡΟΣΩΠΟ ΙΔΙΟΤΗΤΑ Αθηνά θεά, κόρη του Δία Πηνελόπη Γυναίκα Οδυσσέα
ΕΝΟΤΗΤΑ 3Η α
Ε η ΕΝΟΤΗΤΑ ε ΡΑΨΩΔΙΑ.
1: Λίγες Πληροφορίες Αθηνά
5. Ο Οδυσσέας στην Ιθάκη.
OI ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Γρηγόρης, Φώτης ,Μαρία.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΡΑΨΩΔΙΑ α: ΠΡΟΟΙΜΙΟ (στ. 1-25)
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

4ο Γυμνάσιο Σπάρτης Γιάννης Ρίτσος Τάξη Α3 4ο Γυμνάσιο Σπάρτης Γιάννης Ρίτσος Τάξη Α3 Συνθετική εργασία στην «Ομήρου Οδύσσεια» και στις «Ηροδότου Ιστορίες» «Η φιλοξενία στα Ομηρικά έπη»

Θέμα : Η σημασία της φιλοξενίας στην Αρχαία Ελλάδα Να παρουσιάσετε το τυπικό της φιλοξενίας στην αρχαία Ελλάδα. Να βρείτε και να καταγράψετε αποσπάσματα των ραψωδιών (α-θ) που αναφέρονται στο τυπικό της φιλοξενίας. Να παρουσιάσετε τη φιλοξενία που προσφέρει ο Λυδός βασιλιάς Κροίσος στο Φρύγα Άδραστο (ο οποίος τελικά έμελλε να του σκοτώσει τον γιό). Να συγκρίνετε μέσα από τη μελέτη των παραπάνω αποσπασμάτων τη φιλοξενία στον ελληνικό και στον ασιατικό κόσμο.

Το τυπικό της φιλοξενίας Η φιλοξενία στην αρχαία Ελλάδα (γενικά) Στην Αρχαία Ελλάδα η φιλοξενία ήταν πράξη ιερή και μπορούσε να συνδέσει άτομα από όλες τις τάξεις μπορούσε να ενώσει βασιλιάδες με απλούς, φτωχούς ανθρώπους. Ήταν πολύ σπουδαίος θεσμός και ηθικό χρέος για τους αρχαίους να υποδέχονται και να περιποιούνται τους ξένους στο σπίτι τους. Η φιλοξενία είχε εξ άλλου και θρησκευτικό χαρακτήρα. Προστάτης των ξένων ήταν ο Ξένιος Δίας, γι’ αυτό οι ξένοι θεωρούνταν πρόσωπα ιερά, τιμημένα και σεβαστά. Η φιλοξενία στην αρχαία Ελλάδα (γενικά) Οι Έλληνες ήταν πολύ φιλόξενοι και τιμούσαν τον Ξένιο Δία σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας. Κάθε καλεσμένος άλλωστε μπορούσε να φέρει όποιον επιθυμούσε μαζί του. Αυτή η συνήθεια γέννησε μάλιστα μια ιδιαίτερη κατηγορία ανθρώπων, στην οποία έδωσαν το περιφρονητικό παρατσούκλι "παράσιτα". Γράφτηκαν βιβλία σχετικά σε ποιον Βαθμό μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς αυτό το δικαίωμα χωρίς να ξεπεράσει τα όρια της καλής συμπεριφοράς.

Η Φιλοξενία γενικά ήταν ένας αναγκαίος κοινωνικός θεσμός που προστάτευε τους ξένους σε εποχές που η συγκοινωνία δεν ήταν εύκολη ούτε υπήρχε υποδομή (ξενώνες, εστιατόρια, καταλύματα) για διαμονή σε άλλη πόλη ή χώρα. Ιδιαίτερα ο τρόπος ζωής των Ελλήνων (ταξίδια, εμπόριο, πόλεμοι) είχε αποτέλεσμα να βρίσκονται συχνά σε ξένους τόπους, με μεγάλη ανάγκη για κατάλυμα, βοήθεια ή προστασία. Έτσι λοιπόν, έβρισκαν και οι ίδιοι αυτά που ζητούσαν. Εξάλλου, οι ξένοι ήταν καλοδεχούμενοι, γιατί ήταν για πολλούς η μόνη επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο και πηγή πληροφοριών λόγω της έλλειψης μέσων επικοινωνίας.

