ΟΙ ΜΠΕΗΔΕΣ ΣΤΗΝ ΛΕΙΨΙΣΤΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διαφορές Χριστιανών Καθολικών και Ορθόδοξων.
Advertisements

ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Derinkuyu’s Underground City (Κατακόμβες)
Η κατεχόμενη Αμμόχωστος Εργασία από τον Εμμανουήλ Βαμβατσούλη
1. Ο Ελληνορωμαϊκός κόσμος την εποχή του Χριστού στη γη Ισραήλ
Η Οθωμανική αυτοκρατορία
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΠΑΡΤΑΛΗΣ ΤΙΤΟΣ ΜΙΝΙΣΣΑΛΙ
ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
Η ΕΤΙΑ.
ΛΕΥΚΩΣΙΑ ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΜΟΙΡΑΣΜΕΝΗ
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΞΩΚΚΛΗΣΙΑ
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΠΑΡΤΗ: Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
ΜΥΘΟΙ & ΘΡΥΛΟΙ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Σημαντικές εκκλησίες και Τεμένη στη πόλη της Λευκωσίας
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
Πραγα η «χρυση πολη».
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΠΩΣ ΚΤΙΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΝΕΑΠΟΛ ΗΣ Οπωσδήποτε, τα πρώτα χρόνια της σκλαβιάς, όταν οι Βαγιαζίτ και Μουράτ ο Β' (14ος αιώνας) κατέστρεψαν.
ΛΕΙΨΙΣΤΑ-ΑΝΑΣΕΛΙΤΣΑ: ΤΑ ΔΥΟ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΗΣ ΝΕΑΠΟΛΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
ΜΕΡΟΣ Β΄ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΓΡΕΒΕΝΩΝ
ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
Η πόλη της Κερύνειας – εισαγωγικά Θέση Ονομασία Ιστορία
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
Στους Αθώους Νεκρούς, όπου κι αν πίστευαν.... ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΛΩΖΑΝΗΣ 1923 Αφορά την ανταλλαγή των Ελληνοτουρκικών πληθυσμών. Άρθρο 1 Από την 1 η Μαϊου 1923,
Ιερουσαλήμ Από την μαθήτρια Υρώ Δάβου του Β 1’ Από τα παλαιότερα χρόνια μέχρι σήμερα...
Αρχαιολογικά μνημεία και αξιοθέατα της πόλης της Αμμοχώστου
Μονή Κύκκου.
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΣΤΟ ΔΕΣΠΟΤΑΤΟ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΟΚΡΑΤΙΑΣ.
Μαρία , Δημήτρης Μαρία , Μαργαρίτα
Aspasia Karabini Στα 1905, λίγους μήνες πριν πεθάνει, η Ασπασία Δημητρίου Καραμπίνη συντάσσει, στον συμβολαιογράφο Νικόλαο Γιγάντε, διαθήκη δια δημοσίου.
ΛΙΧΤΕΝΣΤΑΙΝ – ΒΑΝΤΟΥΖ Ο πληθυσμός της πρωτεύουσας του Λιχτενστάιν «Βαντούζ» είναι κάτοικοι και είναι το 1/7 «14%» περίπου σε σχέση με τον πληθυσμό.
Κώστας Μπάρτζης Ε2 1 Ο Πρόυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσ/νικης
6o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ
Ρωμαϊκά μνημεία στην Θεσσαλονίκη
ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ ΧΟΡΤΙΑΤΗ.
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου. Στα τελευταία μαθήματα της Έ τάξης γνωρίσαμε ποια ήταν τα προβλήματα που συγκλόνιζαν τη Βυζαντινή αυτοκρατορία.
ΧΑΝΙΑ. Η Σπλάντζια είναι παλιά τουρκική συνοικία, που σήμερα ονομάζεται «πλατεία 1821» και όπου θα δείτε την επιβλητική εκκλησία του Αγίου Νικολάου. Η.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
1. Η Αμμόχωστος είναι η πρωτεύουσα της ομώνυμης επαρχίας. Το 1960 κατοικούσαν Έλληνες, 6120 Τούρκοι και 24 Μαρωνίτες. 2. Κατά τη διάρκεια της τουρκικής.
Για τη Μακεδονία θα μιλήσουμε σήμερα. Όχι όμως για τη σημερινή Μακεδονία που είναι ελεύθερη και ζούμε σ’ αυτήν και είμαστε περήφανοι για το όνομά της,
Η ΠΟΛΗ ΦΑΝΤΑΣΜΑ. 2 3 Εικόνες από την Αμμόχωστο Αμμόχωστος Εισαγωγή Η δεύτερη μεγαλύτερη επαρχία της Κύπρου Βρίσκεται στα ανατολικά της Κύπρου Υπάρχουν.
Β. Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟ 19ο ΑΙΩΝΑ
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΕΓΑΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ο ΑΓΙΟΣ ΕΥΠΛΟΥΣ.
ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΛΑΟΙ Χριστίνα Φανή.
ΠΛΑΚΑ.
ΚΑΣΤΡΟ ΠΑΤΡΑΣ Όλγα Καϊμακά Ε΄ Τάξη 43ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας.
Ο ΔΡΟΜΟΣ ΕΧΕΙ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑ
Αθανάσιος Ρεπανιδιώτης ο Νεομάρτυρας
ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου
Καταστροφή της Σμύρνης 1922
3. Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
ΤΖΑΜΙ ΧΑΜΖΑ ΜΠΕΗ.
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
ΝΟΜΟΣ ΡΟΔΟΠΗΣ ΒΙΛΛΥ ΚΑΝΝΑ Α1.
ΚΑΣΤΡΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΑΣ: ΞΕΧΑΣΜΕΝΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ Ή ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΑΡΟΝ; Το κάστρο του Μυστρά Ο Μυστράς, γνωστός και ως Μυζηθράς στο Χρονικόν του Μορέως, ήταν μία.
ΟΙΚΙΑ - ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (ΧΑΛΕΠΑ ΧΑΝΙΩΝ)
ΣΠΑΡΤΗ: Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
 Η Λιβαδειά είναι πόλη της Στερεάς Ελλάδας.(Πρωτεύουσα του Ν. Βοιωτίας). Η Λειβαδιά βρίσκεται στην βορεινή πλευρά του Ελικώνα, απ’ όπου πηγάζει το ποτάμι.
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου εν.2 κεφ. 1 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΙ ΜΠΕΗΔΕΣ ΣΤΗΝ ΛΕΙΨΙΣΤΑ ΟΙ ΜΠΕΗΔΕΣ ΣΤΗΝ ΛΕΙΨΙΣΤΑ Μετά την προσάρτηση της Θεσσαλίας το έτος 1881, η Ανασελίτσα προήχθη από Καζά (Επαρχία) σε Καϊμακαμλίκι(Υποδιοίκηση). Η Λειψίστα έγινε έδρα Τοπαρχείου (Μουδαρλίκι) και έδρα Μεραρχίας ή έδρα Σώματος στρατού, που μεταφέρθηκε σ' αυτήν από τη Λάρισα.

