Τα Ιστορικοφιλολογικά Δεδομένα Ως Ερμηνευτικά Εργαλεία Φρυδάκη Ευαγγελία
Τα Ιστορικοφιλολογικά Δεδομένα Ως Ερμηνευτικά Εργαλεία 1η φάση: Ενεργοποίηση των ανταποκρίσεων των μαθητών 2η φάση: Σαφείς αναγνωστικές οδηγίες, ώστε οι μαθητές να στηρίζουν τις κρίσεις τους στη γλώσσα του κειμένου 3η φάση:Ένταξη του κειμένου στα ιστορικοφιλολογικά του συμφραζόμενα
Τρόποι Επεξεργασίας Εξωκειμενικών Στοιχείων Να δοθούν το ένα κατόπιν του άλλου, ώστε να ενισχύει το καθένα τις προηγούμενες διαπιστώσεις Να δοθούν μαζί και να υποδειχτεί στους μαθητές να τα συνεξετάσουν Να δημιουργηθούν ομάδες και κάθε ομάδα να αναλάβει από ένα
Δημιουργία Και Επικύρωση Ερμηνευτικών Υποθέσεων Ο διδάσκων δημιουργεί συνθήκες που αναδεικνύουν κάποιο πρόβλημα, ή ζητά από τους μαθητές να αποδώσουν το νόημα του κειμένου με μια ρηματική πρόταση, αναδεικνύοντας έτσι την πολλαπλότητα των προσλήψεων
Δημιουργία Και Επικύρωση Ερμηνευτικών Υποθέσεων/ Συνέχεια Ν. Κάσδαγλη, Σοροκάδα. Διατυπώνονται οι εξής υποθέσεις/ ρηματικές προτάσεις: 1.Η κακοκαιρία ρίχνει στα βράχια το αμερικάνικο πλοίο. 2. Η αλαζονεία του καπετάνιου προκαλεί ένα ναυάγιο. 3. Η σοροκάδα τιμωρεί την αλαζονεία των Αμερικανών.
Δημιουργία Και Επικύρωση Ερμηνευτικών Υποθέσεων/ Συνέχεια Οι υποθέσεις που διατυπώθηκαν γίνονται σημείο εκκίνησης για την αναζήτηση των ενδείξεων Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες με κριτήριο την αρχική τους υπόθεση, συλλέγουν ενδείξεις για να τις επιβεβαιώσουν Γίνεται αποδεκτή η υπόθεση που συγκεντρώνει τη σύγκλιση των περισσότερων ενδείξεων Πιθανόν να νομιμοποιηθούν περισσότερες της μιας
Πλήρωση Κενών Απροσδιοριστίας/ Διακοπτόμενη Ανάγνωση1 Διαβάζονται οι πρώτες ακολουθίες ενός κειμένου. Οι μαθητές καλούνται να εντοπίσουν τα στοιχεία της αρχικής κατάστασης και να εκφράσουν προσδοκίες για τη συνέχεια. Οι προσδοκίες συζητούνται με αναφορές στο κείμενο.
Πλήρωση Κενών Απροσδιοριστίας/ Διακοπτόμενη Ανάγνωση2 Η ανάγνωση προχωρεί τμηματικά και διακόπτεται, όταν εμφανίζεται καινούργια αφηγηματική ακολουθία (τύπος Larivaille: πρόκληση της δράσης, κυρίως δράση, τίμημα της δράσης, τελική κατάσταση). Παράλληλα, διαμορφώνεται στον πίνακα διάγραμμα με τις βασικές μονάδες της αφήγησης.
Πλήρωση Κενών Απροσδιοριστίας/ Διακοπτόμενη Ανάγνωση3 Αποτελέσματα Οι μαθητές 1. Διατηρούν την εγρήγορσή τους 2. Οξύνουν την παρατηρητικότητά τους 3. Εντοπίζουν τη δομή του κειμένου με πιο ανακαλυπτικό τρόπο 4. Δημιουργούν προϋποθέσεις καλύτερης κατανόησης