Στην ομηρική κοινωνία η διαδικασία της φιλοξενίας ακολουθεί ένα σταθερό τύπο: Υποδοχή και πρώτες περιποιήσεις : Ο <<ξενιστής>> υποδέχεται και καλωσορίζει τον ξένο εγκάρδια με προσφώνηση και θερμή χειραψία προσκαλώντας τον με αυτόν τον τρόπο σε φιλοξενία. Αμέσως μετά ταχτοποιεί το κοντάρι και ό,τι άλλο ενδέχεται να έχει ( άλογα, άρμα).

Παραχωρείται στον ξένο κάθισμα σε θέση τιμητική Επιπλέον επειδή το όνομα του ξένου δεν είναι ακόμα γνωστό ο προσφωνητής τον αποκαλεί ξένε 2) Λουτρό: Κάποιες δούλες λούζουν τον ξένο, τον αλείφουν με λάδι και τον ντύνουν με καθαρά ρούχα 3) Το τραπέζι :Ο ξενιστής προσφέρει στον ξένο δείπνο ή γεύμα κατά την διάρκεια του οποίου τηρούνται διάφορα στάδια : Παραχωρείται στον ξένο κάθισμα σε θέση τιμητική Του φέρνουν νερό, για να πλυθεί πριν την έναρξη του φαγητού

Του προσφέρουν εκλεκτή μερίδα φαγητού και πιοτού . Του προσφέρουν εκλεκτή μερίδα φαγητού και πιοτού . 4) Επίσημη υποδοχή : Ο οικοδεσπότης διοργανώνει αθλητικούς αγώνες προς τιμήν του ξένου. 5)Ερωτήσεις : Μετά τα υπόλοιπα στάδια ο ξενιστής ρωτάει τον ξένο α) ποιος είναι , β) από πού έρχεται και γ) ποιος είναι ο σκοπός της επίσκεψης του, και ακολουθεί συζήτηση.

6)Ικανοποίηση του αιτήματος: Ο οικοδεσπότης ικανοποιεί το αίτημα του ξένου σε όποιον βαθμό μπορεί . 7) Προσφορά διαμονής: Προσφέρεται στον ξένο διαμονή για όσες μέρες αυτός επιθυμεί να μείνει. 8) Προσφορά δώρων : Πριν την αναχώρηση του ξένου , ο ξενιστής προσφέρει αποχαιρετιστήρια δώρα( συνήθως τα προσφέρει ο ξένος). Με την ανταλλαγή δώρων επισφραγίζεται η φιλία που προέκυψε από τη φιλοξενία.

Αποσπάσματα ραψωδιών από (α-θ) που αναφέρονται στο τυπικό της φιλοξενίας . Οι ξένοι που επισκέπτονται έναν τόπο έπρεπε να έχουν ένα κατάλυμα για να κοιμούνται και να τρώνε για αυτό τον λόγο δημιουργήθηκε το τυπικό της φιλοξενίας. Το τυπικό το συναντάμε όταν η Αθηνά Παλλάδα επισκέπτεται σαν Μέντης τον Τηλέμαχο. Αρχικά ο Τηλέμαχος την καλωσορίζει εγκάρδια και τακτοποιεί το κοντάρι της. Ύστερα της προτείνει να γευματίσουν μαζί,(στιχ.135-140 σελ.26-27)και στη συνέχεια την οδηγεί σε έναν λεπτουργημένο και όμορφο θρόνο,(στιχ.146-148 σελ.27) όπου αργότερα μια παρακόρη θα φέρει το νερό για να πλύνουν τα χέρια τους. Φροντίζει να δημιουργήσει τις καλύτερες συνθήκες για να απολαύσει ο ξένος το γεύμα. Ο οικοδεσπότης προσφέρει άφθονο φαγητό στον ξένο(στιχ.154-160 σελ.27)