Στη Νεάπολη τότε έδρευαν κατώτερα και ανώτερα δικαστήρια: το Ινταρέ Μενηλιέ με πρόεδρο τον Καϊμακάμη (Υποδιοικητή), που δίκαζε πολιτικές υποθέσεις και το Μπινταέτ με πρόεδρο τον Ειρηνοδίκη ή Κατή, που ήταν αρμόδιος για μικρότερα αδικήματα. Συμπεραίνουμε τα εξής: Στη σύνθεση των δικαστηρίων αυτών λάμβαναν μέρος και Έλληνες, όταν επρόκειτο να δικαστούν Έλληνες. Και στα δύο δικαστήρια λάμβανε μέρος ο Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης ή αντιπρόσωπος του, καθώς και κοινοτικοί σύμβουλοι (Αζάδες), που εκλέγονταν κάθε τρία χρόνια από τις κοινότητες της Ανασελίτσας.

Οι μπέηδες χωρίζονταν σε δυο κατηγορίες: σ' αυτούς που προέρχονταν από εξισλαμισθέντες Έλληνες και ήταν συνήθως ευνοϊκοί απέναντι στους Έλληνες και στους Αρβανίτες, που είχαν εγκατασταθεί στη Νεάπολη, μόλις ο τύραννος Αλή Πασάς των Ιωαννίνων επέκτεινε και στη Δυτική Μακεδονία την κυριαρχία του (έτος 1893). Μπέης ήταν τίτλος που δινόταν σε άτομα της ανώτερης κοινωνικής τάξης, δηλ. αριστοκράτες, αλλά και σε ανώτερους δημοσίους υπαλλήλους. Ο τίτλος αυτός ήταν κατώτερος του τίτλου του Πασά. Από τους ισχυρότερους μπέηδες της Νεάπολης ήταν ο Γιουσούφμπεης. ο Ντεμίρμπεης, και ο Αμπεντίνμπεης. Τον καιρό γενικά της τουρκοκρατίας, παρ' ότι είχε επιτραπεί στους Έλληνες να κτίζουν εκκλησίες, σε περιορισμένο αριθμό, για την άσκηση των θρησκευτικών τους καθηκόντων, δεν επιτρεπόταν να χρησιμοποιούν καμπάνες, διότι θεωρούνταν σαν πρόκληση έναντι των αλλοθρήσκων κατακτητών. Εκτός από τους μπέηδες, που αναφέρθηκαν πιο πάνω, διέμεναν στη Νεάπολη και οι εξής: Ναδίμπεης, Εκρέμπεης, Ραμαντάνμπεης, Ιζέμπεης, Ρεσοΰλιαγας. Ρουφάτμπεης, Μουστάμπεης, Σουλεϊμάνμπεης, Ναζλούμπεης, Ταφάμπεης. Ντιλιόμπεης, Κερίμ-μπεης, Μουσταφάμπεης, Γιουσούφμπεης, Αλήμπέης, Μεχμέτμπεης, Αμπάζαγας, Σεφεντίμπεης, Στρέμπεης, Σερίμπεης, που ονομαζόταν και Ταπί Μούρ, δηλαδή Συμβολαιογράφος. Κατά τα τελευταία χρόνια της τουρκοκρατίας από τους ισχυρότερους μπέηδες της Νεάπολης ήταν οι 1) Χαμζάμπεης, που είχε στην ιδιοκτησία του ένα νερόμυλο στον Αλιάκμονα, 2) Ριζάμπεης.

Ο Μέραρχος Νεσάτ Πασάς συνετέλεσε στην κατασκευή σημαντικών έργων στη Νεάπολη, μεταξύ των οποίων και το Ρολόι. Κατασκευαστής του Ρολογιού ήταν ο εργολάβος και ταυτόχρονα καλός κτίστης Αθανάσιος Μόκας από τον Αυγερινό Βοΐου, που ζούσε και εργαζόταν στην Πόλη. Εκεί τον γνώρισε ο Νεσάτ Πασάς και από εκεί τον έστειλε στη Νεάπολη για την κατασκευή του έργου, που και σήμερα κοσμεί τη Νεάπολη. Έργα επίσης του Νεσάτ Πασά ήταν το Νοσοκομείο, που για την εποχή του ήταν το καλύτερο των Βαλκανίων, οι στρατώνες, τους οποίους έκτισε ο Δημήτριος Νέττας από το Αηδονοχώρι, που λεγόταν και Κάλφας.

Στη Νεάπολη, κατά τη διήγηση του Αχιλλέα Κεραμάρη, ζούσε ένας ονομαστός Πασάς, ο Νεσάτ, του οποίου η γυναίκα ήταν Ελληνίδα και λεγόταν Βασιλική. Στη δική της μεσολάβηση και στις παρακλήσεις της ενέδωσε ο Νεσάτ Πασάς και επετράπη να κτισθούν στη Νεάπολη, περί το έτος 1910, οι εκκλησίες Αγία Τριάδα και Άγιο Πνεύμα. Τελευταίος μπέης που έμενε στη Νεάπολη ήταν ο Μουσάμπεης, που μετοίκησε το 1915 και εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη.

