Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές και Διαδίκτυο:Νέα δεδομένα για την λογοτεχνία και την διδασκαλία της.Μία εφαρμογή Επιμέλεια-Παρουσίαση Μαρία-Ειρήνη Καραχάλιου Β2002018 Ανδρομάχη Νοτοπούλου Β2002023
Θέματα τα οποία θα αναπτύξουμε Γενικά για την λογοτεχνία και την διδασκαλία της στο διαδίκτυο Τομείς της λογοτεχνίας Ο όρος hyperliterature(= λογοτεχνία για το διαδίκτυο) Λογοτεχνία:Εκδότες-Αναγνώστες-Πνευματική Ιδιοκτησία Τρόποι αναζήτησης κειμένου στο διαδίκτυο από τους αναγνώστες Ηλεκτρονικό Βιβλίο-Χαρακτηριστικά Πλεονεκτήματα-Μειονεκτήματα Ηλεκτρονικού Βιβλίου Η διδασκαλία της λογοτεχνίας Επιδιωκόμενοι Στόχοι Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο διαδίκτυο-Μία εφαρμογή(παράδειγμα Κ.Π.Καβάφη,"Ιθάκη") Λογοτεχνία αποκλειστικά για το διαδίκτυο(παράδειγμα Gibson) Η ιδέα του υπερκειμένου και η εφαρμογή του Συμπεράσματα
Γενικά για την λογοτεχνία και την διδασκαλία της στο διαδίκτυο Παρουσίαση αλλαγών στην παραγωγή-διακίνηση-αγοραπωλησία-μελέτη-αρχειοθέτηση/ανθολόγηση της λογοτεχνίας στο διαδίκτυο Παράθεση Ερωτημάτων:α)αλλαγές στην διδασκαλία της λογοτεχνίας και β)επίλυση των αλλαγών μέσω μίας εφαρμογής Λογοτεχνία στο διαδίκτυο-Πεδία δράσης:α)ηλεκτρονικά εργαλεία για παραγωγή ιδεών/δημιουργίας μίας ιστορίας,β)ηλεκτρονικά βιβλία,περιοδικά,γ)αφήγηση ιστοριών,δ)δίκτυα-δυνατότητα αλληλεπίδρασης πολλών χρηστών Ορισμός:Γραπτό κείμενο για δημιουργία-διάδοση-κατανάλωση στο διαδίκτυο
Τομείς της λογοτεχνίας Παραγωγή:αντικατάσταση γραφομηχανής με ηλεκτρονικό υπολογιστή Αγοραπώληση:διαμόρφωση νέας σχέσης μεταξύ αναγνώστη και βιβλίου Διάδοση:α)σε έντυπη μορφή και β)μέσω διαδικτύου Αρχειοθέτηση/Ανθολόγηση:ηλεκτρονική μορφή αρχείων Διδασκαλία:επίδραση της στους παραπάνω τομείς
Ο όρος hyperliterature(=λογοτεχνία για το διαδίκτυο) Λογοτεχνία που γράφεται για το διαδίκτυο και διακινείται μέσω αυτού Αφορά την νέα γενιά λογοτεχνών και τους νέους συγγραφείς «Επισκέψιμες» λογοτεχνικές ιστοσελίδες:υποστηρίζονται από ένα ισχυρό μηχανισμό προώθησης και διαφήμισης του «προϊόντος» της λογοτεχνίας
Λογοτεχνία:Εκδότες-Αναγνώστες-Πνευματική Ιδιοκτησία Εκδότες:διασφάλιση εκδοτικών δικαιωμάτων Αναγνώστες:προφίλ «διαδικτυακού» αναγνώστη,ηλικία,φύλλο,μορφωτικό επίπεδο Πνευματική Ιδιοκτησία :τρόπος διασφάλισης του συγγραφέα Πρόβλημα πνευματικής ιδιοκτησίας: ο τελικός έλεγχος του λογοτεχνικού υλικού Τρόποι αντιμετώπισης:1)ηλεκτρονικός έλεγχος αντλούμενων και προστιθέμενων πληροφοριών και 2)δημιουργία οργανισμών με σκοπό:α)πληρωμή συγγραφέων,β)κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων,γ)διευθέτηση προβλημάτων,δ)παροχή υπηρεσιών στους αναγνώστες
Τρόποι αναζήτησης κειμένου στο διαδίκτυο από τους αναγνώστες Ηλεκτρονικά αρχεία Βιβλιογραφική καταγραφή Ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες Εκδοτικός οίκος Ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία Ηλεκτρονικά ανθολόγεια κειμένων Ιστοσελίδες συγγραφέων