Ύστερα από το πλούσιο γεύμα ο γιός του Οδυσσέα ρωτά τον ξένο ποιος είναι και από πού έρχεται, με πιο καράβι έφτασε στην Ιθάκη καθώς επίσης τον ρωτά αν είναι φίλος του πατέρα του ή επισκέπτεται για πρώτη φορά τα μέρη τους. (στιχ. 188-189-190-193-194 σελ. 32). Ο θεσμός της φιλοξενίας είναι ιερός και για τους ανθρώπους όσο και για τους θεούς. Έτσι, η Καλυψώ ετοιμάζει το τραπέζι στον Ερμή προσφέροντάς του νέκταρ και αμβροσία ( στιχ. 103-105 σελ. 54). Μετά τα πολλά πάθη του Οδυσσέα ο ήρωάς μας φτάνει εξαθλιωμένος στο νησί των Φαιάκων , όπου τον υποδέχεται η κόρη του βασιλιά, Ναυσικά. Η Ναυσικά τηρεί το τυπικό της φιλοξενίας δίνοντας του ρούχα να ντυθεί (στιχ.235-236 σελ.76)καθώς επίσης προστάζει τις δούλες της να του δώσουν να πιεί, να φάει και να τον λούσουν στο ποτάμι. Ύστερα διοργανώνονται προς τιμή του αγώνες .

Έτσι ο Ηρόδοτος στην Νουβέλα του Άδραστου Ι34-35, μας παρουσιάζει τον βασιλιά των Λυδών Κροίσο να φιλοξενεί στο παλάτι του τον Άδραστο, ο οποίος είχε διαπράξει ύβρη, είχε θανατώσει δηλαδή τον αδερφό του. Ακόμα και αυτόν τον ξένο, ο Κροίσος τον δέχεται στο παλάτι του. Ο τρόπος της φιλοξενίας των Λυδών είναι παρόμοιος με τον ελληνικό και ακολουθούνται τα καθιερωμένα βήματα. Παρόλα αυτά απέναντί στον «μολυσμένο» ξένο, ο Κροίσος φέρεται με μεγαλοψυχία και γενναιότητα, αφού όχι μόνο δέχεται να τον εξαγνίσει αλλά και να συνοδεύσει τον γιό του στο κυνήγι. Κι όταν ο Άδραστος κατά λάθος σκοτώνει το γιό του Κροίσου στο κυνήγι, ο Κροίσος δεν αγανακτεί μαζί του, αφού θεωρεί τον Άδραστο ως εκτελεστικό όργανο της μοίρας. (ο Κροίσος είχε δει στο όνειρό του, ότι ο γιος του θα σκοτωνόταν από σιδερένια αιχμή). Όμως τον θεσμό της φιλοξενίας φαίνεται πως σέβονταν όχι μόνο οι Έλληνες αλλά και οι άλλοι λαοί, όπως οι Λυδοί

ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΝΟΥΒΕΛΑ ΤΟΥ ΑΔΡΑΣΤΟΥ Ο τρόπος φιλοξενίας όπως περιγράφεται στην Οδύσσεια του Ομήρου παρουσιάζει πολλές ομοιότητες με τον τρόπο φιλοξενίας στη χώρα των Λυδών. Σύμφωνα με το θεσμό αυτό πρώτα πρόσφεραν στον ξένο τις απαιτούμενες περιποιήσεις και μετά τον ρωτούσαν για την ταυτότητά του. Αυτό ισχύει και στην περίπτωση του εξαγνισμού, δηλαδή αυτός που εξαγνίζει το φονιά ρωτά το όνομά του μόνο αφού έχει ολοκληρωθεί ο εξαγνισμός. Έτσι βλέπουμε πως ο Ηρόδοτος μεταφέρει ελληνικές αντιλήψεις σχετικές με τον εξαγνισμό και τη φιλοξενία στο βασίλειο των Λυδών.

Εικόνες

Η εργασία δημιουργήθηκε από τις συμμαθήτριές σας: Αλεξάνδρα Νικολοπούλου Ευγενία Σελαχόγλου Έφη Φλώρου Μαρία Πλαγάκη