Για το τζαμί, δεν είναι ακριβώς γνωστό πότε πρωτοχτίστηκε Για το τζαμί, δεν είναι ακριβώς γνωστό πότε πρωτοχτίστηκε. Το κτίριο θα πρέπει να προϋπήρχε της εποχής του Νεσάτ Πασά. Ο Αχιλλέας Κεραμάρης θυμάται και γράφει ότι η παλιά Λειψίστα είχε τρία τζαμιά. Το ένα είναι το κτήριο της Εφορείας , το δεύτερο βρισκόταν κτισμένο απέναντι από το Ταχυδρομείο, και το τρίτο στο χώρο της παλιάς Αστυνομίας. Οι Τούρκοι προσέρχονταν και προσεύχονταν μόνο στο τζαμί της αγοράς, μπροστά από το οποίο υπήρχε μία βρύση, όπου έπλεναν τα πόδια τους, πριν εισέλθουν στον κυρίως χώρο του τζαμιού. Στη θέση που σήμερα βρίσκονται οι Αποθήκες της Ένωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών Βοΐου είχε τα γραφεία του ο Νεσάτ Πασάς. Λίγο πριν από το θάνατο του ο Νεσάτ Πασάς ζήτησε σαν χάρη να μην τον θάψουν στα τουρκικά νεκροταφεία, που βρίσκονταν σε μία έκταση 10 περίπου στρεμμάτων στην έξοδο της Νεάπολης και προς την κατεύθυνση της Βελανιδιάς, αλλά στην είσοδο της , αριστερά καθώς ερχόμαστε από την Κοζάνη. Εκεί πράγματι ετάφη ο Νεσάτ Πασάς και το μέρος εκείνο λεγόταν του Πασά το μιζάρι, δηλαδή το μνήμα του Πασά. Η σύζυγος του Νεσάτ Πασά, η Βασιλική, μετά το θάνατο του έφυγε από τη Νεάπολη και εγκαταστάθηκε στην Πόλη. Το Νεσάτ Πασά αντικατέστησε στη Διοίκηση της Μεραρχίας ο Μουσταφά Πασάς

O Ταγματάρχης Μηχανικού Νικόλαος Σχοινάς το έτος 1886 στις σημειώσεις του υπό τον τίτλο «Ημιονική οδός από Γρεβενά εις Λειψίστην» αναφέρει τα εξής: ΛΕΙΨΙΣΤΗ (Ανασελίτσα) πρωτεύουσα ομωνύμου Καζά έχοντος εν όλω 24 χιλιάδας χριστιανούς και 17 χιλιάδας μωαμεθανούς, 430 ημιόνους, 900 ίππους, 200 όνους, 600 βόας και 250 κάρρα εγχωρίου κατασκευής, 7 ατελή ξυλουργεία και μικρά σιδηρουργεία…και περιλαμβάνοντος 50 χριστιανικά χωρία και 29 οθωμανικάy αλέθοντα εις 23 υδρομύλους... Η κωμόπολις κειμένη επί λοφοσειράς, έχει 2500 κατοίκους, ων οι πλείστοι μωαμεθανοί 4 τεμένη, εκκλησίαν, 8 χάνια 250 ίππων και ισαρίθμων ανδρών…Οι ενταύθα οθωμανοί αγνοούντες καθόλα την τουρκικήν, ομιλούσι την ελληνικήν και καλούνται Βαλαχάδες.

Διαιρείται εις έξ συνοικίας, ων η χριστιανική κείται αρκτικώς, και έχει βρύσεις, ων το ύδωρ μετοχεύεται από του χωρίου Καλιστράτη… Το πλείστον των οικιών και τα τεμένη εισί λιθόκτιστα, έχει δε καφεία (εννοεί καφενεία), καταστήματα, καθ' εκάστην Πέμπτην τελείται εβδομαδιαία αγορά. Οι αυτόσε έλληνες εισί παντοπώλαι και μικρά καταστήματα έχουσι. Το 1886 συνεπώς, η Νεάπολη ήταν ένα σοβαρός οικισμός και στρατηγικός κόμβος των τούρκων με πληθυσμό 2500 κάτοικων, οι περισσότεροι των οποίων ήταν μωαμεθανοί. Η ελληνική συνοικία βρισκόταν στο βόρειο τμήμα και διέθετε εκκλησία. Απ' ότι παραπάνω αναφέρθηκε, η παράδοση, σε ό,τι αφορά την εβδομαδιαία αγορά, διατηρήθηκε και συνεχίζει να γίνεται κάθε Πέμπτη. Οι Έλληνες κάτοικοι ασκούσαν το επάγγελμα του παντοπώλη, κρατώντας στα δικά τους χέρια την εμπορική δραστηριότητα της κωμόπολης. Πόσοι ήταν οι Έλληνες κάτοικοι δεν αναφέρει ο Νικ. Σχοινάς και δεν μπορούμε ούτε με υποθέσεις να προσδιορίσουμε τον αριθμό τους. Αν όμως συνεκτιμηθεί το στρατιωτικό υλικό που βρισκόταν στην περιοχή, γίνεται ολοφάνερο ότι η Νεάπολη ήταν ένας υψίστης σημασίας στρατιωτικός τουρκικός καταυλισμός.