Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών
Η Επιστήμη και η Τεχνολογία καθορίζουν ολοένα και πιο αποφασιστικά την καθημερινή ζωή των πολιτών, έχουν εισέλθει ορμητικά στο δημόσιο πεδίο και δέχονται έντονη κριτική από το κοινό για τη δημιουργία νέων κινδύνων για την υγεία και την οικολογική ισορροπία του πλανήτη μας. Η έντονη αυτή εμπλοκή του κοινού σε θέματα που σχετίζονται με την Επιστήμη και την Τεχνολογία διαμορφώνει μια νέα δυναμική στις σχέσεις της Κοινωνίας με τις δύο αυτές περιοχές.
Τελευταία έχει αναπτυχθεί τόσο στην Αμερική όσο και την Ευρώπη το κίνημα του «επιστημονικού αλφαβητισμού». Αυτό στοχεύει στη βελτίωση του επιπέδου της κατανόησης του κοινού για την Επιστήμη, έτσι ώστε όλοι οι άνθρωποι να είναι ικανοί να αποφασίζουν για αμφιλεγόμενα ζητήματα και να κρίνουν την παρεχόμενη σ’ αυτούς πληροφόρηση. Η έντονη εμπλοκή του κοινού δημιουργεί την αναγκαιότητα της εισαγωγής των σύγχρονων κοινωνικών ζητημάτων που σχετίζονται με την Τεχνολογία και την Επιστήμη και στα Αναλυτικά Προγράμματα των Φυσικών Επιστημών.
Τα τεχνολογικά επιτεύγματα μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά τα μαθήματα των θετικών επιστημών στο σχολείο; αποτελούν εφαρμογή της επιστημονικής γνώσης συνδέουν τις επιστήμες με την καθημερινότητα βοηθούν στην κατανόηση των εννοιών των θετικών επιστημών συμβάλλουν στην ενημέρωση και στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των ενεργών πολιτών
Πως γίνεται αυτό στην τάξη; Με την επιλογή και η διαθεματική επεξεργασία κατάλληλων επιστημονικοτεχνολογικών άρθρων, διαφημίσεων, ιστοσελίδων σχετικών με τα σύγχρονα προβλήματα που απειλούν: την υγεία του ανθρώπου, την ποιότητα ζωής και την οικολογική ισορροπία, όπως η διαταραχή του φαινομένου του θερμοκηπίου, η δημιουργία του φωτοχημικού νέφους, που οφείλονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω των ανθρώπινων δραστηριοτήτων π.χ. λόγω της εντατικής καύσης ορυκτών καυσίμων (μηχανές εσωτερικής καύσης).
Το ζητούμενο; Ο επαναπροσδιορισμός της σχέσης αυτής μέσα από διδακτικές δραστηριότητες, όπου οι μαθητές καλούνται να αιτιολογήσουν τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων του ανθρώπου στο περιβάλλον, να αναγνωρίσουν την αναγκαιότητα για επιστημονικό σχεδιασμό και έλεγχο των παρεμβάσεων αυτών με τη βοήθεια της Τεχνολογίας και να υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές που να βοηθούν στην πρόληψη ή στην αντιμετώπιση οικολογικών προβλημάτων.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Η κριτική θεώρηση της τεχνολογίας Η συνειδητοποίηση της ατομικής και συλλογικής ευθύνης μπορούν να βοηθήσουν στην πρόβλεψη και την αντιμετώπιση των πιθανών συνεπειών στο φυσικό περιβάλλον, στις κοινωνικές σχέσεις και αξίες στην υγεία του ανθρώπου. Είναι επιτακτική ανάγκη να προστεθούν στην καθημερινή εκπιδευτική πράξη και τα σχολικά εγχειρίδια κατάλληλες δραστηριότητες, που προετοιμάζουν τους μαθητές για τις επιστημονικο-τεχνολογικές εξελίξεις.