Ηλεκτρονικό Βιβλίο-Χαρακτηριστικά Ηλεκτρονικό βιβλίο:οποιοδήποτε βιβλίο μπορεί να φορτωθεί και να διαβαστεί σε ένα υπολογιστή ή ειδικό αναγνώστη Υποδηλώνει περισσότερο το περιεχόμενο και λιγότερο την συσκευή ή το μέσο ανάγνωσης Στόχος:εξοικείωση με συμβατικό έντυπο βιβλίο Χαρακτηριστικά:α)ειδικό ή γενικής χρήσης λογισμικό,β)υπολογιστικός εξοπλισμός,γ)διαδίκτυο(μέσο δημοσίευσης και διακίνησης)
Πλεονεκτήματα-Μειoνεκτήματα Ηλεκτρονικού Βιβλίου Πλεονεκτήματα: Ηλεκτρονική βιβλιοθήκη τσέπης Δυνατότητα υπογράμμισης και σημείωσης - Πρόσθεση και αφαίρεση κειμένων Μεινεκτήματα: - Απουσία τυπωμένου χαρτιού,βιβλιοδεσίας,εικονογράφησης - Απώλεια ¨ταυτότητας¨του βιβλίου
Η διδασκαλία της λογοτεχνίας Μελέτη εργασίας Διδάσκοντα και Διδασκομένου μέσω Διαδικτύου Ρόλος διδάσκοντα: - Προετοιμασία μαθήματος - Έρευνα πηγών-Ποικιλία υλικού - Δυνατότητα αναζήτησης επιθυμητού αντικειμένου - Άμεση Πρόσβαση Ρόλος διδασκομένου: - Διαχωρισμός γενικών και ειδικών στόχων - Απαραίτητη η παράθεση θεωρητικού πλαισίου για ένταξη εγχειρημάτων και προβληματισμών
Επιδιωκόμενοι Στόχοι Ένταξη νέων τεχνολογιών του διαδικτύου στην διδασκαλία της λογοτεχνίας Άμεση πρόσβαση σε βιβλιοθήκες,αρχεία,πηγές και ιστοσελίδες συγγραφέων Ψηφιοποίηση και ένταξη υλικού(εικόνα,video,cd),με στόχο την διευκόλυνση του μαθήματος Αποτέλεσμα:Άσκηση του διδασκόμενου στην επιλογή-έλεγχο-χρήση της πληροφορίας-Ενεργή συμμετοχή του στην εκπαιδευτική διαδικασία Συμπέρασμα:Βιωματική μάθηση-κύριο ζητούμενο του συγκεκριμένου διδακτικού αντικειμένου
Η Διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Διαδίκτυο-Μία εφαρμογή Παράδειγμα Κ.Π Καβάφη "Ιθάκη" Οφέλη: - Επεξεργασία και αξιολόγηση πηγών - Συνεργασία και αυτοδιόρθωση - Συμμετοχή στην παραγωγή της γνώσης Στάδια εργασίας/Εφαρμογές: - Αναζήτηση βιογραφίας - Αναζήτηση βιογραφικού αρχείου - Περιήγηση στο εργογραφικό τμήμα - Παράθεση βιβλιογραφίας
Λογοτεχνία αποκλειστικά για το διαδίκτυο(Παράδειγμα Gibson) Έργα συγγραφέων αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή-Πρόκληση για εγκατάλειψη του έντυπου λόγου και κατεύθυνση στο διαδίκτυο Αξιοσημείωτο Παράδειγμα:William Gibson(έργο Aggripa)-Το έργο μελετάται από τον αναγνώστη και καταστρέφεται μετά την ανάγνωση Συμπέρασμα παραδείγματος: - Γρήγορη και μη ελεγχόμενη πληροφορία - Μέσο παρεμπόδισης των ιών από τους hackers Στόχος:Διασφάλιση και επιβίωση στο μέλλον
Η ιδέα του υπερκειμένου και η εφαρμογή του Υπερκείμενο:Έργα συνδεδεμένα με κείμενα ελεγχόμενα από τον χρήστη-Πλοήγηση Στόχος:Εξουδετέρωση σημαντικότερων μεινεκτημάτων στην παραγωγή γραπτών κειμένων και έργων Έργα σε υπερκείμενο:Σκοπός και σχέδιο στη λογοτεχνία του υπερκειμένου Εφαρμογή Υπερκειμένου: - Αφηγήματα - Ποιήματα
Συμπεράσματα Οι σχετικές εξελίξεις στο πεδίο της λογοτεχνίας στο διαδίκτυο,συνεχίζονται με αμείωτη ένταση και με επιταχυνόμενους ρυθμούς.Ο προβληματισμός και τα ερωτηματικά όμως για την ένταξη των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου στην διδασκαλία της λογοτεχνίας παραμένουν και όλα δοκιμάζονται στην πράξη