Μοντελοποίηση Μοντέλο + ποιώ Από τους φοιτητές: Αντωνίου Αντώνης Δημητρίου Γεωργία Σοφοκλέους Γαβριέλλα Σοφοκλέους Μαριλένα
Στην καθημερινή ζωή μοντέλο είναι.. Πρόσωπο ή αντικείμενο που χρησιμοποιεί ένας καλλιτέχνης ως πρότυπο για το έργο του Οτιδήποτε λειτουργεί ως υπόδειγμα, ως πρότυπο για το έργο του Το πρόσωπο που εμφανίζεται σε διαφημίσεις Τρισδιάστατη αναπαράσταση σε μικρογραφία ή μεγέθυνση
Στις φυσικές επιστήμες λέγοντας μοντέλο εννοούμε.. Ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα, ένα αντικείμενο(φυσικό, συμβολικό ή νοητικό) το οποίο φτιάχνει κάποιος για να αναπαραστήσει ένα κομμάτι του φυσικού κόσμου
Είναι δηλαδή μια απλοποιημένη αναπαράσταση της πραγματικότητας
Π.χ. το άγαλμα του Αχιλλέα Ποίο είναι το μοντέλο; Στην καθημερινή ζωή μοντέλο θα λέγαμε ότι είναι ο Αχιλλέας. Στις Φυσικές επιστήμες μοντέλο είναι το άγαλμα.
Επομένως... Μοντελοποίηση είναι η δεξιότητα που αφορά την οικοδόμηση μοντέλων σε σχέση με φυσικά φαινόμενα και καταστάσεις
Απαραίτητη δεξιότητα σκέψης που υποστηρίζει την διαδικασία της μάθησης Είναι μια σύνθετη δεξιότητα και η ανάπτυξη της στηρίζεται στην κατανόηση αρκετών από τις απλές δεξιότητες όπως είναι η παρατήρηση, η ταξινόμηση, η μέτρηση, η επικοινωνία και η υποβολή ερωτημάτων Μοντελοποίηση
Σύγκριση μεταξύ μοντέλου και του φυσικού συστήματος που αναπαριστά Οι δραστηριότητες της μοντελοποίησης περιλαμβάνουν
Σύγκριση 2 μοντέλων του ίδιου συστήματος
Επίπεδα Μοντελοποίησης Το παιδί: Να κατασκευάζει φυσικά μοντέλα, να τα περιγράφει και να εξηγεί τη σχέση του καθενός με το αντίστοιχο φυσικό φαινόμενο Να συγκρίνει δύο ή και περισσότερα μοντέλα του ίδιου συστήματος
Επίπεδα Μοντελοποίησης Να αιτιολογεί ποιο είναι το καλύτερο και ποιο καλύπτει τις διάφορες πτυχές του φυσικού φαινομένου καλύτερα; και ποιο καλύπτει τις διάφορες πτυχές του φυσικού φαινομένου καλύτερα; Να συνδυάζει χαρακτηριστικά διαφόρων μοντέλων για να περιγράψει ένα θεωρητικό μοντέλο λειτουργίας του φυσικού φαινομένου
Πως καλλιεργείται η δεξιότητα της μοντελοποίησης; Μέσα από μια διαδικασία αναγνώρισης /περιγραφής και κατασκευής απλούστερων μοντέλων ενός πραγματικού αντικειμένου ή φυσικού φαινομένου. Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται πολλές φορές, κάθε φορά αναγνωρίζονται οι ελλείψεις και οι περιορισμοί του προηγούμενου μοντέλου και περιγράφεται και κατασκευάζεται ένα βελτιωμένο μοντέλο.
Προτεινόμενη Δραστηριότητα Δείχνουμε μερικά παιχνίδια ( απλούστερα μοντέλα πραγματικού αντικειμένου ). Ενθαρρύνουμε τα παιδιά : Να συγκρίνουν τα παιχνίδια με τα πραγματικά αντικείμενα. Να εντοπίζουν διαφορές ως προς το μέγεθος, τα χαρακτηριστικά και τη λειτουργία των παιχνιδιών. Να συζητούν πιθανές ελλείψεις και περιορισμούς.
Προτεινόμενη Δραστηριότητα.. Συζητούμε το σκεπτικό και τα χαρακτηριστικά ενός μοντέλου πριν κατά και μετά τη διαδικασία οικοδόμησης, και ενός φυσικού μοντέλου, μιας μακέτας και μιας ζωγραφικής απεικόνισης.
Πριν τη διαδικασία απεικόνισης : Καθοδηγούμε το παιδί να σχεδιάσει την πορεία και την οργάνωση της δουλείας του.
Κατά την διάρκεια της απεικόνισης : Πρέπει το παιδί να συνειδητοποιήσει ότι Τα περισσότερα πράγματα αποτελούνται από κομμάτια, όταν κάτι λείπει τότε το αντικείμενο δεν θα λειτουργεί. Όταν συναρμολογήσουμε τα κομμάτια κατασκευάζεται ένα έργο που δεν μπορεί να γίνει από κάθε κομμάτι ξεχωριστά.
Μετά τη απεικόνιση : Αναστοχάζεται το παιδί για την πορεία που ακολούθησε.
Σύγκριση τελικού σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό Πλεονεκτήματα σε σχέση με το αρχικό Μειονεκτήματα σε σχέση με το αρχικό